Ni som bor långt ute på landet, vad jobbar ni med?

Faktum är att en Av grejerna som gör mig jobb så att det är en pytteliten kommun där man i mitt jobb får göra en massa knäppa saker som man inte hade gjort på större ställen. Kruxet är dock inte hade velat bo där, så jag har turen att kunna pendla. På många ställen hade jag inte kunnat göra det utan att galet långa restider.
 
Vi bor på landet skulle jag säga, de flesta är bönder här eller pendlar till någon av de två större städerna som båda är fem mil bort (även jag, myndighetsjobb) . De arbeten som finns annars är ju typ förskola, hemtjänst och Ica. Har 2,5 mil till kommunstaden och 2 mil till en annan mindre stad. Men det finns ju vanlig affär här, pizzeria, ekologisk affär med mat från bygden, även om jag har en mil till dessa också från där jag bor. Barnen har 2,7 mil till sin skola. Jag tycker inte vi bor i obygden, det tycker dock min man och släkt, men det är ju liksom hus lite överallt här. Jag hoppas dock också på mer hemarbete efter coronan då pendling tar en hel del energi och pengar och dessutom miljöaspekten. De bussar som går här är skolbussen, med andra ord är den som inte har körkort utan kommunikation helger och lov.
 
Fast när man "är i farten", är snabbmatshak av typen Subway bra. Och utan att känna till Skövdes restaurangutbud, misstänker jag starkt att det finns mer intressanta matställen, om man har tid att sätta sig ner än 5 minuter och kasta i sig en macka.
Ja men det där var mer en reklamartikel för skövde liksom, "kom hit för att ha bråttom och ät på subway"? Känns sådär lockande, var därför jag tyckte det var kul
Ja, jag bor i skövde och vet att det finns andra matställen som iaf är lite mer intressanta :)
 
I våra största städer är det ju absolut inte ovanligt att ha över en timmes resväg till jobbet!
Eller hur! Känner många som har en relativt sett smidig resa i stockholmsområdet till sitt jobb, och då är det ändå 30-40min. Då bor de inte ens långt ut i nån förort, men det kan räcka att det är ett par byten och lite gång..
 
Jobbar inom skolan. Har dryga milen till närmaste hållplats och ytterligare en och en halv mil till närmaste tätort, där jag jobbar.
 
Som tidigare anställd på Xylem, kan jag ge dig svaret att juristerna huserar på kontoret i Sundbyberg, där även marknadsavdelningen och utvecklingsavdelningen finns.
Det är ju så det ofta ser ut. Jag jobbar för en livsmedelsbutik, som alltså finns ”överallt” i Sverige. Huvudkontoret, där jag jobbar, ligger dock i Stockholm. Så trots att företaget finns representerat i hela Sverige gör inte mitt jobb det. Tidigare har jag varit anställd på konsultbyråer och såna huserar ju i regel också i större städer.

———
Vad gäller restider är jag nu bosatt i Stockholm, men fel sida sett till kontoret och har 45 minuter dörr till dörr. Efter årsskiftet ännu längre pga flytt (ja, om jag kommer börja befinna mig på kontoret då).

Planerar dock att flytta ut på landet under nästa år och räknar då med att få en restid på 1-2 h.
 
Eller hur! Känner många som har en relativt sett smidig resa i stockholmsområdet till sitt jobb, och då är det ändå 30-40min. Då bor de inte ens långt ut i nån förort, men det kan räcka att det är ett par byten och lite gång..
När jag jobbade i Stockholm hade jag och husets vaktmästare ganska exakt lika lång restid.
Hen bodde inom 08-området och jag två län bort.

Skillnaden var att hen behövde byta färdmedel flera gånger. Jag promenerade till Stm C, satt på tåget och slappade och körde sedan bil i tre-fyra minuter. Gissa vem av oss som kom hem mest utvilad.
 
Jag tillhör också skaran som hoppas att möjligheterna till hemarbete ska öka permanent i framtiden. Jag har haft jobb som man utan problem hade kunnat sköta hemifrån, men man är tvingad att sitta på kontoret ändå för att någon chef någonstans har bestämt att det ska vara så. Det är lite av en dröm att någon gång i livet jobba hemifrån och ha ett kontor hemma i ett hus som ligger långt ute på landet med tät skog runt om. Om utvecklingen fortsätter såhär med hemarbete så kommer den drömmen lite närmare.

Jag bor inte direkt långt ute på landet utan det är snarare "central landsbygd" sas. Jobbar som krematorietekniker i storstaden 5,5 mil hemifrån. Detta jobbet finns inte direkt överallt så vill man absolut jobba med detta får man antingen bosätta sig inne i en stad där det finns ett krematorium eller acceptera att pendla, det går inte att både bo ensligt ute i skogen och ha jobbet 5 minuter bort, det finns inga krematorier "ute i skogen".
Lite OT men blev nyfiken. Vad har du för arbetsuppgifter som krematorietekniker? För i mina öron låter det som ett jobb som blir väldigt svårt att utföra på distans men misstänker att det inte (som jag trodde) innefattar att faktiskt bränna kropparna då? :D
 
Lite OT men blev nyfiken. Vad har du för arbetsuppgifter som krematorietekniker? För i mina öron låter det som ett jobb som blir väldigt svårt att utföra på distans men misstänker att det inte (som jag trodde) innefattar att faktiskt bränna kropparna då? :D
Jo, det är en av mina arbetsuppgifter. Att kremera avlidna och bereda askan som blir kvar är min huvudsyssla sas. Utöver det så underhåller och reparerar jag ugnarna och övrig anläggning som hör till (rökgaskylare, rökgasrening, rökgasfläktar osv) samt städar tillhörande utrymmen och gör administrativa uppgifter kopplade till verksamheten. Så det är ett ganska allt-i-allo jobb där man måste kunna lite av varje men allt kretsar kring kremeringen av avlidna.
 
Jobbar hemifrån. Träning och skötsel av hästar och ryttare. Håller på att utbilda mig, fortfarande inom samma bransch men i en annan ”nisch” så tänker att det ska gå att kombinera dessa i framtiden om tre år då jag är färdig. Känns som en evighet dit :cautious:
 
Jo, det är en av mina arbetsuppgifter. Att kremera avlidna och bereda askan som blir kvar är min huvudsyssla sas. Utöver det så underhåller och reparerar jag ugnarna och övrig anläggning som hör till (rökgaskylare, rökgasrening, rökgasfläktar osv) samt städar tillhörande utrymmen och gör administrativa uppgifter kopplade till verksamheten. Så det är ett ganska allt-i-allo jobb där man måste kunna lite av varje men allt kretsar kring kremeringen av avlidna.
Det låter intressant, tack för att du delade med dig :)

Insåg också att jag läste fel och missade delen i "har haft jobb" i din post och trodde du pratade om ditt nuvarande :)
 
Det låter intressant, tack för att du delade med dig :)

Insåg också att jag läste fel och missade delen i "har haft jobb" i din post och trodde du pratade om ditt nuvarande :)
Aha, nä om jag ska jobba hemifrån kommer jag få byta jobb :p ugnarna är datorstyrda och går även att styra via mobilen om man kopplar upp sig men majoriteten av jobbet är ändå fysisk handpåläggning.
 
Jag bor ca 4 mil från närmsta stad, men mellan två samhällen. Jobbar som marknadskoordinator på en industri som går som tåget. Älskar mitt jobb! Har ca 15 min att köra.
 
Som tidigare anställd på Xylem, kan jag ge dig svaret att juristerna huserar på kontoret i Sundbyberg, där även marknadsavdelningen och utvecklingsavdelningen finns.
Å andra sidan är Ludvig & co's kontor i Emmaboda ett av Sveriges största när det kommer till jurister. Dessutom finns det ett par byråer med flertalet anställda, tex Lavendla. Så för ett litet samhälle finns det faktiskt rätt så många jurister.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 435
Senast: _Taggis_
·
R
Skola & Jobb Ja alltså jag fattar såklart att det finns massa människor som bor där. Men - jag har bott i Stockholm (förort) i princip hela mitt liv...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
13 263
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 197
Senast: Wonna
·
Hemmet Så, här kommer en lång historia... Jag har en form av i-landsproblem. Vi bor för tillfället i lägenhet i en medelstor stad i Tyskland...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp