Ni som bor långt ute på landet, vad jobbar ni med?

Tack för alla era svar! Det är intressant hur vi definierar ”långt ut på landet”. :D
En tanke kring pendling är ju att när jag bodde i en storstad tog det ju minst en timme till jobbet oavsett om det var tunnelbana eller buss. Och det är ju ganska normalt om man inte råkar ha väldans tur och få bostad nära jobbet eller tvärtom. Och på en timme på landsbygden kommer man ju ganska långt om man ska pendla. Men det klart att det på ett sätt är jobbigare att köra bil än att åka tåg (men man slipper trängas med folk iaf).

I min bransch möter jag ofta en helt sjuk storstadsnorm. Helst ska man bo i Stockholm. Jag känner inte många som jobbar heltid inom min bransch som bor i en by med tre hus som vi gör :D Det är ju lite tråkigt. Kanske är det lättare när man väl har slagit igenom, men är man i början på karriären är det svårt.

Vad ar storstader, for nagon som bor "lang ut pa landet"? Stockholm, GBG, Malmo - nagon utterligare?
 
Vad ar storstader, for nagon som bor "lang ut pa landet"? Stockholm, GBG, Malmo - nagon utterligare?

I exemplet ovan bodde jag i London. Men jag skulle räkna dina tre exempel som storstäder i det här landet. Sen finns det väl ”större städer” och ”småstäder”, i min värld. Tex min närmsta stora stad är Sundsvall, min närmsta småstad är Timrå.
 
Vad ar storstader, for nagon som bor "lang ut pa landet"? Stockholm, GBG, Malmo - nagon utterligare?

Luleå är väl ganska stort? Men inte i närheten av storleken av Stockholm, Göteborg och Malmö. De är väl trots allt Sveriges 3 största städer om jag inte minns fel. Det beror nog på vad man jämför med. Stockholm räknas väl som närmast småstad om man jämför med andra storstäder i världen.
 
Luleå är väl ganska stort? Men inte i närheten av storleken av Stockholm, Göteborg och Malmö. De är väl trots allt Sveriges 3 största städer om jag inte minns fel. Det beror nog på vad man jämför med. Stockholm räknas väl som närmast småstad om man jämför med andra storstäder i världen.

Ja, det ju lite det perspektivet jag menar. Det finns ju sa manga nyanser mellan stad och landsbygd - tidigare i traden tror jag det var nagon som sa att om man bor 20 min utanfor en stad med 15,000 invanare sa bor man inte "mitt i ingenstans", vilket kanske ar sant, men det kanns anda valdigt lantligt... 15,000 ar knappt ens en stad for mig, mer en by? Det engelska "town" kanns annat passande

Kanns som att om det skulle funnits en hierarki hade den typ varit ungefar "Megacities (10m+ invanare), storstader (1miljon?), stader (100k?), Smastad (10k/20?), By, allt mindre an sa?

Jag som bor i en storstad fattar ju att det finns jobb i stader och smastader, men om man bor typ 30 min utanfor en by med 5,000 invanare sa borjar jag nog fundera "vad jobbar folk med har egentligen?".
Mest for att jag nog ar avundsjuk
 
De jag känner som bor verkligen ute i obygden (i västerbottens och norrbottens inland) veckopendlar till någon industri (ofta till gruvan eller div byggprojekt), hemtjänst, renskötsel, har eget turismföretag eller jobbar på sådant, kursverksamhet eller håller på med testverksamheten (för bilar). Inte i ett fåtal fall så kombineras olika arbeten då mycket är säsongsbaserat, i endel fall så räcker det att arbeta del av året då boendekostnaderna är låga.

Här där jag själv befinner mig längst norrbottenskusten finns ingen direkt ödslig landsbygd, de flesta har rimlig pendlingstid till närmaste stad och folk har alla de "vanliga" arbetena och karriärerna + att ett fåtal människor är lantbrukare (som då är svårt om man bor i stan ;) ).
Själva bor vi mitt mellan två städer på ca 25000 resp ca 80.000 inv och har inom en timmes pendlingstid 3 till städer med invånarantal över ca 5000.
 
Nu bor jag inte långt ut på landet just nu. Men enligt mig finns det inte nån storstad i Sverige. Storstäder för mig är Tokyo, Peking, NYC, osv.

Vad storstäder är för just dig är ju svårt att argumentera emot ;) Rent definitionsmässigt så skiljer det sig mellan olika länder vad en storstad är, och vilja begrepp man använder i övrigt.

Men huruvida det i Sverige finns storstäder eller inte enligt andra länders definitioner är ju rätt irrelevant i en svensk jämförelse av svenska bostadsorter.

Enligt SCB (vilket de svenska myndigheterna går efter) delas det in såhär i Sverige:

Storstad: Kommun med minst 200 000 invånare varav minst 200 000 i den största tätorten.
Större stad: Kommun med minst 50 000 invånare varav minst 40 000 i den största tätorten.
Mindre stad/tätort: Kommun med mer än 15 000 men mindre än 40 000 i den största tätorten
Landsbygdskommun: Kommun med mindre än 15 000 invånare i den största tätorten

Det finns fler grupper än dessa, eftersom det också delas in efter pendlingsmönster och besöksnäring. Men dessa är de kopplade till invånarantal.
 
Jag tror absolut att rädslan är irrationell. Men sen är ju de allra flesta rädslor just det, irrationella alltså. Det är sällan någon räds att åka bil trots riskerna men spindlar, mörker och flygplan gör många rädda.

För en tid sedan var jag aldrig rädd uppe i stugan. Det är långt ut på landet, i ett sommarstugeområde och är man där på vintern så är man ensam. Få hus var vinterbonade då. Det var just bara väldigt mörkt, och ensligt, men åtminstone ensamt. Jag fick ofta frågan om jag inte var rädd när jag var där uppe ensam men jag svarade precis som du skrev nu, att det är betydligt farligare för mig hemma i stan om nätterna. Frågan fick mig till och med att skratta ofta. Det är liksom ingen där uppe, skulle nån ha stått bakom ett träd och väntat på att nån äntligen kommer upp? :D

Nu har närmsta staden växt utåt och även om stugan fortfarande ligger ensligt så har området börjat drabbas av allt från småbus till inbrott. Jag har också fått vetskapen om att det bor en man några hus bort som är minst sagt speciellt på ett väldigt obehagligt sätt. Jag tror det, i kombination med att jag inte känner mig lika ung och odödlig längre, gör att jag har blivit mörkrädd. Inte utomhus nödvändigtvis utan mest inomhus. Tanken på att någon skulle kunna röra sig på tomten utan att jag vet om det. Att jag är på markplan och därmed sårbar, att det är insyn osv. Jag tycker att jag vänjer mig ju kortare mellanrum det är mellan mina besök där uppe. Men det besvärar mig lite att jag blivit så spänd senaste åren.

Nu hamnade vi ju långt från trådämnet. Mod får gärna bryta ut den här diskussionen om just mörker då det intresserar mig och jag pratar gärna vidare om det :)

Jag pratar gärna om det också! :P Tror i övrigt inte jag hittar nått i ditt inlägg här som jag inte håller med om. Särskilt i områden där det finns stugor i närheten av nån stad kan det ju finnas vissa risker för inbrott mm, jag tänkte mer på att gå rakt ut i skogen :)
 
Vad storstäder är för just dig är ju svårt att argumentera emot ;) Rent definitionsmässigt så skiljer det sig mellan olika länder vad en storstad är, och vilja begrepp man använder i övrigt.

Men huruvida det i Sverige finns storstäder eller inte enligt andra länders definitioner är ju rätt irrelevant i en svensk jämförelse av svenska bostadsorter.

Enligt SCB (vilket de svenska myndigheterna går efter) delas det in såhär i Sverige:

Storstad: Kommun med minst 200 000 invånare varav minst 200 000 i den största tätorten.
Större stad: Kommun med minst 50 000 invånare varav minst 40 000 i den största tätorten.
Mindre stad/tätort: Kommun med mer än 15 000 men mindre än 40 000 i den största tätorten
Landsbygdskommun: Kommun med mindre än 15 000 invånare i den största tätorten

Det finns fler grupper än dessa, eftersom det också delas in efter pendlingsmönster och besöksnäring. Men dessa är de kopplade till invånarantal.

Absolut. Men jag har bara svårt att få orden "storstad" och "Uppsala" att korrelera i mitt huvud. ;) Så jag vet om definitionen, men den "känns" inte rätt för mig..
 
Absolut. Men jag har bara svårt att få orden "storstad" och "Uppsala" att korrelera i mitt huvud. ;) Så jag vet om definitionen, men den "känns" inte rätt för mig..

Fast då kan du andas ut, Uppsala är ingen storstad ;)

(Även om kommunen har över 200´ invånare bor bara 164´ i tätorten Uppsala)
 
Jag bor 2,5 mil från närmsta stad, som är en mindre stad. Närmaste storstad är Malmö, dryga 20 mil bort. Jobbar normalt "i stan" och har lite mer än en timmes pendlingstid (totalt) till jobbet. Upplever inte att jag bor ute i ödemarken. Har ett "normalt" kontorsjobb som finns något motsvarande i de flesta städer.

Sällar mig till skaran som håller tummarna för att detta är det nya normala med hemmajobb även efter corona-krisen, jag sparar så mycket tid på att slippa åka fram och tillbaka att jag inte ser en enda nackdel med att jobba hemma.
 
Ja, det ju lite det perspektivet jag menar. Det finns ju sa manga nyanser mellan stad och landsbygd - tidigare i traden tror jag det var nagon som sa att om man bor 20 min utanfor en stad med 15,000 invanare sa bor man inte "mitt i ingenstans", vilket kanske ar sant, men det kanns anda valdigt lantligt... 15,000 ar knappt ens en stad for mig, mer en by? Det engelska "town" kanns annat passande

Kanns som att om det skulle funnits en hierarki hade den typ varit ungefar "Megacities (10m+ invanare), storstader (1miljon?), stader (100k?), Smastad (10k/20?), By, allt mindre an sa?

Jag som bor i en storstad fattar ju att det finns jobb i stader och smastader, men om man bor typ 30 min utanfor en by med 5,000 invanare sa borjar jag nog fundera "vad jobbar folk med har egentligen?".
Mest for att jag nog ar avundsjuk

Byn jag är uppvuxen i här ca 60 invånare. Byn jag bor i nu har kanske samma invånarantal men jag tippar hellre på hälften av antalet. Så 5000 invånare är en tätort i min värld. Det är ca 30'000 invånare i min kommun så det säger nog ganska mycket om storleken på närmare stad. Det finns förorter som är större liksom..
 
Fast det är en sak vad man själv tycker och en annan vad andra tycker. Personligen tycker jag att vi bor "central landsbygd", 20 min till utkanten av storstad, 15 min till småstad. Andra tycker att vi bor långt ifrån allt och absolut värsta är att man inte ser några grannar. ;)
Självklart, det va just därför jag skrev MIN åsikt.
 
Svårt att jämföra Stockholm och en liten stad rakt av. Man får ju ändå ta lika stor area och jämföra där. Allting finns givetvis inte i Falköping, men tar man samma karta som Stor-Stockholm har och lägger den över Skaraborg så är det liksom en helt annan grej.

Såklart det finns massor med saker i Stockholm som inte finns i Skaraborg, men det finns också massor med saker i Skaraborg som inte finns i Stockholm.
Men vi har inte IKEA!! Det är ju förjäkligt. 😭 I övrigt så tror jag Skaraborg levererar lika stort utbud som Stockholm med samma omkrets.
 
Flikar in att som Stockholmare så upplever jag att man gör fel i princip oavsett vad man tror eller gissar om landsbygd och mindre städer :D Skulle man tro att alla jobb i världen fanns så hade man varit idiot för allt är faktiskt inte som i Stockholm och skulle man tro att det finns lite jobb så är man idiot för att det finns faktiskt inte bara jobb i Stockholm 🤪 :D (läs med glimten i ögat)
 
Vad Skövde har att erbjuda i matväg ;) ur Kupe
Haha så bra
SmartSelect_20201113-150119_Facebook.jpg
 
Tack för alla era svar! Det är intressant hur vi definierar ”långt ut på landet”. :D
En tanke kring pendling är ju att när jag bodde i en storstad tog det ju minst en timme till jobbet oavsett om det var tunnelbana eller buss. Och det är ju ganska normalt om man inte råkar ha väldans tur och få bostad nära jobbet eller tvärtom. Och på en timme på landsbygden kommer man ju ganska långt om man ska pendla. Men det klart att det på ett sätt är jobbigare att köra bil än att åka tåg (men man slipper trängas med folk iaf).

I min bransch möter jag ofta en helt sjuk storstadsnorm. Helst ska man bo i Stockholm. Jag känner inte många som jobbar heltid inom min bransch som bor i en by med tre hus som vi gör :D Det är ju lite tråkigt. Kanske är det lättare när man väl har slagit igenom, men är man i början på karriären är det svårt.
Det går att göra saker även om man inte är i stora stan. Tänk att inte fler fattar. Amason har fattat.
https://www.rockbonden.com/
 
Jag tycker att det är intressant att stadsbor inte tror att det finns jobb på landsbygden. Var har de fått det ifrån? Är det media som säger att det inte finns jobb på landsbygden?

Jag har 3 km till jobbet. Bor sist på grusvägen, mitt ute i "ingenstans" i Skaraborg. Jobbar natt som behandlingsassistent på ett LVM-hem.
Nu tror inte jag att det är ett vanligt fenomen att folk tror så.
Men om du upplever det så känns det inte konstigt då du formulerar att du bor mitt ute i "ingenstans". Kanske inte konstigt att folk då ställer följdfrågan angående jobb.
Hade du istället sagt centrala Skaraborg med flertal städer inom några mil,
då hade nog inte folk undrat över arbetssituationen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 435
Senast: _Taggis_
·
R
Skola & Jobb Ja alltså jag fattar såklart att det finns massa människor som bor där. Men - jag har bott i Stockholm (förort) i princip hela mitt liv...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
13 264
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 197
Senast: Wonna
·
Hemmet Så, här kommer en lång historia... Jag har en form av i-landsproblem. Vi bor för tillfället i lägenhet i en medelstor stad i Tyskland...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp