Ni som bor långt ute på landet, vad jobbar ni med?

Brassneck

Trådstartare
Har tänkt på det varje gång vi har bilat genom Sverige och nu när jag läste ”hur långt har ni till jobbet”-tråden kom jag och tänka på det igen.
Om man bor långt ute på landet, hur löser man vardagen? Vad jobbar man med? Är det bara att ställa in sig på lång pendlingstid med bil? Är det värt det?
Ni får själva definiera vad ”långt ute på landet” betyder. Vi bor nån mil från närmsta asfaltsväg och by, men också bara nån mil från e4an med 3-4 mil till en av Sveriges största städer så jag räknar oss som ”central landsbygd” ändå. Min kära mor som aldrig har bott utanför rutnätet i min hemstad tyckte vi bodde i skogen när vi bodde i en by 6-7km på cykel från stan :D Nu tycker hon vi bor på Nordpolen i princip.

Kan svara själv: Jag är musiker och jobbar oftast hemma. Har en lokal i samhället nån mil härifrån om andan faller på, är där 1-3 gånger i veckan beroende på vad som ska göras. Men är mycket ute på uppdrag vanligtvis och då är vi i hela Sverige, därför har vi bosatt oss i mitten av landet för att ha lika nära till allt. Så för oss är det mer ett geografiskt behov att bo här än att vi ska bo på landet vs stan. Antar att vi hade kunnat bo varsomhelst bara prislappen hade varit den rätta, det enda är att det hade varit krångligt att ta sig till uppdrag. Nu kan vi köra till i princip hela landet på en dag om vi anstränger oss lite.
 
Jag är akademiker/frilansare. Fyller upp med skogsbruk och är med lite på ett hörn på familjeföretaget. Normalt sett åker jag in till stan ett par tre gånger i månaden för möten och lite sånt men nu under covid är det mycket mer sällan. Tar ca 1,5 timmar till "jobb"/stan med cykel och kollektivtrafik, bara en kvart längre än med bil så helt ok tycker jag. Hade gärna haft lite färre grannar (det vill säga bott längre ut på vischan) men trivs ändå bra som det är. Familjen är spridd ut över landet så för den biten spelar det mindre roll.
 
Krasst finns det jobb överallt. Men olika sorters jobb.
En del jobb finns i närhet till storstad. Andra inte.

Bor man inte i en stad så kanske man bor närmare en tätort eller en järnvägsstation.
Ett av de små samhällena häromkring har en industri som har runt 6-700 anställda. Där jobbar allt från städare till ingenjörer.

Jag bor i en pendlingskommun. På en timme når man en drös stora städer. Under ett tag jobbade jag i storstad med inventering av en organisations konstinnehav. 1,5 h med tåg.
Senaste jobbet tog dryga 20 minuter med bil. Jobbade med undervisning av nya svenskar. Mitt extraknäck som konstguide är i stan tio minuter bort.
 
Iom corona har jag faktiskt funderat på de framtida möjligheterna att bo längre ut på "landet" och jobba på distans helt enkelt Tror det kommer komma många fler såna möjligheter, och tror inte vi helt kommer återgå till "vardagen innan".
 
Iom corona har jag faktiskt funderat på de framtida möjligheterna att bo längre ut på "landet" och jobba på distans helt enkelt Tror det kommer komma många fler såna möjligheter, och tror inte vi helt kommer återgå till "vardagen innan".
Jag hoppas också på att det ska bli mer normaliserat att jobba hemifrån lite mer även i framtiden. Men tycker ändå att alla stadsmänniskor helst ska hålla sig i stan så jag kan sitta ostörd i skogen även i fortsättningen:cautious:
 
Behandlingsassistent som bor i skogen. Men mitt emellan dom stora sjöarna så jag har pendlingsavstånd till hela Skaraborg.
Har jobbat inom så många branscher så jag skulle nog hitta något att göra i vilken avkrok som helst.
 
Jag tycker att det är intressant att stadsbor inte tror att det finns jobb på landsbygden. Var har de fått det ifrån? Är det media som säger att det inte finns jobb på landsbygden?

Jag har 3 km till jobbet. Bor sist på grusvägen, mitt ute i "ingenstans" i Skaraborg. Jobbar natt som behandlingsassistent på ett LVM-hem.
 
Jag tycker att det är intressant att stadsbor inte tror att det finns jobb på landsbygden. Var har de fått det ifrån? Är det media som säger att det inte finns jobb på landsbygden?

Jag har 3 km till jobbet. Bor sist på grusvägen, mitt ute i "ingenstans" i Skaraborg. Jobbar natt som behandlingsassistent på ett LVM-hem.

TS är inte stadsbo? Eller vilka stadsbor syftar du på?
 
Iom corona har jag faktiskt funderat på de framtida möjligheterna att bo längre ut på "landet" och jobba på distans helt enkelt Tror det kommer komma många fler såna möjligheter, och tror inte vi helt kommer återgå till "vardagen innan".

Ja, jag tror, och hoppas, på detsamma.
Som jag skrev i den andra tråden så flyttade jag och min sambo tillbaka till vår uppväxtort för ett par år sedan, men jobbar kvar på våra jobb i Stockholm respektive Uppsala på mestadels distans. (Jag är statistiker och han mjukvaruutvecklare). Jag trivs alldeles utmärkt med detta- att både kunna bo där jag vill (bo nära stora delar av våra familjer, kunna bo i stort hus och ha hästar!) och jobba med det jag vill. :love:
En farhåga har ju dock varit den dagen jag eventuellt inte trivs lika bra med mitt jobb längre. Det kryllar definitivt inte av tänkbara jobb på nära håll, och att "kräva" distansarbete känns ju såklart som en försvårande faktor vid sökande av nytt jobb.... Men nu efter denna tid kanske det blir mer normaliserat och öppnar upp fler möjligheter i framtiden. Även om jag i nuläget verkligen älskar mitt jobb och inte har någon tanke på att leta efter annat :D
 
Jag tycker att det är intressant att stadsbor inte tror att det finns jobb på landsbygden. Var har de fått det ifrån? Är det media som säger att det inte finns jobb på landsbygden?

Jag har 3 km till jobbet. Bor sist på grusvägen, mitt ute i "ingenstans" i Skaraborg. Jobbar natt som behandlingsassistent på ett LVM-hem.
Jag tycker det är lustigt att tycka att man bor mitt ute i ingenstans när man bor i Gudhem. 1 mil in till Falköping. Finns ju många städer i skaraborg inom några mil. Verkligen inget off ställe för o prata jobb.
 
Jag tycker det är lustigt att tycka att man bor mitt ute i ingenstans när man bor i Gudhem. 1 mil in till Falköping. Finns ju många städer i skaraborg inom några mil. Verkligen inget off ställe för o prata jobb.
Fast det är en sak vad man själv tycker och en annan vad andra tycker. Personligen tycker jag att vi bor "central landsbygd", 20 min till utkanten av storstad, 15 min till småstad. Andra tycker att vi bor långt ifrån allt och absolut värsta är att man inte ser några grannar. ;)
 
Har tänkt på det varje gång vi har bilat genom Sverige och nu när jag läste ”hur långt har ni till jobbet”-tråden kom jag och tänka på det igen.
Om man bor långt ute på landet, hur löser man vardagen? Vad jobbar man med? Är det bara att ställa in sig på lång pendlingstid med bil? Är det värt det?
Ni får själva definiera vad ”långt ute på landet” betyder. Vi bor nån mil från närmsta asfaltsväg och by, men också bara nån mil från e4an med 3-4 mil till en av Sveriges största städer så jag räknar oss som ”central landsbygd” ändå. Min kära mor som aldrig har bott utanför rutnätet i min hemstad tyckte vi bodde i skogen när vi bodde i en by 6-7km på cykel från stan :D Nu tycker hon vi bor på Nordpolen i princip.

Kan svara själv: Jag är musiker och jobbar oftast hemma. Har en lokal i samhället nån mil härifrån om andan faller på, är där 1-3 gånger i veckan beroende på vad som ska göras. Men är mycket ute på uppdrag vanligtvis och då är vi i hela Sverige, därför har vi bosatt oss i mitten av landet för att ha lika nära till allt. Så för oss är det mer ett geografiskt behov att bo här än att vi ska bo på landet vs stan. Antar att vi hade kunnat bo varsomhelst bara prislappen hade varit den rätta, det enda är att det hade varit krångligt att ta sig till uppdrag. Nu kan vi köra till i princip hela landet på en dag om vi anstränger oss lite.
Jag åker som sagt 20 min med bil till jobbet, som lärare. :) Maken har ca 5 min med bil, kör lastmaskin i grustäckt och sköter kross och utlassning. Grannen är jordbrukare, hans fru jobbar med lite olika projekt inom jordbrukssektorn. I närheten finns spahotell som sysselsätter en stor mängd människor, taxiföretag, bil och maskinreperatör, ett stort plåtslageri, två snickerifirmor osv. Mycket små och medelstora företag och företagare. :)
 
Jag tycker det är lustigt att tycka att man bor mitt ute i ingenstans när man bor i Gudhem. 1 mil in till Falköping. Finns ju många städer i skaraborg inom några mil. Verkligen inget off ställe för o prata jobb.
Jag har lite längre än en mil in till stan, men visst, det är ju inte Norrlands inland här. Jag bor ju inte i Gudhems samhälle, utan dit upp har jag väl 4-5 km.

Poängen är ändå att i alla fall jag får höra rätt så ofta att det inte finns jobb på landsbygden mm. Men här jobbar ju lika många om inte fler än inne i Göteborg tex. Vad är det som finns i Göteborg eller Stockholm som inte finns på landsbygden? Det var ju en tråd för inte alls så länge sen om just detta då det handlade om kulturjobb på landsbygden....precis som att vi som bor på landet är några kulturella imbeciller som saknar kunskap.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det är intressant att stadsbor inte tror att det finns jobb på landsbygden. Var har de fått det ifrån? Är det media som säger att det inte finns jobb på landsbygden?

Jag har 3 km till jobbet. Bor sist på grusvägen, mitt ute i "ingenstans" i Skaraborg. Jobbar natt som behandlingsassistent på ett LVM-hem.

I den mån ”stadsbor” skulle tro att det inte finns jobb på landsbygden, tror du verkligen att de menar att det bokstavligen inte existerar arbetstillfällen, vilket som helst, på landsbygden?
 
Min pappa brukar fundera kring den biten när han är i mina nya hemtrakter ute i bushen(jag är från Sthlm från början). Lite märkligt iom att han ju kommer från en liten by i Norrland själv. :laugh:

Vi bor på gård just utanför en liten by. Vi har väl ca 45-55 minuter med bil till större städer åt olika håll.
Både jag och sambo driver företag som importerar och säljer hästfoder/tillskott. Vi har lager i en stad 45 min bilresa bort. Där är vi kanske 1-2 ggr/v.
Jag jobbar också normalt som tränare inom häst. Men har fått dra ner det kraftigt och även till viss del sköta det via nätet iom uppstart av foderföretaget och annat kommande nystartsprojekt. När det är mer "up and running" kan jag förhoppningsvis öka på tränandet igen och även ta emot hästar hemma.
Jag sköter annars skapande av hemsidor, PR-material, etiketter, informationsmaterial, kontakt med ÅF-ar och kunder etc. Nu måste material skapas till nya businessen.

Utöver vårt gemensamma företag är sambon kiropraktor och jobbar främst med ekipage. Han har en hel del kunder runt oss, större stall med flera hästar inbokade per besök. Han jobbar också i DK 1 v per månad. Vi tycker det är kul att arbeta ihop med kiro+träning av ekipagen. Så det gör vi en del när det går. Men sambo har också dragit ner på kiro-jobb iom uppstart av övrig verksamhet.

Nu iom Corona har vi strukit en hel del möten, mässor och andra resor har vi fått ställa in.
Annars reser vi mer inom alla våra yrken.

Planen är väl att hitta gård där vi kan ha lager och försäljning hemma, kunna ta emot hästar för både träning, kiro, rehab och om vi hittar rätt ställe också tandvård iom att vi då får med hos en vän som är hästtandläkare. Men det måste vara rätt gård. Så det kan ju dröja.
Men det vore skönt att resa mindre och ha allt mer samlat. 2h restid per dag kan man ju göra ngt roligare eller mer produktivt på annars..
 
Jobbar som Uska i kommunen, men har gått in i väggen så många ggr så jag tappat räkningen.
Ser mig nu om efter ett annat jobb, där jag kan jobba hemifrån mera i dessa Corona-tider. Kollar på olika utbildningar.
Jag bor mitt ute i skogen. Ett jobb där man kan jobba hemifrån skulle vara attraktivt för mig.
 
I den mån ”stadsbor” skulle tro att det inte finns jobb på landsbygden, tror du verkligen att de menar att det bokstavligen inte existerar arbetstillfällen, vilket som helst, på landsbygden?
Bra fråga faktiskt, för jag tror att många verkligen inte tror att det existerar jobb på landsbygden. Jag upplever att många blir helt förvånade över att jag har 3 km till jobbet och att jag dessutom tjänar rätt så bra. Det är liksom som att många tror att de enda jobben som finns på landet är dåligt betalda okvalificerade jobb och att det bara finns ett fåtal sådana och att de allra flesta pendlar till någon större stad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 435
Senast: _Taggis_
·
R
Skola & Jobb Ja alltså jag fattar såklart att det finns massa människor som bor där. Men - jag har bott i Stockholm (förort) i princip hela mitt liv...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
13 264
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 197
Senast: Wonna
·
Hemmet Så, här kommer en lång historia... Jag har en form av i-landsproblem. Vi bor för tillfället i lägenhet i en medelstor stad i Tyskland...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp