Bukefalos 28 år!

Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Sthlm..?? Vart står du då?
Menar du Solvalla, så har det med licenser & göra. Antar du menar en träningsbana som en travtränare har? Då är det inte riktigt samma sak.

nej det är varken privat travbanan eller solvalla
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Har inte läst hela tråden men jag vill bara förklara varför travet är tvungna att försörja galoppen. Det är nämligen så att det gjordes ett avtal mellan travet och galoppen på 80-talet att ATGs hela marknadföringsbudget skulle satsas på V75 (eller det var väl V65 på den tiden) och att galoppen skulle få sina 10% i alla fall. Därför har travet gått framåt något helt otroligt och galoppen har fått överleva utan någon som helst marknadsföring. Därför går det väldigt trögt för galoppen i Sverige.

Så, i förlängningen kan travet tacka galoppens ledning för alla pengar till marknadsföringen av V75. Men den pågående utredningen om galoppens framtid, som gjorts av samma personer som gjort travutredningen, föreslår att ATG, som ju faktiskt delägs av galoppen, ska börja marknadsföra galoppen också. För av varje krona som ATG tjänar på galoppen går 90 öre till travet.

För den som är intresserad finns hela utredningen utlagd på Internet. Galoppsportens Framtidsutredning!
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Har inte läst hela tråden men jag vill bara förklara varför travet är tvungna att försörja galoppen. Det är nämligen så att det gjordes ett avtal mellan travet och galoppen på 80-talet att ATGs hela marknadföringsbudget skulle satsas på V75 (eller det var väl V65 på den tiden) och att galoppen skulle få sina 10% i alla fall. Därför har travet gått framåt något helt otroligt och galoppen har fått överleva utan någon som helst marknadsföring. Därför går det väldigt trögt för galoppen i Sverige.

Så, i förlängningen kan travet tacka galoppens ledning för alla pengar till marknadsföringen av V75. Men den pågående utredningen om galoppens framtid, som gjorts av samma personer som gjort travutredningen, föreslår att ATG, som ju faktiskt delägs av galoppen, ska börja marknadsföra galoppen också. För av varje krona som ATG tjänar på galoppen går 90 öre till travet.

För den som är intresserad finns hela utredningen utlagd på Internet. Galoppsportens Framtidsutredning!


Var det dessutom travets ansvar att se till att galoppen utvecklades? Inte bara fick bidrag.
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Har inte läst hela tråden men jag vill bara förklara varför travet är tvungna att försörja galoppen. Det är nämligen så att det gjordes ett avtal mellan travet och galoppen på 80-talet att ATGs hela marknadföringsbudget skulle satsas på V75 (eller det var väl V65 på den tiden) och att galoppen skulle få sina 10% i alla fall. Därför har travet gått framåt något helt otroligt och galoppen har fått överleva utan någon som helst marknadsföring. Därför går det väldigt trögt för galoppen i Sverige.

Så, i förlängningen kan travet tacka galoppens ledning för alla pengar till marknadsföringen av V75. Men den pågående utredningen om galoppens framtid, som gjorts av samma personer som gjort travutredningen, föreslår att ATG, som ju faktiskt delägs av galoppen, ska börja marknadsföra galoppen också. För av varje krona som ATG tjänar på galoppen går 90 öre till travet.

För den som är intresserad finns hela utredningen utlagd på Internet. Galoppsportens Framtidsutredning!

Det var en bra förklaring, tack för det:bow:
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Men då är det ju betydligt bättre att travorganisationerna får sin vilja igenom så får galoppen stå på egna ben:idea:! Ingen blir gladare än många travnissar...

För ni rider ju konstigt nog ändå om betydligt bättre prispengar än vad det körs om i travet, bortsett från V7..
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Du skriver att atg TJÄNAR på galoppen. Det är stor skillnad i omsättning mellan en travV65 och galoppV65. I mina ögon så är varje galoppomgång en förlust om man ska se i pengar.
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Ni får ju använda galopp rakbanor men vi får inte använda milebanan, eller vad den nu heter så det jämnar ju ut sig ändå! Galopphästarna galopperas inte på slingan men möjligtvis att dom travar där men som jag skrev innan ni får ju Använda rakbanorna. det e inte vårt problem att travarna går 275 ggr uppför, och nästan stupar innan ni e färdiga
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

nu menar jag inte just alla men väldigt ofta såg man travare gå 3-4 varv på gamla sandbanan i full fart eller flera ggr uppför backen det kan inte vara hälsosamt. skulle aldrig göra det på de jag rider, de är inte byggda på samma sätt som fullblod och ridhästar för att galoppera. nu säger jag inte att man inte kan få en travare att galoppera sammlat. Men dom jag har sett på jägers klämms ihop med hjälptyglar eller eller skulle kunna bita sig själva i bogen.
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Du, det tror jag är väldigt olika... Dessutom är det väldigt olika hur galopptränare rider sina hästar också... På Irland var det inte många hästar som visste vad rätt form var, de rids inte på det sättet där uppenbarligen helt enkelt. Och den ena av de tränarna jag var hos där är ändå otorligt framgångsrik.

I Sverige har jag ridit för tränare som rider sina hästar på graman i träning, så, jag tycker nog att det där var ett väldigt onödigt inhlägg, för det är inte jättemånga tränare som rider sina hästar samlat inom galoppen heller, de kanske har samlats nere på Jägersro för runt Täby fanns de inte. Inte när jag höll på i alla fall...

Men det är klart. Bara för att det handlar om travare så räcker det inte att de galopperar lika bra (vilket de naturligtvis inte gör, eftersom de är avlade för att trava) utan de måste dessutom galoppera så mycket bättre. Det kommer de aldrig att göra, men nog har jag sett ett flertal hästar hos ganska många tränare som galopperar sina hästar i en hyfsat bärande
form...

För övrigt är galoppträning ett oerhört bra komplement till vanlig träning på en travhäst. Om nu inte travhästar är byggda för att galoppera är det konstigt att de finns tränare, bland annat före detta proffs-galopp-tränare, som använder sig av denna träningen och är väldigt framgångsrika...
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Jag har galopptränat många av mina travare- i ganska högt tempo- i backe, flera intervaller. De hästarna har inte haft högre puls av den träningen-gämfört med trav-intervaller. de hästarna har tränats på det sättet för att: 1. De håller mycket bättre. 2. De presterar bättre på ovalen.

Att komma med sådana korkade kommentarer som fisloppan gör på travsidan, är ju faktiskt bara korkat och idiotiskt.

Jag trodde det var uppenbart att vi som tränar travhästar gör det på det sättet som är bäst för hästarnas hälsa och för deras möjlighet att prestera på topp.

Men att travtränare är djurplågare är ju självklart... tänker bara på pengarna.... vi avskyr ju hästar EGENTLIGEN.... herregud vilka puckon det finns.:mad:
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

nu menar jag inte just alla men väldigt ofta såg man travare gå 3-4 varv på gamla sandbanan i full fart eller flera ggr uppför backen det kan inte vara hälsosamt. skulle aldrig göra det på de jag rider, de är inte byggda på samma sätt som fullblod och ridhästar för att galoppera. nu säger jag inte att man inte kan få en travare att galoppera sammlat. Men dom jag har sett på jägers klämms ihop med hjälptyglar eller eller skulle kunna bita sig själva i bogen.

Hur är de byggda då?:confused: Förklara gärna det.
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Var det dessutom travets ansvar att se till att galoppen utvecklades? Inte bara fick bidrag.

Galoppen fick stå tillbaka till förmån för travet, tanken från ATG's sida var väl att EN produkt skulle synas och blomstra. Som plåster på såren skulle galoppen få 10%. I verkligheten har galoppen aldrig fått mer än 8% om jag förstått det hela rätt. Travet köpte med andra ord galoppens tystnad och betalar inte ens vad de lovade.

Om vi ska hålla sandlådenivå så kan jag meddela att Åby banan från början var en galoppbana som travet snodde... :grin:
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 847
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp