Bukefalos 28 år!

Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Men travet får ju inte heller den delen de är utlovade av staten, så då är det ju lika i så fall. De 8 procenten känns i nuläget rätt så mycket för mycket i alla fall... Bara att kolla här vilka attityder det finns hos galoppwannabes, Travhästar kan inte galoppera, travhästar är felbyggda för att användas, det behöver inte vara så nogrannt med deras underlag och så vidare.. o.s.v. Konstigt att folk inte vill sponsra en sport som inte ens ger respekt tillbaka....

Jag hoppas att det i och med den här satsningen från unibet (som jag för övrigt inte är så förtjust i, men man kan konstatera att deras satsning gäller travet och att de är helt ointresserade av galoppen och det kommer att tvinga ATG till omförhandlingar med travet) blir mindre över till galopp och ridsport, de kan stå på egna ben om de bara vill. Ascotbanan får väl stå som typexempel för det...
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Om jag ska sammanfatta alla diskussioner här, ur min synvinkel så ser jag det såhär:

Det är ingen som sagt att travhästar inte behöver ett bra underlag, utan att det är bra att trava på en bana och galoppträna på en bana.

Och då att de rör sig olika, eftersom de är avlade för olika saker.

Och vad jag förstod personen som skrev att travare inte är byggda för, en speciell grej, så fattade jag det som att gå full rulle med in spänningar, vilket är sant!

Sen tycker jag att in spänningar är det värsta som finns, för alla hästar och förstör hästarna istället.

Sen tycker jag att diskussionen urartade, när travfolket börjar angripa galoppnissarna;) med att de är högre uppsatta, än galoppen för de har bättre "inkomst". vilket beror på flera olika anledningar som de inte verkar känna till.
Ger man sig på andra på det aggressiva sättet, får man tåla svar tillbaka.:grin:
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Men travet får ju inte heller den delen de är utlovade av staten, så då är det ju lika i så fall. De 8 procenten känns i nuläget rätt så mycket för mycket i alla fall... Bara att kolla här vilka attityder det finns hos galoppwannabes, Travhästar kan inte galoppera, travhästar är felbyggda för att användas, det behöver inte vara så nogrannt med deras underlag och så vidare.. o.s.v. Konstigt att folk inte vill sponsra en sport som inte ens ger respekt tillbaka....

Jag hoppas att det i och med den här satsningen från unibet (som jag för övrigt inte är så förtjust i, men man kan konstatera att deras satsning gäller travet och att de är helt ointresserade av galoppen och det kommer att tvinga ATG till omförhandlingar med travet) blir mindre över till galopp och ridsport, de kan stå på egna ben om de bara vill. Ascotbanan får väl stå som typexempel för det...

Eh, det heter väl ATG=AB Trav OCH Galopp? Hur kan 8 % vara för mycket när 10% är utlovat? På vilket sätt är vi wannabes?

Man kan ju iofs tycka att det avtalet är vansinnigt, men jag tvivlar på att galoppen är vinnaren i det avtalet.

I större delan av världen, där galoppen dominerar, så är det så att spelbolagen sponsrar galoppen om och när de känner för det... Dvs inget statligt monopol och galoppen står på helt egna ben, t.o.m i Kenya.

Jag har absolut inget emot trav eller travhästar, förstår bara inte problemet med Ascotbanan? Den är byggd för galoppen och belagd med ett svindyrt underlag som slits av vilka hästar som helst.Därför vill man minimera slitaget till förmån för de hästar som det faktiskt var avsett för. En galoppör galopperar trots allt, hur jobbigt det än är att erkänna det, snabbare än en travare galopperar, med allt vad det innebär i form av ökad belastning, skaderisker och krav på underlag.

Så krama varandra där på stallbacken på Jägers så ska ni se att allt blir enklare.:love:

PS.
Det finns de som ridtränar travare på Täby galopp så visst sponsrar galoppen viss travverksamhet också... :cool:
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Man kan ju bara hoppas att avtalen görs om i och med detta då...

När jag höll på på Täby galopp gick det inte att betala banavgift där om man inte var galopptränare, men det får man kanske nu? Ridhästträningarna var det kanske någon travare med på men inte annars (och har svårt att tro att det är så nu, det har väl om inte annat med föräkringar att göra)...

Angående banan som sagt. Jag har svårt att se att en bana som sköts av kvalificerad personal slits ut så oerhört mycket fortare om det går några travare på den. Men ja just det, jag glömde ju... Travare varken är byggda för att kunna galoippera, är inte så noga med underlag och förstör dessutom för alla andra :grin:!
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Travare varken är byggda för att kunna galoippera, är inte så noga med underlag och förstör dessutom för alla andra :grin:![/QUOTE]

Trötta mig för personer som inte lyssnar, på andra och kan läsa igenom ordentligt:crazy:
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Eh, det heter väl ATG=AB Trav OCH Galopp? Hur kan 8 % vara för mycket när 10% är utlovat? På vilket sätt är vi wannabes?

Man kan ju iofs tycka att det avtalet är vansinnigt, men jag tvivlar på att galoppen är vinnaren i det avtalet.

Svensk Galopp äger 10% av ATG och har följaktligen rätt till 10% av avkastningen oberoende av vilka affärsbeslut ledningen tar.

Sen var det förmodligen ganska korkat att låta travet få HELA marknadsföringsbudgeten. Men det har verkligen fungerat och v75 har blivit en veritabel vinstmaskin och bägge ägarna ska givetvis ha sina andelar av överskottet.

Visade den här diskussionen för Olof Karlander, som står för Framtidsutredningarna både för trav och galopp, och hans kommentar är att hans rekommendation är att galoppen ska få ut hela sina 10% ägarprocent. Dessutom rekommenderar han ATG att börja marknadsföra även sin produkt "Galopp" med en egen marknadsavdelning.

Med tanke på att marknadsföringen av galopp har varit obefintlig så räcker det långt med information om tävlingsdagar och startlistor medan V75s TV-reklam med hästar som hoppar av tak och liknande kostar millioner.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Sen är det mycket viktigt med underlaget för galoppörer, och hur de sätter ner benen i sin aktion.
Det kan inte vara bra att travarna, springer runt där..

de är inte byggda på samma sätt som fullblod och ridhästar för att galoppera. nu säger jag inte att man inte kan få en travare att galoppera sammlat. Men dom jag har sett på jägers klämms ihop med hjälptyglar eller eller skulle kunna bita sig själva i bogen.

En studie hade gjorts och dom hade kommit fram till att trav/galopphästar hade OLIKA HOVAR?? med olika slitage på banan. Vi på travhästar red isönder den??!

Travarna sprätter otroligt med bakbenen och lämnar helt annat spår efter sig..

:grin:....

(förövrigt är det ganska löjligt att skapa ett nytt nick för en enda diskussion, det luktar lite troll måste jag säga)
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

AB trav och galopp = staten. Ett förbund som även svikit travsporten, läs gärna de senaste artiklarna i trav (och galopp) ronden. Jag har svårt att se att det inte blir stora förändringar här i och med Unibets intrång. Vart är ni föresten i den debatten?! Borde inte även galoppsporten lägga sig i och försvara de procent de tyvärr har med näbbar och klor? Eller litar ni helt enkelt på att storebror travet rider ut den stormen åt er också?

Kanske dags att hjälpa till då om ni vill fortsätta ha dessa pengar? Dock kan man även se det från andra håll: 2% av de aktiva tränarna är galopptränare (om man slår ihop både trav-och galopp och räknar ut hur många som är tränare inom det) och 2% av hästägarna är galoppägare. 6% av hästarna i träning. Varför ska galoppen då ha 8-10%?

(jag är dålig på matte så jag kan ha fel här, fritt fram för alla att räkna själva)
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

:grin:....

(förövrigt är det ganska löjligt att skapa ett nytt nick för en enda diskussion, det luktar lite troll måste jag säga)

Jo man kan vända o vrida till hur man vill, så visst är det löjligt det som klippts ihop, till en egen version...:confused:
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Det är skillnad att klippa ihop det och ta det viktiga... Det är vad som har skrivits tidigare i tråden, bara att gå tillbaka att läsa, blir så långt om man ska lägga in hela inläggen... Det är ju flera andra som reagerat på de raderna också, så jag är ju inte den enda...
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

AB trav och galopp = staten. Ett förbund

ATG är ett aktiebolag som ägs till 90% av STC och till 10% av SG. Det är således icke ett förbund och icke statligt. Staten är representerad i ATGs styrelse och staten reglerar vadhållningen i Sverige men har i övrigt inget med ATG's verksamhet att göra.
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Så rätt, men vad hjälper det när många av ledamöterna är representerade av staten? Det är ju där avtalet har spruckit gentemot STC också. Nu är det till exempel en annan aktör inne som arrangerar spel på ett annat sätt än tidigare. Inom galoppen finns en tradition med bookmakers och så vidare, så ni kanske tycker det är bra. Men man kan konstatera att Unibet troligen inte ger något tillbaka till sporten (sporterna) och gör de det är det till travet, galoppen lär troligen få stå utanför då eftersom unibet hittills visat nada intresse för galoppen... Var är ni i den frågan? Då om något borde ni kunna vara med och säga ifrån, eller åtminstone de som har nåt att säga till om... Har det skrivits en enda rad om detta i skandinavisk galopp eller bryr ni er helt enkelt inte? Jag är nyfiken, inget annat.
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Det är skillnad att klippa ihop det och ta det viktiga... Det är vad som har skrivits tidigare i tråden, bara att gå tillbaka att läsa, blir så långt om man ska lägga in hela inläggen... Det är ju flera andra som reagerat på de raderna också, så jag är ju inte den enda...

Efterom jag inte orkar sitta och skriva milslånga, berättelser, så är det kanske vissa som inte förstår, om man inte skriver allt i detalj..:grin:

Vad jag menat i dessa diskussioner är att vi talar om elithästar, och ska göra det så bra som möjligt för dem.

Både travare och galoppörer. Då är det väl bra att det görs bra banor till deras olika aktiviteter.
Och det jag inte förstår är varför bara inte följa de regler som satts..varför göra så stor affär av det och börja dra in pengar o förnedringar i diskussionen.
Klart som korvspad att det blir irritationer från galoppsidan, men det var väl det som var meningen, helt onödigt:crazy:

Sen är det väl inget konstigt med att de har olika exteriörer, så det förstår jag inte att man hänger upp sig på, bara ren fakta:idea:

Det är inte ett försök till att vara dum utan, att diskutera.

Sen är det väl aldrig kul och se in spända hästar och då menar jag allmänt och det kom inte från mig ifrån början så som det såg ut i dina hopklipp.

Nej nu lägger jag inte ner mer vikt på detta, mer har klart för mig vad som gäller och Camilla har fått mig ännu mer insatt i vad jag redan hade små aningar om:idea:
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Jag måste bara få fråga, då det var länge sedan jag var på Jägers...
Är den här Ascotbanan en ny, extra bana? Finns det andra banor kvar att galoppträna på också?


För om nu her Ascot så gärna ville ge bort en träningsbana till bara galoppörerna, men det faktiskt finns andra ställen att galoppera på... då ser jag inte riktigt problemet. Gnäll på Mr Ascot och hans regler istället- vad sjutton kan galopptränarna, galoppsporten eller Jägers göra åt det?

Eller ni tycker att man bör strunta i Ascots krav...?
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Travhästar sliter helt klart mer på banan fast de galoperar. De liksom gräver sig fram, framtunga som de är. Så jag förstår dem till fullo.
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Det har stått en hel del om hotet från utländska spelbolag i Skandinavisk Galopp och det avhandlas även i Framtidsutredningen. Det är klart vi oroar oss, så korkade är vi inte!

Men för oss gäller det nu i första hand att få igång vår egen verksamhet utan att hållas tillbaka av ATG. Jag citerar rakt av från sidan 21 i utredningen:
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Hoppsan råkade trycka på fel knapp!:cool:

"Spelet på galopphästar har medvetet hållits tillbaka.
ATG och galoppsporten har sedan slutet av 1980-talet haft en "common understanding" om att spelet på galopphästar ska stå tillbaka för spelet på travhästar på grund av en önskan att optimera ATG:s intäkter."
Galoppsportens Framtid, sid 21.

Så galoppen har haft händerna bakbundna och har bidragit till att spelet på trav i Sverige är så otroligt bra.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 868
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp