ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

Tweety1985A

Trådstartare
hur gör ni med eventuell veterinärvård? Antagligen tar jag en häst på foder 1 maj, men ägaren har inte riktigt bestämt vad hon vill skriva i kontraktet om just eventuell veterinärvård. Tanken är att hon står för försäkringen.

Hur gör ni som har hästar på foder eller lånar ut, vem står för eventuella veterinärräkningar? Beror det på vad det är för skada/sjukdom/summa det handlar om? Har ni veterinärbesiktigat innan ni fått hem/lämnat ut hästen? Om man köper ett färdigt kontrakt, står det något om detta där?

Givetvis vet jag att var och en kan göra som de vill, men eftersom varken jag eller ägaren vet hur vi ska göra tänkte jag be er bukefalister om tips och hjälp! :bow:
 
Sv: ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

Har lånat ut vårt gamla sto på foder, ingen vet.bes. Så här står det i vårt kontakt ang kostnader:

- Fodervärden ska under avtalstiden stå för hästens kostnader, frånsett försäkringen.

- Om hästen kommer till skada eller blir sjuk under avtalstiden står fodervärden för de kostnader som detta medför till dess att hästen är frisk, även om detta kommer att vara efter avtalstidens utgång. Om hästens försäkring kommer att behöva utnyttjas står fodervärden för den villkorsenliga självrisk som hästägaren har att erlägga (1900 kr + 20% rörlig självrisk enligt försäkringsbrevet).

- Fodervärden fråntas betalningsansvar för sjukdom/skada som kan härledas till hästens ålder, under förutsättning att fodervärden har tagit hänsyn till hästens ålder och kondition i samband med igångsättning och efterföljande motion.
 
Sv: ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

Både som fodervärd och som ägaren har vi uteslutande avtalat att fodervärden står ansvarig för veterinärkostnader. Inget tak. Alltså kan det bli fråga om att betala ur egen ficka (för fodervärden) om försäkringen inte täcker eller vården går över försäkringens tak.
 
Sv: ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

Jag tycker att det där är så svårt,självklart så skulle jag stå för "enklare" veterinärbesök såsom hältutredningar,sår m.m som fodervärd,men samtidigt så kanske inte jag har råd att betala en ev buköppning,och som ägare skulle jag då ha avlivat hästen om JAG ägde den,men nu när jag är fodervärd så står ägaren och säger att hon vill att hästen skall buköppnas,och att det står i kontraktet att jag som fodervärd ska betala all veterinärvård under tiden jag har den.. Så ja,jag vet inte...Är ju så svårt också,för i fall det orsakats någon skada pga fodervärdens dumhet,så ska ju den stå för hela kostnaden,tex galopperat på en plöjd åker och hästen skadat sig rejält,bundit upp hästen i tränset och den har dragit sönder hela munnen,finns ju så mycket om och men...

Om man ska sätta en gräns vad man kan betala i veterinär eller något? Utöver det som försäkringen täcker då så klart,kanske 10.000:- max? Beror ju på vilken försäkring och sånt hästen har också,vad som täcks och inte,och hur många procent rörlig. Sen om det blir mer så får ägaren gå in och bestämma om hon ska betala resten,eller ta bort hästen.

För man borde ju ha en liten budget även fast man "bara" är fodervärd.
 
Senast ändrad:
Sv: ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

Skulle kanske skrivit oxå att hästen ifråga är en dam på 16 år, och även om hon är pigg och frisk nu, och jag sätter igång henne försiktigt kan hon ju få problem precis som vilken gammal häst som helst... Kanske inte är fel då att skriva som ni angående åldern...
 
Sv: ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

Börja med att besiktiga hästen,så har ni iallafall papper på hästens skick det datumet du tar över den.
 
Sv: ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

Jag hade när jag var fodervärd avtalat att jag stod för veterinärkostnaderna (dvs självrisk och procent) upp till försäkringens tak.
 
Sv: ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

Jag tycker att det där är så svårt,självklart så skulle jag stå för "enklare" veterinärbesök såsom hältutredningar,sår m.m som fodervärd,men samtidigt så kanske inte jag har råd att betala en ev buköppning,och som ägare skulle jag då ha avlivat hästen om JAG ägde den,men nu när jag är fodervärd så står ägaren och säger att hon vill att hästen skall buköppnas,och att det står i kontraktet att jag som fodervärd ska betala all veterinärvård under tiden jag har den.. Så ja,jag vet inte...Är ju så svårt också,för i fall det orsakats någon skada pga fodervärdens dumhet,så ska ju den stå för hela kostnaden,tex galopperat på en plöjd åker och hästen skadat sig rejält,bundit upp hästen i tränset och den har dragit sönder hela munnen,finns ju så mycket om och men...

Om man ska sätta en gräns vad man kan betala i veterinär eller något? Utöver det som försäkringen täcker då så klart,kanske 10.000:- max? Beror ju på vilken försäkring och sånt hästen har också,vad som täcks och inte,och hur många procent rörlig. Sen om det blir mer så får ägaren gå in och bestämma om hon ska betala resten,eller ta bort hästen.

För man borde ju ha en liten budget även fast man "bara" är fodervärd.

Ja, lite så tänker jag oxå, att det beror på vad för skada/sjukdom det handlar om... Om jag inte får ta beslutet om avlivning (vilket jag inte VILL när det inte är min häst) vill jag ju heller inte betala hutlösa summor om ägaren inte vill avliva, om ni förstår hur jag tänker? Tycker ditt resonemang om ett "tak" låter vettigt! Självklart måste man ha en buffert att ta av även som fodervärd, men att stå med ett kontrakt där man ska betala alla eventuella veterinärräknningar, hästen har en dålig försäkring som inte täcker mkt osv, det känns ju inte som någon höjdare...
 
Sv: ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

När jag varit fodervärd har jag stått för veterinärkostnader och ägaren har betalt försäkringen, har haft kontakt med ägare när jag behövt utnyttja försäkringen och informera denne om detta. Försäkringsnumret och övrig försäkringsinformation har stått i kontraktet. För att ha till hands om hästen behöver tas akut till klinik. Är ju inte säkert att man får fatt i hästägaren på telefon när drar iväg akut.

Har även haft en "Katastrof-klausul" i kontraktet, dvs att jag som fodervärd har rätt att fatta besluta om avlivning av hästen vid t.ex benbrott, tarmvred eller annat som kan uppkomma akut och kräver ett snabbt beslut. Kan ju ta hur lång tid som helst att få tag på hästägaren för att denne skall kunna fatta beslut. Skall hästen plågas under tiden bara för att fodervärden inte får/vill/kan fatta beslut om avlivning.

Det bästa är ju att skriva ett så detaljerat kontrakt som möjligt. Så att det är solklart vad som skall göras om/när det händer något.
 
Senast ändrad:
Sv: ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

KL

Som fodervärd så har man som många påpekat normalt inte beslutanderätt när det gäller hur långt man ska sträcka sig när det gäller kostander för behandling. Det kan i stort sett bli hur dyrt som helst om man inte passar sig och för att försöka behandla skador/sjukdomar med dålig utsikt. Ägaren åh sin sida kan i sådana fall lugnt säga "gör allt" och förvänta sig att fodervärden betalar.

För allas parter så bör man avtala både om maxsumma som fodervärden förväntas betala samt att man följer veterinärens rekommendationer när det är dags att sluta att behandla. Det kan ju annars sluta med onödiga och dyra behandlingar med liten/minimal chans att lyckas och som ägaren aldrig tänkt på att ta ur egen ficka om det behövs och till det uppslitande konflikter när foderväden motsätter sig att betala vad denne anser vara på tok för dyrt. Som ägare har man alltid valet att ta bort hästen, det möjligheten har fodervärden inte normalt sett.

En annan stötesten är att avgöra vad en skada kommer av, har hästen rivit sönder sig på en trasig box är det enkelt men väldigt många sjukdomar och skador kan ha sin grund i vad som hänt tidigare i livet: hovbölder, benpålagringar, fång, luftvägsbesvär, hältor mm. Som fodervärd vet man inte vad som hänt tidigare i hästens liv och som ägare vet man inte vad som hänt/kommer att hända hos fodervärden. Det kan bli trssligt att avgöra vem som ska ta kostnaderan för en hälta som uppstår efter någon månad, det kan lika gärna vara vårdlös ridning som en gammal skada som återkommer eller en förslitningskada som ger sig till känna med en ny ryttare på ryggen. Hur ska man säkert kunna veta? Iband kanske men långt ifrån alltid. Har man sedan förbundit sig att lämna tillbaks en hel häst kanske man har hästen vilandes halva tiden och igångsättning i flera omgångar och sedan så kräver ägaren pengar för ytterligare 3 månaders konvalesens, massage, veterinär och kiropraktor + uppehället och man misstänker att hästen bara gick igenom besiktningen innan för att din fått vila ett par månader....

Nu kan det givetvis gå bra men det finns både ägare och fodervärdar till "allt" och man kan råka pricka fel med någon som avsiktligt lastar över en icke fråsch häst i hop om att någon annan ska stå för fiolerna och givetvis fodervärdar som missbrukar hästen totalt.
 
Sv: ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

kl

Jag har haft två olika hästar på foder. Ingen av dom vet besiktigades varken innan de kom eller innan de åkte från mig. Men jag tycker iofs att det kan vara bra att göra det. Fast det är ju sånt man disskuterar fram tsm.

I de kontrakt jag skrivit på stod det att jag får stå för kostnader utöver försäkringen vid ev veterinärvård. Fast de vac sprutor ena hästen fick efter den kommit till mig delade jag och ägaren upp emellan oss. Med min andra foderhäst delade jag och ägaren lika på hästförsäkringen varje månad också.. (Det blev dock ingen större summa.)
 
Senast ändrad:
Sv: ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

En fundering..

Generellt gällder det ju att man ska lämna tillbaka hästen i samma skick som när man hämtade den.

Men om hästen råkat ut för en permanent skada eller sjukdom hur gör man då?
Det behöver ju inte vara slarv från fodervärdens sida utan kan vara olycklig otur helt enkelt.
 
Sv: ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

Ägaren står för att försäkringspremien blir betald.
Fodervärden står för alla utgifter utöver det. Dvs allt från småsår till att åka in på klinik, dvs självrisk + eventuellt rörlig räntan..

Så har jag haft om jag lånat/lånat ut
 
Sv: ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

Tycker foderværden ska stå før veterinærvården sånt hør ju till nær man har hæst.
Sjælv læt jag operera bort två vargtænder på en foderhæst och stod før kostnaden æven om dom funnits dær sen tidigare men hade inte jag gjort det hade det nog inte blivit gjort.
 
Sv: ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

På de foderhästar jag har haft har jag stått för veterinärvården precis som om det vore mina egna. Dock hade jag en häst på foder som hade en medfödd skada i ett bakben, som gjorde att ägaren inte ville göra böjprov, och därför skrev vi in i kontraktet att hon skulle stå för alla kostnader som uppkom p.g.a. den skadan och även ta tillbaka hästen om det visade sig att den skulle bli obrukbar.
 
Sv: ni som har foderhäst/lånar ut på foder...

Mitt sto är utlånat på foder. Vet.bes. innan, och skall även ske innan jag tar hem hästen.
FV står för samtliga veterinärkostnader, samt veterinärvårdsförsäkringen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 152
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 056
Senast: Inte_Ung
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 378
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp