Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Alltför många hästar på alltför många ridskolor är sådana att man måste ägna halva lektionen åt att övertala dem att kliva framåt och den andra halvan åt att se till att de inte tappar fart, och även om jag gillar utmaningar föredrar jag utmaningen som går ut på att samla en häst som redan har bjudning och gärna lite överskott av den varan.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

huuu, jag hade skrivit jättelångt svar men det försvann..

men ja, jag håller med, man ska prova och försöka med alla hästar, och som du säger, man passar inte med alla hästar, och dom man inte passar med är det ju faktiskt ingen nytta med att rida om och om och om igen..
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

jo vi har en del som upplevs som sega också.. men då får man börja direkt med att se till att hästen svara för skänekln och att den lyder vid tempoväxlingar och övergångar..

oj inte tänkt som en ridlektion här men det som jag tror är med dig är att du inte lärt dig att få hästen att respektera dina drivningar och förhållningar snabbt nog.. för det finns säkert ryttare på den ridskolan som får trögisarna att gå kanon direkt.. t.ex ridlärarna?
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag rider två gånger i veckan på ridskola, stora hästar. Jag passar ihop med de flesta tycker jag.. det är inte så jättekul när man får stallets absolut segaste häst men jag brukar försöka tänka positivt och har faktiskt fått höra från många att jag rider den hästen väldigt bra. :) Annars vill jag gärna ha utmaningar, så när man får den där riktiga "ridskolehästen" som gör exaaakt som man vill utan att man måste anstränga sig det mista känns det som tycker jag att det är lite tråkigt om jag måste ha henne/honom flera gånger. Jag har mest fått rida ganska krävande stela hästar, jag är ganska duktig på att få hästen mjuk och så. Mina favoriter är pigga , nästan lite heta hästar men tyvärr så har jag inte fått rida ngn sådan på nästan ett halvår. :(
Jag tycker väl att man ska prova iallafall och försöka kämpa med den här "hemska" hästen, sedan om man verkligen inte passar har man ju provat iallafall.

En i min ridgrupp blir jättesur om hon får en häst som hon hört kan vara lite seg för hon "ooorkar verkligen inte med honom" även fast hon inte ens ridit honom. :confused: och så får hon byta så fort det går dåligt och då får hon en pigg liten ponny. Irriterar mig jättemkt på det eftersom det känns som ridläraren favoriserar henne. Hon är t ex den enda som får byta häst med med ngn annan i ridgruppen och hon inte fick den hon ville ha. aja..
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag tycker nog tvärtom jämfört med de flesta här: de riktiga "ridskolehästarna" är oftast roliga att rida. Det är oftast snälla och ambitiösa hästar som gör sitt bästa, så där kan man fokusera på att få lite samling, sitta korrekt, på bra hörnpasseringar och exakthet i ridningen. Alla hästar är en utmaning på olika sätt, så jag förstår inte riktigt ni som skriver att ni tycker det är "för lätt" att rida snälla hästar. Går de hästarna på sitt absoluta max när ni rider dem, så bra de skulle kunna gå? Och sitter ni helt perfekt? Om inte, så finns det ju tillräckligt att jobba med.

De heta, spända hästarna är mycket svårare, tycker jag. Mycket svårare än en seg häst: den sega hästen behöver bara motiveras och komma igång, man kanske får jobba lite, men det är inte särskilt svårt. Den spända hästen måste komma till avslappning för att kunna jobba, och det är en svår avvägning att sätta lite press, så att de samlar ihop sig, men utan att de blir spända och tappar ryggen.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

När jag red på ridskola så fanns det någon häst som jag inte ville rida. jag kände att jag inte kunde rida just den hästen på ett bra sätt eller lärde mig något.
Sen fanns det två hästar som var väldigt speciella som jag dock passade väldigt bra ihop med. Saknar verkligen den ena :( Den hästen funderade mamma på att köpa ett tag tom då han vantrivdes så otroligt på ridskolan.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag vet inte riktigt hur det är på andra ridskolor, men där jag rider blir vi tilldelade en häst, och så är man helt enkelt tvungen att rida den. Jag tycker att man på det sättet lär sig lite mera, eller det är ju vad jag tycker. Att vänja sig vid olika hästar, för i slutändan kanske det blir att man ska köpa egen häst, och är så van vid en speciell ridhäst. Om man däremot rider olika hästar och handskas med dem, tror jag man lär sig mer. En häst kanske tar lite längre steg än den andra, vilket kanske leder till att det blir en helt annan rytm i lättridningen och liknande.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

På ridskolan där jag red som yngre undvek jag dom uttråkade hästarna och dom lite mindre hästarna.
Har föredragit dom stora pållarna och dom hästarna som ingen vill rida för dom är för 'svår'. :)

På ridsentret där jag brukar rida nu för tiden undviker jag fortfarande dom mindre hästarna. Även ett Lippizaner sto för vi kommer verkligen INTE överrens.

Men annars är jag öppen för förslag, gillar att rida lite olika hästar.
Som frågan lyder i rubriken, ni som rider lektion på ridskola 1-2 ggr i veckan.. undviker ni att rida en speciell häst som ni inte passar ihop med eller är för svår för er?

jag gör det, jag går inte ihop mer märriga ston då jag är ganska drivande ryttare, jag trampar märrarna på nerverna i varje varv och det blir bara dragkamp och studsande.. inte kul för varken mig eller hästen och jag får inte ut något av lektionen..

varje gång jag är uppskriven på någon av dem två byter jag bort dem illa kvickt, har 3 andra ryttare i gruppen som bara älskar dessa knäppa ston.. :smirk:
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

KL

På min ridskola blir vi tilldelade hästar, men om man verkligen inte vill ha en häst brukar man kunna byta med en annan i gruppen. Vi har varje häst fyra gånger och jag brukar alltid testa varje häst minst två gånger, för första gången känner man ju mest av, sen andra gången kan man ju mer rida på riktigt för då vet man hur de funkar rätt så bra.

Det finns två stycken hästar på min ridskola som jag vägrar att rida, jag har provat dom men det funkade inte alls, det var varken kul för mig eller hästarna.

För det mesta brukar jag få problemhästarna som inte går så många lektioner för jag gillar dom. Har en het och nervös arab hemma så jag är ganska van vid stressade hästar. Så för det mesta funkar det jättebra tycker jag. Ridläraren brukar ju veta vilken sorts häst man passar med!
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

ja men bara för att man köper häst själv betyder det inte att man köper den häst som man passar allra sämst ihop med vid provridningen eller hur?

man utvecklas mest med en häst man passar ihop med :) och det är väl det som är emningen med ridskola? att man ska lära sig rida?

och visst det är jättenyttigt att rida olika hästar och om jag )när jag skaffat häst) blir tvungen att byta bort min snälla valack till stallkomisens pissmärr för att denne kastat av stallkompisen såpass att hon inte vågra rida hem så visst kan jag sitta upp och "valla/åka" på pissmärren hem utan att jag dör (förhopppningsvis) men jag skulle aldrig köpa den hästen själv..
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

jag brukar rida alla hästar/ponnysar på ridskolan men om jag får tips av min ridlärare så på jobbiga hästar/ponnysar brukat det gå bettre
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

jag undvek inte olika risdskolehästar pga rädsla eller så utan jag undvek dem för att få ut något ur lektionen, jag går verkligen inte ihop med buffliga, starka, klumpiga hästar, då jag själv är ganska tanig med ett sjuhelvetes tålamod och envishet, så blir det tillslut bara någon slags maktkamp, jag skulle aldrig få för mig att "sätta hästen på plats" när jag sitter på ryggen, och ridskolehästarna är väl inte dom mest lyhörda man kan hitta. alla har vi våra laster, jag vill ha min space och få min respekt. rädda hästar? häärligt, pigga hetsiga komplicerade hästar? spännande utmaningar. Hästar som skiter fullständigt i ryttaren,kliver på som den vill (eller över)? nej tack.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Håller helt med, de kan vara hur olydiga, tittiga och stressade som helst och jag ser det som en övning. Just nu rider jag en jättestressad häst som inte kan skritta lugnt nära andra hästar ibland. Jag tycker hon är hur rolig som helst. Jag blir överlycklir när jag klarar av att hålla henne lugn så att vi kan galoppera kontrollerat och sansat, eller göra någon enklare uppgift, typ skänkelvikning. Men om jag rider en häst som bara lunkar på och inte lyssnar på hjälperna tröttnar jag ganska fort och det slutar med att jag åker häst och är tjurig resten at kvällen.
Visst är det kul att rida en häst som kan allt och gör exakt som den blir tillsagd och går perfekt för i stort sett vem som helst. Men såna hästar tröttnar jag på ganska snart. Jag vill ha en utmaning, men jag vill att hästen ska ge lite också, så länge jag känner att hästen försöker och kämpar och gör sitt bästa så spelar det ingen roll om hästen inte kan göra en sluta av någon anledning, bara jag känner att jag lyckats med något!:banana:
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag undviker de som är nya och de som bockar. Rider på KRK i Kristianstad
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Åh, bockar som är så kul!!!:love:
Rider en mästerbockare hemma, har aldrig sett en häst som bockar så högt, och detta är en tjock fjording på 22 år.:p
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag undvek ett fåtal gånger hästar som var på tok för stora för "lilla" mig, eller kusar som var för tuffa/heta/bråkiga (dvs jag var rädd att skada mig).

Dock har jag aldrig undvikit någon häst pga att den inte passat mitt sätt att rida eller bara för att jag inte "gillat" dem. Ska man ha någon chans att bli en någorlunda bra ryttare måste man nog vackert lära sig att anpassa ridningen efter hästen - men man ska för den delen inte ta sig vatten över huvudet.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag tycker nog tvärtom jämfört med de flesta här: de riktiga "ridskolehästarna" är oftast roliga att rida. Det är oftast snälla och ambitiösa hästar som gör sitt bästa, så där kan man fokusera på att få lite samling, sitta korrekt, på bra hörnpasseringar och exakthet i ridningen. Alla hästar är en utmaning på olika sätt, så jag förstår inte riktigt ni som skriver att ni tycker det är "för lätt" att rida snälla hästar. Går de hästarna på sitt absoluta max när ni rider dem, så bra de skulle kunna gå? Och sitter ni helt perfekt? Om inte, så finns det ju tillräckligt att jobba med.

De heta, spända hästarna är mycket svårare, tycker jag. Mycket svårare än en seg häst: den sega hästen behöver bara motiveras och komma igång, man kanske får jobba lite, men det är inte särskilt svårt. Den spända hästen måste komma till avslappning för att kunna jobba, och det är en svår avvägning att sätta lite press, så att de samlar ihop sig, men utan att de blir spända och tappar ryggen.

Ja , det har du helt rätt i , men jag tycker att det blir lite tråkigt efter några lektioner och lär mig mer när jag får rida de lite svårare.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

snarare ridlår som heter duga. Är pinnig och klen i övrigt, men knipmusklerna i låren kan man inte klaga på. Har haft lite tävlingar med kompisar där man sätter sig med benon innanför eller utanför varandra och sak antingen trycka ut eller pressa in. När jag pressar in vinner jag alltid på ett par sekunder!!:D
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

När det är hoppning vill jag gärna ha en lite lugnare häst, gärna inte typ Vildingen utan någon som jag klarar av att rida mellan hindrena :p I dressyr spelar det ingen roll, jag tycker det är kul med utmaningar! Men om man inte kommer någon vart efter fem lektioner med hästen känns det väl ganska hopplöst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 156
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 034
Senast: Squie
·
P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 042
Senast: Elizette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp