Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

har du läst ordentligt så är det inte det jag menar..

visst kan jag rida pissmärren men varken hon eller jag trivs med varandra.. så någon fin harmonisk ridning blir det inte även om vi gör alla övningar så stretar hon emot hela tiden och bygger upp irritation, vi passar helt enkelt inte ihop..

men säger du att alla ryttare rider likadant och att alla hästar reagerar likadant så är det din åsikt..
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

och om hästen inte har tillräcklig mental grund för ryttaren? eller fel mental grund till och med?

varför MÅSTE man passa ihop med och älska alla hästar?
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

När jag engång i tiden red på ridskola red jag alla typer av hästar just för att lära mig hantera alla typer av hästar.

Att unvika hästar tycker jag är ganska dumt, då man inte får en bra grund till att lära sig rida alla typer av hästar.
Det är väl därför man går på ridskola för att lära sig just det.

Favoriter kan alla ha :angel:

Det är klart att man ska FÖRSÖKA rida alla hästar man tilldelas. Jag skulle aldrig försöka byta bort eller undvika en häst jag inte själv ridit på - bara för att somliga ryttare inte gillar just den hästen behöver det ju inte vara något fel på den.

Men har jag ridit hästen flera gånger och det helt enkelt inte känns som om att vi nånsin kommer att funka ihop kan jag säga ifrån att just den hästen vill jag inte rida för att varken hästen eller jag har någon nytta av det. Om det är "personkemi" eller något mentalt kan jag inte säga men med vissa hästar kan det vara väldigt tydligt att "nej, det här kommer aldrig att funka oavsett hur jag bär mig åt".

Att jag sedan kan ha favorithästar som andra tycker är knäppa, omöjliga och hopplösa visar just att det är skillnad både på folk och hästar!

/Pernille
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Det är klart att man ska FÖRSÖKA rida alla hästar man tilldelas. Jag skulle aldrig försöka byta bort eller undvika en häst jag inte själv ridit på - bara för att somliga ryttare inte gillar just den hästen behöver det ju inte vara något fel på den.

Men har jag ridit hästen flera gånger och det helt enkelt inte känns som om att vi nånsin kommer att funka ihop kan jag säga ifrån att just den hästen vill jag inte rida för att varken hästen eller jag har någon nytta av det. Om det är "personkemi" eller något mentalt kan jag inte säga men med vissa hästar kan det vara väldigt tydligt att "nej, det här kommer aldrig att funka oavsett hur jag bär mig åt".

Att jag sedan kan ha favorithästar som andra tycker är knäppa, omöjliga och hopplösa visar just att det är skillnad både på folk och hästar!

/Pernille
:bow: precis min mening!
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

På min ridskola får man byta om ridläraren tillåter det.;)
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag undvek vissa hästar när jag började rida, men efter ett tag blev jag allt säkrare i min ridning och nu finns det ingen häst jag undviker på ridskolan. Man lär sig något nytt från varje häst man rider, och det är något som jag tycker är positivt med ridskolar man får möjligheten att testa på en massa olika hästar och lära sig rida olika sorters hästar, vilket bara är positivt för ens utveckling som ryttare, plus att det är kul med utmaningen man får av att rida hästar som är lite svårare.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

nu handlade det ju inte om att man själv är outbildade eller att hästen är för svår, utan om personkemin.. en häst man inte passar ihop men.. innan man kan rida så kan man åka runt på viken häst som helst, ridskolehästar lär ryttare att rida, därför är dom snälla.. men när man som ryttare kan mer och ska ta kommandot är det inte alla hästar som gillar sin nya chef.. och inte alla chefer gillar sättet hästen jobbar på.. precis som en kontorsassitent är ganska vilsen inne på McDonalds och en byggjobbare på ett masageinstitut.. ingen arbetare och ingen chef är nöjd..

för att samarbete måste hästen och ryttaren komma överens, och varför ska ryttaren tänja sina gränser för att inte trampa hästen på nerverna? det är ändå ryttaren som är chef.. och passar inte hästen så passar inte hästen.. eller tror du att nån toppryttare skulle rida en häst dom inte trivs med?
i de tävlingar där hästarna byts inför omhoppningen (ovanlig tävling) då passar vissa hästar och ryttare inte alls ihop och det blir bara pannkaka.. skulle du gå och knäppa dom på näsan och säga "ja även fast du vann världscupen och OS förra året så måste man kunna rida alla hästar" ?
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

När jag engång i tiden red på ridskola red jag alla typer av hästar just för att lära mig hantera alla typer av hästar.

Att unvika hästar tycker jag är ganska dumt, då man inte får en bra grund till att lära sig rida alla typer av hästar.
Det är väl därför man går på ridskola för att lära sig just det.

Favoriter kan alla ha:angel:

Så du tycker att det är rätt att försöka piska ihop hästar som inte klarar att samla sig pågrund av deras muskling/utbildningsnivå?
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag skrev ju att jag undviker vissa skolhästar eftersom de helt enkelt inte har styrkan till de övningar vi gör, och hon menade att man skulle rida alla hästar (hon gjorde inget undantag för situationer som den jag beskrev). Vilket borde innebära att jag alltså enligt henne ska göra mitt bästa för att få en häst som knappt galopperar rent att sätta sig i samling i en diagonal galoppsluta.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

då är det väl ridskolans fel, man låter ju inte hästar som inte har en chans att klara övningen gå med på lektionen.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

då är det väl ridskolans fel, man låter ju inte hästar som inte har en chans att klara övningen gå med på lektionen.

I know ;) det håller jag totalt med om... och har även påtalat det, men det händer inte så mycket tyvärr.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

skulle kuna rida alla hästarna i stallet om jag fick lov. Älskar nya utmaningar och prova lite nytt. :p

MVH Farre_:bump:
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

*kl*

håller med ovanstående, utmaningar :d

Därför hoppade jag upp på skolans största häst som reds med halsförlängare i med att han var så het:crazy: den plockade jag bort rätt snabbt! Sen när jag väl lärt känna honom och förstod hur man skulle rida honom så blev han snabbt min favvorit. Gick omkull en gång på en oxer 1m+ och höll på få honom över mig. En hjärnskakning och lite skevhet och sen fick jag ensamrätt på honom :love:

dock fick han avlivas i höstas av blåsljud på hjätat :cry::cry:
och nu är det mest min egna polle jag drar med ner till träningarna.

Men visst ska man älska utmaningar, man blir ju mer och mer erfaren ;)
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

ja, jag undvek vissa hästar då jag red på ridskola. Eller undvek, jag fick oftast inte dessa hästar just för att jag inte passade ihop med dem. Och det behöver inte betyda att hästen är krånglig eller att vi inte kom överrens, men personligen tycker inte jag det är speciellt kul att harva runt på en häst där man sitter som en liten fluga och kämpar för livet och dessutom betala 200spänn för det, jag lär mig NOLL då.
Problemhästar och sånt gör mig inget, men får jag en helt oprportionelig häst som dessutom kräver en stor lång ryttare, ja då känns det faktiskt inge kul alls.

Annars är utmaningar roliga:) Saknar att rida många olika hästar.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

*kl*

håller med ovanstående, utmaningar :d

Därför hoppade jag upp på skolans största häst som reds med halsförlängare i med att han var så het:crazy: den plockade jag bort rätt snabbt! Sen när jag väl lärt känna honom och förstod hur man skulle rida honom så blev han snabbt min favvorit. Gick omkull en gång på en oxer 1m+ och höll på få honom över mig. En hjärnskakning och lite skevhet och sen fick jag ensamrätt på honom :love:

dock fick han avlivas i höstas av blåsljud på hjätat :cry::cry:
och nu är det mest min egna polle jag drar med ner till träningarna.

Men visst ska man älska utmaningar, man blir ju mer och mer erfaren ;)
alltså, det handlar fortfarande INTE om att KUNNA rida hästen fråga, utan om man passar ihop psykiskt.. jag backar inte för att prova någon ny häst, aldrig att jag skulle göra det.. men rider jag en häst som jag inte går ihop med så blir det mothårs och irritationer som enda resultat..

Jag rider lätt en svårare häst än en av den typen jag inte går ihop med, ryttare är olika och hästar är olika.. och det finns INGEN vinning i att jag rider lektion på en pissmärr (dom beter sig konstant som brunstiga PMSmärrar när jag sitter på) eller att jag blir medryttare eller köper en sådan.. såå dum skulle jag aldrig vara, jag lär mig MER på en häst jag trivs ihop med än på en pissmärr som bara råhatar att man kommer åt henne och tvingar henne ett gå i den där öppnan som hon hatar likt allt annat..

men du skulle väl gladeligen köpa den häst du passar allra minst ihop med bara för utmaningens skull, en häst som skenar, skrubbar av dig mot träd, biter dig och leker fågelskådare och är istadig, tar bettet och sticker vid sidan av hindret för att HÄSTEN INTE GILLAR DiTT RIDSÄTT..
och jag tror inte att du är världens absolut bästa ryttare som faktiskt klarar detta då till och med världens främsta ryttare erkänner att dom inte passar ihop med alla hästar och kan få ut det maximala ur dem..
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

alltså vadå? vi snackar ridskolehästar väl inte köp av en häst? Om man inte passar med hästen.. jaha, då har man ju dirrekt en utmaning lixsom :)
det var det jag ville komma till, men här var det tydligen någon som var på dåligt humör :angel:

visst har man sina favvoriter, vi säger.. man gillar kanske en lugn häst som går och halvsover eller en som stissar upp sig för att det står ett nytt hinder i ridhuset.

sen är det oxå en stor fråga i viken slags ridskola det är. vissa köper in bra hästar och hanterar dom så att dom får en lugn stallmiljö, andra hästar blir stressade och bråkiga (PMS- hästar eller vad du uttryckte dig)

och faktiskt, ja jag skulle faktiskt kunna köpa en istadig häst, för någonting är ju fel om den gör allting som du skrev ner som "skräckexempel" ;) så länge det inte är något fel i själva hästen ang. ryggproblem, tandproblem eller liknande.

och nej, jag har inte påstott att jag är världens mest bästa ryttare, har väl haft egen häst i 7 år samt tränar min tränares fullblodshingst och rider in hästar. INGEN kan bli världens bästa ryttare i mina ögon :D

men ja som sagt, vi snackar ju ridskolehästar och inte världens bästa köp, eller hur?;)
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

När jag red på ridskola med "vanliga hästar" undvek jag en massa hästar som jag var lite rädd för, varierade mellan 3-4 kanske =) Slutade med "vanliga hästar" när en av favoriterna på ridskolan dog. Jag har sedan dess (11 år sedan) ridit på en ridskola med islandshästar. Nu undviker jag bara de lata små hästarna och en som inte kemin passar med.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

så ALLA hästar ska gå 100% med ALLA ryttare? varför har man olika hästar på en ridskola tror du?

PMSmärren går kanon med andra ryttare som hon trivs ihop med, samma ryttare rider de hästar jag passar ihop med sämre än mig..

så vad blir det för utfall på den då experten?
Stina & Bläsan = kaos
Bella & Japp = kaos
Stina & Japp = kanon
Bella & Bläsan = kanon

så.. vilken häst är det som är sämst och vilken ryttare är bäst? :smirk:

börjar du fatta vad jag snackar om nu?
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Om du läser ordentligt så skrev jag att man behöver lära sig rida alla hästar inte att alla hästar är likadana!!!

Du rider altså efter hästens kapacitet, och komma över ens? Det är ju det som är poängen att man ska lära sig komma över ens med alla typer av hästar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 155
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 033
Senast: Squie
·
P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: Elizette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp