Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Var står det något om piska????? Kan man inte rida utan piska byt hobby
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

:bow::bow::bow:

som igår red jag ett halvblod, skolans typ segaste och rids alltid med themhamtygel. Inte så populär häst helt enkelt. men igår blev det att jag fick rida henne med ny sadel och träns (utan någon inspänninstygel) och jag har en kanon ridlärare som verkligen lär ut hur varje häst bör ridas för att uppnå det bästa. Blev galoppöppna och galoppsluta på denna sega häst, myycket och jobba med, men att enbart rida hästar som är självgående, lätt att samla, böjja osv är ju ingen utmaning och man lär sig inget :crazy:

så jag håller helt med dig Packe_alicia :bow:
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag har nyligen börjat på ridskola igen efter att bara ha ridit privathästar i 4år. Det är jätteroligt eftersom jag nu går i en storhäst-grupp till skillnad från förut och alltså inte hade ridit någon av hästarna innan jag började för 7 veckor sen. Vi rider samma häst i 3 veckor innan vi byter, och man väljer alltså själv, man blir inte tilldelad. (Jag har dock låtit ridläraren välja häst varje gång hittils, eftersom jag hade henne förut också och hon vet hur jag rider.)

Jag har alltså hunnit haft 3 hästar nu, alla har varit bra på sitt sätt och jag har förvånats över hur stora hästar jag kan rida (är bara 165). Trots att det är bra att rida sådana också, vill jag helst inte ha stela hästar utan gång utan jag är mer för känsligare och mer framåtbjudande hästar. och inte såna som sparkar bakut när man kräver någon av dem..

I vilket fall, förut på "ponnytiden" undvek jag de skänkeldöva hästarna samt en fjording som var stark som en oxe, som såldes senare pga. detta. Annars var det alltid jag som fick ta de busiga/envisa ponnysarna, tyckte speciellt om en som bockade så fort han fick chansen och en shettis som ställde sig i hörnen om man gav honom chansen :P

Jag ogillar förresten stark att rida med hjälptyglar - martingal är okej, men inte mer än så.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag ogillar förresten stark att rida med hjälptyglar - martingal är okej, men inte mer än så.

Det är rätta takter! /en som plockar bort varje gång:angel:
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Tar du bort hjälptyglar som ridläraren bedömer att hästen borde ha?:crazy:
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

nej jag tar bort hjälptyglarna som ridskolan anser att man bör ha, min tränare blir bara glad om vi tar bort dom :D
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Vad har ridläraren för konstig relation till sin arbetsgivare? Om hon nu inte tycker att hästarna ska ha hjälptyglar är det väl bättre att hon tar det med ridskolan, så kan de tas bort?
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

ja men hon som äger ridskolan är det helt okey om man tar bort hjälptyglarna om man anser klara av hästen. red för ridskolans ägare innan nämligen. så det är lungt :) dock martingal kan jag tänka mig behövas i hoppning om det är en häst som verkligen slår upp med huvuder mycket :o
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Om du läser ordentligt så skrev jag att man behöver lära sig rida alla hästar inte att alla hästar är likadana!!!

Du rider altså efter hästens kapacitet, och komma över ens? Det är ju det som är poängen att man ska lära sig komma över ens med alla typer av hästar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag är överens med dig till en viss nivå.

Tänk dig att ridskolan har 35 hästar. Jag tar i första hand gärna den häst jag tilldelas på lektion. En av hästarna har jag ridit 4 veckor i rad vid 3 olika tillfällen. Jag KAN rida henne och det går helt okej men det är inget nöje för varken hästen eller mig för att vi inte passar ihop - precis som man blir kompis med vissa människor och tycker andra är jobbiga. Har jag då någon nytta av att rida denna häst igen och igen? Blir jag eller hästen motiverade av att vi ska försöka jobba ihop?

Jag tycker inte det utan då tycker jag att jag kan få rida en av de 34 hästar som jag kommer bättre överens med och så kan en annan ryttare som trivs med häst nummer 35 få rida henne. Då är både hästen och jag glada! Hästen för att hon slipper en ryttare som hon egentligen inte trivs med och jag för att jag får rida en häst jag trivs bättre med.

/Pernille
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Men egentligen, hur lämplig är hästen till ridskola om den måste ridas med t ex. graman? Särskilt eftersom så många okunniga använder den för att dra ner mulen till bringan på hästarn och tror att den går "på tygeln". Nae, om det ska ridas med hjälptyglar ska ridläraren se till att ryttaren kan rida med den.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Jag är överens med dig till en viss nivå.

Tänk dig att ridskolan har 35 hästar. Jag tar i första hand gärna den häst jag tilldelas på lektion. En av hästarna har jag ridit 4 veckor i rad vid 3 olika tillfällen. Jag KAN rida henne och det går helt okej men det är inget nöje för varken hästen eller mig för att vi inte passar ihop - precis som man blir kompis med vissa människor och tycker andra är jobbiga. Har jag då någon nytta av att rida denna häst igen och igen? Blir jag eller hästen motiverade av att vi ska försöka jobba ihop?

Jag tycker inte det utan då tycker jag att jag kan få rida en av de 34 hästar som jag kommer bättre överens med och så kan en annan ryttare som trivs med häst nummer 35 få rida henne. Då är både hästen och jag glada! Hästen för att hon slipper en ryttare som hon egentligen inte trivs med och jag för att jag får rida en häst jag trivs bättre med.

/Pernille

Det där tycker jag stämmer väldigt bra. Man vet inte innan man har testat, och man kanske måste testa flera gånger innan man vet.

I mitt fall litar jag på att ridläraren har en tanke bakom vilken häst hon tilldelar mig. Hon vet hur jag rider och vilken häst som kan ge mig mest, och som jag kanske kan ge något också. Nu rider jag allt som oftast lektionshästarna även utanför ordinarie verksamhet, men det finns inga hästar jag undviker att sitta på. Sen finns det givetvis hästar jag funkar bättre med och några som jag inte trivs så bra med, men mitt mål är väl att kunna rida även dem "bra", hur man nu definierar det. I balans, harmoni och form eller hur man nu ska uttrycka sig. ;)

Hade en häst som jag inte alls tyckte om för ett par år sedan och som jag effektivt undvikit att rida under dessa tre år eller vad det kan vara. Blev sedan uppsatt på henne och suckade i mitt inre. Tänkte sedan att dte är väl inte emr att göra än att bita i det sura äpplet och göra det bästa av det. Visade sig att vi nu trivdes riktigt bra tillsammans och vi lyckades bara en vecka senare genomföra ett L:A1-program när någon grupp skulle ha teori och bedöma just detta program. :banana:

Tror man tjänar på att vidga sina vyer och testa på lite olika typer av hästar, det är för mig en av de stora fördelarn med att rida på ridskola.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

haha, nej.. man måste inte kunna komma överens med ALLA hästar.. INGEN människa på detta jordklot kommer överens och rider ALLA hästar till sin fulla kapacitet.. okej, logiskt sett hinner en enda människa inte rida alla världens hästar, men ponera att en man skulle hinna med det, tror du att han skulle ÄLSKA varenda individ (alla hästar är ju olika)..

pick a random man and marry him, cause YOU have to be flexible for the male part of the population..

förklara
Stina & Bläsan = kaos
Bella & Japp = kaos
Stina & Japp = kanon
Bella & Bläsan = kanon

så.. vilken häst är det som är sämst och vilken ryttare är bäst?
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

nej det är JAG som menar det.. den jag skriver till tycker att är man dålig ryttare så är man ALLTD sämre än en annan ryttare på ALLA hästar.. för en bra ryttare passar ihop med alla hästar säger dom..
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Men egentligen, hur lämplig är hästen till ridskola om den måste ridas med t ex. graman? Särskilt eftersom så många okunniga använder den för att dra ner mulen till bringan på hästarn och tror att den går "på tygeln". Nae, om det ska ridas med hjälptyglar ska ridläraren se till att ryttaren kan rida med den.

Fast graman är nog väldigt ovanligt på ridskolor. Thiedemann och gummisnodd är det vanliga, vad jag har sett, förutom martingal då. Eller möjligen gogue/chambon. Dvs hjälptyglar som inte ryttaren kan påverka så mycket.

Att rida med gummisnodd eller gogue kräver ju inte så mycket kunskap, för ryttaren kan ändå inte påverka dem.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Fast graman är nog väldigt ovanligt på ridskolor. Thiedemann och gummisnodd är det vanliga, vad jag har sett, förutom martingal då. Eller möjligen gogue/chambon. Dvs hjälptyglar som inte ryttaren kan påverka så mycket.

Att rida med gummisnodd eller gogue kräver ju inte så mycket kunskap, för ryttaren kan ändå inte påverka dem.

På en ridskola jag red ett tag var det relativt vanligt med graman, men i det fallet skulle det ju vara mycket bättre med t ex. snodd. Vem som helst fick rida med graman, på alla hästar liksom.

Där jag rider nu är det ingen av hästarna som behöver hjälptyglar, inte ens martingal.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

nej det är JAG som menar det.. den jag skriver till tycker att är man dålig ryttare så är man ALLTD sämre än en annan ryttare på ALLA hästar.. för en bra ryttare passar ihop med alla hästar säger dom..

Jaha, men i så fall så håller jag med dig ;)
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Var står det något om piska????? Kan man inte rida utan piska byt hobby

Det jag menar är att man inte kan ta en UNG, SVAG häst och förvänta sig samling (om du vet vad det är)... en häst som inte ens kan galoppera rent kan knappast göra några samlande övningar i galoppen, eller?
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Nu var det 10 år sedan jag red på ridskola sist (jösses vad tiden går snabbt) och jag tyckte bäst om upplägget om att rida samma häst 4 ggr dvs i alla olika sorters grenar, sen prova en annan. När man ridit i stort sätt alla hästar insåg man vilka man trivdes bäst med, men jag såg det mer nyttigt att prova olika.
 
Sv: Ni som rider på ridskola, undviker ni vissa skolhästar?

Nu kanske min ridskola är lite extrem, men vi byter väldigt sällan hästar. När jag började rida för tusen år sen hade vi samma häst fyra gånger (vilket jag nog tycker är minimum för att hitta knapparna), sen blev det sex gånger, sen två hästar per termin. Och nu har jag i den ena gruppen haft samma häst i ett och ett halvt år, och i den andra gruppen samma häst sen i höstas. Jag skulle tro att jag kommer ha de här två hästarna hela året ut. Då blir det ju trist om det är en häst man inte trivs med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 155
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 033
Senast: Squie
·
P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: Elizette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp