Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Nja, jag tänkte mest på ditt uttalande att du inget gör såvida hästen inte är regelrätt halt.

jag håller med om att en del verkar gå till grav överdrift, men ngn årlig förebyggande check av hästen via et osv tycker jag är sunt och inte överdrivet öht, så därför blev jag nyfiken just pga det du sa att inget alls tills dagen hästen isåfall är halt.
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Jag hade ett låst bäcken, vart 1 cm längre på vardera ben ;)
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

*kl*

Så här är tanken med min om allt känns bra och inget händer:

Kollas av ET 1-2 ggr per år
Vet-check 1 gång per år
Tandkoll 1 gång per år (efter tanläk. rek)
Sadelkoll efter behov

Känner jag att något känns konstigt eller är orolig för något åker vi självklart till klinik oavsett vad som står ovan. Men känns allt OK så tar vi ändå en vet-Check när det är tävlingsvila under vintern. Tränar även för tränare regelbundet som säger till om denna ser någon förändring/konstigheter.
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

kl

jag blir förvånad över att alla kollar sin sadlar varje år! Är det stoppningen som blir dålig eller gör ni såna framsteg att hästen konstant växer ur sina sadlar?

Min är mer eller mindre musklad, löses lätt med en padd.
vet inte riktigt vad vi ska kolla på sadeln varje år, färgen? :cautious:

Tar mig friheten att skriva ett svar på detta då jag tillhör skaran som kollar min sadel med jämna mellanrum.

Sadlarna jag har just nu sys upp på beställning och där ingår det en utprovning för att få de "rätta sakerna" för mig och hästen. Sen ingår det en ny koll efter ca 3 månader för att kolla så stoppningen är ok.
Anledingen till 1 gång per år där efter sen är mest för stoppningens skull. Ibland har jag bytt ut sadel av anledning då jag tycker att någon av mina andra sadlar ligger bättre och inte känner något behov av att spara denna sadel.

Jag har alltid kollat sadlar själv förr, men efter att ha haft en häst som jag inte hittar något som ligger på ordentligt och en som är superkänslig har jag tagit hjälp.
Jag hoppas nu med de nya sadlarna att jag ska slippa all annan sadel-koll än den årliga på stoppningen. (använder ull och "Flair" stoppning, men kan tänka mig att de permanentstoppade är lite onödigt så ofta:))
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

precis. det finns dessutom en rekommendation ur hållbar/kvalitetsaspekt i kombo med hur de rids i osv, att stoppning bör kollas/justeras efter x period med x ridning osv, för att inte hamna i en totalt nedgången sadel som sen behöver rejält stoppningsjobb för att "komma tillbaka" osv. Eftersom det är dyra sadlar, och man förstås inte vill köra dem i botten så följer jag rekommenderad koll på årsbasis, och tycker det känns både prisvärt och vettigt. Inte konstigare än att man typ underhåller sin bil, eller sina svindyra ridstövlar, eller, eller , eller xxxx, osv.

Jag har aldrig haft problem med att ständigt behöva byta ut sadlar osv, och har en otroligt kompetent renomerad sadelmakare/sadelutprovare sen + 20 år tillbaka. Finner kollen ngn gång om året otroligt prisvärd och himla smidig (de brukar titta förbi när de är på ärende hos andra i trakten för att prova ut sadlar osv, och tar några hundralappar för koll. behöver sadeln stoppas om tar de med den om man vill, annars åker man dit när man bokat in tid när det passar en, och de brukar stoppa på helgen så man kan få tillbaka den samma dag man lämnar den. Supervärt det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

kl

jag blir förvånad över att alla kollar sin sadlar varje år! Är det stoppningen som blir dålig eller gör ni såna framsteg att hästen konstant växer ur sina sadlar?

Min är mer eller mindre musklad, löses lätt med en padd.
vet inte riktigt vad vi ska kolla på sadeln varje år, färgen? :cautious:

För mig är det både och, hästen har musklat sig så stoppningen behöver justeras.
Sen är jag dessutom handikappad och helt skev = stoppningen blir också skev så för att hästens rygg inte ska ta stryk och att sadeln inte ska bli missbildad så stoppas den om 1-2ggr/år och håller sig därför alltid i toppskick :)

Jag har bara dyra sadlar så jag tycker det är värt att sköta om dem.
Omstoppning är inte heller speciellt dyrt + att "min" sadelmakare ger mig en fin rabatt eftersom jag stoppar om ofta så då känns det bara dumt att inte göra det.

Tycker även det känns fint att ngn som är riktigt duktig på sadlar tittar igenom ibland att det faktiskt ser rätt ut och att det inte hänt något som jag missat.
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Att man ska sköta och stoppa om sadeln är jag med på, men att stoppningen behöver bytas varje år har jag inte varit med om. Var mest det jag var förvånad över. Jag har inga skitsadlar och alla poppismärken i min närhet men kan känna att för en dyr sadel så ska stoppningen hålla längre än ett år.

Att det kan behöva korrigeringar på en ny sadel är jag med på men inte en inriden. Men alla gör som de vill.
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Fast stoppar man sadeln regelbundet tex 1 gång per år så byter man ju inte all stoppning då eftersom det inte behövs.
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Men hur i hela friden har du trott att det handlar om att BYTA stoppningen? :crazy:
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Tja "stoppa om" låter som att man stoppar om, alltså skär upp och gör om.
Att det kanske är samma ull som stoppars tillbaka är inte relevant, jag blir förvånad att den ska skäras upp så ofta.
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

stoppa om är det vedertagna uttrycket för när man bättrar på stoppning i sin sadel och ser över den. vem byter stoppning helt och hållet öht ?

skär upp sadeln gör man ju inte direkt heller - låter som du typ oroar dig för att sadeln skulle gå sönder eller? :crazy: Har du sett hur det går till när man stoppar "om" en sadel?
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Gosh vad du är dryg när du ska märka ord. Man tappar all lust att fråga nånting när du har den attityden.

Ja jag har sett det. Och oftast tar man ut gammal ull och lägger i ny, du pular inte bara in mer och mer. Och för att få in det måste du öppna sömmarna och "skära upp sadeln". Jag känner ingen som gör det varje år men vi har uppenbarligen olika erfarenheter. Kan du släppa det nu?
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Haha, jag tyckte det var du som var galet dryg i ditt ursprungsinlägg ang. om det var färgen på sadlarna folk skulle kolla.

Men vi får enas om att vi inte kommunicerar så värst bra, så japp - jag kan absolut släppa det om du kan göra detsamma.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
617
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Satt och funderade lite idag. Min ponny är en pigg liten dam som gärna kutar på tills hon stupar om man låter henne. När hon är på det...
Svar
2
· Visningar
832
Senast: sthu
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
89 307
Senast: ameo
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 378
Senast: KasperTim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp