Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Toxid

Trådstartare
Lite konstig rubrik, men jag kom inte på något bättre;)
Jag undrar vad ni som tränar/tävlar Dressyr aktivt gör för hälsocheckar regelbundet? T.ex kiropraktor, sadelutprovare eller veterinärkoll.

Kollar ni upp er själva också hos massör eller liknande?


Detta sker regelbundet för hästen:

* Kiropraktor ca var 3-4;e månad

* Sadelutprovning 1 gång/år

* Får tänderna kollade av veterinär ca var 9;e månad

* Vetcheck dvs hälsokoll 1-2ggr/år (passar ibland på om hen är ute för något annat, annars klinik)

Jag själv borde gå till kiropraktor, men tar mig aldrig iväg:meh:

Kan ha glömt något, men detta är vad jag kom på nu.
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Oj ....:eek: det var inte dåligt ;)

Jag har ET ute var 6 månad för ren förebyggande genomgång . Behövs sällan ngt så intervall föreslagen som Max check av ETn själv .

Sadlarna kollar jag en gång om året dvs stoppas om av sadelmakare. Koll i övrigt gör jag inte om inget känns konstigt .

Tänder en gång vartannat år på rekommendation av tandläkaren , då jag haft samma häst i 11 år nu och han aldrig har några stora grejer .

Jag går regelbundet till massör pga problem med nacken och axlarna . Känns bra och förbättrar min ridning.

:D
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Detta gör jag!

Masserar dagligen med linement på rygg, kors, länd och haserna samt kotorna.

Håller koll på henne och lilla minsta avvikelse kollas upp.

Ca 2 ggr om året går hon genomgång av kiropraktor
Ska köpa vetekuddsdyna till henne som hon ska få ha efter hårdare träningar sedan.

jag som är trasig från topp till tå går regelbundet till läkare/naprapater för att hålla kroppen i bruksskick:)
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Tränar i dressyr, denna säsong blir våran första på tävlingar som kräver licens. Nivå LB/LA.

Mig själv kollar jag aldrig upp, jag gillar inte när okänt folk tar i mig :o Men jag borde gå till en kiropraktor, min mor är sjukgymnast så när jag hälsar på där några ggr/år kan jag ju alltid fråga henne.

Men för hästen gäller i regel detta:

ET/fysioerapeut: 3-4 ggr/år mest i förebyggande syfte, eller om jag misstänker nåt.
Hästtandläkare: 2 ggr/år pga överbett.
Sadelcheck: Har blivit i samband med sadelbyte nu 3 ggr på 2 år. Ett besök av sadelmakare för second opinion nu i december.
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Min häst är en nittonårig gubbe så han får koll av massör var 6-8 vecka, oftare om det är något problem. Sadlarna kollas två gånger per år, tänderna en gång per år.
Han har aldrig hållit sig utan veterinär så länge i sträck att vi har behövt göra hälsokoll, det har fallit sig naturligt ändå. :meh:

Jag själv kollas ungefär varannan månad.

Vi tävlar inte, men tränar på hyfsad nivå :)
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Kollad 1 gång av ET, 1 gång av kiropraktor, 1 gång av massör. Ingen fann nåt så har inte försökt mer.
Tandkoll vid behov, hon har haft mycket problem så känner igen om det blir nåt.
Vet vid olyckor, har aldrig varit halt utan olycksorsak.

Använder mig av tränare, dressyr för oss båda och får hästen tömkörd emellanåt. Efter tuffare ansträngning får hon magnetpadd på korset. Viloperioder.

Jag går till naprapat regelbundet pga kass rygg.
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Oj ....:eek: det var inte dåligt ;)

Jag har ET ute var 6 månad för ren förebyggande genomgång . Behövs sällan ngt så intervall föreslagen som Max check av ETn själv .

Sadlarna kollar jag en gång om året dvs stoppas om av sadelmakare. Koll i övrigt gör jag inte om inget känns konstigt .

Tänder en gång vartannat år på rekommendation av tandläkaren , då jag haft samma häst i 11 år nu och han aldrig har några stora grejer .

Jag går regelbundet till massör pga problem med nacken och axlarna . Känns bra och förbättrar min ridning.

:D

Haha ja det blir dessvärre en del.. Framförallt då hon har en tidigare historik av roterad bäcken när jag köpte henne, så jag försöker att hålla efter så hon inte skulle falla tillbaka.

Känns som att det är något som ska göras varje månad ;)


Men tack alla för svar, det uppskattas! Ska nog ta och pallra mig till kiropraktorn/massör själv trots allt :D
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Jag försöker att träna hästarna vettigt så att inget egentligen behövs, men kollar upp hos kiropraktor minsta lilla jag tror att jag känner så inget hinner bli befäst någon längre tid. Känns allt super kör jag på, det har fungerat hittills. :)
Jag själv går hos sjukgymnast som använder sig av manipulation i behandlingen ungefär som kiropraktor.

Hästarna kollar sina tänder minst en gång per år. Jag åker inte till veterinär för att kolla upp om de inte är sjuka på något vis, lika lite som jag själv springer till läkare om det inte är något.
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Mig själv
- dagligen streching
-kiropraktor var 14 dag ungefär (2-3ggr i månade)
-fys träning i perioder (jag är lat)
-yoga i perioder (jätte lat)

Häst 1
- equiterapeut var 3 vecka
- tandläkare (vet) 1gång/år

Häst 2
- equiterapeut vid behov
- tandläkare (vet) vid behov

All annan kontroll av veterinär sker endas är vid sjukdom eller skada
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Till hästen:

Kollar sadlarna ca 1 gång/år när dem ändå behöver stoppas om.
Massör 3-4ggr/år mest för att det är skönt, brukar inte ha några direkta skavanker.
Tänderna kollas 1 gång per år i samband med vaccination.
Har tur att ha några kompisar som är veterinärer så det blir liksom att dem tittar till hästarna när dem ändå är och hälsar på och vi ska rida eller så :)

Jag själv:

Försöker träna dem perioder jag mår bra (går på cellgifter nu så finns ingen ork till träning :( )
Jag är skev i kroppen så försöker ta mig till massör och kiropraktor när kläderna glider på snedden..

Jag går mkt på känsla, känns det bra så brukar det också vara bra.
Känns det inte bra så brukar det vara något som felar...
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Absolut ingenting...

Varken till mej själv eller hästen.

Är hästen "halt" så vilas den om jag vet varför den är halt (sett när den halkat, vrickat sej eller liknande) annars blir de om jag är osäker vetbesök men oftast det förstnämnda bara (vila) ...
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

För hästarna:

-Tänderna kollas 1 gång per år.
-De som går i tävling kollas mer ingående efter säsongen är slut, men annars vid behov. Har det ganska så förspänt med veterinär i stallet som kan hjälpa mig med småsaker:)
- massage ca var 4e vecka för de som går i träning, de andra får när det finns plats, tid och pengar. mest för att det är skönt.
-hovslagare var 6e vecka
-Den ena hästen får kiropraktor några gånger per år då hon har lite återkommande problem som kräver mer än massage och träning efter (min) bästa förmåga
- väl inpassade sadlar som kollas av minst en gång per år

Nu har jag ganska många hästar och har märkt att jag får ut så mycket mer av träningen då hästarna blir masserade regelbundet, samt att jag får lite smisk på fingrarna tidigt om hästen tex börjat gå på dubbla spår. Så även om det blir dyrt, har det varåt värt det för mig.
Jag är långt ifrån proffs, men jag försöker göra mitt bästa för att både jag och hästar ska må så bra som mjöligt.

Jag själv försöker träna mellan stall och jobb, men det blir väldigt sporadiskt. Har bytt ut uppsutten "roadwork" till matte powerwalkar 40 min med häst i släptåg, tömkörning (mycket på rakt spår) istället för longering eller lättare pass joggning (uppsutten) för att få in så mycket träning som möjligt i min vardag.

Annars går jag till kiropraktor eller liknande när smärtan är som värst och då brukar det bli 4-5 gånger i stöten som behövs för att få ordning på saker och ting:p
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Jag kollar tänderna så ofta vet rekommenderar.
De kollas av vet om jag blir orolig. Råder hon om kiro eller så anlitas det.
Jag rådgör med mina tränare och vet om jag undrar något.
Sadeln kollas då det behövs.

Jag själv har en whiplash med nervskador och jobbar en del i för kroppen dumma lägen med hästar för hand. Så jag går till kiropraktor/sjukgymnast för att se till att hålla mig rak och utan allt för mkt låsningar.

Jag har tränare som ser mig och hästar regelbundet. De anses sadelkunniga utav Ridin tex och duktiga på rörelsestörningar/hältor etc av min vet.
Så jag känner inget behov av mer checkande.

Jag jobbar loss spänningar i arbetet och tränar aktivt de svagare delarna för att hålla hästen sund. Det är liksom det dressyren är till för i mina ögon.
Men då måste man jobba lite annat än man visar på banan.
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Tandkoll av tandläkarutbildad veterinär 2 ggr/år. Gör jag på alla mina, max 8 mån intervall. Gör även bettkoll.

Jag longerar min häst fri ca 2-4 ggr/månad för att kolla av rörelsemekaniken och upptäcka ev avvikelser.

Känner igenom hela kroppen och masserar/akupressur där det behövs. Checkas av 2-3 ggr/år av hon som behandlar mina så jag inte missat något. Hon är även utbildad i Shiatzu och håller koll på mig och min snedhet. Jättebra att ha samma person som behandlar både mig och hästen.

ET tar jag endast ut om jag upptäckt något avvikande.

Sadlarna kollas ca en gång om året.
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Absolut ingenting...

Varken till mej själv eller hästen.

Är hästen "halt" så vilas den om jag vet varför den är halt (sett när den halkat, vrickat sej eller liknande) annars blir de om jag är osäker vetbesök men oftast det förstnämnda bara (vila) ...

hur tänker du runt detta, dvs hur går resonemanget jmf med att tänka lite förebyggande ang sadlar, genomgång av kroppen för att hitta smågrejer innan de blir problem osv? alltså inget negativt så du inte tolkar min text fel utan bara en ärlig fråga?
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Tack allihopa för svar, det är väldigt intressant att få ta del av era åsikter och få höra hur ni lägger upp det.
Själv så tog jag tag i att gå till kiropraktorn själv, välbehövligt! Fick reda på varför jag har så svårt att komma ner i sadeln och fick det korrigerat, det är nu stor skillnad :)
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Tack allihopa för svar, det är väldigt intressant att få ta del av era åsikter och få höra hur ni lägger upp det.
Själv så tog jag tag i att gå till kiropraktorn själv, välbehövligt! Fick reda på varför jag har så svårt att komma ner i sadeln och fick det korrigerat, det är nu stor skillnad :)

Vad hade du för fel som gör att du har svårt att komma ned i sadeln?
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

hur tänker du runt detta, dvs hur går resonemanget jmf med att tänka lite förebyggande ang sadlar, genomgång av kroppen för att hitta smågrejer innan de blir problem osv? alltså inget negativt så du inte tolkar min text fel utan bara en ärlig fråga?

Nu har ju jag "bara" tävlat MSV C (kvalat till MSV B men sålde hästen) så jag är en hobbyryttare av amatörmodell... (Egen uppfödning, egen utbildning, såldes UA på vet bes som 8 åring)

Har ALDRIG haft ryggproblem med en enda häst (haft egen sen 1987), rider med de sadlar jag har på alla mina hästar om det inte verkligen finns synliga "problem" med sadeln ...
Ex min ena hoppsadel ligger på min ena hästs manke om jag skulle rida med den = använder den inte på just den hästen. Men annars är inte mina hästars sadlar utprovade av "experter" utan av bara mej.
Antingen så är jag naiv ;) eller så "erfaren" att jag kan se om en sadel funkar eller inte.

Rider hoppas jag så varierat att det inte heller blir förslitningar på hästen.

Och framförallt rider för tränare som har så bra koll att jag kan rida hästen i en bra form och tempo att de håller.

Min egen rygg kollar jag bara upp om jag har problem med den (åkte i backen och fick kotkompressioner för 7 år sen)... Gick då till naprapat och fick det fixat (va väl 2-3 år efter olyckan) men det är ju för att det uppstod ett problem med ryggen (muskulärt) likväl som om jag sett att hästen var halt skulle uppsöka vet om det kvarstår en längre tid.
Går ju inte hos naprapat nu när ryggen är ok.

Så vad ska jag förebygga ? Jag har inga ambitioner att bli OS ryttare så då duger det jag gör ... Skulle säkert kunna lägga ner flera tusen kronor på att "förebygga" en massa saker och kanske tom höja mina % med säg så mkt som 10 % men för den summan gör jag hellre andra saker.
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

kl

jag blir förvånad över att alla kollar sin sadlar varje år! Är det stoppningen som blir dålig eller gör ni såna framsteg att hästen konstant växer ur sina sadlar?

Min är mer eller mindre musklad, löses lätt med en padd.
vet inte riktigt vad vi ska kolla på sadeln varje år, färgen? :cautious:
 
Sv: Ni som tränar/tävlar aktivt, vad gör ni för regelbundna checkar?

Nej, jag byter i princip aldrig sadlar, men har ett samarbete med den jag handlar sadlar från, och eftersom sadlarna kostar en slant samt är stoppade på ett sätt som passar hästen, så kollar jag dem förebyggande då jag inte vill att en så pass dyr sadel ska bli nedgången innan ngn bedömer om den behöver stoppas eller justeras, eftersom min sadelmakare rekommenderar att det finns skäl att underhålla stoppningen så pass regelbundet.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
617
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Satt och funderade lite idag. Min ponny är en pigg liten dam som gärna kutar på tills hon stupar om man låter henne. När hon är på det...
Svar
2
· Visningar
832
Senast: sthu
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
89 307
Senast: ameo
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 378
Senast: KasperTim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp