Bukefalos 28 år!

Nivå på ras SM?

Sv: Nivå på ras SM?

MSVB:4 går SM klassen i för arabiska fullblod.

Jag tycker MSV ska vara ett självklart alternativ för ridhäst.
 
Sv: Nivå på ras SM?

*kl*

Det känns som om nivån lite avgörs av vilken ras det är. Är det en ponnyernas så går de ju inte högre än FEI så LA känns som en bra nivå. På en ridhästras, avlad för dressyr, kan ju flera hästar gå högre klasser så då känns LA som för lågt. Jag tycker MSV B är en lagom nivå för en storhästras som är tänkt som ridhästar!
 
Sv: Nivå på ras SM?

*kl*

Varför kan man inte skriva ut vilken ras diskussion ursprungligen gäller? Känns som att det är ganska relevant faktiskt.

Men nåt L:A-program tycker jag kan vara rimligt att ha som ras-SM. OM det däremot finns många befästa msv-ekipage så går det att höja klassen, men annars är det ju meningslöst.


Lätt att räkna ut om du vet vad min är för ras ;)
 
Sv: Nivå på ras SM?

Tänkte också detsamma... Borde man inte ha som sikte att inom några år till och med kunna ha finalen i MSVA?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Tack för den! Där rök min önskan om att inte avslöja vilken ras det gällde... :mad:
 
Sv: Nivå på ras SM?

KL

Jag tror MsvC är en bra nivå om man vill ha stora startfält där många kan vara med och ändå premiera de bästa ekipagen.
Att ha SM i MsvB innebär oftast att man först måste kvala MsvC ggr två och sedan rida MsvB på kvalgräns för SM:et = många icke dressyrtävlingsekipage kommer inte orka satsa på att klara av kvalet till dressyr SM = mindre startfält.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Men spelar det nån roll? Fö är det väl den enda storhästrasen som har ett eget SM?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Anledningen till att jag inte ville att rasen skulle avslöjas var för att jag inte ville att andras åsikter om hur rasen fungerar som dressyrhäst skulle påverka svaret.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Men måste man ha kvalkrav på en rastävling? Går kanske att komma runt det med dispens från förbundet om nu en rastävling öht är ansluten till SvRF?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Men rasens lämplighet för dressyr är väl i allra högsta grad relevant? Det går ju inte att jämföra en PREs lämplighet och möjlighet att gå msv-dressyr med en fjordings tex.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Inga rastävlingar är anslutna till Svrf och kommer nog aldrig att vara heller. Nej, det behövs inga kval, det bestämmer förbundet själv.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Ja, då är ju kvalproblemet ett ickeproblem om man väljer att lägga det på msvb-nivå:).
 
Sv: Nivå på ras SM?

Då verkar det än mer löjligt att ha SM för PRE i lätt klass, om man nu vill profilera dem som dressyrhästar.
 
Sv: Nivå på ras SM?

kl

Nu har ni ju avslöjat ras, men vilka fler raser (både ponny och häst) har egentligen "eget" SM i dressyr alt. dressyrklasser på "Riks" och vilken klass går det i där?

Kan vi inte fylla på listan? :)

Arab - MsvB:4
Connemara - LA:1?
Fjording - LA:1
Morgan - Dressyrklasser upp till MsvB:3, verkar dock som att alla programmen slås samman till en klass?
New Forest - LA:4
 
Sv: Nivå på ras SM?

Hittade precis connemara-sm på tdb. Det är sju anmälningar:/. Någon som har koll på hur stora startfält det brukar vara inom andra raser?
 

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 069
Senast: hamilton1
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 525
Senast: fio
·
Avel Jag läste en gästkrönika i senaste Ridsport (nr 3 2015) som i korthet handlar om att halvblodsaveln borde bli ännu mer grenspecifik än...
Svar
5
· Visningar
1 288
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp