Bukefalos 28 år!

Nivå på ras SM?

Sv: Nivå på ras SM?

Okej. Diskussionen är igång! ;)

Så här tänker jag:

Vem tycker ni att ett Ras SM anordnas för? Medlemmarna eller rasen?

Ska nivån sättas efter där medlemmarna tycker att de får störst startfällt, där flest kan vara med även om nivån är låg LC-LA?

Ska nivån sättas där man visar de bästa ekipagen i sverige, även om startfältet blir litet men där man strävar efter att få visa upp rasen som dressyrhäst? Förhoppninsvis så blir rasen populärare med åren och nivån kan efterhand höjas ännu mer.


Jag bävar för att en dag se "PRE Dressyr Sm vinnare" som rubrik på en försäljningsannons eller en hingstannons och det sedan visade sig att SM gick i LA... :crazy: När restan av världen har sina dressyrmästerskap med PRE hästar på HÖG nivå, varför ska lilla Sverige vara så jantelags mässigt och göra det till en dagistävling där alla oavsett nivå ska få vara med.
Sen om det bara kommer 2-3 starter till just SM klassen, vad spelar det för roll?? Då är det ju som tre som faktiskt tävlar dressyr och som har tränat sina hästar för just den här uppgiften. Alla andra har ju samma chans att börja träna och sattsa inför nästkommande år.
Jag ser jättegärna att det hålls andra klasser under samma tävling också som alla andra får en chans att vara med på, men VARFÖR kalla de lätta klasserna för SM?? Varför ska ett mästerskap vara öppet för alla, oavsett nivå??
 
Sv: Nivå på ras SM?

Men det är inte respektlöst att gå in som ny i en grupp och säga åt de som tävlar sina hästar att om man inte tävlar minst msv så är man inte respektabel som ryttare? Och att medlemmarna är själviska som inte åker över 100 mil för att vara funktionär?

Och ang the voice of reason? Hm, jaja...

Det är inte dyrare att arangera några dressyrklasser i samband med championatet än det är att ha en vanlig dressyrklass. Så att det skulle vara så skrämmande belopp tycker jag verkligen inte. Och inte krävs det ofantliga mängder mer funktionärer än till championatet heller. Och dressyrbanan än redan på plats under championatet.
Så vart är problemet? Har du ens varit och sett hur championatet går till? Sluta se allt som ett problem för det är det inte
 
Sv: Nivå på ras SM?

det är nog ingen som försöker ta död på några ideér :-) Men det finns ju några som kanske har jobbat med detta i över 10 år och som VET vilket jobb det är med att anordna saker och hur svårt det är att få folk att ställa upp både att tävla och att jobba med detta ! Tex som förslaget som gavs att det skulle anordnas en tredagars clinic med en spansk OS ryttare samma vecka som riks skulle gå ?? Det som sades då var ju att det skulle bli otroliga kostnader och att folk har nog svårt att kanske ta ledigt en hel vecka , Jag vet att bara att få i hop funktionärer till en vanlig utställning är super svårt !! Så hur ska man då kunna få i hop folk till tex detta jätte evenamng som någon hade som förslag ?? Tror det var någon som sa att det behövs inte mycket folk för att hålla ett sådant ? Verklighets check kanske ;-) Sen så har det prövats att hållas dressyr tävlingar flera ggr i samband med Riks utställningen och var det som mest tre eller fyra startnade i en klass så var det bra ;-) Drog inte mera hästar till tävlingen heller , men krävdes mera folk på plats , Så klart att man talar om för människor att detta har prövats förut och har ingen genomslags kraft hos hästägarna , Man kan bli ganska så trött när man har suttit och arbetat med just dessa saker år efter år , och det har prövats både det ena och det andra för att locka folk, Och när då samma ideér kommer upp så berättar man att detta är prövat men som sagt gav noll ! Och då får man höra ja men nu är det så många fler hästägare som säkert ställer upp ! VISST kanon, MEN det är ju inte så att marknaden varit död dom senaste 10-12 åren ? Utan det har kommit nya folk och hästar hela tiden , Men visan är den samma ! Jag säger inte att man inte ska ordna något absolut inte :-) Men ta SYDs utställning som ex, Första gången i norden med 2 dommare låga priser till och med anmältidigt och få rabbat m,m (och ja proppen kom ut sent jag vet och det var synd ) men den fick ställas in , Norges utställning inställd ,regionsmitts utställning inställd och nu danmarks utställning inställd , Så jag frågar mig finns intresset alls ?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Att köra SM i lätt klass för en så dressyrinriktad ras känns väl sådär. Blir inte speciellt bra reklam.

På ett SM ska inte alla få vara med, det är bara de kvalade och de bästa, annars går väl hela grejen om intet? Vet inte varför det skulle vara annorlunda på ett ras-SM inom en specifik gren. Förstår helt klart att tex Fjordingarna som går tre grenar gör det på lägre nivå, och att deras SM i dressyr går i LA eftersom det inte är en häst avlad för just dressyr.
 
Sv: Nivå på ras SM?

angående att åka 100 mil :-) Man behöver inte vara på plats men man kan sitta i tex utställningskommiteérna och arbeta inte ens där är det många som hjälper till ??? Och detta är telemöten så ingen fysiskperson behöver närvara ;-) Vi brukar vara max 4-5 stycken som sitter och försöker få i hop allt , Sen så har jag då tagit flyget till stockholm några ggr för att hjälpa till på rikutställninegn ;-) Tror nog ingen menar att dom som rider under Msv är respektabel utan att man menar nivån på ett SM kanske ?? Vi har redan dragits med att folk drar upp att hingstar/hästar har vunnit både det ena och det andra på utställningar som argument för betäckningar/försäljningar när verkligheten har varit att det kanske var en till i klassen och utställningen var innofficiel , och dressyrmeriter från pay and ride ? Och att då kanske vunnit ett SM på Lätt C nivå är ju ytterliggare att sänka rasens rykte kanske ?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Pratar inte om ett jättearrangemang. Utan tre dressyrklasser.
När uag var på championatet och tittade utan häst för några år sen så hade dom dressyrklasser. Men höga klasser, och då förstår jag att det var tunnt med starter.
Tror att rasen är på ingång som "enbart ridhäst" och de ryttarna vill man ju gärna locka till rasföreningens aktiviteter.

Nytt blod med nya ideer och energi är väl alltid bra?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Men det är inte respektlöst att gå in som ny i en grupp och säga åt de som tävlar sina hästar att om man inte tävlar minst msv så är man inte respektabel som ryttare? Och att medlemmarna är själviska som inte åker över 100 mil för att vara funktionär?

Och ang the voice of reason? Hm, jaja...

Det är inte dyrare att arangera några dressyrklasser i samband med championatet än det är att ha en vanlig dressyrklass. Så att det skulle vara så skrämmande belopp tycker jag verkligen inte. Och inte krävs det ofantliga mängder mer funktionärer än till championatet heller. Och dressyrbanan än redan på plats under championatet.
Så vart är problemet? Har du ens varit och sett hur championatet går till? Sluta se allt som ett problem för det är det inte

Du får gärna quota vart jag skrev att man inte är en repektabel ryttare om man inte tävlar på msv nivå. För i så fall måste jag be mig själv om förlåtelse eftersom det även gäller mig. Jag skrev att SM ska hållas på en respektabel nivå.
Och jag skrev inte att alla ska åka hundra mil för att jobba som funktionär utan att alla kan hjälpa till med den administrativa delen som allt datorjobb osv.
Och nej, det blir inte dyrare med några dressyrklasser men det krävs mer folk och mer planering och sponsorer osv. Har du anordnat en dressyrtävling någon gång? För det har jag.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Det jag refererar till är hur diskussionen går i den fb grupp du utgår från. Men är det inte du som skrev det där så ber jag om ursäkt.

Jo då jag har varit med och skött flertalet både dressyr och hopptävlingar.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Jaha, ni tänkte er att man skall kvala till SM också? :)

På NF-sidan är det öppen anmälan, krävs inga kval alls. Tror det är lite av orsaken till att de får så mkt starter. Däremot tror jag Fjord har kval till SM? Och de var ju ganska många där också.

Det var något slags kval.
Antingen "egna meriter" vilket kräver minst tre LA:1 på mer än 55% (inte så höga krav men det är ju rimligt på fjordingar som inte riktigt är avlade för dressyr - SM-vinnaren var dock fantastisk!!!) eller att bli uttagen av lokalföreningen och då behöver man inte ha satt sin fot eller hov på tävlingsbana innan.

Krockodil: det är mycket möjligt att man endast använde TDB för anmälan, startlistor och så vidare. Resultaten har ju inte publicerats där.
 
Sv: Nivå på ras SM?

knapplån

Inom arab så måste man kvala till SM nu iallafall.
För att kvala så ska man följa dom regler som finns i TR.
Dvs godkända % och minst två kval i MSVC för att få starta MSVB.

Personligen tycker jag det ska vara lite svårare att rida SM.
Det är trots allt dom bästa ekipagen som ska visas upp för rasen.

Dock kan man inte ha hur hög nivå som helst såklart. Det måste finnas ekipage som kan tävla mot varandra.
I så fall får man ju se till att ha flera förklasser som kan locka alla!
 
Senast ändrad:
Sv: Nivå på ras SM?

Alla på buke vet inte vem du är, jag visste det inte förrän igår. Tycker det är fruktansvärt respektlöst att du inte kunde hålla dig ifrån att avslöja rasen! :mad:

Så då skulle alltså inte LL "få lov" att ha en åsikt i tråden? Alla här på buke vet väl att hon tävlar just en PRE. Ingen hemlighet det inte.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Sedan kan jag tycka att just rasen är rätt väsentlig i en sådan här diskussion.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Ja, det tycker jag också i allra högsta grad. Det känns som det är stor skillnad vad man kan kräva av+vad de är för ryttare på en fjordning vs. en PRE.

PRE tycker iaf jag borde ha mästerskapsklass med underlag för ett vettigt antal startande i msv-klass. Sen har ju rastävlingar det stora problemet med att vi bor i ett stort land. Hade man kanske ändrat formatet som tex Riksföl har det med tre olika tävlingsställen med samma domare hade troligen deltagarantalet höjts en hel del.
 
Sv: Nivå på ras SM?

I år var nog första året de hade Riks i samband med SM, så i år fanns det både riksutställning (med engelska ridklasser) och SM-utställningen för tävlingsponnyer. 105 ponnyer visades tävlingsponnyutställningen.

QUOTE]

Riks har anordnats samtidigt som SM även tidigare, men det var på nittiotalet någon gång (kan ha varit flera gånger men minst en). Då var det dock inga ridklasser på Riks, endast utställningsklasser.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Inga rastävlingar är anslutna till Svrf och kommer nog aldrig att vara heller. Nej, det behövs inga kval, det bestämmer förbundet själv.

Vet inte hur det ser ut nu men tidigare arrangerades i alla fall ponnyernas ras-SM i samarbete med en SvRF- ansluten ridklubb.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Så då skulle alltså inte LL "få lov" att ha en åsikt i tråden? Alla här på buke vet väl att hon tävlar just en PRE. Ingen hemlighet det inte.

visst, åsikt, inga problem. Jag kan väll också ha åsikter om andra raser även om jag aldrig kommer i kontakt med deras föreningar. Det var ju en generell diskussion jag var ute efter, inte en ras specifierad. Så om hon bara hade skrivit sin åsikt utan att skriva något om att det gällde sin hästras så hade det ju aldrig avslöjats vilken ras det handlade om.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Nu har Facebook gruppen gått ut med att det som diskuteras i gruppen inte får avslöjas eller diskuteras någon annan stans, trotts att det var dem som avslöjade rasen i tråden, så nu får jag uppenbarligen inte fortsätta att diskutera här på buke. :/
 

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: hamilton1
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 628
Senast: fio
·
Avel Jag läste en gästkrönika i senaste Ridsport (nr 3 2015) som i korthet handlar om att halvblodsaveln borde bli ännu mer grenspecifik än...
Svar
5
· Visningar
1 297
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp