Bukefalos 28 år!

Nivå på ras SM?

Sv: Nivå på ras SM?

New Forest hade 12 C-ponny och 25 D-ponny i SM-klassen i år.

Medräknat alla dressyrklasser så var det över 200 starter.
 
Senast ändrad:
Sv: Nivå på ras SM?

I år var nog första året de hade Riks i samband med SM, så i år fanns det både riksutställning (med engelska ridklasser) och SM-utställningen för tävlingsponnyer. 105 ponnyer visades tävlingsponnyutställningen.

Enligt equipes hästförteckning var det nästan 140 ponnyer med i tävlingsklasserna.

45 st räknade jag till på Riksen, men några ponnyer deltog i både Riks och tävlingarna.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Just i vanliga tävlingsklasser har det alltid varit stor skillnad på de raserna. De flesta NF folk känner till och ser stor prestige i att delta i NF-SM.

Dessvärre var det ju riktigt lågt deltagande även i Riksen för connemara i år, det brukar vara ett stor arrangemang.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Inga rastävlingar är anslutna till Svrf och kommer nog aldrig att vara heller. Nej, det behövs inga kval, det bestämmer förbundet själv.

Nej men fjordhästSM arrangerades i samarbete med SvRF och man skulle anmäla via TDB där propositionen också låg.

I SM-klassen i dressyr var det 30 deltagande ekipage. Har inte koll på hur många det var i de öppna klasserna men runt 100 skulle jag tro. Dessutom finns det ju allroundklass för de hästar som deltar i både hopp, dressyr och körning och allroundklasserna ligger på något lättare nivå (rimligt eftersom hästen ska prestera bra i tre olika discipliner samtidigt).
 
Sv: Nivå på ras SM?

Engagerar jag mig i diskussionen så vet alla i vilket fall vilken ras det gäller, och hursom så spelar det noll roll oavsett om man ser till diskussionen som helhet.

Om flertalet raser har haft sina riks och sm genom Tdb så borde det uppenbarligen gå att få till officiella klasser.

Däremot kommer det bli extremt få starter om man lägger nivån så högt.

Funderar på om man bara skulle kalla det RIKS och ha 3 olika klasser. Och bara kora tex RIKS lätt klass, RIKS mvs osv....

Så slipper du haka upp dig på att det skulle heta SM.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Kl

Ett alternativ skulle ju vara att köra mästerskapet som procentklass dvs att man kan välja mellan några olika program och den med högsta procenten vinner.
Annars tycker jag nog att att ett rasmästerskap för en storhästras av ridhästtyp borde ligga på minst MSVC.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Tävlingarna skulle ligga i samband med raschampionatets utställning med funktionalitetsprov.. jag spånar i allra högsta grad på alla möjliga ideer för att kunna locka starter och även locka dom som enbart har sin pre som ridhäst och inte till avel.
Inte så lätt att spåna dock när ett fåtal i gruppen försöker ta död på varenda ide som någon för fram.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Nej men fjordhästSM arrangerades i samarbete med SvRF och man skulle anmäla via TDB där propositionen också låg.

Vad jag förstått så var sammarbetet att de skulle få använda TDB via anmälan och att tävlingen skulle gå under TRs regler men det var ändå ingen officiell tävling. Har jag fel?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Engagerar jag mig i diskussionen så vet alla i vilket fall vilken ras det gäller, och hursom så spelar det noll roll oavsett om man ser till diskussionen som helhet.

Om flertalet raser har haft sina riks och sm genom Tdb så borde det uppenbarligen gå att få till officiella klasser.

Däremot kommer det bli extremt få starter om man lägger nivån så högt.

Funderar på om man bara skulle kalla det RIKS och ha 3 olika klasser. Och bara kora tex RIKS lätt klass, RIKS mvs osv....

Så slipper du haka upp dig på att det skulle heta SM.

Alla på buke vet inte vem du är, jag visste det inte förrän igår. Tycker det är fruktansvärt respektlöst att du inte kunde hålla dig ifrån att avslöja rasen! :mad:
Sen så tror jag inte att raserna fått sina klasser officiella utan endast fått tillåtelse att använda TDB och TR . Eftersom klubbtävlingar går att lägga in på TDB och de är ju absolut inte officiella så är det inte så självklart.

Om man tittar på tidigare års dressyrtävlingar i samband med utsällning så har startfältet varit extremt lågt i alla fall. Ca 10 starter eller något sådant. På Lc-LA nivå. Och ja, det är ju precis det jag skrivit i tråden på facebook flera gånger vilket du läst:

Varför kalla det SM om nivån ändå inte repesenterar ett mästerskap??
 
Sv: Nivå på ras SM?

Kl

Ett alternativ skulle ju vara att köra mästerskapet som procentklass dvs att man kan välja mellan några olika program och den med högsta procenten vinner.
Annars tycker jag nog att att ett rasmästerskap för en storhästras av ridhästtyp borde ligga på minst MSVC.

Så då kan en som rider en LC på 70 % vinna SM över en som rider Msv B på 69? Inte så populärt. O_o
 
Sv: Nivå på ras SM?

På New Forest-SM användes TDB, tävlingarna hade status som Klubbtävling och man får alltså inga poäng och kan inte tillgodoräkna sig resultat som kval. Så officella klasser räknas det väl inte som.

Men t.ex. eftersom de hade LA hoppning var alla som skulle hoppa tvungna att veterinärbesiktga (även de som bara startade LC).

Jag tror dock inte det skulle vara några problem att låta ekipage starta MsvB även om de inte kvalat, kval till den klassen infördes ju för bara ett par år sedan och det var väl mest för att få ner antalet anmälningar?
 
Sv: Nivå på ras SM?

Inte så lätt att spåna dock när ett fåtal i gruppen försöker ta död på varenda ide som någon för fram.

Det har inte med att någon försöker ta död på ideer utan snarare försöka få er att se hur DYRT det är med många av ideerna. Och hur MYCKET FOLK det krävs för att genomföra en stor utställning. Eftersom många av ideerna redan nu är icke genomförbara så måste någon vara the bad guy and the voice of reason. ;)
 
Sv: Nivå på ras SM?

Jag tror dock inte det skulle vara några problem att låta ekipage starta MsvB även om de inte kvalat, kval till den klassen infördes ju för bara ett par år sedan och det var väl mest för att få ner antalet anmälningar?

Absolut, det bestämmer föreningen som de vill över den frågan. Förslaget var att för att kvala till Ras SM så skulle man vara officiellt kvalad till Msv B.
 
Sv: Nivå på ras SM?

Men vad gör det om det bara kommer ett par stycken till start i SM-klassen? Finns det inga fler som kan starta så är det ju den som tar sig igenom programmet utan att bli utesluten som är "sveriges bästa".

Eller tror ni inte folk kommer komma till start i de lägre klasserna om de inte har chans att få SM-titeln?

Man kan ju göra en stor grej av de andra klasserna också och dela ut medaljer, göra specialrosetter och trycka upp segertäcken med "Bästa LC/LB/LA/MsvC ekipage SM 2013"
 
Sv: Nivå på ras SM?

Jaha, ni tänkte er att man skall kvala till SM också? :)

På NF-sidan är det öppen anmälan, krävs inga kval alls. Tror det är lite av orsaken till att de får så mkt starter. Däremot tror jag Fjord har kval till SM? Och de var ju ganska många där också.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 069
Senast: hamilton1
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 526
Senast: fio
·
Avel Jag läste en gästkrönika i senaste Ridsport (nr 3 2015) som i korthet handlar om att halvblodsaveln borde bli ännu mer grenspecifik än...
Svar
5
· Visningar
1 288
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp