Bukefalos 28 år!

Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Jag vet att jag rider som en kratta, men mitt försvar är att jag är livrädd för hoppning och hindret ligger på 60 cm. Försökte mest våga mig över det. Men kolla hästen. Så fin han är! :love:


10402832_10202726870510702_7306839821829969532_n.jpg
 
Vi tog oss ut och körde i värmen idag och jag tänkte att "det blir nog lugnt när det är så varmt". Tji, fick jag. L sprudlade och skuttade idag, men inte bortom kontroll. Så jag bestämde mig för att ta den längre vägen hem så han fick ur sig lite mer energi och när vi kom tillbaka såg det ut som att det funkat. Han såg trött och nöjd ut, så jag spolade av honom och släppte ut i hagen. Väl där snodde han runt, pep till och drog järnet till andra änden av hagen :meh: Så trött var han :cautious: Ja, ja, jag får väl vara glad att sista halvårets konditionsträning gjort nytta i alla fall.
 
Min lilla häst har visst varit duktig på ridskolan och lärt barnen köra häst. Han visade väl att det mer är hans grej att dra vagn på en bana med konor än att ha ryttare på ryggen. Ridlektionerna tycker han är tråkiga, men så fort han fick vagnen bakom sig och konor på ridplanen hade det visst blivit lite fart på honom. :)

Är säker på att han gillar sitt sommarjobb bättre än nuvarande, dra vagn med turister blir nog hans nästa steg i sin karriär. Från långsam amatörtravare till ridskoleponny till körhäst. Kallbloden är allsidiga. :)
 
Jag vet att jag rider som en kratta, men mitt försvar är att jag är livrädd för hoppning och hindret ligger på 60 cm. Försökte mest våga mig över det. Men kolla hästen. Så fin han är! :love:

Snyggt jobbat att trotsa din rädsla! :)
Kan tänka mig att det är svårt att förutse sprången, då är det inte lätt att sitta "snyggt"! :P

Jag tycker egentligen det är roligt att hoppa, men på hoppglada rutinerade hästar. Min pålle har inte hoppats regelbundet på så väldigt länge så han har nog blivit lite hoppskraj!
Kände mig tokduktig när vi tog oss över ett typ 30cm kryss efter travbommar och sen skuttade över något fristående plutthinder. Han bjöd så bra men var så lättreglerad så det kändes som att vi skulle kunnat ta oss igenom en hel bana!
Vi hade alltså aldrig hoppat innan och jag har haft honom i 6 år.
Nästa gång vi skulle hoppa tyckte han matte var knäpp som skulle få honom över ett nytt 30cm-hinder! haha! Försökte igen och igen och igen och samma sak!
Tror han måste värmas upp med travbommarna för att få igång bjudningen och fatta att han faktiskt ska över!
Så nä, det blir inget hoppekipage av oss! ;)
 
Vi tog oss ut och körde i värmen idag och jag tänkte att "det blir nog lugnt när det är så varmt". Tji, fick jag. L sprudlade och skuttade idag, men inte bortom kontroll. Så jag bestämde mig för att ta den längre vägen hem så han fick ur sig lite mer energi och när vi kom tillbaka såg det ut som att det funkat. Han såg trött och nöjd ut, så jag spolade av honom och släppte ut i hagen. Väl där snodde han runt, pep till och drog järnet till andra änden av hagen :meh: Så trött var han :cautious: Ja, ja, jag får väl vara glad att sista halvårets konditionsträning gjort nytta i alla fall.

Haha, klassiker!
Roligt att han fått så bra kondis! :)
 
Min lilla häst har visst varit duktig på ridskolan och lärt barnen köra häst. Han visade väl att det mer är hans grej att dra vagn på en bana med konor än att ha ryttare på ryggen. Ridlektionerna tycker han är tråkiga, men så fort han fick vagnen bakom sig och konor på ridplanen hade det visst blivit lite fart på honom. :)

Är säker på att han gillar sitt sommarjobb bättre än nuvarande, dra vagn med turister blir nog hans nästa steg i sin karriär. Från långsam amatörtravare till ridskoleponny till körhäst. Kallbloden är allsidiga. :)


Sommarjobbar han som ridskolehäst? :)
Tycker det låter som en väldigt BRA lektionshäst som tar det lugnt med eleverna på ryggen! :D Har dom inte balans och timing till att rida fort liksom...
 
Sommarjobbar han som ridskolehäst? :)
Tycker det låter som en väldigt BRA lektionshäst som tar det lugnt med eleverna på ryggen! :D Har dom inte balans och timing till att rida fort liksom...

Nä, han vikarierar som ridskolehäst nu under maj. På midsommar startar vår första arbetsdag då vi ska köra turister på ett historieland, så han ska sommarjobba som körhäst. :)

Tror eleverna tycker han är lite väl långsam, men han fungerar bra med nybörjare och rädda elever. Misstänker också att föräldrar gillar när barnen rider honom.
Grejen är väl att även om eleverna har balans och timing är han ändå långsam.. Man kan räkna på en hans fingrar hur många han har galopperat med under de fyra år jag haft honom, och då är en av dom jag. ;)

Han är dock i esse i stallet då han älskar att bli pysslad med av folk och tycker mycket om barn. :)
 
Nä, han vikarierar som ridskolehäst nu under maj. På midsommar startar vår första arbetsdag då vi ska köra turister på ett historieland, så han ska sommarjobba som körhäst. :)

Tror eleverna tycker han är lite väl långsam, men han fungerar bra med nybörjare och rädda elever. Misstänker också att föräldrar gillar när barnen rider honom.
Grejen är väl att även om eleverna har balans och timing är han ändå långsam.. Man kan räkna på en hans fingrar hur många han har galopperat med under de fyra år jag haft honom, och då är en av dom jag. ;)

Han är dock i esse i stallet då han älskar att bli pysslad med av folk och tycker mycket om barn. :)

Vad roligt att ni ska jobba i sommar! Låter ju som att han kommer passa perfekt till att köra turister!
 
@Totola Ja hästen är kallblodstravare som inte hoppat förut. Vi började lite smått för ett par månader sen och han fattade inte alls grejen i början. Han tog bara större travsteg över (galopperar inte ännu). Hoppet på bilden är också i trav och väldigt högt över. Man vet inte riktigt när han bara tar ett stort travsteg och när han hoppar på riktigt. Men det blir bättre och bättre. Är hindren låga så hoppar han dock inte, då kliver han bara.
 
Slänger in en liten fråga här, till er kallblodsexperter!

Är det svårt att hitta en grundutbildad (ridning) nordsvensk på 5-6 år, gärna lite smäcker men högre modell 155+? Undrar eftersom jag är på jakt, men tänker att jag kanske letar förgäves och borde satsa på en ung lovande istället?
 
@Totola Ja hästen är kallblodstravare som inte hoppat förut. Vi började lite smått för ett par månader sen och han fattade inte alls grejen i början. Han tog bara större travsteg över (galopperar inte ännu). Hoppet på bilden är också i trav och väldigt högt över. Man vet inte riktigt när han bara tar ett stort travsteg och när han hoppar på riktigt. Men det blir bättre och bättre. Är hindren låga så hoppar han dock inte, då kliver han bara.


Har ni löshoppat? Det brukar ju vara kanon för att hitta tekniken! :)
Cavaletti, gärna lite upphöjda är också jättebra för sin egen skull för att hitta finliret - styrsel, inramning, balans osv.
Upplever att det är många som underskattar basics och förberedelser, sånt är ju GULD värt om man ska ha något att bygga på sen. Att hästen hunnit skaffa sig självförtroende, att man hittat balans och kommunikation och basics inom dressyren osv.
 
Haha, klassiker!
Roligt att han fått så bra kondis! :)

Haha, ja man skulle kunna kalla det för en klassiker och nu börjar det dessutom bli en vana :cautious: Idag gjorde han nämligen om det efter att jag svampat av honom efter dagens ridtur :meh:

Ridturen var riktigt härlig idag. L var lyhörd, följsam och skötte sig dessutom i trafiken trots att det väl är en av hans större svagheter annars. Idag var det riktigt balsam för själen att få rida en tur i eftermiddagssolen på min bästa vän :love:
 
Har ni löshoppat? Det brukar ju vara kanon för att hitta tekniken! :)
Cavaletti, gärna lite upphöjda är också jättebra för sin egen skull för att hitta finliret - styrsel, inramning, balans osv.
Upplever att det är många som underskattar basics och förberedelser, sånt är ju GULD värt om man ska ha något att bygga på sen. Att hästen hunnit skaffa sig självförtroende, att man hittat balans och kommunikation och basics inom dressyren osv.

Jo vi har löshoppat. Det var en katastrof först eftersom han verkligen inte fattade vad han skulle göra, men på slutet hoppade han fint. Dock verkade han inte tycka det var särskilt roligt. När man rider och han ser ett hinder så taggar han till, men löshoppningen var mer att han gjorde det för att vi bad om det.
Vi rider mycket ut rakt ut i skogen också så han är ju rätt stark i sig och har bra kliv. Vi ska bara hitta lite känsla. Fast vi har ju inte som mål att bli hoppekipage, bara hoppa lite för att han verkar tycka det är grymt roligt och sen ingår det i bruksridning också.
 
@purity_666:
Lustigt att det kan bli så stor skillnad uppsuttet! Fast det kan ju säkert ta ett tag innan polletten trillar ner från marken också! :)

Ja de flesta andra hästar jag sett löshoppa har ju tyckt det varit riktigt roligt. Men han taggade inte. Med mig på ryggen tycker han däremot det är skitroligt. Men han ska ju inte bli någon hoppstjärna så det kvittar väl lite. Vi behöver bara ta oss över 3 fristående hinder på bruksbana :banana:
 
Slänger in en liten fråga här, till er kallblodsexperter!

Är det svårt att hitta en grundutbildad (ridning) nordsvensk på 5-6 år, gärna lite smäcker men högre modell 155+? Undrar eftersom jag är på jakt, men tänker att jag kanske letar förgäves och borde satsa på en ung lovande istället?

Det låter som du beskriver min kille, och jag funderar lite på att sälja.. :(
Högrest sportig nordiskille efter kronprins, 6 år, grundriden i alla gångarter, trafiksäker osv.
Jag var med om en trafikolycka i somras och är inte i skick att rida än. Helt värdelöst. Vet inte om jag nånsin rider igen :(
 
Det låter som du beskriver min kille, och jag funderar lite på att sälja.. :(
Högrest sportig nordiskille efter kronprins, 6 år, grundriden i alla gångarter, trafiksäker osv.
Jag var med om en trafikolycka i somras och är inte i skick att rida än. Helt värdelöst. Vet inte om jag nånsin rider igen :(

Låter intressant! Skicka gärna pm med mer info! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
840
Senast: CarroT
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 20-23 juli arrangeras SM för nordsvenska brukshästar och SM/NM för fjordhästar på Vaggeryds travbana. Över 100 ekipage från Sverige...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: Gunnar
·
Avel Råkade läsa ett avelsvärderingsutlåtande(?) i blå basen där det stod att hingsten kom från samma stolinje som hingsten Udd och denne...
Svar
2
· Visningar
729
Senast: Oknytt
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 792
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp