Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Här går det framåt. Känns som vi äntligen kan komma till bra ridning relativt fort. Det som förr tog 1 timma att åstadkomma går nu att jämföra med där vi är efter uppvärmningen. Känns som en seger för mig själv att jag har lärt mig rida bättre! Det är ju så himla härligt ridväder nu med innan alla flygfän kommer.
För ett par veckor sedan kostade jag på oss ett nytt träns när Hööks hade 20%. Slängde ner en remontnosgrimma också för jag tänkte att vi kunde ha den att växla med. Han trivs riktigt bra på den och det är spännande att se vad lite utrustningsbyte kan göra.
Nu står jag med en hel hög med träns så är det någon som behöver ett eller ett par x-full träns så hör av er.
 
Min lilla häst kommer alltid i hagen när man visslar på honom, eller om han ser att jag kommer med bilen. Han är ingen fartfylld häst, men ibland kommer han i trav till och med. Han mummlar alltid i ett dovt gnäggande när han kommer fram.

Om det är för att jag i förebyggande syfte alltid gett honom godis när jag hämtar honom (förra foderhästen var svårfångad..) eller om han är glad att just jag kommer kan man ju fundera över.. Men jag väljer att tro på att det är just mig han är lycklig över att se, inte nyfikenheten över vad för gott jag kommer med den här dagen. ;)


Har förresten passat på att ubilda mig själv nu när jag inte har tillgång till hästen, så igår var jag som fotfolk på en kurs i Centrerad Ridning. Intressant för mig som håller på med meditation och qigong, vill lära mig mer om detta nu.
Är spännande hur mycket olika ridstilar jag intresserar mig för och provar på bara för att jag har en häst som jag aldrig riktigt lyckas med i ridningen. Men jag tycker det är så roligt också att testa på en massa olika saker och på det sättet också stifta bekantskap med nya människor. Också ett bra sätt att komma in i ett hästsammanhang på nya ställen när man som jag flyttar runt endel.

Medan jag lär mig om ridning har Dacke avancerat från nybörjarponny till körhäst på ridskolan, det verkar vara ett rejält uppbyte för honom då han gillar det mycket mer, även endel barn tycker det är väldigt roligt att köra. Så fint att de fått möjlighet att prova på det. :)
 
Haha, ja det här med att hämta i hagen är verkligen olika från häst till häst har jag märkt :D

@parellikusken Härligt att Dacke får kombinera två saker han tycker om - körning och barn :)

L och jag red en vända idag och det var riktigt varmt. Phu, jag blev rätt svettig. Vi skrittade en stund i en liten skogsdunge och klev runt träd och mös, det var himla trevligt. Vi tränade en del galoppfattningar också och det funkade rätt bra faktiskt, trots att vi var ute på rak väg fick vi rätt galopp nästan varje gång. På ett ställe vi skulle förbi har de ankor och höns och tuppen höll på att skrika när vi skulle förbi och L tyckte att det hela var rätt mystiskt, men smög sig förbi ändå så långt bort som vägen tillät. De är inte att lita på fåglarna :p
 
Jag tar det inte personligt hur hästen beter sig i såna situationer. OM dom tänker "ååh, här kommer min matte!!" så skulle jag väl snarare tro att dom har lite tråkigt i hagen, kanske för lite eller för tråkiga kompisar, för dåligt med käk och/eller sysselsättningar enligt dom, så det är därför dom tycker det är bra att matte ÄNTLIGEN kommer, haha!
Om hästen verkar trivas så bra i hagen att den inte blir till sig när matte dyker upp är ju inte det något negativt menar jag! :) Har det gärna så att man kan lämna hästen några dagar i sin hage utan dåligt samvete! (Värre då om dom inte vill bli fångade!)

Kommer t ex ihåg farsans häst som blev helt till sig så fort hon hörde hans bil komma körande mot gården. Man såg när han var på väg hem på att hästen började vandra längs staketet långt innan man ens såg bilen! :)
Då tänkte man att det var ju roligt att hästen var så husse-kär. Nu inser jag att det var ju för att den stod själv i sin hage visserligen med andra hästar en bit bort men inget sällskap vare sig i hagen eller i stallet. Farsan var ju den sociala kontakt den hade. Nu menar jag inte att han gjorde något fel i det, man kan inte ha hästar tillsammans som riskerar att skada varandra, och denna var lite socialt missanpassad - sparkade för att träffa när den blev rädd eller inte förstod dom andras språk, (och det är nog många som är i liknande sits,) men klart hästen hade trivts bättre med en flock om man lyckats plocka ihop rätt flock!

*************

På Söndag ska stallägaren flytta hästarna till sin sommarhage! Väldigt blandade känslor för mig (fast jag försöker att inte tänka för mycket på det) för å ena sidan så blir det säkert jätteroligt för hästarna att komma till en torrare och mycket större hage med en del gräs i, hovarna kommer må mycket bättre.
Å andra sidan så börjar det där med att man kan få springa runt i 20 minuter bara för att hitta hästen, att hästen några dagar i början brukar vilja leka "vildhästen på prärien" när han kommer till ny hage så man kan få låta honom vara tills han acklimatiserat sig, kan få lite griller för sig som att grinden är farlig o dylikt i början när han ska ställa om. Nya kompisar att bråka med. (Ponnyerna är faktiskt snäppet värre än stora hästarna, och då är han lite av en hackkyckling redan bland dom stora, nu ska alla gå tillsammans.)

Får ta en dag i taget. Imorgon ska han avmaskas, med två sprutor, det kan bli spännande! ;) Det är inte populärt, och när man väl har fått in det i munnen en gång är det ännu mindre populärt, då vet han ju hur illa det smakar! Haha!

Idag gick det iallafall kanon i ridningen! :)
Efter att ha trappat upp kraven och muskeljobbet sakta men säkert var han helt gudomlig i slutet av passet! :D
Sådär så att det känns som att man har ALLT! (I traven var det.) Form - med både bra med påskjut och bärighet, takt, schwung, rakriktning, att han verkligen var "på sätet" så man liksom får känslan att vara ett med hästen.
Ser det ju som att allt jobb är givande på sitt sätt om man har en plan med förankring i verkligheten, så det var ju egentligen jobbet dit som var bra. Slutet var mer som en belöning till matte! Haha! Och ett kvitto på att jobbet gav resultat!
 
Har varit ute och kör en stund med L idag och är så himla nöjd. Idag var L riktigt positiv och glad och han tog sig an alla läskigheter med en positiv energi. Vi mötte till och med glassbilen och det kom knappt en reaktion från Ls sida, vilket är ett stort fall framåt efter sista tiden då han varit ännu mer misstänksam mot trafik än tidigare. Att han har bättre kondition märks också tydligt nu. Till och med när vi närmar oss hemma är han pigg och frågar om vi inte kan springa liiite mer :) Gladd matte idag :)
 
Ojoj, snart är jag inte fodervärd längre. Otroligt varma känslor blandade med lite panik. Men som sambo försöker lugna mig med: det har ju gått bra i nästan ett år nu, ekonomin håller för det och tidsmässigt håller det (för det mesta).

Betalningen är redan levererad (bytte en byggnad mot en häst haha). Nu återstår bara pappersskrivning :D. Hjälp :D!
 
Appropå att släppa på sommarbete, jag var lite nervös över att B skulle vara svårfångad när han hade massa gräs och frihet, men han står antingen i givakt vid grinden eller kommer travandes när jag visslar :heart. Trots att han har en trevlig kompis, så är det ändå roligare att få komma ut och hitta på nåt :). Värmer hjärtat.

Däremot kan jag inte lämna han med grimma, som jag provade första dagarna. Han kämpar tills den är av och gör sitt bästa för att få av hagkompisens också :P...
 
Körde en runda med L igår igen och kan konstatera att han har blivit en liten räser. Han är så pigg och bara vill springa lite mer och lite fortare. Jag borde väl vara glad, det är ju lättare att komma till arbete om motorn är igång, men jag saknar att lufsa i lugn och ro. Jaja, det finns en tid och en plats för allt :)
 
var det inte någon i denna tråden som hade en jättefin nordis som hen blev tillfrågad att visa på någon mässa/dag/tävling/liknande i södra sverige? Som både hoppade och var fin i dressyren?
 
jo jag visste ju det egentligen, men trodde ändå att det liksom var tydliga grenar innan också... inte att farfar var sådär slimmad :P

Men ingen av er som vet vem det var som hade den där fina hästen som blev tillfrågad att vara med på någon uppvisning av något slag? Eller vad den hette?
 
jo jag visste ju det egentligen, men trodde ändå att det liksom var tydliga grenar innan också... inte att farfar var sådär slimmad :P

Men ingen av er som vet vem det var som hade den där fina hästen som blev tillfrågad att vara med på någon uppvisning av något slag? Eller vad den hette?

Herkules? Som var med i Falsterbo i somras, kanske det är du far efter. Vet inte om hon finns på buke eller vad hon isf heter.
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: CarroT
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 20-23 juli arrangeras SM för nordsvenska brukshästar och SM/NM för fjordhästar på Vaggeryds travbana. Över 100 ekipage från Sverige...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: Gunnar
·
Avel Råkade läsa ett avelsvärderingsutlåtande(?) i blå basen där det stod att hingsten kom från samma stolinje som hingsten Udd och denne...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Oknytt
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 679
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp