Bukefalos 28 år!

Norge förbjuder avel på bulldog och cavalier

Alltså det var ju inte orsaken jag fokuserade på utan -skal mindre än innehåll=inte bra, att det sannolikt beror på diverse andra saker än just avel hos människan betvivlar jag inte. (med tanke på att vi inte utseendeavlar människor)

Tycker att det känns som en ganska rimlig grej att det inte kan vara bra att något så centralt som en hjärna inte kan få ha sin tilltänkta storlek.
Aha, jag trodde att du pratade om att den för lilla skallen hos hundar var samma diagnos som microcefali hos människor. Nu förstår jag att jag missförstod dig, du ville bara visa på hur hårt man drabbas av för litet kranium.
 
Alltså nej, MR är ingen farlig undersökning.

Följande anges tex på denna sida hos Anicura https://www.anicura.se/vara-tjanster/mr-undersokning/
"Magnetkameraundersökning i sig anses inte vara förenat med någon form av fara eller biverkningar och eftersom inte röntgenstrålning används kan undersökningen upprepas flera gånger utan att orsaka problem för hunden. Dock finns som alltid en risk vid sedering/narkos."

Om du nu säger att du inte vill göra det pga av sedering/narkos, ja då hör hunden inte hemma i avel.

Det är vad mina veterinärer sagt iaf. Om arr undersöka och då har jag stått med kortet i handen
 
Jag skulle aldrig använda mig av en hund i avel utan att ta reda på allt jag kunde om eventuella problem i linjerna, oavsett om det är gentest, MR eller vanlig skelettröntgen samt mentalitet och exteriöra avvikelser. Att jag tror att hunden är frisk är ingen som helst garanti.

De jag har nu kommer en från en uppfödare jag varit intresserad av i över 20 år, den andre grävde jag upp allt jag kunde hitta om bakåt i generationer tack vare SKK och de MH som fanns att läsa. Jag har tidigare letat hund i hela Norden innan jag slutligen hämtade en hund på Åland och då var det en uppfödare vars hundar jag följde tillbaka till 70-talet som jag inte skulle ta i med tång trots att hon är populär i brukskretsar. Jag stödjer inte dålig avel, jag köper inte buskavalade hundar vars penningkåta hundägare har profiten lysande i ögonen. Tyvärr känner jag de som inte bryr sig nämnvärt utan bara köper en gullig valp. :(

Nu är det ju inte enbart ett avelsproblem att folka avlar på vilken skit som helst och matadoravlar, domarkåren bär en stor skuld till att många hundraser ser ut som de gör, då de dömer mer efter eget godtycke och inte efter vad som uttryckligen står i standarden. Den kontakt jag själv haft av utställningsdomar och uppfödare så vet jag ju att det finns dels domare som dömer utan att egentligen kunna rasen och domare som många utställare undviker för de dömer "fel".
 
Senast ändrad:
Jag skulle aldrig använda mig av en hund i avel utan att ta reda på allt jag kunde om eventuella problem i linjerna, oavsett om det är gentest, MR eller vanlig skelettröntgen samt mentalitet och exteriöra avvikelser. Att jag tror att hunden är frisk är ingen som helst garanti.

De jag har nu kommer en från en uppfödare jag varit intresserad av i över 20 år, den andre grävde jag upp allt jag kunde hitta om bakåt i generationer tack vare SKK och de MH som fanns att läsa. Jag har tidigare letat hund i hela Norden innan jag slutligen hämtade en hund på Åland och då var det en uppfödare vars hudar jag följde tillbaka till 70-talet som jag inte skulle ta i med tång trots att hon är populär i brukskretsar. Jag stödjer inte dålig avel, jag köper inte buskavalade hundar vars penningkåta hundägare har profiten lysande i ögonen. Tyvärr känner jag de som inte bryr sig nämnvärt utan bara köper en gullig valp. :(

Nu är det ju inte enbart ett avelsproblem att folka avlar på vilken skit som helst och matadoravlar, domarkåren bär en stor skuld till att många hundraser ser ut som de gör, då de dömer mer efter eget godtycke och inte efter vad som uttryckligen står i standarden. Den kontakt jag själv haft av utställningsdomar och uppfödare så vet jag ju att det finns dels domare som dömer utan att egentligen kunna rasen och domare som många utställare undviker för de dömer "fel".
Förstår inte hur du menar här? (Det fetade). Du köpte en hund som du inte skulle ta i med tång?
 
Jag skulle aldrig använda mig av en hund i avel utan att ta reda på allt jag kunde om eventuella problem i linjerna, oavsett om det är gentest, MR eller vanlig skelettröntgen samt mentalitet och exteriöra avvikelser. Att jag tror att hunden är frisk är ingen som helst garanti.

Men precis. I väldigt många raser är det dessutom krav på höftledsröntgen. Och en vanlig röntgen innebär, till skillnad från MR, att hunden utsätts för lite strålning - men det är ju helt försumbart med tanke på hur viktig information man får!
 
Förstår inte hur du menar här? (Det fetade). Du köpte en hund som du inte skulle ta i med tång?
När jag letade hund i hela Norden hittade jag till slut en på Åland. Jag hittade även en uppfödare vars linjer jag följde tillbaka till 70-talet och hennes hundar skulle jag inte ta i med tång. Jag har även träffat på henne i olika sammanhang och fått väldigt dåligt intryck av henne personligen.
 
Men precis. I väldigt många raser är det dessutom krav på höftledsröntgen. Och en vanlig röntgen innebär, till skillnad från MR, att hunden utsätts för lite strålning - men det är ju helt försumbart med tanke på hur viktig information man får!
I en ras som cavalier där 70 % har SM (om den siffran nu stämmer) med oklar arvsgång, skulle jag ju utgå från att hunden som minst är bärare av sjukdomen. Att inte ta sig för att göra MR för att åtminstone utesluta att hunden är sjuk men asymptomatisk... ja, det säger en del.
 
I Finland undersöktes förra året 65 hundar för syringomyeli. Bara en av dem visade symptom. 37 hade ingen utvidgning, hos de övriga var det relativt jämn fördelning mellan de två graderna som man mäter syringomyeli i.

När det gäller chiarimissbildning i skallbenet hade ALLA undersökta hundar grad två - "lillhjärnan har expanderat till foramen magnum eller bildar bråck genom öppningen" :cry:
 
I Finland undersöktes förra året 65 hundar för syringomyeli. Bara en av dem visade symptom. 37 hade ingen utvidgning, hos de övriga var det relativt jämn fördelning mellan de två graderna som man mäter syringomyeli i.

När det gäller chiarimissbildning i skallbenet hade ALLA undersökta hundar grad två - "lillhjärnan har expanderat till foramen magnum eller bildar bråck genom öppningen" :cry:

Fördelningen 2020 var relativt likartad, förutom att 8 av 66 hundar visade symptom.
34 hade syringomyeligrad SM0, 12 SM1 och 20 SM2

Alla hade CM2, grövsta graden av chiarimissbildning.
 
2019 såg det lika illa ut med chiarimissbildning hos de 50 hundar som undersöktes, även i övrigt var resultaten likartade.

2018 var det EN hund av 62 som hade CM0, alltså normal. Den var också normal avseende syringomyeli.
Övriga resultat var lika deprimerande som följande år.

Sett till de finska undersökningsresultaten under 4 år så var det alltså mindre än en halv procent av hundarna som inte hade grav chiarimissbildning och ungefär hälften hade syringomyeli. Hur många som hade symtom var väldigt missvisande. Inte ens hos den enskilda hunden sa förekomsten av symtom särskilt mycket om huruvida de hade syringomyeli eller ej; flera hundar med symtom hade S0 på undersökningen.
 
@Sesca

Jag hoppas att du läser mina inlägg vad gäller frekvensen av chiarimissbildning och syringomyeli hos undersökta cavalierer i Finland.

Faktum är att just dvärgpudel är en av de raser där man också funnit fall av dessa tillstånd, även om det naturligtvis förekommer i väldigt mycket lägre frekvens än hos CKCS.
 
Jag skulle aldrig använda mig av en hund i avel utan att ta reda på allt jag kunde om eventuella problem i linjerna, oavsett om det är gentest, MR eller vanlig skelettröntgen samt mentalitet och exteriöra avvikelser. Att jag tror att hunden är frisk är ingen som helst garanti.

'
Det beror ju på vad man lägger i ordet "tror" jag tror att jag är fysiskt frisk, men det vet jag faktiskt inte. Jag hade en anhörig som dog av hjärtattack 2 veckor efter en fullständig hälsokoll.

Jag är superpesimist som säger att jag ska försöka komma på en middag om två veckor, jag vet ju inte om jag dör. Därför är det så kul med alla anklagelser om falsk marknadsföring och garantier, jag garanterar inte ens att jag kommer hem från Ica.

Men vi har gjort de tester som SKK kontrolant veterinären rekommenderade plus en del DNA.
 
Det beror ju på vad man lägger i ordet "tror" jag tror att jag är fysiskt frisk, men det vet jag faktiskt inte. Jag hade en anhörig som dog av hjärtattack 2 veckor efter en fullständig hälsokoll.

Jag är superpesimist som säger att jag ska försöka komma på en middag om två veckor, jag vet ju inte om jag dör. Därför är det så kul med alla anklagelser om falsk marknadsföring och garantier, jag garanterar inte ens att jag kommer hem från Ica.

Men vi har gjort de tester som SKK kontrolant veterinären rekommenderade plus en del DNA.
Vad menar du med SKK-kontrollant ?
 
Om en veterinär jag gick till hade så dålig koll på vad en magnetkameraundersökning är så skulle jag bli väldigt skeptisk.
Det var en SKK veterinär, sådan som gör tester, men jag kan ha sagt röntgen. Pratat om det tidigare så de sagt att det är onödigt. Men jag gör det nu. Det var ju bra att jag lärde mig något, är det något jag inte kan är det medicin.
 
Det var en SKK veterinär, sådan som gör tester, men jag kan ha sagt röntgen. Pratat om det tidigare så de sagt att det är onödigt. Men jag gör det nu. Det var ju bra att jag lärde mig något, är det något jag inte kan är det medicin.
SKK-veterinärer existerar inte. Finns inga veterinärer som gör undersökningar på uppdrag av SKK. De har svårt nog att få folk att följa grundreglerna, tror du ärligt de har varesig tid eller pengar till sånt strunt?
 
@Sesca

Jag hoppas att du läser mina inlägg vad gäller frekvensen av chiarimissbildning och syringomyeli hos undersökta cavalierer i Finland.

Faktum är att just dvärgpudel är en av de raser där man också funnit fall av dessa tillstånd, även om det naturligtvis förekommer i väldigt mycket lägre frekvens än hos CKCS.
Dvärg eller toy? Toypudel har ju blivit väldigt små.

Jag ska kolla henne i höst, vi har nog pratat förbi varandra på vetkliniken.

Nu kommer hon inte från finland, men jag vet att det är vanligt, andra studier har ju sagt 70% så det verkar som Finland använt en liten bas.
 
SKK-veterinärer existerar inte. Finns inga veterinärer som gör undersökningar på uppdrag av SKK. De har svårt nog att få folk att följa grundreglerna, tror du ärligt de har varesig tid eller pengar till sånt strunt?
Jag vet inte hur de organiserar sig, men en sådan som får skriva intyg. Är det en utbildning? Det är någon som kommer till kliniken då och då iaf och bara gör sådant (och dessutom raggar pudlar till cockerpoföreningen)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp