Bukefalos 28 år!

Norge förbjuder avel på bulldog och cavalier

I en ras som cavalier där 70 % har SM (om den siffran nu stämmer) med oklar arvsgång, skulle jag ju utgå från att hunden som minst är bärare av sjukdomen. Att inte ta sig för att göra MR för att åtminstone utesluta att hunden är sjuk men asymptomatisk... ja, det säger en del.
Ska göra det, har blivit avrådd två gånger, men åtminstone 1 gång kan ha varit mitt fel.
 
Dvärg eller toy? Toypudel har ju blivit väldigt små.

Jag ska kolla henne i höst, vi har nog pratat förbi varandra på vetkliniken.

Nu kommer hon inte från finland, men jag vet att det är vanligt, andra studier har ju sagt 70% så det verkar som Finland använt en liten bas.

Både dvärg och toy.
 
Det var inte särskilt konstruktivt, det är ju bara några vet som får göra ögonlys och andra intyg till SKK. Vad var verklighetsfrånvänt med det?

Ja det veterinärer ska ha viss utbildning och tillstånd för att få göra kontroller av av ögon som sedan registrerads i SKK, det är inte alla som får göra dom.
 
De kollar inga hälsotester. De kollar bara på hundhållningen och att du har dina papper i ordning.
Men du avlar ju inte under SKK så varför är de hos dig?
Den här tiken har du ju bara haft i blandrasavel.

Ni pratar om varandra, det är bara vissa veterinärer som får göra kontroller av ögonen som sedan registreras hos SKK.
 
De kollar inga hälsotester. De kollar bara på hundhållningen och att du har dina papper i ordning.
Men du avlar ju inte under SKK så varför är de hos dig?
Den här tiken har du ju bara haft i blandrasavel.
Menade inte SKK kontrollanter som kommer hem, utan veterinärer som får skriva intyg till SKK Som kommer till en klinik typ varannan månad.
 
Jag vet inte hur de organiserar sig, men en sådan som får skriva intyg. Är det en utbildning? Det är någon som kommer till kliniken då och då iaf och bara gör sådant (och dessutom raggar pudlar till cockerpoföreningen)
En veterinär som raggar hundar till buskavel låter inte speciellt seriös, i synnerhet om den inte ens vet vilka tester som ska göras på rasen eller vad en MR är ...
 
Fråga som inte hör till tråden? Varför vill alla avla med pudel? Den står som en ganska frisk ras, varför inte bara köpa en pudel? (De är ju himla trevliga?)
Det har jag undrat i flera år.... Det som framhålls som goda egenskaper hos diverse "poo" eller "doodle" blandraser är ju ofta "pudelegenskaper" - så varför inte bara köpa en pudel då? Framstår ju som ett mycket attraktivare alternativ, tycker jag, eftersom man både vet lite mer vad man får OCH kommer billigare undan!
 
I övrigt så läser jag den här tråden under stigande förvåning och bestörtning - jag hade ingen som helst aning om att det var såhär illa med cavalieren! Jag visste om att de var predisponerade för hjärtproblem, men med tanke på alla problem relaterade till huvudstorlek och hjärna så känns det ju som om rasen är långt bortom räddning. Så sorgligt, min bild har alltid varit att cavalieren är en trevlig liten sällskapshund, på många sätt så lagom...
 
Det har jag undrat i flera år.... Det som framhålls som goda egenskaper hos diverse "poo" eller "doodle" blandraser är ju ofta "pudelegenskaper" - så varför inte bara köpa en pudel då? Framstår ju som ett mycket attraktivare alternativ, tycker jag, eftersom man både vet lite mer vad man får OCH kommer billigare undan!
Och de ser ju typ likadana ut också? Dvs de ser ju hyggligt ofta ut som jämnklippta pudlar där pälsen vuxit lite ostyrigt? (vilket ju är snyggast tycker jag, men går ju att åstadkomma på just pudel med.) Och annonserna säger att friskheten kommer därifrån.

Haken och fördelen är kanske dock att om pudeln skulle bli väldigt populär så skulle den antagligen såklart bli förstörd? så det är kanske lika bra? Labrador har väl problem just pga popularitet? (minns inte vad de hade för problem dock)
 
... Är du helt bortkopplad från verkligheten?

Alltså i sak håller jag ju med dig här @Fisherling, men är det inte lite väl magstarkt att dra till med en sån här efter att du själv fått motta rejält med (helt befogad) kritik kring din egen avel? Kritik (och raka frågor som borde vara lätta att besvara) som du dessutom valt att inte bemöta. Nu är ju det renrasavel av en relativt frisk ras, men där du på oklara grunder valt att sänka hälsokraven jämfört med rasklubbens krav.

Ledsen att jag tar upp detta nu när det blåst över i de andra trådarna, men känns det inte lite som att kasta sten i glashus att klanka på andras avel i din situation? Jag tycker faktiskt att det är rätt magstarkt att gå så hårt åt andra när du själv (lite halvt, det är ju inte en sjuk ras du har och heller inte en blandras) sitter i samma båt.
 
Alltså i sak håller jag ju med dig här @Fisherling, men är det inte lite väl magstarkt att dra till med en sån här efter att du själv fått motta rejält med (helt befogad) kritik kring din egen avel? Kritik (och raka frågor som borde vara lätta att besvara) som du dessutom valt att inte bemöta. Nu är ju det renrasavel av en relativt frisk ras, men där du på oklara grunder valt att sänka hälsokraven jämfört med rasklubbens krav.

Ledsen att jag tar upp detta nu när det blåst över i de andra trådarna, men känns det inte lite som att kasta sten i glashus att klanka på andras avel i din situation? Jag tycker faktiskt att det är rätt magstarkt att gå så hårt åt andra när du själv (lite halvt, det är ju inte en sjuk ras du har och heller inte en blandras) sitter i samma båt.
Fast, bara för att man begått ett "misstag", ska man inte få kunna rikta kritik alls till de som beter sig "ännu värre" då? Jag tycker inte att man har förbrukat sin rätt att uttala sig om frågorna. I min värld är det äpplen och päron, som du säger själv, renrasavel av en relativt frisk ras vs okontrollerad blandras/sjukrasavel.
 
Fast, bara för att man begått ett "misstag", ska man inte få kunna rikta kritik alls till de som beter sig "ännu värre" då? Jag tycker inte att man har förbrukat sin rätt att uttala sig om frågorna. I min värld är det äpplen och päron, som du säger själv, renrasavel av en relativt frisk ras vs okontrollerad blandras/sjukrasavel.

"Misstag"? Det var en planerad parning.
 
Jag skulle aldrig använda mig av en hund i avel utan att ta reda på allt jag kunde om eventuella problem i linjerna, oavsett om det är gentest, MR eller vanlig skelettröntgen samt mentalitet och exteriöra avvikelser. Att jag tror att hunden är frisk är ingen som helst garanti.

De jag har nu kommer en från en uppfödare jag varit intresserad av i över 20 år, den andre grävde jag upp allt jag kunde hitta om bakåt i generationer tack vare SKK och de MH som fanns att läsa. Jag har tidigare letat hund i hela Norden innan jag slutligen hämtade en hund på Åland och då var det en uppfödare vars hundar jag följde tillbaka till 70-talet som jag inte skulle ta i med tång trots att hon är populär i brukskretsar. Jag stödjer inte dålig avel, jag köper inte buskavalade hundar vars penningkåta hundägare har profiten lysande i ögonen. Tyvärr känner jag de som inte bryr sig nämnvärt utan bara köper en gullig valp. :(

Nu är det ju inte enbart ett avelsproblem att folka avlar på vilken skit som helst och matadoravlar, domarkåren bär en stor skuld till att många hundraser ser ut som de gör, då de dömer mer efter eget godtycke och inte efter vad som uttryckligen står i standarden. Den kontakt jag själv haft av utställningsdomar och uppfödare så vet jag ju att det finns dels domare som dömer utan att egentligen kunna rasen och domare som många utställare undviker för de dömer "fel".
Jag blir så ledsen, min favoritras (växte upp med) som jag gärna vill ha en gång i framtiden har alltid haft betyg som superfrisk år efter år. Men så plötsligt var det någon här på forumet som sa att domarna nu börjat förstöra den. Man blir ju lite illamående. :cry: (hur ser det ut om 20 år när jag slutligen kanske kan köpa hund (måste kolla allergi mot den med, känslig), är den borta då? Den är ju så liten.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp