Bukefalos 28 år!

Noviform till hund?

Daff

Trådstartare
Min hund har varit lite kladdig i ögonen ett par dagar, främst på mornarna men även mitt på dagen ibland.
En bekant till mig rekommenderade Noviform som ska finnas att köpa på Apoteket men som jag har förstått det är den salvan för människor och när jag googlar hittar jag inte så mycket om hur man ska använda den på hund.

Är det någon som vet hur mycket av salvan man ska ta varje gång och hur länge man bör behandla?
 
Ingen aning angående dosering, blev rekommenderad det av veterinären till min hund som ofta har geggiga ögon, men vi har lyckats hålla det i ordning bara genom att badda med kallt kaffe(ska fungera med te också).

/Camilla
 
Jag har också använt på både häst och hund (på veterinärens inrådan).

En sträng i ögat dagligen tills klar förbättring syns. Oftast går det snabbt, ögat brukar vara fint på 2-3 dagar.
 
Min blev också kladdig i ögonen nyligen ( troligtvis efter alla bad i älven )
Jag tvättade med koksaltlösning i 4 dgr så försvann det
( 1 dl vatten kokas upp o ett kryddmått salt)
 
Min hund har varit lite kladdig i ögonen ett par dagar, främst på mornarna men även mitt på dagen ibland.
En bekant till mig rekommenderade Noviform som ska finnas att köpa på Apoteket men som jag har förstått det är den salvan för människor och när jag googlar hittar jag inte så mycket om hur man ska använda den på hund.

Är det någon som vet hur mycket av salvan man ska ta varje gång och hur länge man bör behandla?
Ta en "salvsträng" som det står. Känn dig för lite, det går inte riktigt att överdosera -även om du givetvis inte ska trycka ut allt i tuben samtidigt -Ögat klarar av att rymma ungefär 1 droppe. Ge detta 1-2 ggr dagligen -obs, kan ge dimsyn ett par minuter.

Du bör se förbättring på ett par dagar, behandla ungefär 1 vecka.

Har själv gett detta till både hund och katt på veterinärs inrådan.
Noviform ges bla. för att behandla lättare inflammationer i ögonområdet.
 
Tack för era svar!
Jag köpte en tub igår så nu har hon precis fått andra dosen.

Det var inte helt lätt med doseringen, jag tror att jag har tagit lite för mycket för det har liksom blivit kvar en del på ögat och det har lagt sig lite i ögonvrån så det ser ut som att hon mar massor med var i ögat :yuck: . Hon verkar inte bry sig särskilt mycket iaf så det är skönt.

Men jag funderar lite på hur länge jag ska använda det, jag fick ju först råd av @Lavender om att det skulle räcka med 2-3 dagar och nu säger du @Libra en vecka :cautious: . Jag åker bort imorgon så jag hade hoppats att det skulle räcka med tre dagar men så kanske jag borde be min mamma, som ska vara hundvakt, att fortsätta behandla?
 
När min hund alldeles nyligen hade en lättare ögoninflammation ordinerade veterinären Noviform 2 gånger dagligen i en vecka :) Jag hade kört på en vecka även om man ser förbättring bara efter några dagar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 961
Senast: Farao
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 763
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 670
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp