Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Jag har bara läst ts så jag vet inte om du fått svaret innan.
Jag skulle bygga en fålla innanför grinden - gärna ett trästaket så han inte kan rusa igenom trådarna.
Alltså en sluss som du går in i,knäpper loss honom och sedan öppnar grinden och släpper honom ut honom.
Det skulle jag börja med för att få vardagen säkrare.

Efter det så måste du jobba med hans uppfostran.
Lura honom genom att gå in i hagen och gå ett vara, gå sedan ut med honom istället för att släppa honom.
Skulle han sticka så ska du absolut inte hålla kvar!!
Det är bara dumdristigt!
Man klarar aldrig av att bromsa ett så stort djur på flykt!

Bryr han sig om ifal det finns mat ihagen?
Isf skulle jag leda fram honom till maten och släppa honom där så att han stanna roch börjar äta i stället.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Nej alltså nu f**n räcker det!! Nu har hästj*veln kommit på istället att om han drar iväg nu så slinker grimskaftet igenom grimman och han är loss! Nu fungerar det inte ens med godis längre, det är totalt NOLL kontroll på honom!!
Igår & idag fick jag börja jaga en häst på vägen, där det kom bilar, eftersom han nu istället har börjat slita sig VID grinden, alltså han går inte ens IN i hagen längre, utan nu slänger han sig bakåt precis VID grinden istället, och så vet han att han kommer loss! Nu är mitt mått rågat med detta!! Pratade med en äldre hästkarl om detta problem idag, och han sade att jag skulle sätta ett stigbett på honom då jag leder till och från hagen. Detta för att JAG skulle få tillbaka kontrollen då han gör på det här sättet, eftersom jag inte klarar av att hålla honom på grund av hans enorma styrka. Han sade också att jag givetvis inte skulle ha det på hela tiden, utan bara tills hästen har fattat att han inte kommer någonstans med det här beteendet längre. Kedja, träns m.m. har ju inte haft någon som helst inverkan på honom. Ska jag prova med ett stigbett? Jag börjar bli desperat nu, och hittar jag inte en lösning på det här så kommer något att hända! Och slutar han inte med det här NU, så avlivar jag honom INNAN något händer!
Det räcker liksom för min del med det här nu!!!
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Stigbett kan fungera, förutsatt att man kan använda det rätt. Risken finns ju alltid att hästen sticker med även det på sig men man blir helt klart "starkare" med något sådant skarpt.

En sluss fungerar ju inte heller om hästen har bestämt sig för att sticka redan innan grinden.

Att avliva en häst för att den sticker vid grinden är ju lite väl drastiskt. Lugna ner dig och sätt på ett stigbett och ligg före hästen i reaktionerna så inte hästen hinner bli så stark. Ha halsen lite böjd åt ditt håll så inte hästen kan rakrikta sig och dra iväg, för det är ju oftast då dom blir mer eller mindre omöjliga att stanna.

Stigbettet har ju en ring vid sidan, sätt grimskaftet där så blir det lite ytterliggare lite lättare att böja/dra in halsen på hästen. Istället alltså för att ha det under hakan.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Har han samma beteende vid olika hagar eller går han jämt i samma?
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Har du möjlighet att släppa honom i en annan hage? Som du beskriver det så låter det som att han har lärt sig att "vid den punkten sticker jag". Han gör samma sak vid samma ställe. Som sagt har du möjligheten att sätta honom i en annan hage, så testa det!!
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Jag hade en kallblodstravare som testade folk på det där viset. Jag satte kjedja på henne. Hon gjorde det två gånger. Sen behövde jag aldrig mer kjedjan på henne. Drog den över nosen. Hon gjorde samma även med duktiga NH folk som skulle leda henne ut från hagen så hon sprang på vägen. Fast jag sa till de att ha kjedja på henne.

Jag föstår inte varför man ska muta sej till att hästen ska kunna bete sej. hästen ska bara inte göra så. Har ingen i mitt stall som jag skulle kunna ge godis utan att den blir bitig och bufflig. Hästen får godis i kruban!!!!!!!!

Jag vill att hästen ska komma till mej och vilja vara med mej för att den just vill vara med mej. Inte bara för att jag har godis. Sammtliga av mina hästar kommer när jag visar mej i hagen. En del har till och med kommit i trav. De har följt mej lösa ute osv.

Muta sej till att omgås är för mej helt fel. De hästar som jag har ridit ut med har alla velat ta andra vägar än hem. För att de trivs i mitt sällskap.

Bort med allt vad godis heter och sen låter du den helt enkelt inte sticka med dej, ha träns om det är det som behövs och sen drar du tag i hästen bara.

Jag förstår inte allt det här daltandet!! En häst måste fostras för att inte bli farlig. En häst mår inte bra av att inte veta vart den står. I en flock överlever ingen häst om inte ledaren är noga med att visa de andra vad som är rätt eller fel. En häst litar inte på en männsika som daltar med den. Hur ska en sån ledare kunna leda mej förbi hot osv?
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Oj läste inte vad du hade skrivit. Finns det ingen som du kan ta hjälp av? KAn du inte ställa honom hos den där äldre hästkarl eller någon annan stark person????? Som kan lösa ditt problem?? Det du får ha i tanken är att han kan börja med det när du tar över igen så du måste lära dej att hantera det innan du får den helt själv igen. Med sånt här måste man ta till hårdhandskarna med en gång innan det går för långt. Sticker den en gång är det för mycket för att accepteras.

Alternativt köp ett tränsbett som är väldigt skarpt så han inte kan sticka. Det låter riktigt farligt!!!!!!!!!! Alternativt sätt linor ända ut till hagen så han inte kan dra ner på vägen.. Utan han bara kan dra till hagen. Löser det bara tillfälligt. TA UT EN PERSON SOM KAN HJÄLPA DEJ!!!
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Precis! En dum vana är det, han är inte laddad. Han går lugnt och snällt bredvid hela vägen till hagen, sänkt huvudet, taktar inte (snarare tvärtom, man får nästan dra honom med sig vissa mornar) blåser inte upp sig, full koncentration på mig osv. Men direkt man kommer i hagen, pang, och så sticker han.

Jag får intrycket av en häst som är extremt matmotiverad. Och dessutom verkar det finnas hö i hagen att äta när han kommer dit? Då får han ju sin belöning i form av mat varje gång han sticker, undra på att beteendet blir befäst.

Så jag tycker det verkar vettigast att komma åt problemet genom att 1) ha en ännu bättre belöning för rätt beteende, dvs godis som är bättre än hö om han inte sticker, och 2) ta bort belöningen för felaktigt beteende, dvs se till att han inte får en belöning i form av mat (hö) när han drar, t ex genom att först släppa honom i en liten hage utan mat, så han inte kommer åt hö det första han gör.

Alternativt om du kan fodra hö i hagen efter det att du släppt ut hästarna, så inte maten ligger där och väntar som belöning för den häst som sliter sig.

Edit: läste uppdateringen, och att hästen nu inte längre går att leda alls. Sätt på ett stigbett så han inte blir farlig, och sen massor av positiv förstärkning (det är inlärningspsykologiskt mer effektivt än negativ förstärkning), dvs godis som belöning när han gör rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Godis är inte daltande, det är positiv förstärkning. Det mest effektiva sättet som finns att lära in nya beteenden. Skarpa bett, tillsägelser etc är negativ förstärkning, det är inte lika effektivt.

För hästar som är matvrak är det otroligt effektivt att lära in med godis, godiset blir en så kraftig positiv effekt att hästen blir motiverad till tusen att fatta fort. För hästar som gillar beröm och samarbete kan klapp och beröm vara lika effektivt, det beror på vad det är för häst och vad den gillar bäst.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Idag gjorde jag som så många av er här inne tipsade om: jag drog grimskaftet bara genom grimman, satte inte fast det i ringen alltså. Och jag hade så roligt åt mitt frågetecken till häst imorse :D
Vi gick till hagen som vanligt, jag hade med en morot i handen som han var väl medveten om hela vägen. Tränade som vanligt på vägen. Då vi kom till hagen, så gick jag bara rakt in, drog loss grimskaftet samtidigt som jag gav honom moroten, det hela gick på bara någon sekund, och så vände jag helt om och gick därifrån. Hästen stod kvar på samma ställe och såg ut som ett totalt frågetecken, tror inte han överhuvudtaget hann reagera på vad jag gjorde, och kände väl sig lite knasig då han inte hade någon att dra iväg med ;)
Efter några sekunder så drog han iväg som ett sträck genom hagen, som alltid, MEN han hann INTE släpa med mig denna gång :banana: :bump:
Hö blev nu också lagt vid grinden till dem, och inte en bit in i hagen som tidigare, så han blev ju tvungen att komma tillbaka till grinden nu också och stå där och äta.
Tror jag ska fortsätta med detta en tid, för att kanske då helt enkelt kunna bryta mönstret med att han släpar med mig. Sen då kanske man skulle komma så långt att han kan stå kvar på samma ställe en kort stund, för att sedan kunna förlänga den tiden och till sist (förhoppningsvis) kunna göra "som alla andra" vid utsläppen, dvs. sätta fast i ringen och ta loss utan att han sticker iväg. Baby steps, baby steps, det är väl det jag måste tänka på med det här problemet.
På måndag ska jag också ordna med en liten fålla i hagen vid grinden, så att han inte kan dra någon med så som han har gjort tidigare, då finns det ju något som tar stopp. Jag hoppas verkligen att det här hjälper nu, men som sagt, skynda långsamt, och kanske tänka lite som med en unghäst/föl (?), så att man tränar totalt från grunden med det här.


Men ååå vad roligt att det funkade!

FÖrlåt om jag suttit här och fnissat när jag läst tråden, det är inte roligt att göra sig illa, eller känna att man inte får bukt med ett problem, men du har skrivit så bra att jag sett framför mig hur ni hållit på.
Tror att du valde det bästa tipset; att han inte märker att du kopplat loss honom och bara går! Grymt ju!!!
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Och ååå nej, nu läste jag vidare, fasen att det inte funkar. De är så jäkla smarta de här djuren...
Frågan är om det funkar med stigbett, om det inte funkade med träns..

Kan du testa:
Att ha med dig hans hö i en ikeapåse på vägen till hagen, så han inte måste rusa till maten (om det är maten som lockar)?
Att leda honom långt in i hagen och släppa honom där? Eller sliter han sig direkt ni kommer in?

Hur fungerar han att leda i övrigt? Om du går en promenad i skogen t. ex.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 333
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 331
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp