Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Hej
Nu vet jag inte hur stor hage du har, men funderade på om du helt enkelt ska bygga en pytteliten hage innanför grinden där du släpper honom.
Så att om han kastar sig iväg, så kommer han faktiskt inte längre. Och utifårn där fortsätta att träna som tidigare nämnts i tråden.

Beprövad lösning som förhoppningsvis hjälper även här :idea:, i kombination med fortsatt godisträning. Man minskar iallafall skaderisken för både folk och häst.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Prova att backa in han i hagen,just för att bryta "frammåttänket",backa och trä igenom grimskaftet bara så han kommer loss direkt om han endå sticker.

Vänd han inte heller,utan backa in genom grinden med nosen mot grinden,sen drar du ur grimskaftet och ger en godis.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Jag är en som lever med hästgodis i pelletsform i fickorna. Inte för att jag måste, men för att inlärningskurvan ökat markant vid belöning på denna häst, så använder jag det dagligen i olika situationer. Använder de precis som många andra beskriver vid utsläpp. I stort jämt, fast det är fem år sedan det behövdes...
Godis i fickan kan jag leva med, även att det kan glömmas kvar någon bit som hänger med i tvätten. Upptäckte igår att jag även i mina vanliga jeans hade en bit. Har förmodligen varit förbi och ordnat med något i förbifarten och plockat med mig lite godis.
Nu finns det ju hästar som inte är så kul att ge godis, då de blir buffliga, men min som har sitt space (och jag mitt), med en häst som inte tigger, fungerar det utmärkt till.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Ge godis om det fungerar.
Vill du inte ge i handen så ställ ut en hink med lite pellets eller nåt i, innan du tar ut hästarna. Ta ut honom först, trä grimskaftet genom ringen bara, dra ur det och ge honom godiset. Använder du hink är det kanske lättast att hänga den på stolpen (fast inte om du har ström i stängslet kanske :p ) så du lätt kan ta den på vägen in.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Du måste bryta mönstret.

Släpp honom INTE i hagen utan i en fålla som du bygger vid grinden.
Det räcker med en liten fyrkantig fålla 3 x 3 meter.

Öppna upp så han kan gå ut i stora hagen först när han är lugn och sansad.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Idag gjorde jag som så många av er här inne tipsade om: jag drog grimskaftet bara genom grimman, satte inte fast det i ringen alltså. Och jag hade så roligt åt mitt frågetecken till häst imorse :D
Vi gick till hagen som vanligt, jag hade med en morot i handen som han var väl medveten om hela vägen. Tränade som vanligt på vägen. Då vi kom till hagen, så gick jag bara rakt in, drog loss grimskaftet samtidigt som jag gav honom moroten, det hela gick på bara någon sekund, och så vände jag helt om och gick därifrån. Hästen stod kvar på samma ställe och såg ut som ett totalt frågetecken, tror inte han överhuvudtaget hann reagera på vad jag gjorde, och kände väl sig lite knasig då han inte hade någon att dra iväg med ;)
Efter några sekunder så drog han iväg som ett sträck genom hagen, som alltid, MEN han hann INTE släpa med mig denna gång :banana: :bump:
Hö blev nu också lagt vid grinden till dem, och inte en bit in i hagen som tidigare, så han blev ju tvungen att komma tillbaka till grinden nu också och stå där och äta.
Tror jag ska fortsätta med detta en tid, för att kanske då helt enkelt kunna bryta mönstret med att han släpar med mig. Sen då kanske man skulle komma så långt att han kan stå kvar på samma ställe en kort stund, för att sedan kunna förlänga den tiden och till sist (förhoppningsvis) kunna göra "som alla andra" vid utsläppen, dvs. sätta fast i ringen och ta loss utan att han sticker iväg. Baby steps, baby steps, det är väl det jag måste tänka på med det här problemet.
På måndag ska jag också ordna med en liten fålla i hagen vid grinden, så att han inte kan dra någon med så som han har gjort tidigare, då finns det ju något som tar stopp. Jag hoppas verkligen att det här hjälper nu, men som sagt, skynda långsamt, och kanske tänka lite som med en unghäst/föl (?), så att man tränar totalt från grunden med det här.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Hade det varit min häst hade jag inte hållit på med godis, har så många hästar här så det hade aldrig gått att behöva muta dom. Jag hade provat att släppa hästen på olika sätt. Som t ex inte direkt vid grinden utan längre in i hagen eller inte alls utan att ta in honom igen. Allt för att bryta den vana han har fått om att kunna dra iväg om han inte får godis.
Med andra ord så hade varierat situationen så mycket som det bara hade gått för att hästen inte skulle veta när den skulle släppas. Hade även tränat med att släppa hästen flera gånger på en dag. Så om den kommer loss vid släppet så hade jag fortsatt med att fånga in, göra en "ny" tur till hagen och nytt släpp tills hästen stod still.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Hade det varit min häst hade jag inte hållit på med godis, har så många hästar här så det hade aldrig gått att behöva muta dom. Jag hade provat att släppa hästen på olika sätt. Som t ex inte direkt vid grinden utan längre in i hagen eller inte alls utan att ta in honom igen. .

TS blir ju medsläpad om hon inte släpper vid grinden :/
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

TS blir ju medsläpad om hon inte släpper vid grinden :/

TS skrev att man går in med hästen i hagen vänder den om så den står med huvudet mot grinden. Det är då den kastar sig bakåt och drar sig loss om man inte varit snabb nog att få loss grimskaftet innan. Så enligt TS gör den inget när de går rakt fram in i hagen utan först efter att man vänt den vid grinden.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

TS skrev att man går in med hästen i hagen vänder den om så den står med huvudet mot grinden. Det är då den kastar sig bakåt och drar sig loss om man inte varit snabb nog att få loss grimskaftet innan. Så enligt TS gör den inget när de går rakt fram in i hagen utan först efter att man vänt den vid grinden.

Så började jag göra, eftersom han annars stack iväg rakt fram. Att gå in med honom längre i hagen är inget alternativ, eftersom han då sticker iväg bara rakt fram. Det spelar ingen roll hur han står, då han är i hagen så sätter han iväg i full fart, oavsett om du har hunnit släppa honom lös eller inte. Att vända honom började vi göra så han inte skulle kunna sticka, men då hittade han bara på en annan lösning på hur han skulle ta sig loss = backa i full fart istället, för att sen vända och sticka.
Leder man honom däremot på annat ställe, och till och från hagen, så lyssnar han hur bra som helst, men inte då han kommer in i en hage.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Liten fålla/dubbelgrind är en bra säkerhetsgrej att använda vid både in och utsläpp, om man har flera hästar i hagen. Och i det här fallet borde det ju verkligen hjälpa eftersom han inte kommer någonstans då.

Skönt att det går bättre, hoppas det håller i sig!
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Det är du som är problemet, du tragglar "NH" på väg till hagen, kräver att den överladdade pållen som stått på laddning hela natten ska stå som ett ljus och vänta innanför grinden tills du fått av grimskaftet men det funkar ju inget bra så jag ska tala om hur jag gör med både egna och andras hästar:

1: Ger f*n i grimskaftet och håller bara i grimman.
2: Går direkt till hagen utan att krångla eller göra nåt annat.
3: Naturligtvis handmatar och så busar jag en hel del med hästarna också och det kan bli världens rejs när vi kommit in i hagen.

Detta har funkat klockrent med alla hästar jag hanterat under dom 30 år jag hållit på med djur, ska jag ut och promenera med hästen så brukar det bli lite fajt bara-för-att när vi går och, nä, jag håller inte på med "NH" eller nåt annat utan jag umgås med djuren istället för en kompis behöver man inte kräva så mycket av, det funkar ändå.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Det är du som är problemet, du tragglar "NH" på väg till hagen, kräver att den överladdade pållen som stått på laddning hela natten ska stå som ett ljus och vänta innanför grinden tills du fått av grimskaftet men det funkar ju inget bra så jag ska tala om hur jag gör med både egna och andras hästar

Nu är det ju faktiskt så att det handlar om allmän lydnad som hästen ska klara av. En laddad häst måsta fortfarande klara av att stå still i några sekunder tills allt är av, hur annars gör man på andra platser när hästen laddar. Sen kan hästen blåsa upp sig och takta brevid en visst, det är inga problem för mig men dra iväg är inte okej på något sätt. Har den grimma o grimskaft så håller man sig till människan helt enkelt, fritid har den i hagen sen.

Sen ska man inte göra någon stor grej av saker och ting och inte dra ut på saker och ting, vill hästen ut så går man ut med den utan att tagga upp den på vägen onödigt mycket vilket man gör genom att stanna och backa osv. Det är onödigt. Men Ts häst verkar bara ha fått en dum vana verkar det som, hade den varit så extremt laddad så hade den inte stannat för att få godis.

Man måste ge och ta, jag kräver att hästen inte springer på mig eller drar iväg med mig, sen ger jag hästen som belöning att stick iväg i full fart i hagen eller ger honom utlopp för energin på annat sätt. Men ibland måste även hästen ha lite självkontroll också, dom kan inte alltid få som dom vill av säkerhetsskäl.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Kan du inte ha någon grimma som är lätt att ta av, så hästen inte hinner sticka, för om hästen ändå går att vända så sticker den väl inte direkt? Annars så tycker jag att godis efter allt är av är en bra ide om det fungerar, men då ska hästen också vara stilla ett tag, inte få godiset det första den får.

Jag tycker inte det låter som en taggad häst, bara en allmänt dum vana den av någon anledning fått.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

KL

Tycker tipset om att trä igenom grimskaftet är en bra idé som säkerhet samt att göra en fålla som hindrar att den kan raca iväg.

Men jag kom på en sak som jag hade provat också; Att trötta ut hästen före utsläppet. Tex longerat och tröttat ut hästen så den får ladda ur före.

TS vad tror du om det? Eller blir den mer taggad då kanske?
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Det är du som är problemet, du tragglar "NH" på väg till hagen, kräver att den överladdade pållen som stått på laddning hela natten ska stå som ett ljus och vänta innanför grinden tills du fått av grimskaftet men det funkar ju inget bra så jag ska tala om hur jag gör med både egna och andras hästar:

1: Ger f*n i grimskaftet och håller bara i grimman.
2: Går direkt till hagen utan att krångla eller göra nåt annat.
3: Naturligtvis handmatar och så busar jag en hel del med hästarna också och det kan bli världens rejs när vi kommit in i hagen.

Detta har funkat klockrent med alla hästar jag hanterat under dom 30 år jag hållit på med djur, ska jag ut och promenera med hästen så brukar det bli lite fajt bara-för-att när vi går och, nä, jag håller inte på med "NH" eller nåt annat utan jag umgås med djuren istället för en kompis behöver man inte kräva så mycket av, det funkar ändå.

1. Att hålla i bara grimma är inget jag kommer att göra, eftersom vi ska korsa en väg, och även gå en bit längs med den vägen, för att komma till hagen. Vill då ha lite mer "säkerhet" ifall det kommer traktorer, skogsbilar eller liknande. Blir han skraj och drar till en gång och man enbart håller i grimma, finns det inte en chans att man ska kunna hålla. Med grimskaft har jag dock det alternativet att jag kan släppa ut lite på det, och då ha åtminstone lite större chans att han inte kommer loss.
2. Det spelar ingen roll om jag går direkt till hagen "utan att krångla" eller inte, hästen sticker oavsett då han kommer dit.
3. Jaa, det gör jag också, mycket, men so what? Vad spelar det för roll i det här sammanhanget?

Jag håller inte på med "NH" heller på det viset som du säkert menar. Jag umgås mycket med min häst, och om du har läst tidigare inlägg så ser du detta. Allt annat fungerar klockrent med honom, och jag "kräver" inget utöver det vanliga av hästen. Han är inte "laddad", så som du säger, på mornarna, snarare tvärtom. Detta är en ful vana han har lagt sig till med, och den är väldigt svår att bryta, verkar det som. Att han ska kunna stå stilla i hagen de 2-3 sekunderna det tar medan man knäpper loss, ser jag som allmän uppfostran, och något varje häst bör klara av, oavsett om man släpper direkt vid grinden, vänder mot grinden, går en bit i hagen etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Nu är det ju faktiskt så att det handlar om allmän lydnad som hästen ska klara av. En laddad häst måsta fortfarande klara av att stå still i några sekunder tills allt är av, hur annars gör man på andra platser när hästen laddar. Sen kan hästen blåsa upp sig och takta brevid en visst, det är inga problem för mig men dra iväg är inte okej på något sätt. Har den grimma o grimskaft så håller man sig till människan helt enkelt, fritid har den i hagen sen.

Sen ska man inte göra någon stor grej av saker och ting och inte dra ut på saker och ting, vill hästen ut så går man ut med den utan att tagga upp den på vägen onödigt mycket vilket man gör genom att stanna och backa osv. Det är onödigt. Men Ts häst verkar bara ha fått en dum vana verkar det som, hade den varit så extremt laddad så hade den inte stannat för att få godis.

Man måste ge och ta, jag kräver att hästen inte springer på mig eller drar iväg med mig, sen ger jag hästen som belöning att stick iväg i full fart i hagen eller ger honom utlopp för energin på annat sätt. Men ibland måste även hästen ha lite självkontroll också, dom kan inte alltid få som dom vill av säkerhetsskäl.

Precis! En dum vana är det, han är inte laddad. Han går lugnt och snällt bredvid hela vägen till hagen, sänkt huvudet, taktar inte (snarare tvärtom, man får nästan dra honom med sig vissa mornar) blåser inte upp sig, full koncentration på mig osv. Men direkt man kommer i hagen, pang, och så sticker han.
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Tänk på att det tar minst dubbelt så lång tid att lära om som att lära nytt!
Har han lyckats med tricket att slita sig 50ggr (vilket ger belöning iom friheten och obehag att vara kvar iom att det drar i grimman) så räkna med MINST 100 lyckadde utsläpp innan han har lärt om!
 
Sv: Nu är det sista chansen, och jag vänder mig till er härinne.

Jag hade gjort såhär:

Byggt en pyttehage innanför grinden, såsomjag skrivit innan
Sen hade jag avsatt någon/några dagar och tränat och tränat till det sitter att inte sticka eller släpa runt någon vid insläpp till hagen.

Eftersom han gång på gång lyckas att slita sig och förstärks detta beteende hela tiden. Han får ju sin belöning genom att komma loss och springa iväg.

Du tar ifrån honom den belöningen genom att han inte kommer längre in i hagen än pyttehagen.
Jag hade använt longerlina att träna med, påsåvis så kommer han inte loss från dig alls, utan blir faktiskt fast och du kan plocka in honom till dig utan att jaga runt honom.

Jag är dålig på att förklara, men hoppas du förstår
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 333
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 331
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp