Bukefalos 28 år!

Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

  • Jag vet inte

    Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

    Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

    Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

    Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

    Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

    Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

    Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

    Röster: 38 11,3%
  • F!

    Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

    Röster: 26 7,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    335
Ser på debatten på SVT1 nu.
Blir irriterad av Lövén, han känns så gubbig och bufflig. Jag gillar inte hans retorik och har väldigt lågt förtroende för honom. Han beter sig som en desperat amatör jämfört med Reinfeldt och jag tror att han är skitjobbig och bitter som privatperson. :o
 
Jag vet vad jag ska rösta på i riksdagsvalet men är helt nollställd vad gäller kommun och landsting och ja gmåste förtidsrösta. Hur sjutton får man reda på vad partierna vill på det lokala planet? Jag har googlat på kommunen och hittat sidor från 3 partier (inte sökt på precis alla) varav en inte innehåller någon information alls. På byn finns det inga politiker alls att fråga. Så vad gör man lägger en blank sedel i kuvertet? Drar lott?
Frustration :arghh:
 
@Shaggy tips är att gå in och söka på personerna som står på valsedeln, då brukar man få mer kött på benen!

Har snart bestämt mig helt och som det ser ut nu blir det två olika partier för de olika valen (dock båda inom alliansen). På riksdagsnivå blir det ideologiskt och på kommun- och landstingsnivå personer som jag tycker driver viktiga frågor, för mig, på ett bra sätt som får min röst.

Ser mörkrädd på hur SD, F! och V växer, blir intressant att se vart det här valet slutar.
 
Jag vet vad jag ska rösta på i riksdagsvalet men är helt nollställd vad gäller kommun och landsting och ja gmåste förtidsrösta. Hur sjutton får man reda på vad partierna vill på det lokala planet? Jag har googlat på kommunen och hittat sidor från 3 partier (inte sökt på precis alla) varav en inte innehåller någon information alls. På byn finns det inga politiker alls att fråga. Så vad gör man lägger en blank sedel i kuvertet? Drar lott?
Frustration :arghh:
Kommun och landstingspolitiker utgår från samma grundsyn som i riksdagsvalet.

Fast självklart finns det frågor där partierna skiljer ut sig kommunalt. Har du inte tillgång till någon lokaltidning? Lokaltidningarna brukar vara duktiga på att ha reportage med de olika partiernas företrädare.
I övrigt säger jag som @bigwig - kontakta partiernas företrädare på de lokala listorna.
 
Jag vet vad jag ska rösta på i riksdagsvalet men är helt nollställd vad gäller kommun och landsting och ja gmåste förtidsrösta. Hur sjutton får man reda på vad partierna vill på det lokala planet? Jag har googlat på kommunen och hittat sidor från 3 partier (inte sökt på precis alla) varav en inte innehåller någon information alls. På byn finns det inga politiker alls att fråga. Så vad gör man lägger en blank sedel i kuvertet? Drar lott?
Frustration :arghh:

De flesta har partier har nog valstugor på torget (eller annan allmän plats) inför valet. Annars borde det finnas minst en lokaltidning som garanterat bevakar politiken :)

Jag vet faktiskt precis hur jag ska rösta i år, även vilka personer jag ska kryssa. Är mycket imponerad över hur insatt jag känner mig :D
 
Nej ingen tidning i kommunen mer än ett informtaionsblad från kommunen som utkommer 1 ggr/månad. Där har jag inte hittat det jag söker. Valstugor existerar inte här som jag sett (iofs inte haft tid att titta i helgen).
Vad politikerna tycker på riksnivå spelar inte någon roll eftersom de saker jag anser viktigast i kommunalvalet (framförallt upprustning av VA- system och vägar) är mycket lokala frågor.
 
Jag har upptäckt hur himla mkt det är att sätta sig in i speciellt landsting och kommun. Har även tyckt att mycket har varit oklart och jag har haft många frågor. Så jag har mejlat partierna i norrbotten.

Har tex frågat partierna om åtgärder dom vill se inom psykiatrin. Står ofta väldigt kort på deras sidor tex "mer resurser"... (Självklart liksom)

Fått svar från NS norrbottens sjukvårdsparti. Hoppas övriga också svarar. (NS är näst störst i landstinget efter S).

Ni som är mer insatta, jag vill läsa mer om politik, finns det politik för dummies typ? Finns det bra böcker där ute som inte är på typ latin :D

Jag känner frustration när jag inte förstår.

Jag skulle vilja se mer ekologisk och närodlad mat i skolorna, det är partierna i kommun jag ska vända mig till då eller hur?
 
Jag skulle vilja se mer ekologisk och närodlad mat i skolorna, det är partierna i kommun jag ska vända mig till då eller hur?

Ja, kommunerna ansvarar för kosten i skola och omsorg.

Vår kommuns mål är 30% ekologiskt och så mycket närodlat som det går.

Kruxet är att man måste göra goda upphandlingsunderlag. Hos oss har duktiga kostchefen delat upp så att en enskild leverantör kan lämna anbud på delar av partier. Tex inte så aatt man måste ansvara för allt kött hela året utan kan lämna in anbud på t.ex. en del av nötköttet eller en del av rotfrukterna.

Kostcheferna bestämmer mycket själva - men partierna kan driva på, och bestämma inriktning.
 
@tanten tack så mkt för ditt svar, nu ska jag kolla upp hur det är i min kommun. :bow:

--------

Har f.ö fått andra svaret nu, från SD Norrbotten, ang psykiatrin i länet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp