Nu är jag sur!!!

Sofiplopp

Trådstartare
Har lagt in ett par trådar här på Buke om en annan sajt som just nu ligger nere - vars namn jag inte nämner för då försvinner väl denna tråd också!
Vi är många här som är på båda ställena. Det är inte en kommersiell sajt, utan en ideellt driven sajt. Inget av det jag och de andra skrivit har kunnat tolkas som reklam för sajten i fråga.
ÄNDÅ så försvinner mina inlägg gällande denna sajt hela tiden! Ett av dem var en rejält lång tråd faktiskt - ändå bara försvann den puts väck. När jag skrev och frågade vart den försvunnit - då försvann den tråden också!

1. Man får alltså inte skriva om andra sajter här på Buke - inte ens ideella sajter som drivs av privatpersoner? Hur kommer det sig då att folk får skriva om att de tex shoppat på något av de kända postorderföretagen i olika shoppingtrådar?! Klart konstigt! Och hur kan folk få lov att länka till ställen som exempelvis Photobucket och liknande ställen, som DEFINITIVT är kommersiellt drivna sajter - då de lever på reklamintäkter.

2. Om en moderator tar bort två trådar som startats av samma användare samma dag - varav den ena är rejält lång - är det inte läge att upplysa om VARFÖR? Alternativt låsa tråden och skriva "Vi accepterar inte att ni skriver om den sajten här".

Hur som haver - otroligt småaktigt tycker jag att det är!

*klart sur*
:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag sur!!!

Jag håller helt med dig, tycker att man ska få diskutera om andra siter så länge det inte är reklam, eller så länge det inte är en konkurerande sida, som det kanske var i detta fall?
Reglerna är väldigt otydliga, och moderatorerna borde informera bättre om VARFÖR trådar tas bort.
 
Sv: Nu är jag sur!!!

Undrade vad som hade hänt med den tråden. Konstigt att de inte får ligga kvar :confused:
 
Sv: Nu är jag sur!!!

Men hallå, har inte ni några skyldigheter alls att ta reda på vad som gäller ?? Sitta och skriva hit och dit utan vetskap verkar gå bra men sen när ni bryter mot regler blir ni ap-sura...bara för ni inte är pålästa. På ÄU figurerar hur mycket som helst länkar till olika sajter, och ingen verkar veta vad som gäller...sen tas trådar bort och alla gapar i högan sky...är det moderatorernas fel ?? Menar ni att en moderator ska informera 50 gånger om dagen att ni gör fel ? Kan ni inte själva ha lite stake i er och ta reda på saker och ting ? Har själv fått en tråd borttagen, men inte tusan gnällde jag i en tråd om detta...Det är väl bara att acceptera eller maila en moderator.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag sur!!!

Jag kan inte svara för din tråd - men jag kan svara på hur jag skulle ha gjort på de forum där jag är moderator.

Jag skulle också ha tagit bort tråden. Av skäl som fredde är inne på - Sammetsmule är en konkurrerande sajt. Och sajter som ligger nära Buke ska vi inte diskutera här. Från ÄU plockas regelbundet trådar om lunar, på Islandshäst raderas inlägg om SIF:s forum osv. Att en sajt är kommersiell är alltså inte enda skälet till att vi plockar trådar.

Det är så vi moderatorer tolkat Gunnar när vi frågat hur vi ska göra med liknande diskussioner.

mandalaki/moderator
 
Sv: Nu är jag sur!!!

Jag skrev ett inlägg på SENIOR som i princip bara bestod av en länk. Den togs bort och samtidigt fick jag ett trevligt brev från Mandalaki där hon skrev VARFÖR hon hade tagit bort den.
Då kändes det självklart okej att hon tagit bort den!

Men det här var inte en länk TILL sajten. Det var inte heller reklam FÖR sajten.
Det var en tråd där vi som i vanliga fall skriver hästdagbok på nämnda sajt skrev till varandra om vad som hänt på sistone - eftersom sajten tyvärr legat nere i en vecka.
Hur kan det vara förbjudet - det fattar jag bara inte!

:mad:
 
Sv: Nu är jag sur!!!

Men tycker du att detta
Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.
är tydligt eller? För det är det enda som står om detta i reglerna. Jag anser att reglerna borde skrivas om och göras tydligare. För i dagsläget får man ju heller inte fråga om kritik på sin hemsida, vilket iaf inte jag anser är marknadsföring. Som sagt borde reglerna uppdateras!
 
Sv: Nu är jag sur!!!

Sofiplopp skrev:
Jag skrev ett inlägg på SENIOR som i princip bara bestod av en länk. Den togs bort och samtidigt fick jag ett trevligt brev från Mandalaki där hon skrev VARFÖR hon hade tagit bort den.
Då kändes det självklart okej att hon tagit bort den!

Men det här var inte en länk TILL sajten. Det var inte heller reklam FÖR sajten.
Det var en tråd där vi som i vanliga fall skriver hästdagbok på nämnda sajt skrev till varandra om vad som hänt på sistone - eftersom sajten tyvärr legat nere i en vecka.
Hur kan det vara förbjudet - det fattar jag bara inte!

:mad:

Innan ni skapade ert nick ska ni ha läst igenom reglerna för användande av Buke + att läsa de viktiga trådarna som ligger nålade under de flesta forumen.
Vi kan inte sitta här och skicka PM till varje användare som lägger in fel trådar/inlägg för då skulle vi inte ha annat för oss.
Vi gör detta helt gratis på våran fritid för att ni ska ha en trevlig sait att surfa på och det vill vi moderatorer oxå göra.
Ni som har varit här länge borde veta vad som gäller och ska agera därefter.
De nya nicken som lägger in fel skickar jag till 99% ett PM med en förklaring eller hänvisning och försöker hjälpa så gott jag kan.
Ni som undrar över ett felaktigt beslut av oss kan PM berörda moderator eller faderator.

läs dom 2 sista raderna innan mitt nick + 9 raden om Länkar

Länk till infotråden om en del regler under Gnägg
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=3129305#post3129305
 
Sv: Nu är jag sur!!!

Jag tycker inte jag blev särskilt hjälpt av att läsa reglerna än en gång.

Här är vad som står:
Annonser har ett eget forum och trådar med detta plockas bort.
Hemsidor ska ligga under Länkar, söker ni hemsidor är det bara att söka där.
Länkar till andra annonssidor/saiter får ej ligga/diskuteras här.
Personer/Stuteri/Ridläger/Ridskolor/försäljningsstall m.m får EJ diskuteras pga risken för smutskastning.
Internetstall
Efterlysning har även den en egen sida.
Reklam får EJ göras.
Frågor om priser som t,ex vad är denna häst värd ska inte ligga här!
Lika trådar som är lagda under flera forum plockas bort
Finns en befintlig tråd om ämnet ni ska skriva om lägg frågan i den tråden
Stallpriser m.m finns det många trådar under hästverksamhet = sök där
Praktikplatser m.m gå in under hästverksamhet = sök där
Skador på häst = hästvård
Hantering av häst = hästhantering
Avel har oxå ett eget forum
Bilder på era hästar får ligga här men INTE hela hemsidan.


1. Sammtesmule är inte ett öppet forum. Det är en sida där bara den som är antagen kan skriva hästdagbok. Visserligen kan man skriva kommentarer till dagboksskrivarna, men det är ju inte alls som här på Buke. Den är alltså ingen konkurrent till Buke, vilket en del andra sajter är.
2. Det är inte en reklamfinansierad sajt som tjänar pengar på varje besökare, utan den drivs helt ideellt av Kajin.
3. Det förekom ingen smutskastning i tråden. Vi diskuterade inte heller någon specifik häst/människa/ridskola etc, utan var och en skrev om sig och sitt.
4. Det fanns ingen länk till sajten någonstans i tråden.

Jag tycker alltså att tråden borde ha fått ligga kvar, men jag förstår att det är en svår gränsdragning. fast gränserna verkar ju faktiskt vara lite flytande ...
Jag skriver hästböcker och lade ut en länk till min hemsida i tråden om hästböcker på Gnägg => reklam?
CarolaLind - hon bedriver hästverksamhet och är författare, hon skriver understundom om sitt jobb i olika trådar på senior -> reklam eller ej?
Miran är också författare och hennes böcker har också diskuterats.
På forumet för Körning diskuteras olika selar och selförsäljare. Miamia som arbetar för Equilex har lagt ut länk till dem i flera trådar, och jag har gjort detsamma till min sida Cliffords. Det har fått ligga kvar.
Och så vidare!

Kanske också ska tillägga att jag tycker moderatorerna gör ett bra jobb för det mesta och jag VET att det är ideellt och att det tar en massa tid. :)

Och för min del är diskussionen avslutad nu eftersom Sammetsmule är uppe igen. :)

:banana:
 
Sv: Nu är jag sur!!!

Gränsen ÄR flytande - allt annat vore omöjligt. Vi måste bedöma varje fall enskilt, det går inte att formulera en idiotregel som täcker allt. Och just gråzonen kring reklam är den svåraste delen av moderatorjobbet - och tråkigaste :smirk:

Av det du nämner bedömer jag följande som reklam: länkar till sidor som säljer selar, definitivt. Om du har en sida som presenterar dina böcker: också reklam.

Miran har jag aldrig sett göra reklam för sina böcker. Inte Carola heller. Om jag minns rätt skrev hon nån gång en tråd om "hurra, min nya bok är klar". Det ledde till en PM-växling mellan henne och mig där jag förklarade att tråden var okej, så länge hon inte berättade detaljer om boken, förlag, när och var den finns att köpa osv. Som jag minns det var Carola helt med på tåget och hade inga som helst problem att hålla sig på rätt sida gränsen.

Att du sen ser trådar med reklam ligga kvar beror i regel inte på nåt annat än att moderatorn inte sett dem - eller inte uppmärksammats på dem. Buke ska vara ett forum för privatpersoner som diskuterar och utbyter erfarenheter, inte för folk som försöker sälja sina produkter på ett sätt som inte kostar dem något.

Och reglerna är inte tillkomna för att jävlas, utan för att det är skönt med ett så reklamfritt forum som möjligt.
 
Sv: Nu är jag sur!!!

Men det svåra är ju tex som på körning när folk skriver: "Jag har tänkt köpa den här rockarden/selen/vagnen från firman XYZ - är den bra eller inte?"
Det är ju en intressant fråga för många om det är en bra grej eller inte. Samtidigt kan man ju inte undgå att det faktiskt BLIR reklam för saker och ting när man diskuterar dem. All uppmärksamhet är ju bra, även om det är negativ uppmärksamhet ... Och även om någon skriver att rockarden/selen/etc är SKIT så kanske ändå någon går in på sidan och köper något annat ...

Jag kan ju för övrigt erkänna att jag själv tyckte det var dumt att jag lade ut länken till min hemsida om böckerna, och försökte ta bort den i efterhand också - men då hade det redan gått för lång tid. Men detta mer för att jag egentligen ångrade att jag berättat vem jag var ... :smirk: ... Så vill någon ta bort den - gärna. :)

:banana:
 
Sv: Nu är jag sur!!!

Att diskutera selar eller andra produkter är helt okej. Men att tipsa om var man kan köpa dem är det oftast inte - i synnerhet inte om man själv säljer dem ;)
 
Sv: Nu är jag sur!!!

Vad bra att det startades en sådan här tråd. Jag har länge undrat vad man får skriva på Buke eller inte. Även om jag har läst reglerna blir jag ofta förvirrad och undrar vad om egentligen gäller eftersom trådar tas bort så inkonsekvent. Trådar som solklart innehåller reklam (anser jag) kan ligga kvar medan andra trådar på samma sida kan tas bort för att de råkar innehålla en hemsideadress.

Just när det gäller hemsideadresser undrar jag lite.. Varför är det så hemskt att lägga ut en länk till sin hemsida i en tråd? Det behöver väl inte nödvändigtvis vara reklam? Tidigare idag svarade jag på en tråd under Datorer. Den tråden hade redigerats av moderator eftersom den tidigare hade innehållet en hemsideadress. P.g.a. att adressen var bortplockad var det svårt att förstå själva tråden eftersom personen som skrev den förmodligen hade länkat till en hemsida hon hade problem med för att visa exakt vad det var för fel. Om man eventuellt undrar över frågor som rör hemsideskapande så skulle det verkligen vara underlättande om man fick slänga upp en liten länk istället för att försöka beskriva fel i ord och eventuellt lägga upp jättelånga koder.
 
Sv: Nu är jag sur!!!

Ja, och varför får man lägga ut en bildlänk till en hemsida - exempelvis i en bildtråd så kan man länga så den som vill se bilden klickar på länken och hamnar på hemsidan och det kan då vara exempelvis webshots, MSN, photobucket eller något annat. Detta är okej - men att lägga ut en länk till sin privata hemsida med samma bilder som ligger på SPRAY är inte okej?! *undrar*

Problemet är väl att det är väldigt svårt att dra exakta gränser. MEN i de lägen där det är svårt att bedöma borde man hellre fria än fälla. tycker jag i alla fall! ;)
 
Sv: Nu är jag sur!!!

Alltså...
.. la nyss in en tråd om mitt projektarbete - som jag behöver hjälp med!

La in en länk till sidan som jag behöver hjälp med, men den togs bort. Har lustläst reglerna, och jag förstår inte varför den togs bort. Det var ingen marknadsföring - jag behöver bara, desperat sett, hjälp med den. Visst, det är en privatperson som sköter sidan. Men är inte alla hemsidor det i grund och botten?!

Bukefalos var mitt sista hopp, då jag inte känner en jäkel som kan hjälpa mig.. Men det är ju lögn i *** att få någon hjälp när man inte får visa det man behöver hjälp med. :(

Ville bara skriva av mig...!
 
Sv: Nu är jag sur!!!

Vi försöker hålla ner antalet länkar till ett minumum. Forumet skall inte bli en plats där en massa människor av olika anledningar gör smygreklam för sina webbsidor eller produkter.

I detta fall när det gäller "sammetsmule?" så såg jag början av den tråden och tyckte då att den kunde få vara kvar. Jag vet inte hur den utvecklades och exakt varför den togs bort, har inte forskat i det än.

För några år sedan fanns det mängder av diskussioner om en annan webbsida inne på ett av forumen, jag tyckte i detta läget att det var bättre att den sidan skaffade sig ett eget forum för att diskutera sidan och support runt sidan.

Vid ett annat tillfälle diskuterades en annan webbsida, vilket ledde till att webmastern för den sidan gick i taket och började prata polisanmälningar m.m. om jag inte kommer ihåg fel.

Jag tycker att man skall vara väldigt försiktig med diskussioner om andra webbsidor då det kan leda till reklam eller smutskastning.

Om det som i detta fall gällde att sidan inte fungerade och inte hade gjort det en längre tid så tillät jag det vara kvar för att folk skulle kunna informera varandra lite om vad som hänt. Troligen hände något i tråden eller så gjorde moderatorn en annan bedömning vilket gjorde att tråden togs bort.

Det är alltid en bedömning man måste göra när man tar bort trådar, ibland är det solklart ibland inte.
 
Sv: Nu är jag sur!!!

Ja, det var en ren "hej, hur har ni andra det?-tråd" - så det var därför det förvånade mig också att den försvann.

Jag förstår att ni inte vill ha diskussioner OM andra sajter, eller smutskastning eller reklam - det säger sig ju självt ... Men samtidigt är ju gränserna svåra att sätta - och understundom svåra att hålla.

:)
 
Sv: Nu är jag sur!!!

På körning kunde man se hur en försäljare för vagnar gav sig i en diskussion och informerade hur man kunde få sin vagn utrustad från deras företag, det tycker jag är att ha klivit över gränsen i såfall.
dessutom lägger folk ofta in länkar i sina inlägg när de vill tipsa om saker. Men det tycker inte jag hotar Buke eftersom denna sida inte säljer saker, vissa företag kanske ska vara glada istället eftersom buke är en stor mötesplats och många tipsas om saker de
kanske aldrig skulle ha hittat annars.
 
Sv: Nu är jag sur!!!

Om du hittar reklam, informera moderatorn genom Rapportera inlägget.

Det är väl klart att företagen som får synas gratis med länkar är glada, men jag anser att vill de ha reklam för sin verksamhet kan de gott betala för en annons. Det kostar en hel del tid och pengar att driva den här sidan.
Att Bukefalos i dagsläget inget säljer några produkter man kan ta på, har inte med denna sak att göra anser jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp