Bukefalos 28 år!

Nu händer det det saker!

Galoppbiten

Trådstartare
Halloj, alla där ute!
Har ju tidigare skrivit här och frågat dumma frågor om galoppen osv. och nu i maj så ska jag praktisera i ett stall på Täby Galopp.
Detta känns naturligtvis otroligt roligt men samtidigt väldigt nervöst! :bump:
Är helt ju som tidigare sagt helt grön inom galoppen och har ingen koppling till den alls, har inte ens sett en galoppör i verkligheten ;)
Men jag tänker trots detta dra ner dit så jag skulle inte ha emot några tips!
Hur ser en vanlig ut i ett galoppstall? :)
 
Sv: Nu händer det det saker!

Oj, en vanlig dag i ett galoppstall?

Det skiljer mycket från tränare till tränare och det beroende på hur många hästar som tränas. Det finns säkert lika många uppfattningar om hur det ser ut som det finns galoppintresserade... *s*

Men oftast börjar dagen tidigt inte ovanligt före sex på morgonen. Speciellt på sommaren då det är varmt ute.

Man börjar med fodring, vattning och koll på hur hästarna ser ut. Sen brukar tränaren skriva upp på "tavlan" vilka hästar som skall tränas, gå i skrittmaskin mm.

Ridturerna delas in i "lotter". Man ser på tavlan vilka hästar som skall gå i första lotten,andra, tredje osv samt vilka som skall rida hästarna. Inte ovanligt börjar man rida unghästarna först, sedan de som tävlas och sen de som är i träning inför tävling. Sist tar man hand om dem som är skadade eller behöver specialtränas eller behöver jobbas på något annat sättnågon annan.

Som arbetsryttare ser man på tavlan vilka hästar man skall rida i de olika "lotterna" och vad för typ av jobb som skall göra med dem. Man tar då sin ryktpåse, sin sadel, träns mm och går till den första häst man skall rida. Man är då även klädd för att rida, dvs. har hjälm, väst med mer på sig. Efter att man gort en snabkoll, "visitiation" så allt är ok med hästen (kratsat hovar, kollat ben, letat efter sår, kollat ögon, näsa mm) så gör man en snabbrykt, tränsar och sadlar hästen. När man är klar oh ser att även de andra är klara tar man ut hästen i stallgången och hoppar upp eller blir uppkastad och rider ut ur stallet med de andra.

I en del stall låter man hästen först gå några tiotal minuter i skrittmaskinen, "walkern" så att man sliper den värsta energin som hästen kan ha innan man sitter up. Ofta så mockar man boxen samtidigt som hästen går i walkern.

Jobben som görs i de olika "lotterna" skiljer. En del hästar skall göra snabbjobb på banan i första lotten, andra "bara cantras" (galoppträning i lägre tempo) på banan i andra lotten och några travas i skogen i tredje lotten. När man kommer tillbaka från en "lott" sadlar man av, spolar av hästen i spolspiltan och ställer tilbaka hästen i boxen. Sen tar man sin sadel, ryktsäck och i almänhet samma träns och går vidare till den häst man skall rida i nästa "lott". Rider man inte någon av lotterna hjälper man till med att ta ut och in hästar från skritten, mockar boxar, fyller på med hö och vatten där det behövs.

Beroende på hur många man är i stallet och hur många hästar som skall ridas så skiljer det när man är kar för dagen. Men inte ovanligt så är alla hästar tränade, duschade och klara innan 11. Då serveras lunch och sen låses stallet så hästarna får lugn och rå att sova middag. Vid 17 får de middag och sen är dagen över...

Finns säkert mycket som många här kommer att tillägga mycket till det jag skrivit. Det jag berättat är lite hur det gick till i Yvinne Durant's stall. En sak som inte är ovanligt i Täby är att man pratar mycket engelska i stallen då det finns många utändska tränare och arbetsryttare på Täby. Går du in på Ung Galopp´s hemsida så hittar du nog mer info om hur det går till i ett galoppstall. Sedan finns Nadja Bellanders bok om galoppträning med att läsa.

Vad kan sägas mer så här kort?
Ta med dig en lämplig hjälm utan skärm och ridväst. Man har alltid hjälm och väst på sig när man jobbar med hästarna. I övrigt har man jeans (tror knappt jag sett någon med ridbyxor på Täby) och gärna jodhpurs med aluminiumhätta. Man vill inte bli trampad på tårna av en galopphäst med aluminimskor.

Det brukare vara roligt att kliva in i ett galoppstall då rutinerna där skiljer sig rätt mycket från ett vanligt stall. Hoppas du får mycket trevligt där!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 327
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 884
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 923
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp