Nu har även jag en spinoff: Hur vet man hur man knyter an?

Petruska

Trådstartare
Jag har flera gånger sett inlägg där personer beskriver sitt eget anknytningsmönster. Tex skriver någon i samband med någon form av relationsbekymmer att hon har ett "halvt dysfunktionellt anknytningsmönster", eller att hon tror att partnern/dejten eller för all del kompisen har det. Jag har bland annat sett sådana inlägg i dejtingtrådarna.

Vad gäller mitt eget anknytningsmönster, så har jag ingen aning. Det är väl därför jag reagerar på inlägg där den som skriver verkar ha en aning.

Så min fråga är: Hur vet man hur man knyter an? Hur vet man hurdant ens anknytningsmönster är?

Jag tänker att man har inte särskilt mycket att jämföra med, man är ju bara en person och dessutom samma person hela livet. Så hur vet man?
 
Jag har flera gånger sett inlägg där personer beskriver sitt eget anknytningsmönster. Tex skriver någon i samband med någon form av relationsbekymmer att hon har ett "halvt dysfunktionellt anknytningsmönster", eller att hon tror att partnern/dejten eller för all del kompisen har det. Jag har bland annat sett sådana inlägg i dejtingtrådarna.

Vad gäller mitt eget anknytningsmönster, så har jag ingen aning. Det är väl därför jag reagerar på inlägg där den som skriver verkar ha en aning.

Så min fråga är: Hur vet man hur man knyter an? Hur vet man hurdant ens anknytningsmönster är?

Jag tänker att man har inte särskilt mycket att jämföra med, man är ju bara en person och dessutom samma person hela livet. Så hur vet man?
Tack. Jag har alltid undrat detsamma.

#hoppaspåsvar
 
Tack. Jag har alltid undrat detsamma.

#hoppaspåsvar
Jag googlade lite nu. Då hamnade jag på ett enkelt test där man kunde svara på ett antal frågor och få en skattning av sitt anknytningsmönster. Jag insåg medan jag besvarade frågorna att jag tydligen är extremt bekymmersfri när det gäller just anknytning. Jag fick också omdömet "Tryggt anknytningsmönster".

Nu är jag en rätt strulig och neurotisk person, tycker jag, men enligt detta test beror det alltså inte på någon form av anknytningsproblematik. Tydligen är inte anknytningen allt, då? Eller ens avgörande?
 
Jag googlade lite nu. Då hamnade jag på ett enkelt test där man kunde svara på ett antal frågor och få en skattning av sitt anknytningsmönster. Jag insåg medan jag besvarade frågorna att jag tydligen är extremt bekymmersfri när det gäller just anknytning. Jag fick också omdömet "Tryggt anknytningsmönster".

Nu är jag en rätt strulig och neurotisk person, tycker jag, men enligt detta test beror det alltså inte på någon form av anknytningsproblematik. Tydligen är inte anknytningen allt, då? Eller ens avgörande?

Var hittade du det testet? Jag är nyfiken på hur mitt anknytningsmönster är.
 
Jag har gått i terapi en hel del under yngre år.
Det började med trauma-bearbetning och fortsatte sen när man insåg att det fanns annat med.
Vi har inte pratat i exakt ordalag anknytning. Det har pratats om i andra ordalag främst. Men det har varit en del i terapin förstår jag i efterhand, att arbeta med mitt anknytningsmönster.
Som iaf lite mer insatt förstår jag att jag haft/har anknytningsmönster DA.

Jag har däremot gått i terapi och lärt mig hantera det bättre. Och jag tycker jag fungerar iaf rätt normalt sen ett gäng år vad gäller sånt.

Jag hade turen att träffa på en otroligt kunnig terapeut som också hade bra feeling. Utan henne hade det nog inte blivit hälften så bra resultat.
Har plöjt igenom ett gäng terapeuter och psykiater. Men hon var helt outstanding och hjälpte mig vända mitt liv.

Min uppväxt har varit lite udda på många sätt. Och det vore märkligt om det inte hade påverkat.
Men som tur är verkar det ju gå att få hjälp med destruktiva mönster även där
 
Jag blev otrygg - ambivalent i testet :meh: Tyvärr känner jag igen mig rätt väl i videon där han pratar om det. Ärligt talat rätt jobbigt att lyssna på.
 
Jag tror att "oproblematisk anknytning" är som strukturella privilegier, man ser det inte direkt om man har det själv.
Absolut! Men att alls tänka på det sättet kräver ju ändå att man kan lite om och är lite intresserad av människor och/eller sig själv på just det sättet.
 
Jag är säker på att jag har det rätt struligt med mitt ankytningsmönster och det orsakar en hel del problem.

Jag ska ta och göra testet nu och se var det landar.
 
Med reservation för att jag kan väldigt lite om anknytning men jag har tänkt tanken att den teorin gärna kan användas i vår nykonservativa era där kvinnor gärna får bli hemmafruar med sina spädbarn. Det är ju mer än en gång jag har hört argumentet att den nyblivna modern måste vara hemma och särskilt då såklart amma för att inte den där magiska anknytningen ska störas. Jag tillåter mig att vara skeptisk till dessa teorier. Men å andra sidan vore det intressant om någon psykolog kunde ge lite mer kött på bena!
 
Jag har flera gånger sett inlägg där personer beskriver sitt eget anknytningsmönster. Tex skriver någon i samband med någon form av relationsbekymmer att hon har ett "halvt dysfunktionellt anknytningsmönster", eller att hon tror att partnern/dejten eller för all del kompisen har det. Jag har bland annat sett sådana inlägg i dejtingtrådarna.

Vad gäller mitt eget anknytningsmönster, så har jag ingen aning. Det är väl därför jag reagerar på inlägg där den som skriver verkar ha en aning.

Så min fråga är: Hur vet man hur man knyter an? Hur vet man hurdant ens anknytningsmönster är?

Jag tänker att man har inte särskilt mycket att jämföra med, man är ju bara en person och dessutom samma person hela livet. Så hur vet man?

Jag tänker att man väl får fundera på om man upplever större och återkommande svårigheter i relationerna till andra mönniskor och sen fundera på om det kan ha någon koppling till ens uppväxt och relationen till ens vårdnadshavare. Finns det något annat sätt?

Själv har jag inte haft anledning att fundera närmare på frågan än gällande en person i min släkt som adopterades till Sverige som 4,5-åring på 79-talet.
 
Nu har jag gjort testet, och fick otrygg-undvikande vilket jag visste redan. Det tycker jag nog är märkligt eftersom jag ändå har levt med samma partner i snart 25 år! Men vi kanske undviker varandra då kanske.
 
Kort svar sålänge.
Jag har gått i terapi med en terapeut som var kompetent inom området, läst en del själv och dessutom en kurs som inkluderade anknytningsteorin. Jag känner mig inte jättesäker på teorin men känner igen mig mycket och kan relatera till mig själv, mina erfarenheter från barndomen och mina mönster i nära relationer.
 
Det svar jag fick var att jag är otrygg-desorganiserad, vilket kan stämma. Men det var inte helt lätt att svara på frågorna.
 
Jag minns inte att jag hört talas om anknytningsmönster, och kunde inte göra testet då jag inte haft någon partner. Det jag kan säga om mig i sociala relationer är att jag är försiktig, är snabb att göra en riskanalys och vidtar åtgärder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 040
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 046
Senast: starcraft
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 649
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp