Bukefalos 28 år!

Nu närmare det sig...

B

BJÖRKIS

Första starten för i år, Nariaat springer 1000 m på Jägersro den 24 April, allt känns ok och han tränar väldigt bra, jag tror och hoppas på seger, han är i fin form, men inte på topp, men det han har räcker långt. Har anmält vårt nya 3-årssto till kval samma dag, men hon fanns inte med på listan, måste ringa Jägers imorgon och fråga vad felet är. Hon känns oxå fin, dock är det svårt att veta vart hon står, konkurrensen bland de engelska är mkt större och jag har ju inte tidigare haft engelskt i träning, men hon är ärlig och vi gillar henne, får se hur långt det räcker. 2-åringen är avställd, växer som 17 och ska dessutom skäras på Fredag, nu har våren kommit och det har satt ordentlig fart på hans hormoner, besvärlig att hantera på bana men en ängel hemma. Det blir bäst för hans skull.
Längesedan jag skrev något nu, har inte haft tid. Men jag hoppas att ni har det bra kära galoppvänner. Kramar Marie och Jimmy
 
Sv: Nu närmare det sig...

Tusen tack, vi känner oss redo att möta den nya säsongen, hästarna mår finfint och allt känns ok.
 
Sv: Nu närmare det sig...

Instämmer med föregående talare.. ;-)

LYCKA TILL!!
 
Sv: Nu närmare det sig...

Hur går det? Ska den nya kvala??
Håll oss uppdaterade så vi vet om all "tumhållning" hjälper!
 
Sv: Nu närmare det sig...

Hej! Längesedan vi hördes av, har alldeles för lite tid över till att sitta här, men nu smyger jag in en snabb sväng. Japp, den nya 3-åringen ska kvala, Gråberg sitter i sadeln, han är förbannat duktig och lätt att ha o göra med. Hennes namnregistrering blir färdig först imorgon så tyvärr står hon inte med på listan, men jag känner inte till en enda som heter Funolga så det ska inte vara några problem. En häftig tonårstjej som vet vad hon vill, sätter hingstarna hemma i stallet på plats genom att bara titta på dem, hon är häftig! Ska bli kul att se vad hon kan göra, kvalet blir ju nu den 24:e, sen tänkte jag ta ut henne i en novis den 3 Maj på Jägersro, dock vet jag inte vilken distans jag skall sätta henne på, kan välja mellan 1200 och 1730. Jag tror att hon föredrar längre distanser men vet inte riktigt, svårt det där med att välja. Min personliga åsikt är att alltid låta en grön häst gå ut på kort distans, oavsett distansförmåga, just för att de bara är där för att lära. Hur hade du gjort? Ge mig några goda råd. Och förresten, tack för att ni håller tummarna! Jag tror Nariaat grejar det här, men man vet aldrig förrän efteråt. Den som ser sig slagen har redan förlorat. Och visst är vi fighters...
 
Sv: Nu närmare det sig...

HEJ!
Gillar namnet Funolga, kul när man kan kombinera mamma o pappa på ett bra sätt.
Jag skulle ta ut henne på den korta distansen, då får du ett litet kvitto på var hon står och hon behöver inte jobba ihjäl sig i sin första start. Både du och jag tycker ju att det är viktigt att hästarna har kul!
Jag håller på och rider till en Funambulare och maken till bitch var det länge sedan jag träffade på! Hon är jätterolig, vet precis vart gränserna går och vem som sitter på.
Hur gillar Nariaat korta distanser? Jag hör ju till dom som fått för mig att araber är avlade för långa distanser...........
 
Sv: Nu närmare det sig...

Araberna är ju kända för sin uthållighet men nu när dom används till galopp har farten vart en sak man har avlat på och då har vissa blir dom snabbare och står kortare distans.
Björkis tyvärr håller jag på en annan häst i loppet men det förstår du säkert :D . Men jag önskar dej lycka till i allafall.
 
Sv: Nu närmare det sig...

Jo, det verkar som att stona efter Funambule har humör, men inte på ett negativt sätt, de har mycket vilja och det ser jag bara positivt. Funolga har fått väldigt mycket självförtroende under tiden hon varit här, hon är Båramos drottning, tror hon, för i hagen bredvid går gårdens riktiga drottning, en 20 år gammal arabmärr som styr sin flock med järnhand! Tur att "Olga" inte träffat på henne, då skulole hon få veta sin egentliga position, hi hi.
2-åringen är numera valack, kastrerades i Fredags på djursjukhuset i Helsingborg, jag föredrar att lägga dem ner. Hans hormoner svämmade över och han blev en :devil: att hantera, det var längesedan jag upplevde något liknande, och fort gick det! Han käkar Butta och Hippotrim i 5 dagar, står i liten rasthage och sneglar irriterat på matte som kastat in honom där, hur ska man kunna springa härinne tycks han säga, han är väldigt speciell den här hästen, humör som räcker och blir över, han jobbar på bra och älskar att springa, fick han bestämma skulle det bli snabbjobb varje dag :D . Han blir nog bra med tiden.
Nariaat va på Jägers i helgen och gick jobb, han bara älskar att få komma till banan, han är verkligen en tävlingsindivid. Lämnade den andra araben bakom sen och ville hellre springa med de "riktiga" fullbloden, han är en fighter in i varje fiber. Han springer bra på korta distanser, jag va först rädd att han inte skulle stå 1600 men det är där han tagit sina segrar, i Maj ska han för första gången gå ut på 2000 meter och det ska bli väldigt intressant att se hur han klarar det, jag är nyfiken. I träning känns han förbannat bra och jag tror att han blir bättre på längre distanser i år, han har vuxit till sig och blivit starkare.
Funolga vill ha långa distanser, jag skulle tippa på minst 1600 meter. Även hon va på Jägers i helgen, hoppade ur boxarna första gången, konstigt eftersom hästen varit i proffsträning 1 år, utan namn? Hmm.
I vilket fall som helst gick det jättebra, hon skötte sig galant, långsam ut men hon lär sig med tiden, å andra sidan är inte alla som rakteter ut heller.
Får se vad PA kan åstadkomma med henne i kvalet, jag räknar inte med någon toppentid, runt 1,04 kanske. Jag ångrar inte en sekund att jag tagit hem henne, hon är så glad denna lilla tonårstjej, eller lilla och lilla, i mina ögon är hon STOR, 160. Jag är van vid lilla Nariaat på 150. Värsta kontrasterna att rida, Olga är långgalopperad och verkligen stor att rida, Nariaat är som att sitta på en shettis :rofl: , tur att han inte kan läsa, då hade han blivit sur på matte, ha ha :angel:
 
Sv: Nu närmare det sig...

Vilken pålle är det du håller på? Nyfiken, är det Shah Khan? Jag är bara glad för att loppet ens blir av, det har varit svårt att få ihop hästar, många är skadade, ska/är opererade samt att vintern varit jävlig så många blir nog sena ut, slutet på Maj verkar de flesta komma. Nariaat tränar väldigt bra, han är inte på topp men eftersom det är tidigt på året vill jag spara honom till senare så det spelar ingen roll. Han blir ju även framsatt i löpen. Jag är rädd om hästarna och mitt mål är att de ska kunna löpa jämt under flera säsongen. Syns vi nere på Jägersro?
 
Sv: Nu närmare det sig...

Nej det Gold Strike. Nej jag kommer inte till Jägers. Jag har hjälpt Bodil i många år nu, hon säger att vi har träffats men jag vet inte... :confused:
 
Sv: Nu närmare det sig...

Har vi träffats? När skulle det varit? Synd att du inte kommer på Söndag, det hade varit kul o träffas. Gold Strike, där ser man. Har Bodil lyckats hålla igång hästarna något vettigt under vintern? Jag pratade med henne förra veckan, ringde runt alla tränarna för att se om de hade hästar nu till den 24:e, det var inte många som kunnat hålla igång dem. Och det förstår jag, underlaget har till och från varit uruselt. Tråkigt det här med Riyal och No Doubt, men kanske får vi se någon av dem ute på banan igen. Hon va osäker på Riyal, han är ju lite till åren och hon visste inte om han kommer tillbaka med. Jag önskar henne lycka till. För det är alltför många hästar som står skadade eller ska opereras och araberna är ju redan få som det är.
 
Sv: Nu närmare det sig...

Håller med dig att PA är duktig. Jag tycker att han är en utav de bästa när det gäller unghästar o "knäppgökar". Ett stort plus att han alltid gör som han blir tillsagd. Lycka till!!! ;)
 
Sv: Nu närmare det sig...

Ja det har väll gått sådär i vinter men det fanns ju snö ett tag då kunde man jobba dom ordentligt. Nej tyvärr verkar det inte hoppfullt med någon av hennes andra araberna utan bara "Roffe" (som vi kallar Gold Strike). Sedan har hon tre fullblod just nu varav en är min. Gick sista jobbet med Roffe och min idag , det gick riktigt bra heden var fin. Det är det bästa varje år, när man kan rida de första jobben på heden, ska ut igen i slutet av veckan så ska nog min vara klar för start i Oslo nästa torsdag. :confused: :)
 
Sv: Nu närmare det sig...

Jo, vintern har inte varit helt lätt att träna hästar på, men som du sa, när snön fanns här var det riktigt fint. Såg att Jönsson kommit ut med tipset på Jägersro, och rankat Nariaat som 5:e häst, det ska bli kul att knäppa Jönsson på näsan när Nariaat springer bättre än så, :angel:
Nu låter jag ganska självsäker men hästen har kunnat träna på ordentligt bra de senaste veckorna och känns förbannat fin, han är bland de tre skulle jag vilja påstå, om allt fungerar som det ska i löpet vill säga, man vet ju inte än ifall de blir påridna eller liknande. Men 5:a, knappast. Han har bra fart på korta distanser och jag för att låta ännu mer "divig", jag blir inte förvånad om han vinner, trots Gold Strike och Sokrates. Hästen har utvecklats mycket under de månader han varit borta från banan.
 
Sv: Nu närmare det sig...

Har också varit med om att bli rankad lågt av jönsson även fast min har varit bland dom bästa.Och även fast hästen har bevisat motsattsen i löpet blivit sist rankade i näst kommande löp.Inget att hänga upp sig på,roligare att slå i underläge. Tror ofta att amatörhästar blir rankade ganska lågt. Lycka till!
 
Sv: Nu närmare det sig...

Jag kanske lät lite grinig i inlägget, men så är det inte. Jag tycker bara det är skönt att slippa känna den press som man ofta få med en häst som tippas som vinnare. Jag som är lite blyg av mig tycker det ska bli befriande att slippa känna så. Nariaat bryr sig inte det minsta om vad Jönsson tycker, han springer ändå :rofl:
Och mest glad är jag för att löpet blir av alls, det är inte många hästar som är färdiga nu. Hade ju varit trist att ställa in redan första löpningen för året!
Nu börjar mina nerver bli lite pirriga, det va ju ett tag sedan vi visade oss i offentliga sammanhang, Nariaat har inte löpt på 8 månader! Men det har bara gjort honom bättre. Sport Star har redan lugnat sig efter kastrationen, och det är skönt det, han ska sättas igång med lite skritt och trav nästa vecka, sen får vi se hur han utvecklas och mognar, han är tidig i skallen, men resten ska ju hänga med oxå. Överbyggd kommer han alltid att vara precis som far sin, det är inte snyggt men inget att göra åt.
 
Sv: Nu närmare det sig...

Det kan ju inte vara så många hästar som har lika många "tumhållare" som nariaat iallafall :D
Är det någon som ska till köpenhamn nästa lördag???
Gamla chefen ringde och ville att jag skulle åka ner med två hästar, kan ju inte säga nej så nu är det full fart med att hitta häst och kattvakt och att flirta till sig extra ledighet från nuvarande jobbet :angel:
Det ska bli så underbart roligt att resa med hästarna igen, det är den biten jag varit mest ledsen över att vara utan sedan jag slutade med galopp......
 
Sv: Nu närmare det sig...

Såg startlistorna idag och jag önskar er lycka till!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 267
Senast: Liten
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 002
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp