Bukefalos 28 år!

Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jo tävlingshästar och hobbyhästar ska inte stå i samma stall. Där ligger nog det största problemet.:cool:

nej, det är nog så.
även om det är lika djur, så kräver de ju helt olika (i de flesta fall) skötsel och foder, en högpresterande häst kanske inte klarar sig med de 9 kilon hö, som min häst kan göra.

plötsligt får "kaka söker maka" en lite annan innebörd!

det är nog viktigt att man redan från början vet vad det är för stall man vill stå i och sen bara söka efter sånna stall.

Jag tror nog du har ganska så roligt med

man kan ju alltid få leka att man har en egen gård där man kan få leka diktator och peka med hela handen? :angel::devil:


men i de allra flesta fall är det sunt förnuft som gäller.... om man inte känner sina stallkamrater väldigt väl, ringer man ju å frågar om de vill att man ska ta täcke på deras hästar, om man ändå är i stallet och ska ta av täcket på sina.
jag tycker att man alltid har ett visst ansvar för de andras hästar, så länge man står i sama stall.

ett mycket bra exempel på detta:
våran gamla stallägare hjälpte oss att ta in hästarna på en fredagkväll, han brukade hjälpa oss när ingen av oss kunde, men hade i övrigt inget med oss eller hästarna att göra, utan ägde endast gården där stallet låg. vi skulle på kalas allihop, så han erbjöd sig själv. när han kom ut och tog in hästarna hade han hittat en rispa på valackens ena framben. han hade helt enkelt spolat av benet, torkat, bedömt det som ej akut, lagt på blåspray och sedan ringt till ägarinnan och informerat!
DET kallar jag sunt förnuft!
vi hade ju lagt ansvaret för våra djur på honom och han tog sitt ansvar fullt ut.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Tydligt vet jag inte, men någonstans där står det väl.


Du menar stallägaren antar jag?

Stallägaren menar jag naturligtvis.

Ja, ids man läsa framgår det tydligt. Om man inte ids läsa är det väl ingen ide att önska sig prejudikat?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nej jag tror inte att du verkligen vill veta.
Jag tror bara att du vill gruffa.

Men om du verkligen vill veta så är enda sättet i en tråd på foder.
Något annat kommer jag inte att svara i.

Här i denna tråden kommer jag inte att svara.
För det är på fel ställe.

Jag utgår ifrån att du inte svara därför att du helt enkelt inte kan. Och vad grundar jag det på? Jo, vi har aldrig träffats, vi kommer aldrig att träffats, OCH du har inte en aaaaaaning om hur jag fodrar. Lätt som en plätt!

Och vet du, jag tycker det är starkt att erkänna att man har fel samt dessutom kunna be om ursäkt. Att stolpa på som en elefant o aldrig kunna erkänna att man gjort bort sig är inget som imponerar.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Läst hela och i alla fall förstått en del men inte allt.
Om du skulle peka på var det är som det står tydligt så skulle jag vara tacksam.

Det är nog det där med själva dumpningen som är avgörande.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Ja, ids man läsa framgår det tydligt. Om man inte ids läsa är det väl ingen ide att önska sig prejudikat?

Jodå nog ids jag.
Jobbar på det för fullt.
Jag har inte tidigare sett själva domen utan bara DSM's tolkning av den.
Och den har jag ju nöjt mig med då det är, eller snarare var, de som bestämmer.
Kanske har tolkningen ändrats nu när DSM är nedlagt och Djurskyddet flyttat till SJV?
För jag har för mig att det stod på DSM's web om det där senare än 1993.
Om du läser Cillas inlägg i den här tråden så har hon samma tidigare uppfattning som jag och någonstans måste den ju komma ifrån.
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=12806761&postcount=54
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Tja, den här passagen tycker jag anger ett ganska tydligt resonemang om att hästägaren eller den som innehar djuret är den som är ansvarig enligt departementschefen. Blir tydligare när man läser det övriga resonemanget runt kring det hela.

I 9 § djurskyddslagen anges inte vem det åligger att sörja för att ett sjukt djur får nödvändig vård. I förarbetena (prop. 1987/88:93 s. 55) anför departementschefen som sin mening att det ligger i sakens natur att det är ägaren till djuret och den som på annan grund innehar eller förfogar över djuret som är ansvariga för att bestämmelserna i djurskyddslagen iakttas. Departementschefen fortsätter: Utöver den kretsen kan skyldigheterna enligt lagen inte sträcka sig. Vem eller vilka inom den angivna gruppen som är ansvarig måste avgöras med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet.

Ägarens ansvar utesluter således inte att någon annan samtidigt kan ha ansvar för att ett sjukt djur får vård. De omständigheterna att hästarna faktiskt befunnit sig i M.S:s stall och att någon annan inte tagit ansvar för deras välbefinnande innebär enligt hovrättens uppfattning att M.S., som åtagit sig visst vårdansvar, någon gång under händelseutvecklingen, i den mån hon insett att hästarna behövde vård, blivit skyldig att vidtaga lämpliga åtgärder.


Var du och Cilla fått er uppfattning ifrån kan jag naturligtvis inte gissa något om. Det finns ju många myter och ideer om vad man måste och inte får göra enligt lagen men som inte alls stödjs av lagen om man tittar närmare. Detta kanske är en sådan?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

nej, det är nog så.
även om det är lika djur, så kräver de ju helt olika (i de flesta fall) skötsel och foder, en högpresterande häst kanske inte klarar sig med de 9 kilon hö, som min häst kan göra.

plötsligt får "kaka söker maka" en lite annan innebörd!

det är nog viktigt att man redan från början vet vad det är för stall man vill stå i och sen bara söka efter sånna stall.

Precis jag gillar inte inackorderings stall just därför jag har inga skogsmullar som man kan fodra lite som man vill. Samt bara slänga till hö i hagen på morgonen osv.

man kan ju alltid få leka att man har en egen gård där man kan få leka diktator och peka med hela handen? :angel::devil:

Jag har haft hand om ett stall det är jätte kul:angel::angel:

men i de allra flesta fall är det sunt förnuft som gäller.... om man inte känner sina stallkamrater väldigt väl, ringer man ju å frågar om de vill att man ska ta täcke på deras hästar, om man ändå är i stallet och ska ta av täcket på sina.
jag tycker att man alltid har ett visst ansvar för de andras hästar, så länge man står i sama stall.

Jag anser att man har ansvaret att tala om/ringa inget mer. Om det nu inte är något akut.

ett mycket bra exempel på detta:
våran gamla stallägare hjälpte oss att ta in hästarna på en fredagkväll, han brukade hjälpa oss när ingen av oss kunde, men hade i övrigt inget med oss eller hästarna att göra, utan ägde endast gården där stallet låg. vi skulle på kalas allihop, så han erbjöd sig själv. när han kom ut och tog in hästarna hade han hittat en rispa på valackens ena framben. han hade helt enkelt spolat av benet, torkat, bedömt det som ej akut, lagt på blåspray och sedan ringt till ägarinnan och informerat!
DET kallar jag sunt förnuft!
vi hade ju lagt ansvaret för våra djur på honom och han tog sitt ansvar fullt ut.

Precis det är ju mer sunt förnuft. Bra stallägare det där tycker jag.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Läst hela noga nu med en till kopp kaffe.
Mycket intressant.
Tack!

Det finns ju många myter och ideer om vad man måste och inte får göra enligt lagen men som inte alls stödjs av lagen om man tittar närmare. Detta kanske är en sådan?

Det kan det visst vara.
En "Råtta i Pizzan".

Men helt solklart är det ju inte.
Utan det verkar mera vara så att alla inblandande har ansvar.

Den här delen:
Vem eller vilka inom den angivna gruppen som är ansvarig måste avgöras med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet.
Kan ju ge plats för många olika tolkningar.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Den här delen:

Kan ju ge plats för många olika tolkningar.

Absolut, men tillsammans med resterande resonemang känns det inte som att det är möjligt att få det till en tolkning där en stallägare som hyr ut stallplats och utför vissa specificerade tjänster (t.ex. morgon och lunchfodring, täckesbyte och insläpp) automatiskt blir ålagd ansvar för att hästen sköts enligt gällande djurskyddsregler, utan den som innehar hästen har det yttersta ansvaret. Men att om stallägaren ser och förstår att hästen vanvårdas bör (måste?) denne agera genom att anmäla till djurskyddet och/eller veterinär.

En stallägare som erbjuder helinackordering och som enligt avtal (muntligt, skriftligt eller som enligt domen 'underförstått') tar helt eller delvis ansvar för daglig tillsyn kan (kunde?) däremot absolut ligga i farozonen enligt min tolkning.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jo tävlingshästar och hobbyhästar ska inte stå i samma stall.

Och hur definierar du en tävlingshäst?
Jämfört med en hobbyhäst då?

De flesta som jag vet tävlar gör det som hobby även på hög nivå.

Sätter du skillnaden när det blir yrkesmässigt eller vid svår klass?

Jag vet flera stall med blandade nivåer som fungerar utmärkt.
Vad skulle egentligen vara problemet.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag tror på din tolkning.

Men att om stallägaren ser och förstår att hästen vanvårdas bör (måste?) denne agera genom att anmäla till djurskyddet och/eller veterinär.

"Måste" enligt mitt telefonsamtal med Länsstyrelsen.
Den delen var tydlig.
Även polis om det var illa och/eller hästen övergiven.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

... jag har inga skogsmullar som man kan fodra lite som man vill.
Vad är en skogsmulle?
Varför skulle man kunna fodra den "som man vill"?
Vad är att fodra "som man vill"?

Samt bara slänga till hö i hagen på morgonen osv. .
Blir höet mindre värt om det äts i hagen eller hur menar du?

Menar du att en högpresterande häst inte kan äta sitt hö i hagen på morgonen?
Varför inte då?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

för mig går nog grånsen för hobbyhäst och prestationshäst just där ägaren sätter den.

min skrutt har ingen uträknad foderstat och fodras med minimalt med kraftfoder och hömängd ges efter hull och säsong.
hade hon varit en tävlingshäst skull hon nog gå på uträknad foderstat som optimerar hennes prestation!
men eftersom hon nu bara är en skogsmulle och hobbyhäst ser jag ingen anledning till att optimera hennes giva.
ett bra ströfoder funkar finfint för henne.
det är inte heller jättenoga med mängden, hellre för mycket än för lite och förresten är det omöjligt att veta hur mycket hon äter, det går 2 andra ston i samma hage.
och just för att hon aldrig behöver jobba på max, så har jag heller inga problem med at slänga till henne näve havre, det gör varken till eller från....
nu är jag inte utbildad på foder, men magkänslan säger att ju mer hästen jobbar, desto mer noga är det med foder och mat, precis som hos oss människor!

Om du läser Cillas inlägg i den här tråden så har hon samma tidigare uppfattning som jag och någonstans måste den ju komma ifrån.
http://www.bukefalos.com/f/showpost....1&postcount=54

detta har jag fått ifrån att vi tänkte anmäla en av våra "stallkamrater" för vanvård och ville inte att stallägaren skulle bli lidande. så vi ringde polis, veterinär eller länsstyrelsen, minns ej och frågade. det var deras svar.
nu gick det att lösa väldigt smidigt med hjälp av en lyhörd veterinär och lite medhårs-strykande, så vi behövde aldig anmäla honom.

men det var iallafall det svaret vi fick då, att vår stallägare INTE hade nått ansvar, eftersom han INTE deltog i skötseln av djuren.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Hur svårt kan det va!

Gillar inte hästägaren, stallägarens "tänk", så är det väl enklast att byta stall.
Gillar inte stallägaren hästägarens så antar jag att bästa lösningen för hästägaren är att snarast byta stall.
(Men är man bara ärliga mot varandra innan inhyrningen påbörjas så kommer det troligen fungera för båda parter)!

Har själv ett väldigt litet stall, och har möjlighet att ha 3-5 inhyrningar beroende på hur mycket häst vi själva har, men kommer aldrig mer att ta in en enda inhyrning efter den vi nu har trots att den vi har är "helt super", då vi nyligen gått på ett par "kraftiga nitar" som både kostat pengar o en väldig massa energi.



//m
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jo tävlingshästar och hobbyhästar ska inte stå i samma stall. Där ligger nog det största problemet.:cool:

Men hallå, hallå. Nu generaliserar du.

I mitt stall står både tävlingshästar och hobbyhästar och hos oss ser jag absolut inte att de som har tävlingshästar är noggrannare med sina foderstater än vi som har hobbyhästar. Skulle nog snarare i vårt fall säga tvärt om.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag anser nog att alla hästar behöver en uträknad foderstat.
De svåraste att fodra är avelsston och föl.
Bantande hästar som jobbar litet kanske för att de är skadade är också svåra.
Lättast men dyra är de hästar som jobbar ganska så mycket men inte så mycket som en travare eller galoppör i tävling.
Med så mycket hårt arbete så blir det svårt igen.

Alla mina hästar har haft uträknade foderstater de senaste 18 åren.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

å min lilla dam har aldrig gått på en uträknad foderstat.
har inte analyserat hö och då faller lixom hela biten med räknad foderstat...
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Och hur definierar du en tävlingshäst?
Jämfört med en hobbyhäst då?

De flesta som jag vet tävlar gör det som hobby även på hög nivå.

Jag anser en travhäst/galopp häst som tävlings häst. Likaså fälttävlan och western och i stora drag alla hästar som tävlas för prispengar. Alltså inte vanliga clear round för rosetter och presentkort. Alla hästar som tävlas på den nivån klassar jag som hobbyhästar.

Sätter du skillnaden när det blir yrkesmässigt eller vid svår klass?

När det generar en inkomst eller snarare möjlig inkomst.

Jag vet flera stall med blandade nivåer som fungerar utmärkt.
Vad skulle egentligen vara problemet.

Att det är mycket mera att göra med en tävlingshäst tex på morgonen, och fram för allt på kvällen. Fodringar är mer viktigt var när hur. Liniment, massage, bandage och fram för allt ett mycket strikta doping regler vilket gör att ett harmlöst liniment för en hobbyhäst kan innebära slutet för en tränare.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Men hallå, hallå. Nu generaliserar du.

I mitt stall står både tävlingshästar och hobbyhästar och hos oss ser jag absolut inte att de som har tävlingshästar är noggrannare med sina foderstater än vi som har hobbyhästar. Skulle nog snarare i vårt fall säga tvärt om.

Allt handlar inte om foder ;)
Det finns mycket mer som kan gå snett utan att någon illvilja menad. :(
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Vad är en skogsmulle?
Varför skulle man kunna fodra den "som man vill"?
Vad är att fodra "som man vill"?

Man behöver inte tänka på att hästen skall äta sitt kraftfoder inne i 1 timma man kan helt enkelt släppa ut hästen i hagen och kasta till den sitt hö och åka om man skulle ha bråttom. Alltså blir det ett elakt stressmoment för en tävlings häst som får se alla andra hästar gå ut medan den ska stå och äta. Att överlåta skötseln av en tävlingshäst morgon eller kväll kan (i mitt fall iaf) innebära en lista med 10talet saker som skall göras på rätt sätt med hästen.

Menar du att en högpresterande häst inte kan äta sitt hö i hagen på morgonen?
Varför inte då?

För att jag inte hört en enda högpresterande häst som enbart äter hö på morgonen.:cool:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 177
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 106
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 411
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 414
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp