Bukefalos 28 år!

Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Man behöver inte tänka på att hästen skall äta sitt kraftfoder inne i 1 timma man kan helt enkelt släppa ut hästen i hagen och kasta till den sitt hö och åka om man skulle ha bråttom.
Med fri tillgång på hö under natten och en kraftfoderautomat så löser man det problemet.
Då så har hästarna ätit färdigt när man kommer på morgonen.

I ett kollektivstall så läser man det ju så att en åker förbi och fodrar några timmar innan någon annan åker dit och släpper ut.


För att jag inte hört en enda högpresterande häst som enbart äter hö på morgonen.:cool:
De kan ju äta kraftfoder på andra tider på dagen.
Just morgonen är inte den bästa då det ofta är mycket stress just då.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Med fri tillgång på hö under natten och en kraftfoderautomat så löser man det problemet.
Då så har hästarna ätit färdigt när man kommer på morgonen.

hur många stallar har foderautomater?
Jag har hittills bara varit i 1 stall som har detta och det var på en travbana inte sett det en enda gång annars.

I ett kollektivstall så läser man det ju så att en åker förbi och fodrar några timmar innan någon annan åker dit och släpper ut.

Jaha så någon skall vara i stallet vid 4-5 på morgonen då:grin:. Ska man till jobbet så kan man ju knappast släppa ut efter 6 på morgonen om man ska kunna vara på jobbet vid 7. De flesta jobb till låter ju inte att man luktar häst eller stall.

De kan ju äta kraftfoder på andra tider på dagen.
Just morgonen är inte den bästa då det ofta är mycket stress just då.

Mina hästar äter kraftfoder 4 gånger om dagen så det är inget alternativ att ge dem mat på andra tider.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

hur många stallar har foderautomater?
Alla stall där arbetstiden kostar pengar.
I alla fall vad jag vet.
Proffsen har det alltså så.

Jaha så någon skall vara i stallet vid 4-5 på morgonen då:grin:. Ska man till jobbet så kan man ju knappast släppa ut efter 6 på morgonen om man ska kunna vara på jobbet vid 7. De flesta jobb till låter ju inte att man luktar häst eller stall.
I ett litet större kollektivstall så brukar det finnas människor med olika arbetstider och då så löser det där sig.
I det här stallet så har hästarna mellan 30-90 minuter på sig att äta kraftfoder.
http://www.bergtorpsridcenter.se/fodring.htm
Om man då sätter de hästar sist som behöver längst tid att äta så fungerar det ju bra.


Mina hästar äter kraftfoder 4 gånger om dagen så det är inget alternativ att ge dem mat på andra tider.
3:00, 9:00, 15:00 och 21:00 är det något fel på det?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Mina hästar äter kraftfoder 4 gånger om dagen så det är inget alternativ att ge dem mat på andra tider.

och min äter bara en gång om dan och det är symboliskt, för att de andra får i krubban.
om hon skulle stå i ett stall, där en eller två får kraftfoder på morgonen skulle hon gå i taket av vansinne!!!

så där har vi ytterligare en skillnad på hobby och tävlingshäst.
min klarar sig fint utan kraftfoder, det gör inte din.

*kl*
och visst går det att lösa alla fodringar, men alla har inte tid, lust eller möjlighet att åka till stallet i tid och otid, för at alla hästar ska ha olika rutiner. hur avslappnad miljö är det förresten för hästarna?
nj, ska en höst ha, så ska alla ha. å om man måste fodra sin extra, får man väl helt ankelt ta in den och fodra så de andra inte ser.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag anser för min del att hästar inte skall gå i taket när andra hästar får mat.
Och det är bara att öva.
Jag kan mata en häst i stallet utan att de andra bryr sig.
Det är bara en vanefråga.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag anser för min del att hästar inte skall gå i taket när andra hästar får mat.
Och det är bara att öva.
Jag kan mata en häst i stallet utan att de andra bryr sig.
Det är bara en vanefråga.

Det där va det mest korkade jag någonsin hört. Herregud:crazy::crazy:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

och min äter bara en gång om dan och det är symboliskt, för att de andra får i krubban.
om hon skulle stå i ett stall, där en eller två får kraftfoder på morgonen skulle hon gå i taket av vansinne!!!

så där har vi ytterligare en skillnad på hobby och tävlingshäst.
min klarar sig fint utan kraftfoder, det gör inte din.

:bow::bow:


*kl*
och visst går det att lösa alla fodringar, men alla har inte tid, lust eller möjlighet att åka till stallet i tid och otid, för at alla hästar ska ha olika rutiner. hur avslappnad miljö är det förresten för hästarna?
nj, ska en höst ha, så ska alla ha. å om man måste fodra sin extra, får man väl helt ankelt ta in den och fodra så de andra inte ser.

Precis man ska ha stall för tävlings djur med mycket lika rutiner och sedan hobbystall för resten. :)
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Det där va det mest korkade jag någonsin hört. Herregud:crazy::crazy:

Varför då?
Den häst som vet att den inte får något blir inte det minsta upprörd över att någon annan får.
Just det där med att alltid ge "litet skrammel" för att de andra får driver fram vanan att alla skall ha.

Om jag har flera hästar inne i stallet och matar en så reagerar inte de andra alls.
Det ger minimal stress kring mat.
Stress kring mat är inte bra så det bör man ju få bort.

Att gå i taket när man inte får ser jag som att tigga och det tycker jag är en olat.
En mätt och nöjd häst som är säker på att den får vad den behöver lever inte rövare när andra hästar får mat.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Alla stall där arbetstiden kostar pengar.
I alla fall vad jag vet.
Proffsen har det alltså så.

Been there done that. Har inte sett det i många stallar, även bland proffs.

I ett litet större kollektivstall så brukar det finnas människor med olika arbetstider och då så löser det där sig.
I det här stallet så har hästarna mellan 30-90 minuter på sig att äta kraftfoder.
http://www.bergtorpsridcenter.se/fodring.htm
Om man då sätter de hästar sist som behöver längst tid att äta så fungerar det ju bra.

Det tror jag inte. Ingen åker till stallet kl5 på morgonen. För att fodra så att någon annan kan komma och släppa ut ett par timmar senare.

3:00, 9:00, 15:00 och 21:00 är det något fel på det?

Ja det är det verkligen.
Mat kl 03.00 på natten:crazy:.
Mina rutiner när jag hade eget stall var mat 6.00-6.20 beroende på om det var dåligt väglag eller inte. Ut med hästarna tidigast 1h efter det. in med hästarna kl 12-13 mat igen. De som körts på morgonen gick ut efter lunch och tvärt om. Sen mat kl 17.00 och sedan fick dom på kvällen vid 22.00.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Verkar som om ni inte kan tala med varandra och lösa era problem. Jag kan förstå vissa delar i detta som du kallar gnäll - det är ju positivt om alla hästar äter samtidigt då det stör de som redan fått mat om du ger din häst senare - kan också förstå att det inte är populärt om du kommer in senare då övriga hästar nattats detta stör ju också övriga hästar. Tycker att sådana här saker borde varit klara innan du flyttade in - bra att tänka på tills nästa flytt - tänk på att så mycket som möjligt finns nedskrivet och är genomdiskuterat redan ifrån början, så slipper sådana diskussioner uppstå.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Det tror jag inte. Ingen åker till stallet kl5 på morgonen. För att fodra så att någon annan kan komma och släppa ut ett par timmar senare.
Men det räcker ju med kl 7 och så ut kl 8 för att följa en rutin som liknar din.
Det kan ju inte vara så svårt.

Mat kl 03.00 på natten:crazy:.
Ja för hästarna är det utmärkt då de är nattaktiva och helst äter sin mesta mat på natten.
Det är fysiologiskt bra.
Dessutom så har de inte så mycket roligare för sig den tiden.
Hästars naturliga vilotid är sedan mellan 10 och 12 på fm.

Vi styr runt ganska så mycket med hästens naturliga rytm och jag tror att det bästa är att försöka följa den så mycket som det går.

Tänk dig att komma till stallet och alla hästar har ätit färdigt och är klara för morgonens arbete.
Hästar är morgonaktiva då det är tiden att förflytta sig från nattbete till dagviloplats.
Sedan så kan de få vila sin naturliga vilotid när vi äter lunch och sköter stallet.
För att sedan åter arbeta sin naturliga aktivitetstid när det är dags att söka föda igen.
Det måste ju vara bättre att arbeta med hästens natur än mot den.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Men det räcker ju med kl 7 och så ut kl 8 för att följa en rutin som liknar din.
Det kan ju inte vara så svårt.

Vem kan vara i stallet kl 8 när man arbetar?
Skift javisst men då ska någon ta det varannan vecka med.

Ja för hästarna är det utmärkt då de är nattaktiva och helst äter sin mesta mat på natten.
Det är fysiologiskt bra.
Dessutom så har de inte så mycket roligare för sig den tiden.
Hästars naturliga vilotid är sedan mellan 10 och 12 på fm.

Detta har jag aldrig hört ett enda ord om från någon Mina hästar är rätt så yrvakna när jag kommer kl 7 kan jag säga. Så jag tror allt att dom sover lika gott på natten som jag/vi gör.

Vi styr runt ganska så mycket med hästens naturliga rytm och jag tror att det bästa är att försöka följa den så mycket som det går.

Tänk dig att komma till stallet och alla hästar har ätit färdigt och är klara för morgonens arbete.
Hästar är morgonaktiva då det är tiden att förflytta sig från nattbete till dagviloplats.
Sedan så kan de få vila sin naturliga vilotid när vi äter lunch och sköter stallet.
För att sedan åter arbeta sin naturliga aktivitetstid när det är dags att söka föda igen.
Det måste ju vara bättre att arbeta med hästens natur än mot den.

Är det hästens natur att gå i en onaturlig form på en liten ridbana eller hoppa över hinder som är på tok för höga för att vara naturliga?
Är det naturligt för en häst att springa max i 1600-3000 meter i trav eller galopp?
Nej det är det inte men vi gör det ändå vi avlar hästar för att klara av olika saker. Vi bryter inga mönster på en häst om vi inte tar in en vildhäst som aldrig varit i "fångenskap". Vi har vant våra hästar vid våra rutiner alltså är det inte onaturligt för en häst att arbeta på morgonen och sova på natten. OM det nu skulle vara så att hästar sover kl 10-12 på förmiddagen, vilket jag inte tror på alls. :angel:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Varför då?
Den häst som vet att den inte får något blir inte det minsta upprörd över att någon annan får.
Just det där med att alltid ge "litet skrammel" för att de andra får driver fram vanan att alla skall ha.

Om jag har flera hästar inne i stallet och matar en så reagerar inte de andra alls.
Det ger minimal stress kring mat.
Stress kring mat är inte bra så det bör man ju få bort.

Att gå i taket när man inte får ser jag som att tigga och det tycker jag är en olat.
En mätt och nöjd häst som är säker på att den får vad den behöver lever inte rövare när andra hästar får mat.

Håller med. Tycker det är galet att ett fåtal hästar får bete sig så pass att andra hästar "drabbas" och inte kan få kraft på morgonen eller kvällen om andra inte ska äta det.
Dock så tror jag att om man står i ett kollektivstall så är det så gott som omöjligt att som ägare göra något åt det, då det finns flera människor som sticker åt till alla hästarna så fort deras egen får något bara för att slippa oljudet.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Låter väldigt konstigt men denna beskrivningen låter bättre än den jag läste tidigare. Dock så låter detta omöjligt på ett jätte stall som Åby med kanske 100tals olika ägare över hela världen, som dessutom kanske aldrig är där.

Där lär ju ansvaret falla på respektive tränare iom. att de är kontrakterade. Och över dem står då styrelser och liknande för den övergripande kontrollen och då således det yttersta ansvaret.

Kicki :laugh:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Vem kan vara i stallet kl 8 när man arbetar?
Skift javisst men då ska någon ta det varannan vecka med.



Detta har jag aldrig hört ett enda ord om från någon Mina hästar är rätt så yrvakna när jag kommer kl 7 kan jag säga. Så jag tror allt att dom sover lika gott på natten som jag/vi gör.



Är det hästens natur att gå i en onaturlig form på en liten ridbana eller hoppa över hinder som är på tok för höga för att vara naturliga?
Är det naturligt för en häst att springa max i 1600-3000 meter i trav eller galopp?
Nej det är det inte men vi gör det ändå vi avlar hästar för att klara av olika saker. Vi bryter inga mönster på en häst om vi inte tar in en vildhäst som aldrig varit i "fångenskap". Vi har vant våra hästar vid våra rutiner alltså är det inte onaturligt för en häst att arbeta på morgonen och sova på natten. OM det nu skulle vara så att hästar sover kl 10-12 på förmiddagen, vilket jag inte tror på alls. :angel:

Jo min häst sover visst den tiden för min kompis som rider då hittar min häst sovande med vakt bredvid.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Hoppar in i tråden då jag reagerade lite på det här:

Detta har jag aldrig hört ett enda ord om från någon Mina hästar är rätt så yrvakna när jag kommer kl 7 kan jag säga. Så jag tror allt att dom sover lika gott på natten som jag/vi gör.

Hästen sover totalt 3 – 4 timmar per dygn, men sömnen är uppdelad i 5 – 7 perioder fördelade över hela dygnet, men ofta något tätare under efternatten säger Margareta Rundgren, universitetslektor på institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU.
Så det är inte så att hästarna sover hela natten, däremot verkar det som att ett av de tillfällena de sover som mest är framåt sen natt, tidig morgon. Oftast då man kommer till stallet för att släppa ut alltså.

Är det hästens natur att gå i en onaturlig form på en liten ridbana eller hoppa över hinder som är på tok för höga för att vara naturliga?
Är det naturligt för en häst att springa max i 1600-3000 meter i trav eller galopp?

Håller inte med om att dressyren är onaturlig för hästarna, många rörelser kommer från hästens naturliga uppvisningsbeteende.
Samma universitetslektor som jag citerade tidigare skriver:

Till och med de mest avancerade dressyrrörelserna ingår i hästens naturliga beteenderepertoar. Passagen är till exempel ett imponeringsbeteende, medan piruetten är ett undvikande beteende.

Men hög hoppning och resterande håller jag med dig om.

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=42
 
Senast ändrad:
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Håller med. Tycker det är galet att ett fåtal hästar får bete sig så pass att andra hästar "drabbas" och inte kan få kraft på morgonen eller kvällen om andra inte ska äta det.
Dock så tror jag att om man står i ett kollektivstall så är det så gott som omöjligt att som ägare göra något åt det, då det finns flera människor som sticker åt till alla hästarna så fort deras egen får något bara för att slippa oljudet.

Vad ska man göra då?
Medvetet ge en häst mat men inte den andra, snudd på djurplågeri tycker jag. Den viktigaste regeln jag fick lära mig när jag började med hästar var att ALLA hästar skall ha mat samtidigt. Om en häst står och bankar i väggen och vill ha mat också när grannen får tror någon här att det bara är hästen som inte får mat som blir störd då?
Nej även den hästen som ska stå och äta blir störd och vill "försvara" sin mat.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Man kan ju göra som man vill, det enkla att sticka åt alla hästar lite kraft när en får eller helt enkelt få hästen att acceptera att den får mat när flockledaren så tillåter. Om den lär sig det så måste det vara otroligt skönt för den att kunna slappna av och vara viss om att den kommer få all den mat den behöver utan att behöva leva rövare och stressa upp sig.
Vissa hundar har ju också problem med det där att någon annan hund får mat och då blir det världens liv. Personligen tycker jag det är både jobbigt för människor och djur när de sistnämnda tror att det ligger på dem att verkligen visa att de vill ha mat, det blir så stressigt och oroligt i huvudena på alla.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 177
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 108
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 411
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 414
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp