Bukefalos 28 år!

Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har det varit kurs idag. 11 border collies på gården och inte ett skall på hela dagen :bow:

Jag är totalt mentalt utmattad efter att ha instruerat och kört hund i nio timmar, och mina hundar sover som grisar efter att ha haft koll på allt hela dagen :rofl:
 
Jag resonerar så att en frisk och bra unghund tål att använda sin kropp, och tål den inte det är det lika bra att få reda på det så fort som möjligt så den inte hinner gå i avel. Ska vi verkligen hålla tillbaka hundarna och på sikt utveckla arbetande raser som inte tål att röra sig för än vid tre års ålder?
:bow: Helt enig med dig!
 
Har idag fått bevisat för mig att senaste tidens rallylydnadsträning har gett önskat resultat. Poängmässigt var det sämre än tidigare för Ebrah (Aysu startade för första gången i fortsättningsklass, så det kan jag inte säga något om när det gäller poäng) men känslan var SÅ mycket bättre än tidigare!

Dessutom var det några som kom fram efter våra starter och pratade om hur snyggt vi hade gjort vissa moment, hur imponerade de var av oss, hur glad Aysu(!) såg ut att vara osv :love: Jag tävlar ju för egen skull, men det känns helt underbart kul att det nu går så bra att även andra lägger märke till oss lite. Det blir lite som ett extra kvitto på att vi går åt rätt håll med allt.

Tack vare genomsnälla medtävlande så fick jag också filmat både Ebrahs och Aysus starter. Fick även en del mycket bra tips från en som tävlar i mästarklass med sin hund. Sååå imorgon ska jag kolla igenom hela filmerna och fundera mer på vad vi ska ha som fokus i träningen framöver, klura på vad vi ska göra för helt nya saker osv.

Åh vad jag är pepp på att träna och tävla mer nu! :banana:
 
Jag har blivit ägd! :rage: Inte helt lätt att försöka sova med Hund när det börjar ljusna. Då vill hon gå upp. Detta demonstrerar hon genom att pussas, gnälla och hoppa på mig. Jag har varit strikt med att visa att jag vill sova vidare och hon får minsann lugna sig.
Vad händer? Jo, Hund börjar skrika! Som om hon fick ett stort kok stryk! Varpå jag flyger upp i sängen. Och Hund blir överlycklig över att hon fått upp mig. Fan.
 
Det vettiga i att diskutera med ett potentiellt ragg när han kommer med följande påstående: Jag håller inte med om att blandrasavel är illa, anser att det är ger friskare och mer mentalt sunda hundar. :angel:
Jag håller med @dobbis :p (helt seriöst så skulle jag utan tvekan dumpa ett potentiellt ragg om personen hade allt för dålig hundsyn och inte hade någon vilja att lära sig mer.)
 
Jag har blivit ägd! :rage: Inte helt lätt att försöka sova med Hund när det börjar ljusna. Då vill hon gå upp. Detta demonstrerar hon genom att pussas, gnälla och hoppa på mig. Jag har varit strikt med att visa att jag vill sova vidare och hon får minsann lugna sig.
Vad händer? Jo, Hund börjar skrika! Som om hon fick ett stort kok stryk! Varpå jag flyger upp i sängen. Och Hund blir överlycklig över att hon fått upp mig. Fan.
:rofl::rofl::rofl: Hon har så roligt med dig att hon vill starta tidigt :D

Ska Hund heta Hund resten av sitt liv ;)
 
:rofl::rofl::rofl: Hon har så roligt med dig att hon vill starta tidigt :D

Ska Hund heta Hund resten av sitt liv ;)
Men nu när jag väl är uppe och vi har varit ute och kissat så har hon ju somnat om! Jag behöver sova mer men nu är jag ju uppe :cautious:

Hund heter egentligen Ida. Känner att jag kan outa henne nu när det är mer officiellt. Men hon kommer nog gå under Hund ändå i daglig skrift :D Säger sällan hennes namn ändå, dom som känner henne kallar henne Pida :laugh:
 
Men nu när jag väl är uppe och vi har varit ute och kissat så har hon ju somnat om! Jag behöver sova mer men nu är jag ju uppe :cautious:

Hund heter egentligen Ida. Känner att jag kan outa henne nu när det är mer officiellt. Men hon kommer nog gå under Hund ändå i daglig skrift :D Säger sällan hennes namn ändå, dom som känner henne kallar henne Pida :laugh:
Ja Hund känns mer schäfer än Ida :D ;)
 
Jag sitter och kollar på kennlar (okynnes) och funderar på ras. Finns det en hund som har huvud som en schäfer men är större? Jag har ju fåt höra ett Hund är "gigantisk" och "väldigt stor, speciellt för en tik". Jag tycker ju hon är alldeles lagom och vet inte om jag skulle vilja ha en mindre..

Hur är bruksavalade rottweilers? Någon som har erfarenhet? Hur skiljer de sig från schäfern i förighet, skärpa, osv?
 
Jag har blivit ägd! :rage: Inte helt lätt att försöka sova med Hund när det börjar ljusna. Då vill hon gå upp. Detta demonstrerar hon genom att pussas, gnälla och hoppa på mig. Jag har varit strikt med att visa att jag vill sova vidare och hon får minsann lugna sig.
Vad händer? Jo, Hund börjar skrika! Som om hon fick ett stort kok stryk! Varpå jag flyger upp i sängen. Och Hund blir överlycklig över att hon fått upp mig. Fan.
:rofl::rofl::rofl:
När Zvante sover borta börjar han gnälla och ha sig vid 5-6 tiden. Han har aldrig väckt mig (förutom när han är sjuk) och sover tills jag vaknar, även om jag sover till 11-12 :D Går jag upp tidigare än 8 får jag typ väcka honom :p
 
Jag sitter och kollar på kennlar (okynnes) och funderar på ras. Finns det en hund som har huvud som en schäfer men är större? Jag har ju fåt höra ett Hund är "gigantisk" och "väldigt stor, speciellt för en tik". Jag tycker ju hon är alldeles lagom och vet inte om jag skulle vilja ha en mindre..

Hur är bruksavalade rottweilers? Någon som har erfarenhet? Hur skiljer de sig från schäfern i förighet, skärpa, osv?

Ingen aning om hur de är i huvudet men beauceron och rysk svart terrier (<--- håriga monsterhundar :nailbiting::D) är stora bruksraser iaf :p. Rottisarna skiljer sig väl bara ett par cm i mankhöjd mot schäfrarna?
 
49ED4FAB-E202-41C3-83A4-CA8D0A383F8A_zps3huxnvzk.jpg

7,8 km på lite över en timme tycker jag ändå är en hyfsad tid! Det blev ju inte speciellt mycket löpning pga obefintlig kondis, men powerwalk iaf! Tror det var ganska lagom för Hund också som inte har mycket till muskler. Nu är vi trötta och nöjda. Men vi ska ladda om och köra ett träningspass med övningar från allmänlydnaden också. För sen måste jag åka hem med Hund igen :(
Men nästa helg börjar sportlovet! Då ska jag ha henne heeeela veckan :love: (ja, tjusningen med att vara lärare är att man har typ 12v semester utspritt över året!)
 
Jag sitter och kollar på kennlar (okynnes) och funderar på ras. Finns det en hund som har huvud som en schäfer men är större? Jag har ju fåt höra ett Hund är "gigantisk" och "väldigt stor, speciellt för en tik". Jag tycker ju hon är alldeles lagom och vet inte om jag skulle vilja ha en mindre..

Hur är bruksavalade rottweilers? Någon som har erfarenhet? Hur skiljer de sig från schäfern i förighet, skärpa, osv?
Jag är väldigt svag för beauceron :love:
 
49ED4FAB-E202-41C3-83A4-CA8D0A383F8A_zps3huxnvzk.jpg

7,8 km på lite över en timme tycker jag ändå är en hyfsad tid! Det blev ju inte speciellt mycket löpning pga obefintlig kondis, men powerwalk iaf! Tror det var ganska lagom för Hund också som inte har mycket till muskler. Nu är vi trötta och nöjda. Men vi ska ladda om och köra ett träningspass med övningar från allmänlydnaden också. För sen måste jag åka hem med Hund igen :(
Men nästa helg börjar sportlovet! Då ska jag ha henne heeeela veckan :love: (ja, tjusningen med att vara lärare är att man har typ 12v semester utspritt över året!)
Åh vad härligt det ser ut! :love:

Vart har du köpt selen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: Nordthor
·
Hundträning 10-veckorsvalp skäller på f a män. Svansen går, hon är inte intresserad av lek eller godis riktigt, men det påminner om ett: "ge mig...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 354
Senast: Migo
·
Hundträning Sbk har på sin fb delat information om att det nästa år kommer en ny mässa för hundsport och hundar i tjänst...
Svar
12
· Visningar
687
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 959
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp