Bukefalos 28 år!

Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Problemet med att generellt höja ersättningen är att den fortfarande blir helt orättvis, de som inte har dyra sjukdomar får alldeles för mycket pengar och de som har dyra sjukdomar hamnar precis på den nivå som var tänkt.

Därför skulle det vara en bra och rättvis reform om sjukdomskostnaderna (vård, tandvård, hjälpmedel, mediciner, specialboende) inte belastade den enskilde i fallet att man lever till stor eller fullständig andel på bidrag från samhället.

Det ger också en större ekonomisk trygghet.
Ja, det måste bli ett jätteproblem alla de där sjukpensionärerna med för mycket pengar...
 
Ja, det måste bli ett jätteproblem alla de där sjukpensionärerna med för mycket pengar...

Det var ett konstigt svar? Problemet blir ju inte i sig (och det tror inte jag att @sjoberga heller tycker) att det då kan finnas sjuka personer med mer pengar än absolut minimum utan att om ersättsingssystemet blir konstruerat så att du får ut lika nästan lika mycket eller mer om du är sjukskriven som om du har ett låglönejobb så förloras ett av incitamenten för att jobba. Så om vi ska höja alla ersättningar till sjuka en massa måste också lägsta lönerna på marknaderna höjas en massa och då behöver fler löner höjas osv och då blir det plötsligt väldigt mycket svårare än att höja skatten med ett politiskt beslut.

Att mer behov skulle bli gratis eller kraftigt subventionerat (tandvård, glasögon, mediciner etc) tycker jag vore bra. Då är det lättare att komma fram till en rimlig summa att klara sig på utan att ta hänsyn till att vissa är multisjuka, vissa har dåliga tänder osv utan att därför behöva höja totala ersättningen för alla och då hamna i lönepåverkan ovan. Mer efter behov, och sedan samma summa "att leva på".
 
Ja, det måste bli ett jätteproblem alla de där sjukpensionärerna med för mycket pengar...
Faktum är väl, att sjukförsäkringen liksom all annan stödverksamhet tenderar att utnyttjas mer ju högre ersättningen är och ju lägre kraven för ersättningen sätts. Och då uppstår de problemet du har så svårt att inse. Dels så blir belastningen på den grupp som ska finansiera det hela större och de som idag jobbar hel eller deltid i låglönejobb ser sig omkörda vad det gäller inkomster, vilket i sin tur kan få ytterligare negativa konsekvenser. Vi skulle exempelvis sätta ett tak på tandvården. Säg 1000 spänn om året. Alla har väl fri tandvård fram till 18 idag och underhållsvård blir ju inte så dyrt. Den som negligerar sina tänder, struntar i att utnyttja den gratis vården...får då stå sitt kast.
 
Det är lätt att säga åt folk att prioritera eftersom de flesta ngn gång i livet haft knappa resurser.. Och det är många gånger just prioriteringen dvs de val man gjort, som gör att man sitter i en betydligt bättre sits idag
Det går inte att jämföra att leva på knappa resurser som frisk och som sjuk.
Har du den på balkongen kan du halvera årskostnaden från 1200 till 600 ;)
Vem ska bygga den balkongen då hade du tänkt?
 
Det går inte att jämföra att leva på knappa resurser som frisk och som sjuk.
Vem ska bygga den balkongen då hade du tänkt?
Nej det är naturligtvis skillnad mellan att vara sjuk och att vara frisk, men det är väl knappast andra människors fel att en individ blir sjuk. Vi har ett gemensamt ansvar och vi sätter gemensamt nivån på detta ansvar. Och den som är i behov får anpassa sig efter det.

Har du ingen balkong kan du ju ställa ett mindre kylskåp framför fönstret, så att bakstycket kan kylas av det öppna fönstret, sedan tätar du mellan kylskåp o fönsterkarm..== lägre, betydligt lägre elkostnad.
Betydligt enklare o billigare än att bygga balkong...för det är ju den kyligare uteluften då vill åt för att kyla kylskåpets varma del ;)
 
Det är lätt att säga åt folk att prioritera eftersom de flesta ngn gång i livet haft knappa resurser.. Och det är många gånger just prioriteringen dvs de val man gjort, som gör att man sitter i en betydligt bättre sits idag
Det är lätt att säga när de knappa resurserna för de flesta inte berott på något som gett för mycket utgifter för att man ska ha möjlighet att prioritera och därtill varit övergående. Nu låter du mest som de som provat leva på socialbidragsnivå en månad och konstaterat att det var väl enkelt - vilket det såklart är när man startar med full frys och kyl, hela skor, osv och inte hinner få oväntade utgifter innan man kan återgå till sin normala inkomst månaden därpå.

Nej det är naturligtvis skillnad mellan att vara sjuk och att vara frisk, men det är väl knappast andra människors fel att en individ blir sjuk. Vi har ett gemensamt ansvar och vi sätter gemensamt nivån på detta ansvar. Och den som är i behov får anpassa sig efter det.

Har du ingen balkong kan du ju ställa ett mindre kylskåp framför fönstret, så att bakstycket kan kylas av det öppna fönstret, sedan tätar du mellan kylskåp o fönsterkarm..== lägre, betydligt lägre elkostnad.
Betydligt enklare o billigare än att bygga balkong...för det är ju den kyligare uteluften då vill åt för att kyla kylskåpets varma del ;)
Jag bodde i en lägenhet med fönster som inte ens gick att öppna. Skulle jag ha slagit sönder fönsterrutan då menar du? Lägg till okunskap om hur man tätar och en tumme mitt i handen så har vi en vattenskada att betala och råttor att bekämpa också, om vi inte rentav får inbrott den vägen bara för att upptäcka att försäkringen inte täcker när tjuven bara behövt putta bort frysen för att ta sig in.
Det blev en dyr frys det där.
 
Prioritera, prioritera. En frys sänker kanske kostnaderna för maten med ngr hundra...per månad. Och du kan få en begagnad för ngr hundra så där har du ju din investering hemma inom 2 månader...
Då måste man ju ha plats för frysen också. Jag har bara frysfack och en fristående frys ryms helt enkelt inte i lägenheten.
En frys drar väl en del el också? Så då stiger elräkningen.
 
Det är lätt att säga när de knappa resurserna för de flesta inte berott på något som gett för mycket utgifter för att man ska ha möjlighet att prioritera och därtill varit övergående. Nu låter du mest som de som provat leva på socialbidragsnivå en månad och konstaterat att det var väl enkelt - vilket det såklart är när man startar med full frys och kyl, hela skor, osv och inte hinner få oväntade utgifter innan man kan återgå till sin normala inkomst månaden därpå.


Jag bodde i en lägenhet med fönster som inte ens gick att öppna. Skulle jag ha slagit sönder fönsterrutan då menar du? Lägg till okunskap om hur man tätar och en tumme mitt i handen så har vi en vattenskada att betala och råttor att bekämpa också, om vi inte rentav får inbrott den vägen bara för att upptäcka att försäkringen inte täcker när tjuven bara behövt putta bort frysen för att ta sig in.
Det blev en dyr frys det där.
Jag levde på småpengar och tillfällighetsarbeten fram till en fast anställning. Det jag prioriterade då var studier och att resa runt i världen, oftast på tummen. Det hände rätt ofta då att man varken hade käk och säng under dessa resor, så jag vet hur det är med tom plånbok. Tog inga studielån och hamnade därför utan skulder, in i min första anställning. Då lade jag om prioritet. Ekonomiskt oberoende kom som nr ett. Och där är jag idag, tack vare uppoffringar och rätt val här i livet.

Vad det gäller frysboxen, då prioriterar du helt enkelt att skapa resurser till den under en tid..så har du din nya frys.. Och eller så snackar du med ngn kompis och köper en ihop. Lägenheter med fönster som inta går att öppna...där brukar värden behålla nyckeln och låsa + att de håller med käk så där behöver man nog inte frys ;)
 
Har du ingen balkong kan du ju ställa ett mindre kylskåp framför fönstret, så att bakstycket kan kylas av det öppna fönstret, sedan tätar du mellan kylskåp o fönsterkarm..== lägre, betydligt lägre elkostnad.
Betydligt enklare o billigare än att bygga balkong...för det är ju den kyligare uteluften då vill åt för att kyla kylskåpets varma del ;)

:rofl::rofl::rofl:
 
Okej man ska alltså flytta till en billigare lägenhet med balkong som man kan ha frysen på. En frys som man inte har råd att köpa. En lägenhet med balkong är normalt dyrare än en utan balkong.
Bra tänkt där. :up:
Har du inte balkong så har du inte, då kan du ju övergå att handla på donken..det bli ju billigare än att bygga balkong...Man kan ju undra hur folk överlevde förr..utan frys..
 
Har du ingen balkong kan du ju ställa ett mindre kylskåp framför fönstret, så att bakstycket kan kylas av det öppna fönstret, sedan tätar du mellan kylskåp o fönsterkarm..== lägre, betydligt lägre elkostnad.
Betydligt enklare o billigare än att bygga balkong...för det är ju den kyligare uteluften då vill åt för att kyla kylskåpets varma del ;)


Alltså, du verkar inte riktigt veta vad en hyreslägenhet är, och hur det fungerar.

För det första så är en hyreslägenhet inget man äger, och därmed inte heller får göra någon större åverkan på.
Det finns inte lägenheter att välja och vraka bland, så man tar det man får, finns det balkong så får det bli balkong, finns det ingen, så jaha...
Balkonger på hyreslägenheter är sällan inglasade, alltså så är det som att ställa frysen utomhus, bara delvis under tak. Inte heller har de ett eluttag. I vardagsrum, där utgången till balkongen oftast finns, är eluttagen sällan jordade. Men det är alltså från ett ojordat eluttag som du vill dra en kabel till en frys som ska stå utomhus, utsatt för väder?

Dessutom så byggs balkonger oftast för att få in så mycket sol som möjligt. Det blir ganska få månader att nyttja balkongfrysen på.
 
Jag levde på småpengar och tillfällighetsarbeten fram till en fast anställning. Det jag prioriterade då var studier och att resa runt i världen, oftast på tummen. Det hände rätt ofta då att man varken hade käk och säng under dessa resor, så jag vet hur det är med tom plånbok. Tog inga studielån och hamnade därför utan skulder, in i min första anställning. Då lade jag om prioritet. Ekonomiskt oberoende kom som nr ett. Och där är jag idag, tack vare uppoffringar och rätt val här i livet.

Vad det gäller frysboxen, då prioriterar du helt enkelt att skapa resurser till den under en tid..så har du din nya frys.. Och eller så snackar du med ngn kompis och köper en ihop. Lägenheter med fönster som inta går att öppna...där brukar värden behålla nyckeln och låsa + att de håller med käk så där behöver man nog inte frys ;)
Att du ens kan med att jämföra självvalda resor med att vara för sjuk för att arbeta visar ju bara på din bristande insikt i sjukas fattigdom.

Man ska fortfarande ha utrymme att prioritera. Varför i hela friden skulle man köpa frys med en kompis?
Att sitta och insinuera att jag bott på institution för att min förra lägenhets fönster inte gick att öppna är bara lågt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 870
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 353
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 136
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 356
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp