Bukefalos 28 år!

Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

En hungrig frusen , pank människa är i samma behov av hjälp som vilken annan människa som helst i den situationen. Inser man inte det då är man rätt inskränkt. Dessutom får ju den människa som är sjuk hjälp av samhället om hon uppfyller villkoren så...Visserligen inte till lyxkonsumtion men till livets nödtorft..vilket ju är andemeningen med ett skyddsnät...

Jag håller helt och fullt med dig, och är glad att du är så empatisk och varmhjärtad att du vill hjälpa de mest frusna, panka, hungriga och utsatta i samhället som inte får någon hjälp öht, de romska tiggarna.
 
Jag håller helt och fullt med dig, och är glad att du är så empatisk och varmhjärtad att du vill hjälpa de mest frusna, panka, hungriga och utsatta i samhället som inte får någon hjälp öht, de romska tiggarna.
Javisst hjälper jag dem ibland...vi byter, de hjälper mig och jag hjälper dem. Alla nöjda o glada. På samma sätt som jag fick hjälp när jag liftade runt. Ett hugg, ett jobb mot ett mål mat eller en plats att sova..så som det ska vara ;)
 
Javisst hjälper jag dem ibland...vi byter, de hjälper mig och jag hjälper dem. Alla nöjda o glada. På samma sätt som jag fick hjälp när jag liftade runt. Ett hugg, ett jobb mot ett mål mat eller en plats att sova..så som det ska vara ;)

Den hungriga, frusna, panka, utsatta människan ska alltså bara få hjälp på en slumpmässig individnivå? Den ska inte få någon hjälp av samhället?
 
En hungrig frusen , pank människa är i samma behov av hjälp som vilken annan människa som helst i den situationen. Inser man inte det då är man rätt inskränkt.
En frisk människa som har möjlighet att förändra sin situation och har valmöjligheter är verkligen inte i samma sits som en sjuk som är fast i samma situation för resten av livet. Inser man inte det är man ganska inskränkt.

Du har verkligen ingen koll på mycket, speciellt inte när du jämför sjuka och friska människor och påstår att dom har samma utgångslägen och möjlighet till förändring till ett bättre liv.
 
En frisk människa som har möjlighet att förändra sin situation och har valmöjligheter är verkligen inte i samma sits som en sjuk som är fast i samma situation för resten av livet. Inser man inte det är man ganska inskränkt.

Du har verkligen ingen koll på mycket, speciellt inte när du jämför sjuka och friska människor och påstår att dom har samma utgångslägen och möjlighet till förändring till ett bättre liv.

Jag skulle nog hålla med @landsbygdsbo om att det finns andra saker än sjukdom som gör att man saknar ganska många möjligheter. Det här med klassresor är inte alltid lätt, för en romsk tiggare, bara för att man är någorlunda frisk.

Men vet heller inte riktigt vad det har med trådämnet att göra.
 
Ja gud vad synd om dig som valde att resa :meh:
Inte ett dugg.... har en jäkla nytta av dem jag lärde känna då...ett knep var nämligen att prioritera besök i universitetsstäder...mycket ungdomar och lätt att hitta ställen där man kunde övernatta . Men därför vet jag vad osäkerhet om sängplats och ett mål för natten innebär..ngt de som uppfyller samhällets krav och har behov av hjälp inte upplever ;)
 
Jag skulle nog hålla med @landsbygdsbo om att det finns andra saker än sjukdom som gör att man saknar ganska många möjligheter. Det här med klassresor är inte alltid lätt, för en romsk tiggare, bara för att man är någorlunda frisk.

Men vet heller inte riktigt vad det har med trådämnet att göra.
Tycker inte man kan jämföra det där heller. Det är knappast en frivillig rolig resa romerna har gjort hit för att tigga. Det går inte att jämföra med att välja att leva snålt och vara ute och resa.
 
Snacka om att du drar sjuka slutsatser...var skriver jag ngt som föranleder dig att tro det?
Eftersom du tjatar om att pga att du minsann gjorde goda bra prioriteringar så klarade du dig bra. Varför ens nämna det i jämförelse med sjuka som inte har några val i livet och inte kan göra prioriteringar för att bli ekonomiskt oberoende.

Vad har dina prioriteraringar och frivilligt resande med snåla resurser med folk som är sjuka och får leva på nästan ingenting resten av sitt liv för att dom helt enkelt inte kan tjäna mera pengar att göra ens? Varför sätta dom i jämförelse med varandra liksom.
 
Senast ändrad:
Men därför vet jag vad osäkerhet om sängplats och ett mål för natten innebär..ngt de som uppfyller samhällets krav och har behov av hjälp inte upplever ;)
Så en hyrselägenhet man har råd med och ett förstahandskonstrakt ingår alltså i sjukskrivningen? Det visste jag inte. Kanske något jag fått för mig bara att det är fruktansvärt svårt att hitta lägenhet och ännu svårare när man inte har något jobb.
 
Inte ett dugg.... har en jäkla nytta av dem jag lärde känna då...ett knep var nämligen att prioritera besök i universitetsstäder...mycket ungdomar och lätt att hitta ställen där man kunde övernatta . Men därför vet jag vad osäkerhet om sängplats och ett mål för natten innebär..ngt de som uppfyller samhällets krav och har behov av hjälp inte upplever ;)
Tänk att det här med självvalt och tillfälligt respektive ofrivilligt och livslångt är så svårt att förstå.
 
Eftersom du tjatar om att pga att du minsann gjorde goda bra prioriteringar så klarade du dig bra. Varför ens nämna det i jämförelse med sjuka som inte har några val i livet och inte kan göra prioriteringar för att bli ekonomiskt oberoende.

Vad har dina prioriteraringar och frivilligt resande med snåla resurser med folk som är sjuka och får leva på nästan ingenting resten av sitt liv för att dom helt enkelt inte kan tjäna mera pengar. Varför sätta dom i jämförelse med varandra liksom.
För det första, vi har ett skyddsnät i Sverige. Förutsatt att den som begär hjälp uppfyller de krav samhället ställer så erhåller man en standard som i det närmaste motsvarar en låginkomsttagare som arbetar heltid. Det är i mina ögon inte så dåligt. Såvitt jag förstår, så kan varje människa som kan tänka och som får fatta egna beslut, så kan den människa prioritera, göra val som påverkar hennes livssituation. Naturligtvis, om det föreligger fysiska eller psykiska hinder så begränsar det valmöjligheterna. Men de, idag som har kvar sin mentala förmåga men som inte kan välja..ja de är ett försvinnande fåtal Däremot de som kan välja, kan prioritera men som av olika anledningar avstår, ja de är i majoritet.
 
Så en hyrselägenhet man har råd med och ett förstahandskonstrakt ingår alltså i sjukskrivningen? Det visste jag inte. Kanske något jag fått för mig bara att det är fruktansvärt svårt att hitta lägenhet och ännu svårare när man inte har något jobb.
Var har jag skrivit det? men har du ingen bostad och uppfyller samhällets krav så får du förmodligen en säng för natten någonstans.....
 
För det första, vi har ett skyddsnät i Sverige. Förutsatt att den som begär hjälp uppfyller de krav samhället ställer så erhåller man en standard som i det närmaste motsvarar en låginkomsttagare som arbetar heltid.
Kan du nämna ens ett jobb som på heltid är lika lite i lön som man får som sjukskriven? Alltså blir det drygt 56kr i timmen, vilket jobb har så låg lön efter skatt?
Det är i mina ögon inte så dåligt. Såvitt jag förstår, så kan varje människa som kan tänka och som får fatta egna beslut, så kan den människa prioritera, göra val som påverkar hennes livssituation. Naturligtvis, om det föreligger fysiska eller psykiska hinder så begränsar det valmöjligheterna. Men de, idag som har kvar sin mentala förmåga men som inte kan välja..ja de är ett försvinnande fåtal Däremot de som kan välja, kan prioritera men som av olika anledningar avstår, ja de är i majoritet.
Allstå, som sagt, är man frisk så ja då har man valmöjligheter och är kapabel till att förändra sin situation och ordna jobb osv, det har man inte som sjuk. Oavsett om det är fysiskt eller psykiskt så är sjukskrivna i en låst situation.
 
Var har jag skrivit det? men har du ingen bostad och uppfyller samhällets krav så får du förmodligen en säng för natten någonstans.....
Men skämtar du på något vis? Sjukskrivna kanske kämpar för att få en säng för natten och du påstår att det är tryggt? Du tycker på riktigt att en säng för natten om man har tur är något som är tryggt?

Nej, sjukskrivning innebär inte ett garanterat boende på något sätt. Dom får söka lägenheter som alla andra bara det att dom har mycket svårare att få en pga sin dåliga inkomst.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 850
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 139
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 110
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 348
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp