Bukefalos 28 år!

Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Alltså, du verkar inte riktigt veta vad en hyreslägenhet är, och hur det fungerar.

För det första så är en hyreslägenhet inget man äger, och därmed inte heller får göra någon större åverkan på.
Det finns inte lägenheter att välja och vraka bland, så man tar det man får, finns det balkong så får det bli balkong, finns det ingen, så jaha...
Balkonger på hyreslägenheter är sällan inglasade, alltså så är det som att ställa frysen utomhus, bara delvis under tak. Inte heller har de ett eluttag. I vardagsrum, där utgången till balkongen oftast finns, är eluttagen sällan jordade. Men det är alltså från ett ojordat eluttag som du vill dra en kabel till en frys som ska stå utomhus, utsatt för väder?

Dessutom så byggs balkonger oftast för att få in så mycket sol som möjligt. Det blir ganska få månader att nyttja balkongfrysen på.
Det är väl väldigt många år sedan det nyproducerades lägenheter/hus med ojordade eluttag?
 
Det är väl väldigt många år sedan det nyproducerades lägenheter/hus med ojordade eluttag?

Ja? Hört talas om allmännyttan?

Nyproducerade lägenheter här tar dubbelt så mycket i hyra som det övriga beståndet (som jag ändå tycker har bättre planlösningar).

Inte ens med jobb har jag råd att flytta till en lägenhet som kostar dubbelt så mycket i hyra.

De lägenheter som producerades här från 2005- ish talet och framåt, var inga brukslägenheter, utan diverse lyx och lull lull som marmor fönsterbrädor och annat onödigt. Och kostar därefter. Innan dess så REV man lägenheter för att de stod tomma, om någon minns.

För övrigt var det ingen som ville/hade råd att hyra de första nybyggda hyreslägenheterna härikring.... Så man placerade flyktingfamiljer på socialbidrag där.
 
Ja, och du har missat att det var många år sedan som de flesta hyreslägenheter producerades.

Att välja en nyproducerad lägenhet för att kunna ha en frys på balkongen, istället för en billigare i ett äldre hus, det är väl om något att vara dumsnål å det grövsta.
Vad surrar du om? Tror du på allvar att jag lider av kretinism? Varför du har med sista stycket i ett svar till mig förstår jag inte då jag aldrig påstått något sådant.
 
Det är väl väldigt många år sedan det nyproducerades lägenheter/hus med ojordade eluttag?
Missade du o @Youma att jag skrev ganska många år sedan?
Vad surrar du om? Tror du på allvar att jag lider av kretinism? Varför du har med sista stycket i ett svar till mig förstår jag inte då jag aldrig påstått något sådant.


Då vet jag inte vad du pratar om längre. Du säger att det var länge sen lägenheter producerades med ojordade uttag, jaha? Det har ALLA mina lägenheter haft, förutom i köket.

Jag fattar ärligt talat inte vad du vill, om inte att man får se sig om en nyare lägenhet MED jordade eluttag.
Under 80-90 talet byggdes det i princip ingenting i hyreslägenhetsväg, man REV lägenheter för att de stod tomma.

Så det är de från 60-talet eller de som byggdes för ca 10 år sen och framåt som det finns mestadels att välja på, om man inte vill köpa bostadsrätt.
 
Då vet jag inte vad du pratar om längre. Du säger att det var länge sen lägenheter producerades med ojordade uttag, jaha? Det har ALLA mina lägenheter haft, förutom i köket.

Jag fattar ärligt talat inte vad du vill, om inte att man får se sig om en nyare lägenhet MED jordade eluttag.
Under 80-90 talet byggdes det i princip ingenting i hyreslägenhetsväg, man REV lägenheter för att de stod tomma.

Så det är de från 60-talet eller de som byggdes för ca 10 år sen och framåt som det finns mestadels att välja på, om man inte vill köpa bostadsrätt.
Vill du leka med halmgubbar får du göra det med någon annan.
 
Vill du leka med halmgubbar får du göra det med någon annan.

Alltså, du får förklara vad du menar. Det var alltså många år sen som lägenheter byggdes med ojordade eluttag. Ja?
Just de lägenheter som låginkomsttagare har råd att hyra.

Jag fattar ärligt talat inte vad du vill, alls. Vilken halmgubbe?
Att nyare lägenheter är dyrare är väl knappast en halmgubbe, eller sensationellt på något vis?
 
Jag levde på småpengar och tillfällighetsarbeten fram till en fast anställning. Det jag prioriterade då var studier och att resa runt i världen, oftast på tummen. Det hände rätt ofta då att man varken hade käk och säng under dessa resor, så jag vet hur det är med tom plånbok. Tog inga studielån och hamnade därför utan skulder, in i min första anställning. Då lade jag om prioritet. Ekonomiskt oberoende kom som nr ett. Och där är jag idag, tack vare uppoffringar och rätt val här i livet.
Tänk dig ett sånt liv med så lite pengar med vetskapen om att det är för resten av livet utan någon möjlighet att någonsin tjäna mera pengar och aldrig kunna spara eller ha ett mål då det i bästa fall går runt plus att samtidigt kämpa med sjukdomar av något slag. Då först kan du uttala dig om hur det är att leva med lite resurser.
 
Alltså, du verkar inte riktigt veta vad en hyreslägenhet är, och hur det fungerar.

För det första så är en hyreslägenhet inget man äger, och därmed inte heller får göra någon större åverkan på.
Det finns inte lägenheter att välja och vraka bland, så man tar det man får, finns det balkong så får det bli balkong, finns det ingen, så jaha...
Balkonger på hyreslägenheter är sällan inglasade, alltså så är det som att ställa frysen utomhus, bara delvis under tak. Inte heller har de ett eluttag. I vardagsrum, där utgången till balkongen oftast finns, är eluttagen sällan jordade. Men det är alltså från ett ojordat eluttag som du vill dra en kabel till en frys som ska stå utomhus, utsatt för väder?

Dessutom så byggs balkonger oftast för att få in så mycket sol som möjligt. Det blir ganska få månader att nyttja balkongfrysen på.
Vad som gör att ett kylskåp en frys fungerar är temperaturskillnaden mellan kylelementen och den kringliggande luften..ju större ju effektivare. Jag skrev ingenting om säkerhet, du kan ha ett skåp som drivs av gasol eller en förlängningskabel
till närmaste jordade uttag, sedan kan du ju plussa på med en jordfelsbrytare om du vill...
PS hyreslägenhet heter det ju för att du inte äger lägenheten, det säger ju namnet så det behöver du inte förklara,,,blir "tårtologi" så att säga ;)
 
Att du ens kan med att jämföra självvalda resor med att vara för sjuk för att arbeta visar ju bara på din bristande insikt i sjukas fattigdom.

Man ska fortfarande ha utrymme att prioritera. Varför i hela friden skulle man köpa frys med en kompis?
Att sitta och insinuera att jag bott på institution för att min förra lägenhets fönster inte gick att öppna är bara lågt.
Är du hungrig och inte har någonstans att kvarta, utan pengar så ligger du betydligt risigare till än den svensk som har någon form av existensbidrag..så då hade jag det tuffare..ingen som tog hand om mig, ingenstans att få pengar eller hjälp.
 
Tänk dig ett sånt liv med så lite pengar med vetskapen om att det är för resten av livet utan någon möjlighet att någonsin tjäna mera pengar och aldrig kunna spara eller ha ett mål då det i bästa fall går runt plus att samtidigt kämpa med sjukdomar av något slag. Då först kan du uttala dig om hur det är att leva med lite resurser.
Javisst, mina val o mina prioriteringar resulterade ju i att jag har det betydligt bättre nu..men då fick jag ingen hjälp, ingen soc som kom med pengar....
 
Tänk dig ett sånt liv med så lite pengar med vetskapen om att det är för resten av livet utan någon möjlighet att någonsin tjäna mera pengar och aldrig kunna spara eller ha ett mål då det i bästa fall går runt plus att samtidigt kämpa med sjukdomar av något slag. Då först kan du uttala dig om hur det är att leva med lite resurser.
Ja så den som lever under knappa resurser utan att vara sjuk platsar inte? Vad är det för djävla snack. En människa är hungrig o frusen i den situationen oavsett om hon är sjukskriven, handikappat eller fullt arbetsför.

Den som inte klara att hålla sig med mat o husrum pga handikapp eller sjukdom, får om hon uppfyller kraven, hjälp från staten..Visserligen är kakan liten..men i alla fall fan så mycket bättre än ingen kaka alls.
 
Varför skulle du behöva hjälp, du är frisk?
En hungrig frusen , pank människa är i samma behov av hjälp som vilken annan människa som helst i den situationen. Inser man inte det då är man rätt inskränkt. Dessutom får ju den människa som är sjuk hjälp av samhället om hon uppfyller villkoren så...Visserligen inte till lyxkonsumtion men till livets nödtorft..vilket ju är andemeningen med ett skyddsnät...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 870
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 354
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 136
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 356
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp