Bukefalos 28 år!

Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Kan du nämna ens ett jobb som på heltid är lika lite i lön som man får som sjukskriven? Alltså blir det drygt 56kr i timmen, vilket jobb har så låg lön efter skatt?

Allstå, som sagt, är man frisk så ja då har man valmöjligheter och är kapabel till att förändra sin situation och ordna jobb osv, det har man inte som sjuk. Oavsett om det är fysiskt eller psykiskt så är sjukskrivna i en låst situation.
Men vänta ett tag nu, om du går sjukskriven så går du hemma och producerar ingenting Arbetar du så låser du upp dig i minst 8 timmar, naturligtvis ska du har mer för det än när du ligger hemma och tittar på biggest looser...
Men visst, lös en specialförsäkring för egna pengar så kanske, kanske det bolaget vill betala mellanskillnaden.
Och som jag skrev, majoriteten av dem som är sjukskrivna är det endast en kortare period. De som blir kroniskt sjuka ska, som jag ser det in i ett annat system.
 
Hur blir det om man på något sätt lyckas få till en extrainkomst som sjukskriven? Är det öht tillåtet eller blir man automatiskt friskklassad? Är det något sorts system som med CSN att man får tjäna upp till en viss summa?
 
Kan du nämna ens ett jobb som på heltid är lika lite i lön som man får som sjukskriven? Alltså blir det drygt 56kr i timmen, vilket jobb har så låg lön efter skatt?

Allstå, som sagt, är man frisk så ja då har man valmöjligheter och är kapabel till att förändra sin situation och ordna jobb osv, det har man inte som sjuk. Oavsett om det är fysiskt eller psykiskt så är sjukskrivna i en låst situation.
Inkomster räknas före skatt o huruvida arbeten ger lägre inkomst än sjukskrivning/sjukersättning beror på vilken SGI man haft innan man blev sjukskriven/fick sjukersättning (fd sjukpension).
 
Men vänta ett tag nu, om du går sjukskriven så går du hemma och producerar ingenting Arbetar du så låser du upp dig i minst 8 timmar, naturligtvis ska du har mer för det än när du ligger hemma och tittar på biggest looser...
Men visst, lös en specialförsäkring för egna pengar så kanske, kanske det bolaget vill betala mellanskillnaden.
Och som jag skrev, majoriteten av dem som är sjukskrivna är det endast en kortare period. De som blir kroniskt sjuka ska, som jag ser det in i ett annat system.
Att vara sjuk är inte att gå hemma och inte göra någonting, det innebär att allting som friska gör snabbt och lätt kan ta en halv dag att göra. Vissa sjukdomar tar upp mycket mera tid än vad ett jobb gör, tyvärr så tar faktiskt inte sjukdomar semester eller låter en vara.
 
Inkomster räknas före skatt o huruvida arbeten ger lägre inkomst än sjukskrivning/sjukersättning beror på vilken SGI man haft innan man blev sjukskriven/fick sjukersättning (fd sjukpension).
Jag vet det, men nu pratar jag om det man får när man inte har haft något jobb att prata om. Den lägsta ersättningen. Knappast något jobb nästan som ger så lite betalt på heltid.
 
Jag skulle nog hålla med @landsbygdsbo om att det finns andra saker än sjukdom som gör att man saknar ganska många möjligheter. Det här med klassresor är inte alltid lätt, för en romsk tiggare, bara för att man är någorlunda frisk.

Men vet heller inte riktigt vad det har med trådämnet att göra.

Det har nog inget med ämnet att göra alls. Däremot har @landsbygdsbo återigen lyckats kapa trådar och får uppmärksamhet och bekräftelse IOM alla svar han provocerar fram . Historien upprepar sig .
 
Att vara sjuk är inte att gå hemma och inte göra någonting, det innebär att allting som friska gör snabbt och lätt kan ta en halv dag att göra. Slår vad om att vissas sjukdomar tar upp mycket mera tid än vad ett jobb gör, tyvärr så tar faktiskt inte sjukdomar semester eller låter en vara.
Den som inte klarar av att försörja sig själv får hjälp av samhället. Under förutsättning att man följer det regelverk som gäller.
Om en individ pga av sjukdom straffat ut sig genom betalningsanmärkningar, domar, missbruk..ja då talar vi om ngt annat. Men hur många svårt handikappade eller svårt kroniskt sjuka som inte straffat ut sig, lever som hemlösa?
 
Kan du berätta om vilka sjukdomar och problem som garanterar ett boende ev lägenhet med förstahandskontrakt då? För det var helt nytt för mig.
Var har jag sagt ngt om förstahandskontrakt? Om kommunen väljer att placera dig i ett härbärge..ja då har man väl uppfyllt kravet om säng. Kom ner på jorden och inse att kommunen inte har råd att skänka bort ett förstahandskontrakt hur som helst
 
Den som inte klarar av att försörja sig själv får hjälp av samhället. Under förutsättning att man följer det regelverk som gäller.
Om en individ pga av sjukdom straffat ut sig genom betalningsanmärkningar, domar, missbruk..ja då talar vi om ngt annat. Men hur många svårt handikappade eller svårt kroniskt sjuka som inte straffat ut sig, lever som hemlösa?
Antagligen väldigt många tyvärr.

Och vilket regelverk är det du pratar om? Att vara sjukskriven innebär enbart att man har rätt till en låg inkomst, det kommer inte en lägenhet eller säng med sjukskrivningen oavsett vilket problem man har.
 
Antagligen väldigt många tyvärr.

Och vilket regelverk är det du pratar om? Att vara sjukskriven innebär enbart att man har rätt till en låg inkomst, det kommer inte en lägenhet eller säng med sjukskrivningen oavsett vilket problem man har.
För det första, hur många är sjukskrivna från o med den dag man slutar skolan?
Och av dem som inte klarar av ett normalt liv så brukar ju kommunerna ordna boenden när inte föräldrarna längre mäktar med.
Är hyran för hög, flytta ihop med ngn, dela lägenhet..det gjorde man förr.
 
För det första, hur många är sjukskrivna från o med den dag man slutar skolan?
Och av dem som inte klarar av ett normalt liv så brukar ju kommunerna ordna boenden när inte föräldrarna längre mäktar med.
Är hyran för hög, flytta ihop med ngn, dela lägenhet..det gjorde man förr.
Oj vad du inte har någon koll. Det är en hel del som är sjukskrivna direkt efter skolan. Det är inte lätt att få hjälp på något sätt att hitta boende och heller inte för föräldrarna att få hjälp alltid med avlastning.

Varför tror du att dom som är sjuka per automatik klarar av att dela lägenhet? Sluta gå efter vad friska gjorde förr. Fast du kanske har någon statestik som visar att sjukskrivna med framgång delade lägenheter osv förr?
 
Vilka krav snackar du om? Var finns regelverket och de krav som ska uppfyllas för att man ska få tak över huvudet/ ett hem?
När man knallar ner till socialkontoret så måste man väl uppfylla vissa krav för att bli aktuell för en hjälpinsats.
Om jag skulle knalla ner och beklaga mig att en affär jag gjort gick snett och jag inte har pengar till bensin o mat så skrattar de bara. men skulle jag komma helt utblottad så skulle jag ha en betydligt bättre chans
 
Vet inte om det är det som det syftas på men beroende på vart man bor så finns det "tak över huvudet garanti" (stockholms stad har det t.ex.) som gäller för hemlösa.

Men då blir det härbärge och liknande och natt för natt (visserligen med arbete och mål att flytta personer till mer permanenta boenden) Och detta är ju inte direkt någon optimal eller särskilt human miljö får någon och definitivt inte för sjukskrivna.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 850
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 149
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 110
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 349
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp