Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

För det första, hur många är sjukskrivna från o med den dag man slutar skolan?
Och av dem som inte klarar av ett normalt liv så brukar ju kommunerna ordna boenden när inte föräldrarna längre mäktar med.
Är hyran för hög, flytta ihop med ngn, dela lägenhet..det gjorde man förr.
...boenden som man enligt er som ivrar om låga ersättningar och bostadstillägg inte ska ha råd med :meh:
 
Var har jag skrivit det? men har du ingen bostad och uppfyller samhällets krav så får du förmodligen en säng för natten någonstans.....

Så bara de som uppfyller samhällets krav ska alltså få en säng hur panka, frusna och hungriga de är? @sjoberga sidospåret var att jag gav llb cred för att han tycker att friska frusna, hungriga etc människor är i behov av assistans likväl som sjuka.
 
När man knallar ner till socialkontoret så måste man väl uppfylla vissa krav för att bli aktuell för en hjälpinsats.
Om jag skulle knalla ner och beklaga mig att en affär jag gjort gick snett och jag inte har pengar till bensin o mat så skrattar de bara. men skulle jag komma helt utblottad så skulle jag ha en betydligt bättre chans
Soc ordnar inte bostäder åt folk.

Försörjningsstöd ska inte användas som försörjning till sjuka. Det är inte skapat för att fungera som en långsiktig lösning. Det har jag sagt förut.

Kravet för försörjningsstöd är att man saknar tillräcklig inkomst och tillgångar. Man får inte ha företag. Det är det enda. Sen spelar resten ingen roll.
 
Hur blir det om man på något sätt lyckas få till en extrainkomst som sjukskriven? Är det öht tillåtet eller blir man automatiskt friskklassad? Är det något sorts system som med CSN att man får tjäna upp till en viss summa?
Sjukersättning är ju inget bidrag utan en ersättning, den har du rätt till oavsett om du har pengar på banken och får ränteintäkter eller säljer ett hus och får inkomst av det. Bostadstillägget är ett bidrag som du bara får om du har låg inkomst och då räknas alla dina inkomster ihop. Samma med sjukpenning, det är som en lön, det är inte ett bidrag.
Om man går på sjukersättning har man rätt att utföra någon typ av arbete max 1h per dag, dessa timmar får ej läggast ihop till tex 2h en dag utan det är 1h per dag som gäller.
 
För hyggligt länge sen, när det fortfarande fanns lägenheter som stod tomma, så fick man hjälp från Soc och allmännyttan att få en lägenhet snabbt. I slutet av 90-talet gjorde man fortfarande så, i de flesta kommuner.
Undantaget de största storstäderna.

Själv fick jag flytta till en sån efter två dagar, och fick två lägenheter att välja mellan(rätt likvärdiga lägenheter, med samma storlek och planlösning).
Nu får man stå i kö i minimum 6 år till samma lägenheter.

Hade jag inte haft småsyskon som har harvat runt på olika andrahandsalternativ i flera år, samt haft en av de nyare lägenheterna som har byggts i staden (som för övrigt, en liten etta med kökspentry kostade exakt dubbelt så mycket i hyra som min tvåa med kök och balkong) så hade jag kanske också fortfarande trott att det fanns lägenheter att få, eller att iaf de mest utsatta hade någon slags förtur. Men nä.

Iofs så har nyinflyttade flyktingar förtur till boende, vilket det märks ganska väl i min hemkommun. Inget illa om de, de måste också få tak över huvudet, precis som alla andra. Dock så sköter kommunens bostadsbolag det väldigt osnyggt.

Själv skulle jag och mannen må bra av att flytta till en lite större lägenhet, vilket vi nu har råd med, om man tittar på de lägenheterna som finns ibland ute och lediga i bostadsbolaget. Men även om vi har stått i kö i flera år, så får flyktingarna förtur. Det som blir, är att ensamstående kille får en trea... för att de har förtur.
Flera treor i samma hus här har gått till ensamstående män. De hade fått en lägenhet ändå, om vi fick flytta... Men nä. Det är lite trist.

Så i varje fall.. var och en blir salig på sin version av verkligheten, gissar jag.
 
När man knallar ner till socialkontoret så måste man väl uppfylla vissa krav för att bli aktuell för en hjälpinsats.
Om jag skulle knalla ner och beklaga mig att en affär jag gjort gick snett och jag inte har pengar till bensin o mat så skrattar de bara. men skulle jag komma helt utblottad så skulle jag ha en betydligt bättre chans

Alla kommuner har inte tak-över-huvudet-garanti. Det finns de kommuner där du kan få ansöka om ett tillfälligt boende på typ härbärge, och då ska ditt behov av sådant boende först utredas innan det eventuellt kan beviljas. Det förutsätts att du själv kan ordna ditt behov av tak över huvudet under utredningstiden.

För att kunna få ett bistånd från en kommun krävs att kommunen har det biståndet, du kan inte ansöka om något som kommunen inte har.

Kommer du helt utblottad ska det utredas om du verkligen är utblottad, varför du har blivit det, hur mycket pengar du haft att röra dig med de senaste månaderna och vad du gjort med dem eftersom de tagit slut innan du hunnit tillgodose dina basbehov med dem. Har du haft en viss inkomst de senaste månaderna anses du ha kunnat spara, och kan eventuellt beviljas bistånd i form av matpengar eller matkuponger.
 
Satt förresten och diskuterade den här tråden med syrran idag, som jobbar inom relaterat yrke. Färdtjänst här går tydligen lös på 80 kr en del turer. Övriga turer 150 kr. Då pratar vi enkel väg.
Som sagt - det är dyrt med sjukdomar och funktionsnedsättningar av olika slag och det bör reflekteras i ersättningarna även på garantinivå.
 
Det du menar är alltså att ingen blir sjuk eller behöver sjukersättning om man gör rätt val i livet? Det är vad du menar?

Jag älskar att lägga orden i mun på @landsbygdsbo .
Det han menar är att påvisa att man kan leva på ganska knappa resurser. Sjuk eller frisk.
Blunda en stund för orsaken till de knappa resurserna.
Och se på att exemplet visar att man klarar sig med små medel.

Nej, det är inte den sjukes fel att den blev sjuk.
Men det är ingen annans fel heller, så vi kan skippa "någons fel" diskussionen.

Som jag tänker, handlar frågan egentligen om "hur stort ekonomiskt utrymme behöver en människa, och hur mycket pengar ska en individ som inte arbetar, få från det allmänna".
Sedan om det gäller en individ som är sjuk och därför inte arbetar, må vara egalt.

Och det måste väl ändå få vara OK att visa exempel på att även de av oss som idag har det gott ställt, inte alltid har haft det så. För att visa att vi faktiskt inte bara sitter och vill trycka ner dem som har sämre ekonomiska förutsättningar?
 
Det har nog inget med ämnet att göra alls. Däremot har @landsbygdsbo återigen lyckats kapa trådar och får uppmärksamhet och bekräftelse IOM alla svar han provocerar fram . Historien upprepar sig .

Fast jag tycker ju att det är tvärt om här. @landsbygdsbo har inte uttryckt sig mer provokativt än många andra. Däremot blir han rätt angripen och det dras ganska märkliga slutsatser och slängs ut saker om exempelvis romska tiggare. Det är ju inte något som han har dragit in i tråden.
Det var någon annan användare som gav den slängen till honom.
 
Oavsett land så är det inte tryggt.
Som jag tidigare sagt, vi är bland de bästa i världen, endast ngr oljeproducerande länder har bättre villkor, vad det gäller subventionerad försörjning.
Får man ut pengar på en egen försäkring så får man beroende på summan lägre bostadstillägg vilket ganska snabbt gör en egen försäkring helt onödig att lägga pengar på.
Beror väl på hur mycket försäkringen betalar ut, med tanke på framtiden så lär nog privata försäkringar inte vara en så dålig placering eftersom allt fler vill ha från samhällets kassa och i förhållande allt färre betalar till.
...boenden som man enligt er som ivrar om låga ersättningar och bostadstillägg inte ska ha råd med :meh:
Priset på boende beror ju på flera faktorer, efterfrågan, läget och standarden. Det kan knappast anses som rimligt att samhället ska subventionera boende fullt ut i de dyraste områdena, med den högsta standarden och där efterfrågan är som högst..den lyxen anser jag att man får finansiera själv
Soc ordnar inte bostäder åt folk.

Försörjningsstöd ska inte användas som försörjning till sjuka. Det är inte skapat för att fungera som en långsiktig lösning. Det har jag sagt förut.

Kravet för försörjningsstöd är att man saknar tillräcklig inkomst och tillgångar. Man får inte ha företag. Det är det enda. Sen spelar resten ingen roll.
Soc tar sällan över hyreskontrakt..men inte sällan är man med och finansierar boende.
Så bara de som uppfyller samhällets krav ska alltså få en säng hur panka, frusna och hungriga de är? @sjoberga sidospåret var att jag gav llb cred för att han tycker att friska frusna, hungriga etc människor är i behov av assistans likväl som sjuka.
Enkelt svar? Ja. En missbrukare som gång efter gång förstör sin lägenhet , stör grannar etc ska inte få en samhällsfinansierad våning...som exempel
Alla kommuner har inte tak-över-huvudet-garanti. Det finns de kommuner där du kan få ansöka om ett tillfälligt boende på typ härbärge, och då ska ditt behov av sådant boende först utredas innan det eventuellt kan beviljas. Det förutsätts att du själv kan ordna ditt behov av tak över huvudet under utredningstiden.

För att kunna få ett bistånd från en kommun krävs att kommunen har det biståndet, du kan inte ansöka om något som kommunen inte har.

Kommer du helt utblottad ska det utredas om du verkligen är utblottad, varför du har blivit det, hur mycket pengar du haft att röra dig med de senaste månaderna och vad du gjort med dem eftersom de tagit slut innan du hunnit tillgodose dina basbehov med dem. Har du haft en viss inkomst de senaste månaderna anses du ha kunnat spara, och kan eventuellt beviljas bistånd i form av matpengar eller matkuponger.
Det är ju just därför jag så ofta påpekar att de som får, är de som följt regelverket.
 
Fast jag tycker ju att det är tvärt om här. @landsbygdsbo har inte uttryckt sig mer provokativt än många andra. Däremot blir han rätt angripen och det dras ganska märkliga slutsatser och slängs ut saker om exempelvis romska tiggare. Det är ju inte något som han har dragit in i tråden.
Det var någon annan användare som gav den slängen till honom.
De flesta romska tiggare som tillfrågas i media säger ju att de hellre jobbar än tigger..Är det då inte mer korrekt att erbjuda dem tillfällighetsjobb istället för att slänga åt dem en en peng?
Vad det gäller bidrag och villkor för dem som lever på bidrag så verkar det ju som om folkmajoriteten genom sina representanter är har samma åsikter som jag, eftersom jag försvarar gällande lagar o regler..kanske därför en del här känner sig så provocerade.

Men en del här har den egenheten, att när de inser att deras argument inte längre räcker för att motbevisa vad jag säger, ja då lägger man passande åsikter i min mun, passande så tillvida att man då har argument som kan användas mot mina nya, av dem konstruerade åsikterna ;)
 
Satt förresten och diskuterade den här tråden med syrran idag, som jobbar inom relaterat yrke. Färdtjänst här går tydligen lös på 80 kr en del turer. Övriga turer 150 kr. Då pratar vi enkel väg.
Som sagt - det är dyrt med sjukdomar och funktionsnedsättningar av olika slag och det bör reflekteras i ersättningarna även på garantinivå.
Ja och gör då en jämförelse, en taxi samma resa kostar säkert mångdubbelt mer. En egen bil kostar mellan 30 och 50 kronor milen så visst är färdtjänst billigt i jämförelse.
 
Som jag tidigare sagt, vi är bland de bästa i världen, endast ngr oljeproducerande länder har bättre villkor, vad det gäller subventionerad försörjning.

Beror väl på hur mycket försäkringen betalar ut, med tanke på framtiden så lär nog privata försäkringar inte vara en så dålig placering eftersom allt fler vill ha från samhällets kassa och i förhållande allt färre betalar till.

Priset på boende beror ju på flera faktorer, efterfrågan, läget och standarden. Det kan knappast anses som rimligt att samhället ska subventionera boende fullt ut i de dyraste områdena, med den högsta standarden och där efterfrågan är som högst..den lyxen anser jag att man får finansiera själv

Soc tar sällan över hyreskontrakt..men inte sällan är man med och finansierar boende.

Enkelt svar? Ja. En missbrukare som gång efter gång förstör sin lägenhet , stör grannar etc ska inte få en samhällsfinansierad våning...som exempel

Det är ju just därför jag så ofta påpekar att de som får, är de som följt regelverket.

Du verkar inte ha förstått det jag skriver. Det har ingenting med att följa regelverk att göra, det handlar om vilket bistånd kommunen har att erbjuda.
 
Soc tar sällan över hyreskontrakt..men inte sällan är man med och finansierar boende.

Finansierar det genom försörjningsstöd om man hittar en hyresvärd som godkänner en.

https://www.etc.se/inrikes/m-vill-porta-bidragstagare

Det är uppenbart att vissa tycker att de som inget eller lite har ska bo "någon annanstans".

De med andra varianter av låg inkomst får ungefär samma problem. Spelar ingen roll om de kan leva snålt, har de för låg inkomst får de inte bli hyresgäster alls.
 
Ja och gör då en jämförelse, en taxi samma resa kostar säkert mångdubbelt mer. En egen bil kostar mellan 30 och 50 kronor milen så visst är färdtjänst billigt i jämförelse.

Du menar att de som beställer färdtjänst ska likställas med att de lyxar till det med taxi?

De som har full funktion kan åka egen bil, buss, gå eller cykla.

Det är liksom inte en vardagsgrej att åka taxi för att kunna hälsa på en familjemedlem, eller åka på ett ärende.

Här kan jag åka i hela länet för en dryg femtilapp med buss
 
Finansierar det genom försörjningsstöd om man hittar en hyresvärd som godkänner en.

https://www.etc.se/inrikes/m-vill-porta-bidragstagare

Det är uppenbart att vissa tycker att de som inget eller lite har ska bo "någon annanstans".

De med andra varianter av låg inkomst får ungefär samma problem. Spelar ingen roll om de kan leva snålt, har de för låg inkomst får de inte bli hyresgäster alls.
Jag tar inte åt mig. Jag anser att alla ska ha rätt att välja den bostad som passar dem..kan de inte finansiera den valda så passar ju uppenbarligen inte den valda bostaden. Ska någon annan finansiera, ja då har naturligtvis denne valet. Sedan har jag full förståelse för att en hyresvärd inte vill ta i delar av det klientel som soc försöker fixa boende åt.
 
Du menar att de som beställer färdtjänst ska likställas med att de lyxar till det med taxi?

De som har full funktion kan åka egen bil, buss, gå eller cykla.

Det är liksom inte en vardagsgrej att åka taxi för att kunna hälsa på en familjemedlem, eller åka på ett ärende.

Här kan jag åka i hela länet för en dryg femtilapp med buss
Nej men det hela lades ju fram som om färdtjänst är dyrt, vilket det vid en jämförelse uppenbarligen inte är.
Färdtjänst är n förmån som starkt subventioneras..vilket jag anser att vi ska vara medvetna om.
Jag har inte uttalat mig om vilka som ska ha och inte ha den förmånen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 840
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 945
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 300
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp