Bukefalos 28 år!

Nummer 9 om våra 06:or

happyrider

Trådstartare
Dags för ny tråd!!:)
Jag är fortfarande på semester men börjar få ridabstinens. Åker hem imorgon så jag tänkte rida imorgon kväll.:)
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Jag tycker vi ska ha fler bilder i tråden!!!
Både från vardag och tävling...:banana:

Vet att jag inte är den bästa på att posta bilder :crazy:, men här kommer två som låg i kameran. (har inget annat för mig i sommarstugan då alla tre barnen sover ;))

IMG_0516.jpg


IMG_0578.jpg
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Håller med gällande bilderna. Själv är jag über dålig på det men det ska bli skärpning. :) Skönt att få rida när du varit på semester. Man är så taggad då :)

Nova, Haha, du är väl värd den ;) Ja det är skönt att bara kunna hämta hem henne. Så på söndag strosar hon i mina hagar hemma igen. Bilder på bukebejbyn kommer, don´t worry. ;)

KL

På onsdag nästa vecka åker jag till Kungsbacka på CR med Bulan. Det är ju deras sista för sommaren så man får väl passa på. Har inte riktigt bestämt mig för några höjder ännu men det blir lågt så vi kommer runt säkert och bekvämt :) Känns toppen att vara på G igen.
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

KL

Var ute och red Bianca i skogen för en stund sedan. Koncentrerade som vi var på det steniga underlaget så såg vi inte så långt framåt, tills vi hörde något prassla till. Då stod det en stor älgtjur 15 meter snett framför oss! Bianca undrade lite artigt vad det var för något, men stod lugnt kvar med avslappnade, framåtriktade öron. Efter ett par minuter tröttnade älgen och sprang därifrån tvärs över stigen och vi kunde luffsa vidare.

En stund efter mötet med älgen red vi på en smal grusväg. Plötsligt hör jag ett vrålande motorljud bakifrån. SHIT, diken och träskmark på sidorna så där kunde jag inte styra ut, en kurva med skymd sikt strax bakom oss varifrån en jeep i full sula kommer mot oss! Bara att hålla sig så långt ut i kanten det gick och be till högre makter. Så kom bilen ur kurvan, och det tar ett par sekunder innan föraren ser oss och börjar tvärbromsa - varpå bilen börjar sladda och kränga på gruset. Som tur var fick föraren stopp, även om det inte var alltför långt från oss... Krypkör förbi och kör långsamt vidare trots lång raksträcka. Hoppas att han/hon lärde sig något. Bianca ville nog också egentligen ta ett snack om saken, då hon försökte sticka in huvudet i den öppna sidorutan på passagerarsidan när bilen åkte förbi...
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Herregud vilka äventyr!!
Tyckte det var riktigt otäckt med bilen, kunde ju gått illa.
Vilken tur att din häst är så cool.:)
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Fler bilder jaa. Här har jag en bild på "mitt" vattenhinder hemma som jag tränat på i flera dagar med ljusgrå, hoppat fram och tillbaka och tillbaka och fram, till slut fick vi flyttat ner hindret till vattenbrynet så han fick träna på att landa i vatten och inte på grus. Vi debuterar ju 100 klass i styringe på söndag så jag tänkte det vore bäst att träna.. Ganska coolt att ha ett sådant hemma :D

inte den bästa mobilkameran


563942_10151054287281797_432668785_n.jpg
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Hua, fy vilken grej! Tur det gick bra. Älgar är min fasa...

Fio, vilken lyx! Då har du hästar som är orädda för vatten. Skönt! :)

KL

Svar på sadeln frågan. Har köpt en Pessoa Rodrigo, vet inte om modellen heter Rodrigo eller ej, säljaren sa något om Ridgo. Sak samma, det är en 16,5" MW. Ligger som en smäck på henne :) och tro det eller ej, jag får plats i sadeln :D

IMAG0183.jpg
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Ja dom är iallafall orädda för DET vattnet :D Ett nytt vattenhinder är alltid ett nytt vattenhinder men det ökar ju chanserna att dom ska förstå att det ska hoppas hinder och landa i vatten om dom kan träna på det regelbundet.. man kan ju göra hur mkt som helst med hjälp av vanliga banhoppningshinder i anslutning vilket är toppen!
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Fina ni är:love:!

Tessa: Kul med ny sadel!

*kl* Liten tidig morgontur med Proppis..Var väl inte så "ridbar" idag..Har börjat jogga lite i trav och hon blir ganska tittig och låser sig lite i stjärnkikar position..
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Kl
Det var en pigg, glad och positiv häst som jag red igårkväll.:)
Red ut en sväng och passade på att galoppera en del på ett fält. Min häst är inte alls den bralliga typen men igår gjorde han flera bocksprång och skakade på huvudet i galoppen, såå glad...:love:

Ett litet dilemma: När vi var på kliniken sist så rakades två rutor på var sida om pållens hals, ca 10 gånger 15 cm, hur hade ni gjort inför dressyrtävling?
Struntat i det hela eller rakat hela halsen?
Lite har det ju vuxit ut men det syns ju fortfarande...
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Jag hade inte klippt hela halsen. Såg för ett tag sedan en häst som var rakad så efter behandling, man såg "rutorna", men det var inget som störde helhetsintrycket.


KL

Senaste veckan har Disa och jag provat anläggningens terränghinder, jättekul! Men eftersom jag är lite feg när det gäller större/mer avancerade hinder, slängde jag upp stallets fälttävlansryttare i Disas sadel. De spurtade över hindren i god fart och provade även trappan. Skoj och få se hästen hoppa terränghinder!

33195990.jpg


33195992.jpg


33195989.jpg
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Då låter jag nog "rutorna" vara, det har ju vuxit ut lite redan...

Vilka fina bilder! Måste vara en toppenanläggning du har din häst på. Tom en terrängbana, vilket lyx!!
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Jag hade låtit bli att klippa. Tror det bara blir värre.

KL

Idag kom min snorpa hem :)

IMAG0192.jpg

Och ja, jag vet att täcket inte passar någonstans ;)
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Idag har hela min familj åkt till Liseberg så jag ska ägna dagen åt att pyssla i stallet. Det är min städvecka i sadelkammaren så det tänkte jag börja med men också rida förstås...:)
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Blondie fixade ju semester åt sig själv genom att dra sig ett par skor när jag var på semester så hon var lite öm när vi hade skott om så hon fick några extra dagar ledigt. Nu är hon igång igen o känns jättefin.

Min 4-åring artar sig men har också en liten skada, en sårskada troligtvis av en gren eller liknande så hon har stått på penicillin men är snart helt ok.

Mer bilder är ju bra men det innebär ju att man måste försöka fota...

Det får bli lite blandade bilder...:D

Djur i bur:
33199841.jpg


Även småbarn är vassa...:
33199843.jpg


Kvällsaktivitet i hagen:
33199842.jpg
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Kul med bilder!!!
Hemskt vilka söta kattungar.:)

Hoppas din 4:åring piggnar till så du kan rida igen.

Kl
Idag var riktigt skönt ridväder. Red ett litet pass på ridbanan men jag hade inte den där riktiga orken idag så det blev ganska lugnt.

Min häst har också blivit lite mer än lovligt rund om magen:o, får försöka göra något åt det...
 
Sv: Nummer 9 om våra 06:or

KL
Har varit hos proffset så han har ridit Rivica. Ville att jag skulle börja men hade inga stövlar på mig så han fick sitta upp direkt. Skrittade ganska länge och red små krumelurer. Därefter trav under lättridning i ett friskt tempo. Mkt utmed långsidorna i 60 manegen. Gick sedan över till galopp o fortsatte att arbeta henne i ett friskt tempo. Mkt långsidor o stora volter.

Han tyckte att hon tig bettet bra. Måste få igång baken mer genom att rida fram. Lättast i galoppen. Tappar takten lite i traven o då får man gå tillbaka till skritt eller galopp. Bra balans i galoppen. Får även igång bakbenen genom att driva i skritten och rida små bågar mm. Sliter inte som när man travar.

Filmade en del. Ska se om jag kan lägga upp något. Tyvärr bara med mobilen. Fick lite tips hur jag ska rida själv. Hon uppförde sig fint och var arbetsvillig. Han ska rida henne igen nästa vecka. Bättre att åka med henne än att lämna henne för då är man med o vet vem som rider hästen.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 396
Senast: Miiikaela_
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 743
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
782
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp