Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi varit på hoppträningen. Dottern hade bokat en tid för grästräningen o jag bestämde mig att följa med :D . Vi var lite ringrostiga. Ibland kändes hon "tom" när vi kom fram till hindret o blev lång o rev. Fick ihop henne bättre på slutet. Borde haft sporrar. Men så tokigt det var att få galoppera på gräset :bow:


Låter bra Happy att lämna bort. Hur länge blir det tror du? Vår är så himla snäll. Lastade o red ut själv igår :) synd att hon inte växer :banghead:
@Maui Jag har bokat en månad så får vi se om det räcker. Är de bara lugna så brukar det tydligen räcka.
Tog en vargtand på honom för en vecka sen som satt på lanen.
När vi kommer hem från semestern ska jag se till att hantera honom så mycket jag kan. Allt för att underlätta inridningen...
Som du vet har jag ju haft tränsproblem...

Himla bra med gratis WIFI på hotellet :up:
 
@Novali01 , hon brukar vara lite stummare åt vänster och vekare åt höger! Trodde hon "busade" och lattjade för när jag red lite volter mm åt vänster var det som vanligt. När jag tog ett skutt på långsidan i vä varv och sen red mot kortsidan och skulle svänga var hon jätte svår men jag brukar ju inte hoppa så ofta
 
@Tessalonica
Nja. Man får vara lyhörd och känna av vad som är lämpligt att göra just för stunden ;) Har bara provat att rida med halsring en gång tidigare, för typ ett år sedan (med träns på som nödstopp). Då gick det inte så bra, paddock utomhus utan staket och gräs i kanten... ;) Provade igår inne i ridhuset. Hade sidepull med hängande tyglar liggande på manken också först, men tyckte de bara störde med än vad de hjälpte. Hon kändes lugn, och efter att kollat så att stoppsignalen funkade ordentligt med halsringen så drog jag av tränset. Då gick det bättre när vi slapp fladdrande tyglar som störde signalerna från halsringen.
 
Imorgon åker Stråla och jag på kurs för min absoluta favorit tränare :banana: Det är 2 år sen hon var upp sist. Tyvärr har gammelhästen fått lymfangit annars skulle hon också ha fått vara med. Tur jag har Strålan iaf.
 
Häftigt @Gaia, rider man lite "neckraining tänk" eller hur gör man? Min förra häst kunde jag knyta ett grimskaft runt halsen och rida upp till padocken, alla signaler satt som galoppfattning och skänkelvikning, fast vi var inte mer avancerade.

Så kul @SkorpSmulan, roligt att fina Stråla är i gång!
 
Födelsedagsbarn. Åtta år. Inte klokt.

Jag minns den här som igår..
262894_120827661346549_2992493_n.jpg



Och sju år senare:
10329081_606675429428434_5041914528746716882_n.jpg
 
@polly p ja man får tänka neckreining. Och verkligen ransaka sin sits, att man lägger vikten rätt osv. Men det låter som om du kommit längre än oss, än så länge har vi bara gjort lite volter och serpentiner i skritt och några steg i trav. Men ställning och böjning osv är inte direkt 100% än ;)
 
@Maui Jag har bokat en månad så får vi se om det räcker. Är de bara lugna så brukar det tydligen räcka.
Tog en vargtand på honom för en vecka sen som satt på lanen.
När vi kommer hem från semestern ska jag se till att hantera honom så mycket jag kan. Allt för att underlätta inridningen...
Som du vet har jag ju haft tränsproblem...

Himla bra med gratis WIFI på hotellet :up:
Hur menar du satt på lanen? Vargtänder sitter ju längst ut i överkäken? ?
 
@Gaia: ha, ha..nej det är vi absolut inte, Loppis har jag inte testat med, det var min förra häst. En söt knäppgök men kunde busa lite bettlöst/halsrem men böjning och ställning var det inte tal om;)..
Så fina bilder, måste komma ihåg min Loppis den 14:de maj då, var tvungen att kolla passet:). Gratta Bianca
 
@fio Kanske jag som utryckte mig okunnigt. Trodde hela området där bettet ligger heter lan?
Vargtanden satt precis där bettet ska ligga fast i överkäken...

Den var liten men enligt vet kan den mycket väl orsaka obehag eftersom den satt illa...
 

Idag gick det kanonbra för oss :banana: äntligen fungerade det och då rejält. Red först msvc2 och tyckte Rivica var lite matt i traven men domaren tyckte allt var bra och gav oss 66%. Det blev vi tvåa på.:D
Startade sen Msvc1 och då blev det ännu bättre 68%.
Hade med dottern som filmade båda ritterna. Trevligt med sällskap o hästskötare även om hon är sjuk o mest snörvlade. Hörs på filmerna.
Så kul att det lossnade och det med besked.
 
Så kul @Maui :):banana:! Ser väldigt,väldigt trevligt ut! Avstämt och mjukt, dela med lite av det till oss ;)! Grattis till placering och superfina procent och ritter!
*kl Red ut idag men sen var jag tvungen att testa vad hon sa om jag red med bara grimskaft runt halsen och barbacka, hon skulle ändå ut i hagen. Jorå, vi kunde svänga och göra volter i både skritt och trav och rygga och galoppsa fast ingen finess och form på det hela..
I veckan får jag nog låta bli och tramsa och försöka fokusera lite:D..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 227
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
409
· Visningar
51 696
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 574
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 171
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp