Bukefalos 28 år!

Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Gaia Fantastiskt vackra, du och din häst!
Kändes som man förflyttades bakåt i tiden när man såg de fina bilderna!
Är det din egen dräkt?

Tack så mycket! Ja det är min dräkt :) Ni vet Biancas portugisiska pilot? Det är hans mamma som sytt upp den :) Hon tog mått och så när jag var i Portugal och hälsade på i våras. Där nere använder man ofta sådana här kläder när man klär upp, ungefär som vi använder kavaj och vita ridbyxor. Fast deras kläder bär med sig mer kultur, historia och tradition än våra tävlingskläder.
 
Kopierar från 08-tråden...

Idag var dagen med stort D! Eller T som i Terräng...:love: Har äntligen fått ok på att jag får försöka hoppa o se vad som händer med knäet och jag var inte sen att följa den uppmaningen!:D Såklart hoppade jag terräng, varför hoppa löjliga banhoppningshinder när man väl får hoppa??;) Det var inget att skryta med, hoppade bara ett gäng stockar men jag kan ärligt säga att när jag styrde mot första större stocken så tänkte jag: Nej HERREGUD det här vågar inte jag!!!:eek: Men det gick raskt över...styrde sen runt min snälla häst över det lilla materialet som fanns tillgängligt och hon hoppade snällt allt jag styrde på. Men om jag vågar mig tillbaka på FT banan det återstår att se...
 
  • Gilla
Reactions: fio
Vågar dig tillbaka? Du tänkte ju inte så skrev du ju ;) Vart åkte du?

Har inte bestämt mig för om man blivit gammal eller mogen och klok om man tycker banhoppningen är betydligt roligare än terräng.. jag blev påmind förra helgen att jag förlängesedan tyckte det var meningslöst trist att åka 40 mil och rida fort som fan och hoppa samtidigt över en låda, jag kom på det när jag gick banan och samtidigt såg den * klassen som var i gång att " vad är det för mening med detta" ? Har börjat gilla det tekniskt kluriga mer och mer som man möter på banhoppningen, ja iallafall nere i kba. Det känns mer intressant på något vis O_o
 
Jag tänker inte att jag kan ramla av o dö!:D För om jag tänkte så skulle jag aldrig våga rida ut mer...våga mig tillbaka är ju mer om jag vågar styra på terränghinder alls som är högre än 80 cm...kändes inte så först men sen när hon visade vilken fantastisk häst hon är så gick det ju bara bättre o bättre. Var inte på nån "känd" träningsbana utan hos goda vänner som har byggt en bana med mindre hinder. Funderar på att hyra Hajjerna men visst är hindren väldigt små där med? Annars är det ju Mantorp som man kan hyra med.
Såg att du inte tänkte starta Ljuslingsbacken, tänkte nästan att det var så du resonerade, men jag tycker ju inte banhoppning är ett alternativ för mig, har aldrig gillat det, men vi får väl se nu när hon är så säker. Känner mig väldigt kluven, för min egen skull så behöver jag hoppa, kommer nog aldrig kunna förlika mig med att bara rida dressyr, men samtidigt vore det kul att se hur långt hon kan gå inom hoppningen...nåja, det hinner ändra sig många ggr fram o tillbaka om jag känner mig själv rätt!:D
 
Ja för det finns ju så många proffs här!;)

Idag är mitt knä stelt men om det beror på hoppningen eller mer troligt, Lisebergsknatandet, i fredags låter jag vara osagt...:)
 
Nu har jag varit på kurs i två dagar. Inser att ridning är svårt och att jag inte kan . Detta är en modern tränare som vill att man låter hästens rygg vara ifred och klämmer inte med låren eller sitter ner o trycker på hästen. Håller om med vad o underskänkel o har vikt i stigbyglarna. Helt nytt tänkt
Blir svårt att lära om.
Fick rida på fram i ett något högre tempo så att hon längde utsteget mkt mer o använde ryggen mer. Att se sätta sig ner i detta var ju katastrof. Hoppade o slank runt i sadeln. Kommer att ta tid att lära.
Ser på filmen att hon jobbar bättre med ryggen o blir mer lösgjord vilket jag vill. Fick korta lädren så jag hade mer tyngd i stigbyglarna.
Galoppen var lättare.
Nu är det ett mental träningspass o sen dressyrträning i morgon med. Borde rida för henne regelbundet ett tag så jag lär om men tyvärr bor hon i Enköping.
 
Ett tips är att sitta ner i den större traven bara ett par steg och sen rida lätt igen och sedan sätta dig ner igen, dessutom kan du sätta på en bockrem på sadeln och hålla dig i med tex innerhanden, det underlättar oxå och hjälper till. Du får träna upp bålstyrkan nu och öppna upp i bäckenet så du kan swinga med i ryggrörelsen, då är det inte så svårt att sitta ner som du upplever nu. Det handlar mkt om teknik och kroppskontroll.
 
Jag tänker inte att jag kan ramla av o dö!:D För om jag tänkte så skulle jag aldrig våga rida ut mer...våga mig tillbaka är ju mer om jag vågar styra på terränghinder alls som är högre än 80 cm...kändes inte så först men sen när hon visade vilken fantastisk häst hon är så gick det ju bara bättre o bättre. Var inte på nån "känd" träningsbana utan hos goda vänner som har byggt en bana med mindre hinder. Funderar på att hyra Hajjerna men visst är hindren väldigt små där med? Annars är det ju Mantorp som man kan hyra med.
Såg att du inte tänkte starta Ljuslingsbacken, tänkte nästan att det var så du resonerade, men jag tycker ju inte banhoppning är ett alternativ för mig, har aldrig gillat det, men vi får väl se nu när hon är så säker. Känner mig väldigt kluven, för min egen skull så behöver jag hoppa, kommer nog aldrig kunna förlika mig med att bara rida dressyr, men samtidigt vore det kul att se hur långt hon kan gå inom hoppningen...nåja, det hinner ändra sig många ggr fram o tillbaka om jag känner mig själv rätt!:D


Nä det är inte så stora hinder där, Mantorp är ju bättre isåfall.

Förutom det att banhoppningen känns roligare för tillfället så tror jag inte ljusgrå kommer sluta hoppa så högt över vissa terränghinder vilket inte är ett dugg behagligt faktiskt, Ibland stampar han av och använder så mkt rygg och vänder upp bak så jävligt att man fasen knappt inte ens vill rida på, nu när han är fullt frisk har det inte direkt blivit lättare. I själva banhoppningen får jag inte alls samma känsla utan där är ju sprången mer normala även om han hoppar runt och stort emellanåt.
 
Fast det har väl med oerfarenhet att göra? Det gör ju Harriet med, speciellt över trahkenern på Ljuslingsbacken t ex men även över vissa pallissader och bord. Men när hon känner igen hindertypen så slår hon inte såna lyror över längre. Men jag är ju glad över att inte sitta på när hon hoppar 150 över så jag förstår din känsla!:eek:
 
Fast så oerfaren är han inte även om han inte tävlat så mkt. Han har ju tränat en hel del faktiskt och även hoppat det mesta ett antal ggr. Det är enklare med sådana hästar som hoppar platt och drar upp benen ordentligt, som Hille där man bara kan stå rätt upp och ner över hindren, då känns inget stort utan blir bara som ett extra långt galoppsprång :angel:
 
Helt nytt tänk? Så har det väl ändå varit de senaste 20 åren? Minst?
Va? det har jag inte hört. Sitt på rumpan brukar det ju heta. Nu var det mer att stå i stugbyglarna o släppa loss låren. Förstår hennes tänk att hästen ska lättare jobba med ryggen. Tränade på lättridning o nersittning växelvis.
 
Vi behöver film på detta Maui! Att stå i sadeln har jag sett vissa proffs nästan gör på unghästar i ökningar men att göra det mer eller mindre hela tiden?
 
Hej igen allihopa, har bara kikat in ibland och sett hur bra det har gått för er. Jättekul läsning, verkligen!! (för det mesta, även om en del varit mindre rolig). Eftersom jag inte äger någon häst har jag inte skrivit något.
Men en liten rapport från Cookie, tyckte jag nog att jag kan bjuda på. Den som köpte honom har mest provat honom som hopphäst (mkt kanske för att det är hans specialitet och säkert p.g.a. Cookies härstamning).
Nu har de dock gett upp det och han ska få prova livet som jag tänkt åt honom, som dressyrhäst. Som hopphäst hoppar han nämligen 4 språng av tio så bra, att så bra, hoppar ingen häst, de andra 6 sprången däremot är han lite överallt och ingenstans.
Han har tävlat några gånger och bästa resultatet är fortfarande 4 fel. Förhoppningsvis blir han bättre när han slipper bommarna som dressyrhäst. Jag är supersugen på att rida kan jag säga... Lycka till i fortsättningen alla!
 
Va? det har jag inte hört. Sitt på rumpan brukar det ju heta. Nu var det mer att stå i stugbyglarna o släppa loss låren. Förstår hennes tänk att hästen ska lättare jobba med ryggen. Tränade på lättridning o nersittning växelvis.

Men man kan sitta ner på rumpan utan att sitta tungt och klämma med låren? Eller trycka ner hästens rygg. Det du beskriver innan tror jag inte din gamla tränare heller menar.
 
Var väl denna veckan som polly skulle kolla sin på 17 dygn? Hoppas, hoppas....

@happyrider har du varit o tittat på den vackra röda än?
Jag hoppas det går bra...
Kunde tyvärr inte hälsa på honom pga lite olika omständigheter.
Jag uppdaterar så fort jag fått ny information :).
Men jag är grymt ridsugen och har redan lagt upp en "plan" för hans fortsatta utbildning:up:.

@SusieQ kul att höra om din fina häst!
Förstår att du saknar ridningen... Snart kanske det är dags för dottern? "Det ska ju böjas i tid det som krokigt ska bli":banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 650
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 302
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
417
· Visningar
54 111
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 680
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp