Bukefalos 28 år!

Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi behöver film på detta Maui! Att stå i sadeln har jag sett vissa proffs nästan gör på unghästar i ökningar men att göra det mer eller mindre hela tiden?
Hon som höll i kursen skrev en artikel i senaste nr av Hippson där hon beskriver att man skall bålträna dressyrhästen. Man ska ha vikt i stigbyglarna o växla mellan att ha olika % i dem. Hon menar att vissa hästar behöver att man efter tex en halt kan behöva stå i stigbyglarna ett par steg när man går fram i trav. Skall ju inte synas.
Haft problem i galoppfattningar från skritt att Rivica häver sig fram o tar ett stort första steg o blir öppen i formen. Fick testa att ha vikt i fötterna o släppa låren och låta ryggen få plats i fattningen. Funkade mkt bättre.
Blev ett annat sätt att rida. Lär ta tid att träna in men får prova.
Mental biten var bra. Fick fundera över styrkor o svagheter i ridning o tävling o vad vi kan göra för att bättra detta. Intressant o nyttigt. Måste lära mig att planera o analysera.
 
Hade ett jättebra dressyrpass igår!:love: Bestämde med tränaren att vi skulle åka till henne på bootcamp v 28 några dagar...:o. Jag är så ambivalent för tillfället, måste vara nån slags livskris för ena sekunden ska hästen gå hoppning höga klasser, nästa sekund ska den gå FT och 3:e sekunden tänker jag att vi nog kan bli dressyrstjärnor!:D 4:e sekunden tänker jag sälja alla hästar o satsa på karriären o tjäna in en massa pengar så jag kan slöa som pensionär men vad ska jag göra då??? Då har jag ju blivit för gammal och rädd för att börja om...suck o stön. Tror jag gör som alla andra verkar göra...köper en ponny!
 
@Novali01 Det är inte så konstigt att du velar :D Har just insett att vi är för gamla.:mad: Vårt tåg för att bli duktiga tävlingsryttare gick för flera år sedan. Får kanske leta upp en liten käck unge och skaffa en bra ponny och susa runt på ponnytävlingar, men även då saknas ekonomin för att det ska bli riktigt bra. Man måste ju ut i världen och visa sig om man skall komma nån stans:banghead:
Bättre att acceptera faktum och inse att vi får hålla oss på gräsrotsnivå och nöja oss med det.
 
Haha Ni är ju för roliga. Jag sa häromdagen till en kvinna i 40.års åldern att vad spelar ett nedslag hit eller dit för roll eller dåliga % i en ritt, vi är ju glada amatörer som gör det här för skojs skull. MY GOD!!!! Jag fick mig en sådan skrapa. Amatör det var hon ju rakt inte (vi rider på samma nivå), då kunde jag inte hålla mig för skratt.
Waeky paeky baby! :laugh:

Nova och Maui, om ni tröttnar så är jag glatt intresserad av båda Era hästar :p
 
Haha Ni är ju för roliga. Jag sa häromdagen till en kvinna i 40.års åldern att vad spelar ett nedslag hit eller dit för roll eller dåliga % i en ritt, vi är ju glada amatörer som gör det här för skojs skull. MY GOD!!!! Jag fick mig en sådan skrapa. Amatör det var hon ju rakt inte (vi rider på samma nivå), då kunde jag inte hålla mig för skratt.
Waeky paeky baby! :laugh:

Nova och Maui, om ni tröttnar så är jag glatt intresserad av båda Era hästar :p


Jag har redan paxat Rivica
 
Haha Ni är ju för roliga. Jag sa häromdagen till en kvinna i 40.års åldern att vad spelar ett nedslag hit eller dit för roll eller dåliga % i en ritt, vi är ju glada amatörer som gör det här för skojs skull. MY GOD!!!! Jag fick mig en sådan skrapa. Amatör det var hon ju rakt inte (vi rider på samma nivå), då kunde jag inte hålla mig för skratt.
Waeky paeky baby! :laugh:

Nova och Maui, om ni tröttnar så är jag glatt intresserad av båda Era hästar :p


Skojs skull?? Det är fan inte ett dugg skoj kan jag meddela.. inte förrän efteråt möjligtvis. Fy fan vad skönt om man hade nöjt sig med att vara dressyrryttare.. nästan alltid sena starttider och man slipper vara nervös. :p

Jag kommer hålla igång mina terrängträningar med ljusgrå och startar väl i Öveds nästa gång eftersom jag redan befinner mig i skåne. Lilla mörka grå är oxå anmäld dit så får vi se hur långt jag hinner komma när vi väl kommer fram till det datumet. Även om han blir hopphäst så är det en nyttig och bra utbildning att gå fälttävlan.. förhoppningsvis har jag lyckats gå ner mina 10 kg jag dragit på mig det senaste året :mad: Har gått ner 3 kg nu så 7 kg till måste jag ju kunna gå ner på en månad :angel: Mycket därför det inte känns bra i terrängen nu oxå, för man blir så satans obalanserad med så mkt övervikt , hur kunde jag tillåta att det blev så :banghead:
 
@Novali01 Det är inte så konstigt att du velar :D Har just insett att vi är för gamla.:mad: Vårt tåg för att bli duktiga tävlingsryttare gick för flera år sedan. Får kanske leta upp en liten käck unge och skaffa en bra ponny och susa runt på ponnytävlingar, men även då saknas ekonomin för att det ska bli riktigt bra. Man måste ju ut i världen och visa sig om man skall komma nån stans:banghead:
Bättre att acceptera faktum och inse att vi får hålla oss på gräsrotsnivå och nöja oss med det.

I världen? Man kan komma rätt långt här hemma i Sverige oxå. Iallafall till svår klass i valfri disciplin, räcker inte det ;)

Jag har velat i 10 år och kommer säkert vela 10 år till framöver, tycker det är rätt skönt att inte behöva bestämma något utan att ta det som det kommer. Dock är det nog viktigt att hålla igång och träna i alla discipliner för att inte halka efter, nu när min vita var borta nästan ett år så blev det ingen direkt terräng under den tiden och fy fan nu känns 1* klass i Tågarp helt plötsligt svårare än Badminton när jag gick den banan förra året.
 
Herrejösses visst märks det att man är på fel sida marginalen.

När jag var yngre (läs 20) hade jag världens tävlingambitioner och ville verkligen lyckas. Men i takt med att annat i livet har fått ta plats så har jag faktiskt accepterat att tåget gick för längesen och jag är kvar på stationen för glada amatörer!
 
Imorgon drar vi ner till Björbäck i 4 dagar. Ska bli så trevlig att få komma bort lite. De brukar ha trevliga tävlingar och vi delar en liten stuga med goda vänner. Bara nu hästarna lyfter på hovarna så kan det bli riktigt bra.;)
Lämnar gubben hemma med 2 hästar han ska ta hand om och mocka...:crazy: Undra hur han löser detta.
 
Min lille röda har fått bakläxa på lektionen "svänga åt höger" så han blir kvar hos inredaren en vecka extra.
Men annars är han tydligen jättesnäll;).
Cool men känslig:up:, låter utmärkt tycker jag!!
 
För gammal för att bli proffs har jag varit i många år...:D Men för gammal för min egen nivå har jag aldrig varit förr men däremot har jag varit med om detta velande förr...blev avslängd en gång under min gröna ungdom, bröt nyckelbenet och kunde inte rida på 6 veckor. Efter det satt jag hellre upp på kompisens galna häst än min egen...:crazy: red den i några veckor o sen hade rädslan försvunnit och jag tävlade som förut. Tror bara jag behöver hoppa lite mer för att få tillbaka känslan igen, ska boka in lite hoppningar framöver här.

Igår debuterade min -10:a 90 cm nolla! Jättetittig bana med grindar, kombination och vattenmatta men han bara seglade runt!:bump:
 
Oh my.. min 10:a skulle dö av de hindren, han måste först gå en runda och stanna på varje hinder och titta på dom, sen i andra rundan kan han hoppa fast fortfarande glo förstås.

Man blir så fort ringrostig i hoppningen men bara man börjar hoppa igen så kommer man ganska fort tillbaka,
 
Jag är nästan helt förvånad själv! Han är banne mig ingen dröm att rida på backen om jag jämför med Lilleman o Harriet som 4-åringar men när det kommer till att hoppa så har han nån inbyggd mekanism som slår till...:confused: Från dag 1 har det funkat när vi åkt ut på pay and jump, det här var nog 3:e starten tror jag, och han sköter sig kanonbra på framhoppning o även inne på banan.

Ja, jag hoppas att det är så med min hoppning. Ska iaf göra ett helhjärtat försök så jag inte ångrar mig sen. Hon är en dröm att styra på hinder så jag behöver inte göra mycket heller.
 
Nu har vi hoppat två dagar i Björbäck. Lite ostadigt väder med åska o regn o solsken o värme.
Rivica felfri o placerad i 100. Ett ner i 110 dag ett och felfri i grunden i 110 men tre ner i omhoppning.
Idag 110 sen är hon klar.
Väldigt tittigt då det är bussar o tält runt banan och en vattengrav mitt i samt en pullvermangrav. Många istadiga hästar o mycket fel.
Rivica har skött sig som en rutinerad hopphäst ;)
 
Duktig Rivica!

Själv klev jag upp 0500 (det får vara slut med sånt snart...pallar inte mer känner jag!) och åkte på tävling med 4-åringen. Han debuterade lokalt och hoppade bara en runda 90 cm men var jätteduktig! Ett litet pet känns som helt godkänt tycker jag. Slänger in filmer både från pay and jumpen, som var mycket tittigare än lokaltävlingen by the way och från igår.

Floby

Kumla

 
Åh, så skööönt att vara hemma, fattas bara min lilla Loppa som jag åker och hämtar i morgon! Bra över 40 grader tär även på den mest soldyrkande;)..
Slogs också igår hur ljuvliga våra ljusa sommarnätter är när vi åkte hem mitt i natten.
Loppan vart brunstig när hon anlände till stationen i onsdags så nu är vi inne och seminerar på brunst tre:meh:..

@Maui: Så himla urkul din kurs lät. En så´n hade jag velat åka på huuur mycket som helst om det finns för blåbär som moi..:crazy:

@Novali01 Så kul att det flyter på med dina hästar! Nu får du berätta mer om Ragge:)..Projekt eller vad är tanken med honom? Vad är det för en kille?
Å på tal om att vela så känner jag igen mig även om jag inte är tävlingsryttare men, suck, som idag när vi hälsat på svägerskan som är en så´n där riktig pysselfia i hem å trädgård..harkel, då känner jag att jag skulle också vilja, borde, kunde egentligen men hinner inte och värderar ett snyggt schabrak högre än trendiga krukor från lagerhaus:p..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 570
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 291
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
416
· Visningar
53 274
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 659
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp