Bukefalos 28 år!

Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Om jag inte minns fel så tyckte Novali att mörkgrå hade usel galopp..:sneaky:
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Låter ju bra att det är utläkt... Du får trösta dig med att det iaf är åt rätt håll när du skrittar...

Kl
Idag red jag ponnybus och herre vad pigg han är. Tror faktiskt aldrig jag suttit på en häst med sådan vansinnig energi som lille P. Det är verkligen inte enkelt när han far omkring och när jag tar en tydlig förhållning så blir han upprörd :meh:, hmm den ponnyn behöver jobba!!

Var iof extra laddad idag antagligen pga den lilla ofrivilliga vilan på en vecka då han reagerade på skoningen sist.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Ja men det är ju dödens tråååååååååååååååååååååååååååååkigt att skritta :D
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Vilken fantastiskt fin skimmelfärg jag anar under täcket....
Berätta gärna mer om din häst!

Jo kan inte klaga på färgen (jag gillar eg inte skimlar, men han har dispens *s*) Men ännu finare för några år sen när han var mörkare.

Han har ju varit med i 06-trådar förr, men kan dra en resume. Som jag ska försöka hålla kort men som kommer bli lång.

Welshponny som inte läste rasbeskrivningen så noga och växte över vad de får/ska vara (han är en sekt B, de ska inte vara högre än 137.2 cm i mkh, han är maxad D). Enormt bra temperament och otroligt ridbar. Ja och söt. Vilket är hans smala lycka då han har en pallplats i VM i konvalescens. Ett tvättäkta måndagsexemplar dessvärre.

Fång sommaren som 3-åring (han är insulinresistent, visade det sig). Satts in som 2,5åring och skrittades och travades lite. Sen konvalescentade han. Startade om inridningen vintern mellan 3 och 4 år. Men sen fick han fång i februari (snön låg djup) som 4-åring. Då vi insåg han var insulinresistent.

Påt igen våren som fyraåring. Men landade lite tå först. Då det är en våldsamt överambitiös liten herre, och med en enorm smärttröskel, så kollade jag upp just in case. Skador gaffelbandsfästet BF, minns inte namnet men en inte ovanlig skada för unga hästar som rör sig stort och helt enkelt inte har muskler nog för att sprattla runt som de gör. Låång konv sommaren som 4-åring. Som bonus fixade han sig en senskada under konv med (han gillade inte sina BoT och slet av dem). Jag hade en gnagande känsle det var något mer, och "tjatade" om det. Visade sig han hade dubbelsidig kotledsinfl BF med, antagligen för han satt i fel iom gaffelb (han landade markant tå först). Behandlad men svarade inte, rtg visar artros båda framkotorna. Behandlad med IRAP och helt bra.

Stod på box nästan 9 månader, jag räknade ut att jag gått ett ganska högt antal mil med honom under den tiden. Men glad, snäll och solig hela tiden. Som sagt hans temperament har räddat honom mången gång..

Fick börja gå ut i hage igen vintern som fyraåring, och sattes igång IGEN våren som femåring. Nu skulle det väl ändå få vara bra. Men nej, han gjorde allt jag bad om och såg superfin ut, men känslan var att han inte jobbade, och stod emot. En lös jävla benbit i kotleden VB - på en PONNY. Som vet sa "Jag tror jag sett TVÅ st de senaste fem åren". Som bonus så konstateras ataxi, han har en skada någonstans i nackkotorna som ger ataxi BF, märks inte så mycket i vardagen, men han vet inte var han har sina framben i förhållande till marken. Märks tydligt när synen tas bort, och om man vet om det ser man det när man tittar efter det även i vardagen.

Opererad för det, allt gick super. Igångsatt. Kollad och dubbelkollad. Startade en PP distans hösten som femåring, dubbla tummar upp av veterinärerna före/efter ritten. Jag som insett att det är en sån macho-man att det saknas motstycke, och att han inte gnäller förrän det är skitdåligt, hade för säkerhets skull en klinikkoll 1 v efter. Kotleds- och hasledsinfl VB. Det har han alltså gått en distansritt med utan att visa NÅT för NÅN.. Behandlad, bra, igångsatt, återfall kotleden.

Tar en second opinion hos en klinik med nära samarb med kiro, och lite mer "brett" tänk. Konstaterar direkt att vad som än är grunden är det inte kotleden. Bedövar bort ett ställe, halt ett annat. Bedövar bort det, halt ett annat osv. Halt överallt. Behandlas flera leder. ÅB vissa hältor kvar, och sådär höll vi på tills 'grunden' var lokaliserad till hasleden VB. Haken är att det finns INGET FEL på den som går att hitta. Rtg, ultraljud etc - rent.

Tragglar med det, vid ett tillfälle är han på klinik och ua, men fyra dagar senare skickar jag sms till vet att "endera är han besatt av onda demoner, eller så har han ONT så in åt helvete". Han var inte ridbar, bara bockade och reste sig. Helt olikt honom. In igen, kom ihåg han var ren 4 dagar innan på samma klinik. Halt VB. Veterinären mumlar om utdömning, jag spelar döv. Veterinären tycker bestämt att om han inte svarar eller blir halt igen så tycker hon det är dags att ge upp. Kiropraktorn tycker att vi ska shockwavebehandla ligamentsfästena i hasen, så görs.

På ÅB så är veterinären i princip säker på att han inte ska ha svarat. Jag trodde nog också loppet var kört och hade ju köpt en åring för att shettisen inte skulle bli själv kvar... Hästen svävar igenom och är helt ua. Veterinären är överraskad och så glad att hon inte kan sluta upprepa "det trodde jag aldrig, såhär bra har han nog aldrig rört sig, vad ROLIGT". Är nu sent på året som sexåring.

Känns sedan kring jul samma år lite knackig. En massa annat (sjuk förälder etc) i mitt liv är kaos, så jag bestämmer mig för att vila honom i egen liten hage. Länge. Slänger honom på lösdrift med. Kollar honom till våren (självklart höll jag koll så han såg okej ut i hage, rörde sig i alla gångarter osv), och tycks må hur bra som helst. Fegar ut hela sommaren att sätta igång, jag är livrädd det ska krasha igen - jag inser ju själv att det här är sista chansen.

Tar mig i kragen nu i höst, och so far so good. Fast jag törs inte riktigt tro på det, varken att det ÄR okej - eller att det ska HÅLLA sig okej. Kollas på klinik med jämna, korta mellanrum (den ligger nära och jag får i princip komma förbi och springa med honom när jag känner för det och vid behov - dvs när matte är nojig - böjs VB) och jag är lika dödligt nervös varje gång att det ska ha skitit sig igen.

Men som sagt, så underbart bra mentalt, sån hög ridbarhet osv att det om det är "bra nu" är värt hela resan. Trots att snittpriset per ridtur nog är astronomiskt.

Men av förståeliga skäl, så vi har mest roligt i skogen. Jag är nöjd så. Tävlingskarriären rök ju oavsett iom ataxin. Den märks mer när han blir spänd, och mina nerver kommer ofelbart att göra att vi blir utblåsta på dressyrbanan. Hoppa tycker jag inte han ska med de kotorna och det känns läskigt just iom att han inte vet var han har marken (han hoppar både bra och gärna, men matte fegar ur). Så, PPn i distans var för det var typ det enda jag kunde hitta på som passade. Kanske blir det fler sådana om han fortsätter vara fräsch. Men annars så vi tränar lite dressyr till husbehov, skuttar diken i skogen och rider ut. Det blir förvisso mycket "dressyr längs grusväg", men..

Apropå söt som socker
165864_300966243332689_561690959_n.jpg


Och färgen
1184961_481685305260781_1055487079_n.jpg


936105_427859847309994_1842537826_n.jpg


Jag tyckte han var finare när han var mörkare ;)
302021_146016782160970_674928692_n.jpg


310950_146287165467265_1290697501_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

En så´n goding Happy! Är så himla glad för din skull:)! Blir jättekul att följa er!
Alexandra W: Så himla fin, vad är det för n :d!

*kl
Red ut med Loppisproppis och det var kallt men vad skönt att slippa allt kladd, alla skitiga blöta täcken, lerig häst mm, jippi:D!
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Gisses vilken otur ni har haft. Hoppas att det kommer att fungera nu. :)

Happy, han ser så söt ut.:D grattis igen.

KL
Ägnat kvällen åt att brodda :crazy: . Jobbigt trots nya broddar och hyfsat nya skor. Har satt i 4 broddar i varje sko. Nu är vi redo för snön som börjar komma.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Men herre jösses, Alexandra... Kan det ens vara möjligt att ha så mycket skador/otur??
Men du har helt rätt i att han är otroligt söt och fantastiskt vacker!

Håller mina tummar för att det ska gå hela vägen för er!

Tog bort min 06a i augusti och det är så fruktansvärt. Sörjer honom fortfarande och grät en skvätt senast idag i stallet.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Fy vilken resa! Så fantastisk du är som verkligen gör allt för din häst! Hoppas också verkligen det ska fungera nu!
Vacker han är :love:
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

*delvis KL*

Mja, jag vet inte om jag är så fantastisk. Jag är inte så säker på att det är svårare eller mer beundransvärt att INTE ge upp som att faktiskt palla ATT göra det. Samtidigt så som sagt, hans temperament har spelat in, är en av FÅ hästar jag ens skulle fundera på att utsätta för så lång boxvila som det blev etc. Sen spelar ju ridbarheten in, såklart. Man vet vad man har men inte vad man får, även om det man har är trasigt mest hela tiden.

Allt är liksom lugnt med honom. När vi startade distans, så han var inte ens riden i grupp eller hade åkt på en enda träning eller nåt. Så pang ut bland massa andra hästar osv. Han betedde sig som det var vardagsmat. Kom två tävlingscyklister i överljudsfart och drog om i en kurva med - han blinkade inte ens. (Sen var vi förvisso nere i ett dike och hoppade när vi blev omgalopperade i full fart av tävlingsklassens upplopp, men även solen har sina fläckar ;))


Men ang ridbarheten. Har dåligt med fotograf för ridbilder, men..

En av de första gångerna övht med ryttare
284759_120850964677552_4353655_n.jpg


282144_120852101344105_6592719_n.jpg



Här är typ tionde gången med ryttare eller nåt. Säger en del om vad det är jag är så KÄR i.
Ni får ursäkta min sits, jag var aldrig riktigt överens med den sadeln.

264918_100440273385288_1457815_n.jpg


268545_100946493334666_1968402_n.jpg


281826_121673457928636_3355367_n.jpg


Andra galoppen ever
264490_100945940001388_2191644_n.jpg


Och på distanstävlingen. Svårt tro det var första gången han övht var ute på någonting.
304064_146287828800532_1400803639_n.jpg


Så, slutbombat och slutskrutet =)
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

http://www.youtube.com/watch?v=Iq4yFS7a4xw



Jag skrittar på med min 06;a fy fan vad kallt det är nu.. och sitta och skritta utomhus uppemot 40 minuter är fasen ingen hit!! Typ en månad kvar med detta skrittandet.. suck!

Konvalescensskritt borde förbjudas. Jag drömde våta drömmar om både löpband och skrittmaskin jag... Du har mitt fulla medlidande!

Ang filmen, vet inte om det är du eller någon annan som rider - men otroligt trevligt och harmoniskt ridet!
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Tack! Jo det är jag som rider...


Angående din häst...alltså är det någon som har tålamod måste det ju vara du med tanke på Kele..eller hette den det? Må du få lite tur nu!
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Tack! Jo det är jag som rider...


Angående din häst...alltså är det någon som har tålamod måste det ju vara du med tanke på Kele..eller hette den det? Må du få lite tur nu!

Kele hette hon ja. Också en sån där otroligt trevlig individ. (Jag hade betydligt sämre tålamod med den inte lika trevliga och helt skogstokiga på boxvila...). Men jag är himla dålig på att ge upp sålänge det finns en chans och kreaturet i fråga verkar trivas med livet, ja..
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Planen är såklart att hästen ska bli starkare och att det då blir lättare för henne att komma upp. Det har ju inget med vad vare sig jag eller hoppryttaren "vill" utan vissa hästar har ju svårare med kontakten än andra. Galoppmässigt är inte hon o Mörkgrå speciellt lika, han är mycket snabbare på att liksom ta korta galoppsteg, hon tar större steg, men hennes galopp som var lite tom förut har utvecklats enormt över vintern och är väldigt stark o stampig nu.

Som jag ser det så har hon utvecklats enormt på 3 mån och jag tror nog hennes säsong såsom vi planerar den, kommer att bli rolig iaf.:)
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Hur var det skulle inte "din" hoppryttare flytta utomlands?

KL
Nu är det hårt och knaggligt i paddocken så den går knappt att använda :mad:
Har inte orkat åka till ridhus så nu har det varit varannandags ridning.:crazy:
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Nope det var min hästskötare o hon har flyttat!

Här är ju snö men varannan dag noll gradigt o varannan dag svinkallt så det blir inte så mycket uteritter iaf. Så det är dressyren som drillas här, har ju nära till ridhuset som tur är.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

I mitt nästa liv eller när jag blir vuxen;) ska jag oxå ha nära till ridhus..
Har iof funkat ganska bra att rida ute och igår traila jag iväg, det tar väl cirkus tjugo minuter dit meeen det är döden att parkera där, mörkt, mörkt och trångt och brötigt utav helsike:mad:..Men ridhuset är fint och hon känndes oki.
Idag träning och jag testred på kandar, det var skojjigt:D men inget jag ska börja med egentligen.
Måste få henne mjukare och mer genom i sidorna ffa i höger varv.
Jobbar med lite sluta/tagen bakdel på volt men jag lyckas inte bibehålla mjukheten i innersidan och ställningen, morr.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Igår stod lite markarbete på schemat o några små skutt i slutet med. Lyckades för en gång skulle få med henne på film från början, innan hon blir trött och även på ett kort över hinder! Har en himla förmåga att knäppa av före eller efter hoppet annars...:crazy: Sen att det blir suddigt, DET är en helt annan historia!

Trav
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152252153718313&l=9045305791514613253

Snabbareänblixtenhopp:

photo.php
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Hon ser ju trevlig ut på filmen :)

KL
Nu har jag helt tappat lusten :( Skulle tränat igår men tränaren var sjuk. Ridhuset upptaget av hoppträning och storm o kallt o snöigt hemma:banghead: En vilodag till gör väl inget intalade jag mig. :mad:
Hon har bara gått i tisdags på hela veckan. Måste ta mig i kragen och åka iväg i em till ridhus men nu är det mera blåst och snön yr. Skitväder.

Är ju anmäld till seriedressyr på söndag. Det är ju bara som en c-r men funderar på om jag vill frysa i en kall manegen.. Hm, får se om jag åker.

På lördag ska jag ta Irländaren och åka på hopp c-r. Det ska bli kul :D
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Hon ser verkligen kanonfin ut:)! Nu är det ditt år i år:)!!!

Maui: Håller om vädret:mad:..Min har iof gått "hyffsat" i veckan men idag får det baske mig bli vilodag..
Vi har också seriedressyr (cr) på söndag här men jag vet inte om jag känner mig så sugen:p..Roligare att tävla på sommaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 596
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 298
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
417
· Visningar
53 734
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 674
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp