Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL
ang. böjprov och det jag tidigare skrev så följer man teorin att låga hältor är sekundärproblem, dvs primärproblemet sitter ngn annanstans i kroppen och det är det som i första hand ska behandlas och hittas, så blir det ännu mera vansinnigt med böjprov i tid och otid, för att inte tala om behandlingar för dessa. Jag hör till dem som absolut inte vill ha min häst böjd i tid och otid.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag har inget vettigt att tillföra, ville bara skriva att det är jätteintressant att ta del av era erfarenheter och funderingar! Väldigt läsvärt!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det låter bra! Jag ville som sagt inte gå in så mycket i diskussion om din tränares upplägg men det som jag reagerade på var korrigeringen, som inte funkade bla beroende på tempot som jag tycker var för högt för att hästen skulle klara att balansera upp sej, och då händer inget mer än att det snarare sliter tror jag. Trav är en gångart som kan slita på bla lederna så det låter klokt. Hoppas det går bra!

Om jag ska vara ärlig så har hästen aldrig i sitt ''liv'' kunnat trava så sakta som han gör på filmerna. Så för oss går det sjuuuukt sakta!! ;) I vanliga fall när jag tex rider fram och bara jobbar han som vanligt eller hur man ska kalla det så går traven myyyycket fortare. Har aldrig kunnat rida ihop han så sakta i traven som han gjorde på filmen. Och aldrig i livet att jag kunnat rida han så kort!! Han har vart en meter längre. Han har så långt och älgigt steg så det går inte ens förklara. På tok för överrörlig bak än vad som är bra för han. :D

Så jag är helt lyrisk över att kunna trava sakta men med så pass bra takt för att vara honom. För innan har vi bara haft snabb jogg och försöker jag ta ner tempot lite så blir det skritt. :P Så för mig kan det inte gå saktare.. haha!
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Allmänt svar till fler.

Frågan är ju vad som är "funkar" - men jag är rätt bränd av erfarenheterna på min egen. Han hade nog lätt gått en LB på drygt 65% dagen innan operationen - men var för stel och styv på tävling för att klara ett MsvC-program på godkända procent.

Min fasta övertygelse är att en häst som inte är ren på böjprov inte är frisk - sedan kan ju graden av renhet ställas i relation till hästens ålder och användning, men jag tycker mig alltför ofta se hästar som "fungerar" i vardagen men som av olika anledningar har svårt för sidvärtsrörelser, är styva i sidorna, låsta i rörelserna o.s.v. och där ägarna tror att det "är så det är". En frisk häst skall inte vara så styv som många hästar är exempelvis, men så länge folk inte uppmärksammar att det är ett problem utan rider vidare så länge hästen inte synbart är halt så "fungerar" ju hästen trots allt. Sedan behöver man ju som sagt var inte behandla en måttlig reaktion (kanske 0,5-1 grad beroende på häst och ålder och andra eventuella defekter) utan anse det vara inom normalspannet - eller alternativt låta hästen vila med skrittmotion i några veckor. Med tanke på risken för infektioner vill man ju självklart inte spruta för ofta.

Å andra sidan så har jag resonerat precis så tidigare, vilket jag nu i efterhand tror mest beror på att jag inte riktigt ville veta. Jag trodde alltid att min häst inte skulle gå igenom ett böjprov t.ex. utan stora reaktioner och tänkte mig kunna lista ut om han mådde bra utifrån träningskänsla, hur han såg ut i kroppen och genom regelbundna kiropraktorkontroller - men det räcker inte.

Det är i slutändan något av en moralisk fråga tycker jag, där jag kan känna att jag framöver kommer vilja vara säker på att min häst är kry istället för att tänka att "jag rider tills han slutar fungera" - för just "fungera-gränsen" är extremt slipprig och oklar.

Att böja igenom en gång i halvåret är inget jag rekommenderar någon egentligen om man inte har skäl därför. För egen del beror min vilja att göra så - i alla fall nu - på att jag vet att det finns defekter som kan komma att sätta p för min hästs "karriär" som dressyrhäst ens på MsvC-nivå och att jag vill ha benkoll på vilken nivå av träning som går bra. Han är alldeles för bussig och visar inte att han är dålig - förrän han böjs - så på ett år kan det om jag har otur hinna gå för långt, och jag vill inte att han skall lida i onödan. Ett böjprov på en frisk häst gör inte ont och sliter inte heller - det är jag övertygad om - så länge det utförs av en kompetent och försiktig utövare - och kostar inte mer än ett e.t-besök heller - något som folk ofta utsätter sina hästar för betydligt oftare, ofta helt utan kontroll av vem som bänder och bräcker i det stackars djuret... Jag gick länge efter devisen "böj inget som inte är konstaterat sjukt" och ville inte böja igenom "i onödan" - men på mitt djur har jag i alla fall insett att de kan se ut som en miljon i kroppen (med idel lovord från både veterinär och alternativare för både överlinje, muskelmängd samt rakhet, spänningsfrihet osv) - men ändå vara ordentligt skadad, så taktiken att leta uppifrån fungerar inte på den modellen i alla fall. :( Tyvärr.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, och återigen (det börjar bli tröttsamt att upprepa nu): jag har aldrig skrivit upprepade ledinflammationer (tvärtom poängterade jag att till skillnad från min egen så var det INTE det jag menade).

Därmed lämnar jag den diskussionen. Tekniken att diskutera något som man hittat på eller trott sig läsa är rätt tröttsam.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha, ja, det är nog risk att vi hamnar där snart, den tar jag på mig själv. :( Sorry!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker du har rätt i mycket men sen har vi ryttarfaktorn, hästar är olika känsliga för ryttarfel så det finns anledning att kolla det också om det är problem i rörelser eller åt något håll. Själv har jag kommit på det många gånger hur jag gör saker jag inte ens har koll på, ja t o m kan göra motsatt mot vad jag tror jag gör :crazy: Pinsamt. Gör annorlunda och vips - funkar. ......:o Så det är ju också bra att kolla av den faktorn när något inte funkar!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det var fasligt så få filmer det var i dslutet av denna tråd hehe mest babbel nu ett tag=)

men jag slänger mig in i bubblet=)

Angående att häsatr går sönder, de har dom ju gjort i alla år.
Och att risken för skador ökar ju mer och högre vi tävlar är inge konstigt alls.
Precis som det är med människor så ju högre upp i tävlingarna vi kommer dessto högre risk är det att vi skadas någongång.Väldigt få elititrottare glider igenom sina tävlingsår helt skadefria. Vissa får bara små skavanker och andra mer allvarliga.

Och det är precis likadant med hästen ska man upp och tampas på eliten eller strax under där ökar vi risken att få framförallt överansträningar och måste vara noga med att sköta om hästen liiite extra och kolla igenom hästen titt som tätt.
Vi som hobbyrider och lallar runt på en liten klubbtävling här och där ja skadorisken är int elika hög och risken att vi rider för hårt inte lika hög.

Precis som om jag bara springer 5 km ute på spåret 2 dagar i veckan är risken och slitaget inte lika stor på min kropp som om jag springer 3 mil 3 dagar i veckan!

Det är ju en risk vi tar oavsätt gren vi tävlar.. alla fälttävlansryttare har hela tiden i bakhuvudet att OM det blir ett felsteg över hindret kan häst och jag dö eller skadas så svårt att vi aldrig mer kan tävla.

Men denna risk är man alltså berädd att ta vissa klarar sig andra inte.

Att hon kan skada sig i hagen i boxen ja jag kan snubbla och dö när jag går över en gata..Sånt kan man inte gå runt och oroa sig över då blir man ju hypokondriker och rädd för allt.

Sedan är det ytterst FÅ som rider perfekt... väldigt få... vi vanliga döingar kämpar på i våran vardag med att bli bättre men vi ha alla våra olater och problem. Jag tex som har problem med hängande innerhand den bara är SÅÅÅ irriterande.. går den att kapa av tro?? haha.. men men jag kämpar på vet om mitt problem och försöker ändra på det hela tiden.

Jag brukar sjunga iiinnnerhaaaanden..... iiinnerhaaanden haha så jag alltid tänker på den=)
Men man kan se felet påde flesta bilder och trots detta fel så lider inte min häst av de direkt=)

Hon har aldrig varit skadad trots en "hämsk" ryttare under snart 5 år:D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL

Då för att byta ämne så slänger jag in mitt lilla klipp från i förrgår igen.
Konstruktiv kritik är välkommet, men ha då i tanken att det är en 08:a som här rids för fjärde gången efter vilan.
Jag själv tänker på att jag borde korta tyglarna något och därmed flytta fram handen något för jag har den lite i knät liksom.

http://youtu.be/edkmog6woSE
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag vet inte om jag uttryckt mig luddigt eller om du missförstått mig ändå. Med det jag skrivit ang. böjprov plus resten, så menar jag att går man på teorierna från de veterinärer jag gav exempel på existerar, så är det ju inte böjprovet i sig som talar om ifall hästen är frisk eller inte, om man går på teorin att låga hältor uppkommer sekundärt. Om vi nu leker med att vi tror på den teorin, så att man då åker in och böjer och behandlar eventuellt, löser ju inte problemet så att säga, utan då behandlar du och diagnosticerar egentligen sekundär problemet. Teorin om den tas till sin spets, anser fullt ut att behandlas det primära problemet, så även om hästen tekniskt sett i samband med den diagnosen skulle ha en böjprovs reaktion eller en uttalad låg hälta pga ledinflammation sekundärt, så åtgärdas denna när man behandlar primärproblemet, dvs sprutning av lederna i benen sker inte.

Jag tror att det säkert finns ganska mycket folk som rider omkring på hästar som är knackiga och man förklarar det med att de är stela, lata, eller att "de bara är såna" osv. Men det ska ju inte vara en norm! Känner man sin häst och har koll på den, så känner man också, om man vill känna, när något känns annorlunda eller konstigt. Det tror jag inte spelar roll om det är en LB eller MSV rörelse man gör faktiskt alls, snarare torde man känna väldigt tydligt på en ren basic nivå i en basic rörelse om det är ngt som känns konstigt.

Niela: jag håller inte alls med om att skaderisken är högre på högre nivå. Jag skulle snarare säga att det är tvärtom. På hög nivå matchas hästarna väldigt genomtänkt, och ryttarna som sitter på är fantastiskt duktiga ryttare som inte bråttas med lika mycket "motstånd-pga-taskig-ridning" och därför inte kan skylla på det eller få för sig att det hänger på det. Skadestatistiken på hobby hästar som tävlar på lägre nivå har iallafall vad jag läst mig till från vad f-bolag och veterinärer skrivit eller uttalat sig om, är större. Jag tycker det låter helt rimligt, för i denna kategori har vi ryttare som inte är super duktiga att rida och som inte alltid kan rida sina hästar i balans eller har ett bra upplägg på sin träning osv. Jag tror dessa aspekter väger långt mer då de blir en vardags grej som sker mer eller mindre konstant, än svårklass hästarna som ombedes arbeta intensivare men säkerligen mer ergonomiskt under ansträngningen.

var ngn studie som publicerades i ngn tidskrift för dryga året sen, kan ha varit Ridsport men det vågar jag inte ta gift på, där man hade gjort en utredning på medelåldern på topp presterande hopp och dressyrhästar och drog slutsatsen utifrån resultatet att dessa nådde hög ålder och inte hade någon stor statistik runt avlivning pga ridrelaterade skador.

KL
Ursäkta nu blev det ytterligare ett inlägg ej relaterat till film titeln på tråden....
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nej då, jag tror jag förstår vad du menar, men menade bara att vis av egen erfarenhet så kommer skadorna visserligen från skit i sadeln - men de sätter sig i benen och kroppen har varit faktiskt exceptionellt fin (såpass att min kiropraktor ville använda honom som studieexempel på den jämnt musklade och avslappnade hästen bara någon månad innan vi upptäckte att han var tokhalt typ överallt :D ). Jag är verkligen för en helhetssyn och avskyr veterinärer som bara ser till knä/has och nedåt utan något annat tänk, men tycker att pendeln svängt lite väl mycket.

Numer verkar väldigt många vara ovilliga att åka till en veterinär med en häst för årlig kontroll, däremot har man ute (och jag kan inkludera mig själv i den skaran också) kiropraktor, naprapater och osteopater eller laserbehandlare flera gånger på ett år för att behandla stelheter eller liknande.

I slutändan tycker jag att det lite handlar om den diskussion som jag hade med en stallkompis där vi diskuterade "är hästen halt om den bara haltar på böjprov". Jag blev kallad nojjig och folk tyckte jag överdrev när jag förklarade att vi nog inte skulle tävla mer förra sommaren efter veterinärbesöket eftersom ingen "kunde se någon som helst hälta". Jag hade dock skyllt problemen lite väl länge på min dåliga ridning (för hästen såg ju fortfarande jättefin ut när min tränare red - det var ju därför som han var så fin i kroppen trots allt) innan jag insåg att inte ens jag kunde rida så illa så att det skulle ta en kvart varje ridpass (minst) att få hästen såpass mjuk att det gick att ställa till höger utan motstånd. :crazy:

Jag anser att en häst inte är frisk om den inte kan ta sig igenom ett böjprov på ett godtagbart sätt utifrån ålder och bruk höll jag på att säga (skadeståndsskada :D ) - oavsett varifrån hältan initialt kommer. Jag hoppas dock att fler och fler veterinärer följer upp och letar orsaker högre upp - där tror jag dock att det springer runt en väldans massa hästar med pålagringar och problem på nacke och hals (för att inte tala om rygg och länd) som aldrig röntgas eftersom de inte direkt ömmar. Den typen av skador sätter sig ju alltid förr eller senare på benen om ryttaren försöker rida loss det stela på något sätt istället för att nöja sig med att det är så "det är" men kan ju som du säger aldrig botas av att bara spruta en framkota.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag förstår hur det jag skriver ser ut, det ser ut som om jag förespråkar en massa diffusa behandlingar av ET, massörer osv i blindo och i hopp om förebyggande syften osv. Det är inte det jag avser, jag håller helt med dig i den bemärkelsen,det är inte det jag menar alls.

de veterinärer jag fått upp ögonen för och som jag fått möjlighet att ta del av senare år, är just veterinärer, inte alternativare. De kollar hästens rörelsemönster på annat sätt än böjprov, och lokaliserar en stor procent av fallen, problem som tex inflammation i bog eller höftled. Detta kollas via rörelsemönster mätning och sen dubbelkollas det för att bekräftas, via ultraljud. Behandling på dessa hästar på nämda ställen, och sen får hästen inte låg hälta, eller en ev. låg hälta försvinner pga att primär området behandlats. Jag har exempel på en häst som aldrig visat minsta hälta eller problem annat än att den suttit fast lite i ett varv vid vissa moment. Hästen annars mjuk, smidig och som sagt, ingen orenhet. Vid rörelsekoll av rörelsemönster på annan väg än just böjprov så fanns problemet i bog och höft. en behandling, sen var problemet borta. Hade böjprov utförts på denna häst på en vanlig klinik så gissar jag att det blivit en reaktion och på en vanlig klinik hade det varit det enda som konstaterats, hästen hade sprutats lågt, skickats hem, och sen återkollats, då förmodligen temporärt fläckfri vid koll via böjprov, men fortfarande hade primär problemet varit obehandlat och oupptäckt. I detta fallet så behandlades häst på primär området för skadan, och var vid nästa koll, helt fläckfri. Fortfarande inget böjprov dock- men varför skulle det behövas i detta fall?

Jag tycker att det är något gravt fel om man rider runt på en häst som känns stel och otymplig eller har protester, och tror att det ska vara så. Det var det jag menade med, som du även var inne på, att har hästen inte känts eller varit så tidigare, så blundar man ju isåfall för vad man upplever. Men visst - det är väl lätt att bli hemmablind. Jag tror dock problemet är gravt mkt större att det inte handlar om hemmablindhet i den bemärkelsen att man upptäckt en större skillnad och sen blundar för det, utan snarare det jag var inne på tidigare, att ridningen rent generellt "alltid" kännts motsträvig eller lite tung, och att en medioker ryttare då lätt kan antas för att det är pga ryttarfel så att säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Knapplånar mig själv och addresserar moderator:

det känns som om vi totalt kapat tråden och spårat ur på helt andra diskussioner. Jag tycker ämnet är otroligt intressant. Kanske kan vara värt att splitta tråden så att vi kan fortsätta i en annan, på lämpligt forum?

trianglar mitt inlägg för att uppmärksamma frågan.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

fortsätte på ämnet.. Jag förstår precis vad du skriver, vi bor ju i samma område och rider inte folk ovanligt illa här :D

Iallafall inom hoppningen som är mest utbrett här på västkusten så är det viktigare att se snygg ut än att rida bra. Många bra tränare som kommit utifrån lite långväga har fått sluta ha träningar för eleverna häromkring vill inte ha kritik. Vet inte riktigt hur det är i dressyren, jag besöker väldigt sällan dressyrträningar.

Ja det var en grov generalisering men inte helt taget ur luften :angel:

Jag vet inte egentligen hur vanligt/ovanligt det är med ledinflammationer, men jag vet att folk kollar sina hästar mycket häromkring även på ren hobbynivå vissa hästar man ser ser hemska ut, sååå stela och blää och man skulle tro att dom var 3-gradigt halta på alla benen och när dom kollar så är hästen kärnfrisk på böjprov. I de stora stallen i närheten av mig så är det ganska mycket folk men kanske att 1 av 7 hästar har något någongång men betydligt mer sällan än vad man kanske kan tro? Det är blandat hobbyryttare och tävlingsryttare på rätt hög nivå.

Jag har nu en äldre häst som tävlat högt högt, ej tonåring längre som böjdes regelbundet under tävlingsår, en gång innan säsong och en gång efter. Aldrig haft en ledinflammation eller ens en reaktion på böjprov. Den hästen har dock varit sjuk eller skadad på annat vis. En gång ett virus på levern, en spricka i hovbenet i yngre dagar, ett skadat öga.

Tror dock inte direkt det har med någon fantastisk ridning att göra utan mer exteriöreren och superbalansen och väldigt varierande ridning och träning på olika underlag. Tror knappt en nybörjare hade fått den hästen i obalans:D

Nu dom senaste åren böjs han inte längre, han är fräsch tävlar sporadiskt på lätt/msv nivå. Behöver lite mer uppvärmning än tidigare det är enda tecknet på ålderdom.

Har en yngre häst , har inte haft någon anledning alls att böja honom. han känns mjuk och fin och liksidig. Tror nog inte jag kommer böja honom "bara för att" utan vara uppmärksam på om han börjar kännas annorlunda.

Tillägg: Jag har de senaste typ 10 åren alltid masserat mina hästar själv och varit noga med det, har även en egen elapparatsmojäng som jag kan behandla dom med om det behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL

Förtydligar mitt tidigare inlägg.

Jag tror att den största skaderisken föreligger när ekipage börjar närma sig/ligger på MSV-nivå. Det är då felaktig ridning får störst effekt. Spänning istället för samling, tramp innan hästen är redo, byten och arbetspiruetter i obalans osv. Många får så väldigt bråttom när det är dags att kliva upp ett steg. När kraven på samling, skolor, form etc. ökar så ökar också kraven på ryttaren dels vad det gäller träningsupplägg och dels vad det gäller korrekt ridning.

Och det är min uppfattning att man inte klarar sig igenom tröskeln på MSV-nivå och upp i svårklass om man inte har en korrekt ridning och ett bra träningsupplägg (i vart fall blir man inte långvarig då).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker det finns fler aspekter på det.

Vad säger ett böjprov med reaktioner?
Är behandling och vila alltid rätt väg?

Om reaktioner är ok i högre ålder, vilken ålder sätter man som gräns?
det finns ju många hästar som mår bättre av att ha en stark kropp,
för den hjälper deras skevheter och svagheter.

Borde inte all dressyr ses som gymnastik? kanske inte sjukgymnastik
men inte heller som kinas variant där man pressar sönder barnen.

Om böjprov inte hade nån påverkan hade man gjort det även på föl/unghästar. Men det gör man inte, nån anledning till det måste finnas?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker det finns fler aspekter på det.

Vad säger ett böjprov med reaktioner?
Är behandling och vila alltid rätt väg?

Om reaktioner är ok i högre ålder, vilken ålder sätter man som gräns?
det finns ju många hästar som mår bättre av att ha en stark kropp,
för den hjälper deras skevheter och svagheter.

Borde inte all dressyr ses som gymnastik? kanske inte sjukgymnastik
men inte heller som kinas variant där man pressar sönder barnen.

Om böjprov inte hade nån påverkan hade man gjort det även på föl/unghästar. Men det gör man inte, nån anledning till det måste finnas?

Sjukt intressant! :bow:


Jag tycker för övrigt inte man kan skylla NÅGON skada på felaktig exteriör.

Det är väl för f*n vår uppgift som hästägare att se till att hästen är såpass jämn/stark/smidig i sin kropp att den inte tar stryk av vårat arbete? Den som har en häst med sämre exteriör ska självklart inse att den kanske behöver lägga in mer grundarbete och kanske behöver mer/annorlunda hjälp eller vad som nu krävs för den individen.

Som tex Nomi(jag kan inte stava) verkat visa på i denna tråden. Jag har varken sett filmen eller läst alla inlägg, men vill påpeka att ovan inte var någon form av påhopp riktat mot Nomi :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*
Tråden är över 2000 inlägg. Den som vill får gärna öppna en ny filmtråd. Vill man diskutera något annat ämne kan man starta en tråd om detta.

/break_a_leg, moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
858
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 764
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp