Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tittade som sagt knappt på dressyrfilmen utan tyckte filmen från fälttävlansträningen såg roligare ut så därför klickade jag på den.

Men utifrån allt du har skrivit om din hästs problem och bilder du har visat på den så har du helt klart en hel del att jobba med.:) Hur du väljer tränare är helt upp till dig och jag kan inte uttala mig om den här tränaren är bra eller inte eftersom jag inte alls känner henne eller vet vem det är heller för den delen.

Alltid bra att fråga vad syftet är med en övning men ska du använda träningstiden med att ifrågasätta tränarens motiv större delen av passet med motiveringen att tre-fyra personer på bukefalos har skrivit att detta är dåligt/felaktigt så känns det som slöseri på både din och tränarens tid.

Mitt råd till dig är att antingen beslutar du dig för att fortsätta på den linjen som ni har börjat och köper det konceptet eller så får du helt enkelt se dig om efter en annan tränare som faller ballefalos användare bättre i smaken.

Du har en bra poäng där. :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Håller med om att man måste välja tränare och väg efter eget tycke och smak.

Men lägger man ut en film på ett diskussionsforum så får man ta att det blir diskussioner om häst, träning, form osv. Handlar nog inte om att "tränaren inte faller ballefallos" i smaken, utan att det helt enkelt är folk som har valt en annan väg och därför ifrågasätter.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag har valt tränare. Jag har valt att fortsätta för att jag känner att det händer mer positiva saker än på länge och jag har valt att fortsätta även om folk här skriker rakt ut. Jag tror på att hon har en plan och jag vet varför vi gör som vi gör. Och jag vet vad planen är. Det jag har tagit till mig är att ha lite mer öppna ögon och vara lite mer medveten om vad som sker, och fråga varför vi gör som vi gör om jag inte vet varför.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*KL*
En liten film på mig och zorro från dagens lilla pass. Han är under igångsättning och jag hoppas verkligen att han är frisk vid nästa ÅB den 17/1.

http://www.youtube.com/watch?v=iOFDJQ9eFSk&feature=youtu.be

För att återgå lite till trådens ämne så undrar jag hur ni tycker min häst rör sig på denna filmen? Jag tycker mig ana en viss markering v.bak men har kanske stirrat mig blind på hans hälta för länge. Filmen är även skickad till min vet. som behandlar honom så svar från henne hoppas jag få imorgon.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Man behöver inte vara en gris för att vara veterinär. Nej, jag rider inte svårklass. Men då menar du att ingen i världen får ha åsikter om hur Anky rider tex?

Nej det jag menar är att det i stort alltid är läktarryttaren som kan bäst. Åsikter får man ha men nu talar vi om en tjej som lagt en film här och inte Anky, tror att hon skiter högaktningsfullt i vad vi här tycker:D däremot tror jag att en svårklassryttare har tränat mer och fler hästar än de flesta.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

:rofl::rofl::rofl:

Jag håller med dej, och tycker det blir väldigt mycket övertoner åt alla håll här. Som om en del liksom passar på av någon underlig anledning.:confused:
Det tycks ligga en massa annat bakom som inte handlar om det här ekipaget alls faktiskt. Det fanns anledning att komma med frågor till Nominous precis som till många andra, men här hände något....

Bra beskrivningar också av ditt alternativ, jag håller med. :bow:

Syftar du på mig så läser jag för lite här ute, e en periodare men kan ändå vara nyfiken på kunskapen hos kritikerna.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

För att återgå lite till trådens ämne så undrar jag hur ni tycker min häst rör sig på denna filmen? Jag tycker mig ana en viss markering v.bak men har kanske stirrat mig blind på hans hälta för länge. Filmen är även skickad till min vet. som behandlar honom så svar från henne hoppas jag få imorgon.

Ja den ser faktiskt klart ofräsch ut bak! Kan även vara från ryggen. Men om du redan vet att det är en skada så är det väl troligen den. Men helst skulle man ju sett honom trava utan ryttare om man ska kunna bedöma mer. Inte bara en liten markering som du säger utan jag skulle betrakta den som halt utifrån filmen. Tyvärr.:(
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja de som har syften bakom att gå in så engagerat vet säkert om det själva. Som sporadisk läsare kan man ju dra slutsatser :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja de som har syften bakom att gå in så engagerat vet säkert om det själva. Som sporadisk läsare kan man ju dra slutsatser :)

Jopp och att jag frågade om kunskap/bakgrund är inte för att vara otrevlig utan som jag skrev av ren nyfikenhet:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

I skritt tyckte jag den var ojämn bak, spec i hörnet då ytterbak ska bära mest vikt? Den tar kortare steg m höger bak i skritten?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jopp och att jag frågade om kunskap/bakgrund är inte för att vara otrevlig utan som jag skrev av ren nyfikenhet:)

Nej nej det var inte alls dej eller din fråga jag tänkte på:) Själv kommenterade jag inte heller träningen eftersom det är svårt när man ser några minuter av en häst med vissa problem, utan jag hade frågor om upplägget efter den första infon bara. N förklarade lite mera hur hon har tänkt och jobbat.

Nej jag tänkte inte alls på din fråga och du tillhör inte dem som fått filmer/upplägg ifrågasatt vad jag vet så jag tänkte inte alls på dej!
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vad tråkigt! Jag har inte följt er men det verkar som om du ändå har koll på vad det är.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag hade även funderat över varför den är så tjafsig fram? Är det för att den inte går fram till bettet? Går den inte fram till bettet för att det är obehag fram? Eller obehag bak?

Sådant där blir ju en ond cirkel... Hästen arbetar fel- skadad - sätts igång och arbetar fortfarande fel - skadad igen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Går mycket bättre fram till bettet nu än vad han någonsin gjort har aldrig haft ngt stabilt stöd i handen, är inte arbetad sedan i oktober, efter det mestadels uteritter och vila. Är fortfarande bara inne i sin första skadeperiod, behandlad h.framkota, båda bakknäna första klinik besöket, andra besöket nästintill ohalt, endast behandling i v.bakknä. Kan inte gå i sjukhage då han blir helt rabiat, därför får han gå i stor hage med kompis = rör sig ngt mer än vad som är bra.

Sätts igång enl schema från vet.

Första dagen som halt efter andra behandlingen igår. Innan dess klockren( för att vara otränad)

Hältorna bak sägs vara efter att ha lekt för hårt med två unghästar som är bra mkt kvickare än honom, under en växtperiod. Vet inte vad som händer härnäst men avvaktar med den uppsuttna motionen och ska tömköra/longeras inspänd imorgon. Ev endast arbete i skritt.

Vi får se, jag har inte bråttom. Blir det skritt och lätt trav motion till sommaren så får det bli det.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jättesvårt att sia om vad det kan vara, men vad händer om du bromsar upp lite? Han trillar liksom iväg och blir väldigt överilad - och då är det extra svårt att se om det är något som felar. Antingen springer de så att en hälta inte riktigt syns (i alla fall min kan springa ifrån en hälta och se okej ut trots att han verkligen inte är det om han får kubba på lite) eller så springer de så att de ser obalanserade och därmed halta ut.

Det är verkligen apsvårt att rida en häst som varit halt relativt nyligen (och framför allt som man inte är säker på är kry än), men jag hade nog ändå om jag var du försökt sätta den i liiite mer arbete. Kortat tygeln och kortat upp formen på den lite och gett en tydligare ram - och sänkt tempot för att försöka hitta balansen. Jag hoppas verkligen att den är kry, det vore för trist för er annars! :(
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nominous: Vill börja med att säga att jag inte sett filmen - så kan inte uttala mig om den faktiska ridningen (kan inte se den).

Jag kan till viss del förstå din känsla av förvirring och hopplöshet men du: försök sträcka på dig och skaka av dig lite känslor av ofullkomlighet. Jag tror faktiskt inte att någon här menat något illa - även om jag förstår att det slagit ond rot i dig. Är man redan innan orolig och lite hjälplös vad gäller sin häst och sin ridning så är just argumentet "den kommer gå sönder" rätt smärtsamt men Försök verkligen se förbi det och se det som att du nu fått några nycklar till att ifrågasätta din egen ridning med!

Jag har själv valt att ta till ganska okonventionella metoder med min häst förr om åren för att komma ur en ond spiral och tro mig - det faller sällan i god jord. Tack och lov så litade jag fullt ut på min veterinär och min tränare (som agerade i samråd) så jag kunde se förbi alla förmanande kommentarer om att "han kommer aldrig bli gammal om ni rider så där" som jag fått genom åren (bl.a. här) och snarare tänka: "nåja, vi får väl se". ;) Ett tjockt lager skinn på näsan är nog bra om man skall lufta sin ridning offentligt om man redan är lite självmedveten och "nojjig" - men att däremot diskutera med din tränare och be om att få förklaring ger nog bara mer nytta och lite mer utbildning för pengarna du investerar!

Det är väldigt svårt att visa upp ridning som inte är "färdig" här - i alla fall om man aktivt rider på ett sätt som inte passar in i TR-normen. Jag red exempelvis i över ett år med manken som högsta punkten i högt tempo på min ledinflammationshäst - dessutom under idogt förböjande växelvis utåt och inåt. Det var inte direkt enligt skolboken heller - vilket folk givetvis påpekade rätt flitigt. Själv diskuterade jag gärna - men höll mig till den plan vi satt upp - och det gick i alla fall inte mer åt helvete än innan. :D

Försök se det som att folk bara försöker förstå - det finns faktiskt alltför få tränare som vågar tänka utanför normen och väldigt många tränare verkar läsa högt ur Ridlära 1 A-häftet och bara rapa upp sådant alla ryttare hört till leda - men ännu inte lyckats genomföra - utan att faktiskt se till ekipagets verkliga förutsättningar. Då är det inte så konstigt att det höjs ett och annat ögonbryn vid lite mer kontroversiell ridning - och det tycker jag är bra! Ifrågasättande är bra - men du får försöka borsta bort askan och inte ta det som ett misslyckande att du inte tänkt de tankarna själv. Jag känner inte en dressyrryttare irl tror jag som aldrig haft en ledinflammation på sin häst - bara där ligger du före de flesta av oss. ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Försök se det som att folk bara försöker förstå - det finns faktiskt alltför få tränare som vågar tänka utanför normen och väldigt många tränare verkar läsa högt ur Ridlära 1 A-häftet och bara rapa upp sådant alla ryttare hört till leda - men ännu inte lyckats genomföra - utan att faktiskt se till ekipagets verkliga förutsättningar. Då är det inte så konstigt att det höjs ett och annat ögonbryn vid lite mer kontroversiell ridning - och det tycker jag är bra!

Kunde inte hålla med dig mer! Och har man dessutom lite svårt för sig som häst eller ryttare (eller för den delen båda) så är det självklart att man inte kan använda sig av samma träningsmetoder för alla.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag känner inte en dressyrryttare irl tror jag som aldrig haft en ledinflammation på sin häst - bara där ligger du före de flesta av oss

Oj. Det låter inte bra. Och vad är det ett tecken på i så fall menar du? Jag fattade inte riktigt vad du var ute efter med det?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag menade att det är väldigt lätt för folk att gasta om hållbarhet - men det verkar vara väldigt svårt att uppnå. Jag har so far aldrig irl träffat den där hästen som "aldrig varit halt" på riktigt (bara sådana som folk påstår aldrig varit halta :crazy: ) - trots koll regelbundet. Och då menar jag inte hästen som inte är halt utan provokation - är de halta så det syns utan böjning är de ju Kraftigt halta. Även en liten känning är ju trots allt en känning - sedan behöver de ju inte som min vara stuphalta på tre ben varje gång, men i den verklighet jag lever i så är hästar ofta borta från träning ett par veckor om året i alla fall pga diverse krämpor. Sällan sådant som måste sprutas kanske, men däremot allmänt antiinflammatoriskt i någon vecka och vila.

Och innan någon blir hysterisk: Jag menar alls inte att alla hästar går sönder gång på gång - men att så gott som alla dressyrhästar på nivå över iaf LA som jag träffat på någon gång under årens lopp åkt på någon skit. Och har man då en häst som trots en uppenbart felaktig exteriör ändå lyckats hålla sig helt utan en enda ledkrämpa så tycker jag att man inte bör oroa sig alltför mycket över vad som skrivs på ett internetforum helt enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
853
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 763
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp