Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Och innan någon blir hysterisk: Jag menar alls inte att alla hästar går sönder gång på gång - men att så gott som alla dressyrhästar på nivå över iaf LA som jag träffat på någon gång under årens lopp åkt på någon skit. Och har man då en häst som trots en uppenbart felaktig exteriör ändå lyckats hålla sig helt utan en enda ledkrämpa så tycker jag att man inte bör oroa sig alltför mycket över vad som skrivs på ett internetforum helt enkelt.

En människa som levat några år har ju naturligtvis gjort sej illa och haft ont några gånger och samma med en häst. Men att varenda dressyrhäst haft ledinflammationer som du först påstod, ja då tycker jag ni ska se över hur ni tränar hästarna i dina trakter:o
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Veterinären har nu tittat på filmen och ansåg att vi borde försöka komma in denna veckan istället för nästa och ev även rida honom på plats hur det nu ska gå till på Jägersro men ok. Så vi får se vad som sägs sen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, jag önskar det gick att se en röd tråd men det handlar om ett ganska stort urval. :D I ärlighetens namn känner jag inte så många hoppryttare längre men de jag stött på har alla haft någon inflammation någon gång på sina djur de också - jag tror helt enkelt inte på den friska hästen längre. Men vem vet, kanske bara är i Göteborgstrakten det ser ut så här - i så fall borde verkligen ni från resten av landet komma hit och lära ryttarna här hur ni gör. ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

jag tror helt enkelt inte på den friska hästen längre.

Det där är ju lite skrämmande tycker jag?

Jag rider dressyr, för tävling såklart, men också väldigt mycket för hästens hållbarhet. Jag vill behålla min vän i livet så länge som möjligt. Rider man så att hästen får ledinflammationer eller andra förslitningsskador kanske man ska se över sitt träningssätt?

Min 17åring som har tränat och tävlat LB-MsvC i väldigt många år, med 4 olika ryttare har aldrig varit halt, och då menar jag verkligen aldrig. Så jag hoppas och tror på den friska hästen, och framförallt på att folk rider för att hjälpa sina hästar att vara friska.

Sedan att hästar gör sig illa i hagar går ju inte att komma ifrån, men det är en helt annan sak.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack för många intressanta synvinklar!! Nyttigt att läsa :) Tar till mig allt ni skriver. Ska bara försöka sortera upp allt bra nu :D
Jo jag insåg jag med att det inte är en bra idé att lägga ut film som inte visar förstklassig träning enligt TR. My misstake. Men man lär sig hela tiden. Hoppas kunna återkomma med fin ridning om vi någonsin kommer till någon sådan.. haha. Men då ska jag verkligen välja vad jag ska lägga ut med kritiska ögon och bara det som jag känner är perfekt. Fast det lär inte vara perfekt nog. ;)
Nä det är svårt det där med hållbarheten. Jag sitter bara och väntar på en reaktion efter att han jobbat han hårt i ett halvår nu, hårdare än han någonsin gjort i hela sitt liv. Och jag är faktiskt helt förbluffad över att denna häst inte har problem med ledinflammationer (ännu peppar peppar*). Han gick ju i två år med på tok för rak sadel så när han kom till mig lade han sig ner när man tog han i länden. Därav alla svåra låsningar i bröstryggen och länden. Och det har fått ruskiga konsekvenser av de där sadlarna.. Jag har jobbat som ett svin och lagt ner tårar över att hitta sadlar som funkar. Men det är värt det. Men det har ingen annan tyckt som haft honom innan. Har som tur är film och foto från nästan större delen av hans liv så man ser vad han gått med för sadlar och hur han sett ut i ridningen. Riktigt nyttigt att ha att titta tillbaka på och man får förståelse varför saker ser ut som de gör idag efter lång tid av felaktigheter. Jag hoppas bara att jag ska kunna hålla honom fräsch nu. :)

Övrig notis till intresserade..
Var iafl till ET idag igen och han är bättre än förra gången. Så än så länge är han inte döende som det verkar. Kan andas ut lite iafl då.. Han har fått mer rörlighet i sidled i ryggen än innan men kvar är nu bara bröstryggkotorna som inte går att höja maximalt och lite av de roterade kotorna i länden som ger en liten karp. Med bara detta kvar nu av allt han haft så är han så bra han kan bli egentligen för tillfället med det jobb som gjorts av ET och träning.
Det som är kvar som gör att han inte kan höja ryggen maximalt tror ET kommer ta upp till ett år att ordna. Det sitter svårt till och låsningarna är kraftiga, och brukar vara svåra att manipulera tillräckligt och tar lång tid att ge efter och lägga sig rätt. Hästen har nog gått med dessa låsningar mycket länge eftersom de är så svåra att få bort.
Så nu fortsätter jobb hemma i mest skritt och galopp. Så lite trav som möjligt enligt vet och ET. Så vi får väl prova det då. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Självklart hoppas även jag att alla rider för att få sunda hästar. Hållbarhet diskuteras ju flitigt och alla försöker hitta sitt rätta upplägg - men det verkar lika svårt att träna upp en häst utan bieffekter som en människa. Skillnaden med en människa är ju att man oftast märker det snabbare. På min egen har jag gått över till halvårsvisa böjprov för att hitta skador i tid.

Just det du säger angående folks vilja och planering känns som en felaktig ingång till problemet. Jag vet att alla de jag känner älskar sina hästar och vill dem väl - men har ändå haft oturen att någon gång gå över gränsen (eller inte märka något litet som efter ett par ridpass satt sig som en hälta). Huruvida uppkomsten till en ledinflammation varit en hagskada eller ej går ju aldrig att helt veta, men onekligen så har skadorna kommit. Trots noggranna upplägg och fokus på långsiktighet och hållbarhet. Det handlar inte om att människor inte försöker eller vill -eller har ett sunt tankesätt. En överansträngning är oerhört svår att hålla stången ändå - framför allt på en ambitiös häst kanske som bara tuffar på ändå trots små känningar.

Det är bara att gratulera till din friska häst - jag är extremt avis för egen del och det tror jag många andra är också!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det där är ju lite skrämmande tycker jag?

Jag rider dressyr, för tävling såklart, men också väldigt mycket för hästens hållbarhet. Jag vill behålla min vän i livet så länge som möjligt. Rider man så att hästen får ledinflammationer eller andra förslitningsskador kanske man ska se över sitt träningssätt?

Min 17åring som har tränat och tävlat LB-MsvC i väldigt många år, med 4 olika ryttare har aldrig varit halt, och då menar jag verkligen aldrig. Så jag hoppas och tror på den friska hästen, och framförallt på att folk rider för att hjälpa sina hästar att vara friska.

Sedan att hästar gör sig illa i hagar går ju inte att komma ifrån, men det är en helt annan sak.

Fast det tycker jag inte är så speciellt konstigt på den nivån. En vanlig motionärsjoggare blir heller inte skadade lika ofta som en terränglöpare på elitnivå.

Med de ökade kraven på arbete vid högre nivåer ökar också kraven på ryttaren för att lyckas hålla hästen frisk och fräsch.

Så inget illa ment, men för mig är det inte så förvånande (även om det finns de som lyckas rida sönder hästarna även på den nivån).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men man kan ju vända på det också... I klasser lb-msvc är det sämre ryttare som rider. Ju högre klasser man rider, ju skickligare ryttare krävs och förhoppningsvis arbetar hästen bättre. Det är väl just hästar på hobbytränings/tävlingsnivå som är mest skadade enligt försäkringsbolagen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

fast det är i de klasserna de flesta rider?
jag tror inte att Saramara bara syftar på ekipage i högre klasser.

Jag känner inte heller igen det. Visst har jag vänner som haft skadade hästar men det har varit pga nåt och när man behandlat har man funnit en defekt eller liknande. Men upprepande ledinflammationer pga träningen upplever jag
inte som vanligt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Huruvida det är pga träning vet ju ingen. "Alla" påstår ju alltid att skadan uppkommit i hagen. ;) Eller p.g.a. hovslagare eller sadel... :D

Dessutom skriver jag inte upprepade - men att ha gått från unghäst till exempelvis MsvB utan att någon gång ha haft en ledinflammation av något slag (om det sedan kommer efter den klassiska "gått omkull i hagen" eller ej kan man ju aldrig veta) som gjort att hästen under en period fått vila eller för den delen medicineras - det känner jag inte till någon häst som klarat sig utan faktiskt. Förutom de som aldrig böjs igenom förstås, men dem kan man ju inte räkna in, där har man ju inte någon aning om hur de ser ut efter en provokation t.ex.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nej helt oskadad genom livet är nog få hästar som inte är.

Men jag tycker nog det är stor skillnad på att det sker en gång,
man finner ett problem och rättar till, och att få det upprepade gånger.

sen håller jag med dig om att alla inte kan träna på samma sätt.
Man bör vara ute efter samma mål, att följa utbildningsskalan men
för många av oss är vägen rätt krokig.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Huruvida det är pga träning vet ju ingen. "Alla" påstår ju alltid att skadan uppkommit i hagen. ;) Eller p.g.a. hovslagare eller sadel... :D

DET håller jag med om! När hästar har skador är det alltid tidigare ägarens ridning, sadlar hos tidigare ägare, hovslagare hos tidigare ägare, fodervärdar som vanskött, hagar naturligtvis och annat som inte har med nuvarande ägaren att göra;)

Jag tror också att en häst som är hos samma ägare har större chans att hålla sej ok, hästen anpassar sej till sin ryttare och klara sej kanske rätt ok på det. Men så kommer nya ryttare och ändrar, fortsätter träna på samma nivå, men rider på ett annat sätt och hästen tvingas belasta annorlunda - och överansträngs. Sen skylls allt på gamla ägaren förstås.


Dessutom skriver jag inte upprepade - men att ha gått från unghäst till exempelvis MsvB utan att någon gång ha haft en ledinflammation av något slag (om det sedan kommer efter den klassiska "gått omkull i hagen" eller ej kan man ju aldrig veta) som gjort att hästen under en period fått vila eller för den delen medicineras - det känner jag inte till någon häst som klarat sig utan faktiskt. Förutom de som aldrig böjs igenom förstås, men dem kan man ju inte räkna in, där har man ju inte någon aning om hur de ser ut efter en provokation t.ex.

Nej jag tror inte att de flesta hästar upp till msv har haft ledinflammationer. Det gör jag faktiskt inte.
Jag tror kanske däremot att om man som du har haft upprepade problem med tex ledinflammationer så ser man mycket sånt omkring sej, ungefär som man ser många gravida när man är gravid....:) Det kan ju t om kännas lite bra om man tänker att det är så, jag vet inte.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Så nu fortsätter jobb hemma i mest skritt och galopp. Så lite trav som möjligt enligt vet och ET. Så vi får väl prova det då. :)

Det låter bra! Jag ville som sagt inte gå in så mycket i diskussion om din tränares upplägg men det som jag reagerade på var korrigeringen, som inte funkade bla beroende på tempot som jag tycker var för högt för att hästen skulle klara att balansera upp sej, och då händer inget mer än att det snarare sliter tror jag. Trav är en gångart som kan slita på bla lederna så det låter klokt. Hoppas det går bra!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men det var ju precis så jag skrev - att det faktum att hennes häst Aldrig haft någon ledinflammation (trots rigorös kontroll) gjorde henne tämligen unik. :D Jag vidhåller att något skit alltid förekommit på alla tävlande hästar jag känner till, sedan kan det ha räckt med Metacam i fem dagar och två veckors vila - men det har ändå funnits en känning och därmed en inflammation (om än en mycket liten sådan).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Inte har - som i presens - men någon gång haft någon form - det är min misstanke. Jag blir livrädd när jag läser hästannonser och ägaren skriver att hästen aldrig varit halt, en sådan häst skulle jag aldrig åka och titta på ens för i min värld innebär det att hästen aldrig är genomkollad ordentligt. ;)

Och ja, jag är skadad. Jag ser hältor på många "friska" hästar där ägarna glatt rider vidare och tycker hästen är kry eller "alltid varit stel så det är inget konstigt" - och det beror ju säkerligen på att jag undermedvetet ständigt letar på min egen för att kanske en dag lära mig se tecknen i tid. Nu har jag dock gett upp den kampen, han får finna sig i att åka till klinik två ggr om året för böjning om han skall fortsätta träna.

Sedan är det stor skillnad mellan träning och träning också. Det jag gör nu med min tycker nog många är "träning" utifrån vad jag läser på bloggar o.s.v. och för mig är det ytterst lätt motionsridning - och på den nivån skall inte en häst utan defekter gå sönder.

Jag tror tolkningsramen är väldigt olika - när jag skriver ledinflammation så tror jag många tänker tregradig hälta efter böjning och upprepade sprutor i led för att bota. För mig är det alla former av böjprovsreaktioner som gör att hästen inte är u.a. och som renderar i någon form av direktiv om vila eller lättare motion eftersom en överansträngning är på ingång - oavsett anledning. En stor anledning till ledinflammationer är ju faktiskt trauma i form av vrickningar o.s.v. - men slutresultatet är detsamma. Oavsett om hästen går i obalans och får reaktioner i framknän eller om den översamlas och får känningar i has eller bakknän.

Eller om den "alltid varit sådan och dessutom blivit kall i regnet" vilket verkar vara årets stora ursäkt till varför en häst är uppenbart oren för blotta ögat på rakt spår. ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker diskussionen är intressant, särskilt när vi pratar låga hältor och ledinflammationer, och hur frekvent det anses vara en primärskada osv. Det finns ju ett par ställen i sverige där veterinärerna har ett helt annat förhållningssätt och inte ens tror på att låga hältor är primärproblem, utan att problemen börjar högre upp i kroppen och fokuserar på att behandla där. Som jag förstått det har detta enligt deras egen statistik iallafall, inneburit väldigt mycket färre hästar med låga hältor rent allmänt, och ännu färre som döms ut. Jag tycker teorin och förhållningssättet är både intressant och vettigt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det håller jag med om! Jag skulle (trots att jag själv har haft turen att hitta veterinär som ser väldigt mycket till helheten, föreslår träningsupplägg och övningar och påpekar skoning, vikten av avsutten träning osv och som dessutom är kiropraktor) gärna se fler veterinärer som arbetade i team dessutom.

Jag hade gärna betalat mer för att få tillgång till beridare som arbetar ihop med veterinär och framför allt duktiga träningsfysiologer som är inriktade mot ridhästarbete för dressyr exempelvis för hjälp med träningsupplägg osv. Sedan tycker jag det överlag är beklagligt att det beror så oerhört mycket på vilken veterinär man åker till samt hur man som person framstår. Jag trodde i min enfald att knasiga igångsättningar med fokus på lång tygel, raka spår (och därmed katapultigångsättningar till högre gångart för att "hinna med" innan kortsidans mycket lätt böjda spår) och förbestämda intervall av typen "trav 15 ggr 30 sekunder" o.s.v. var passé - tills jag sett stallkompisar komma hem med denna typ av igångsättningsscheman som efter ett halvår gör att hästen fortfarande inte rids ordentligt, tappat alla muskler, ägaren blivit rädd och trillat av x antal ggr, hältor börjat vandra i kroppen o.s.v.

Nu är det egentligen inte den typen av hältor jag upplever mig se så frekvent (tack och lov) dock utan snarare den typen som upptäcks vid en rutinkontrolls genomböjning. Den stora skillnaden är att ryttare som jag på min nivå verkar ha slutat göra regelbundna kontroller av sina hästar utan väntar in att en hälta faktiskt syns eller känns - och att tecken som låsta ländryggar, spända nackar och stelhet i sidorna inte uppmärksammas som de symptom på en ofräschet som de oftast är. Där upplever jag att grupperingen över mig som är proffsigare i sin ridning och rider bättre och på en annan träningsintensivnivå har mer koll på sina hästar och ofta i samråd med tränare har en speciell veterinär som regelbundet checkar av status. Därmed inte sagt att saker inte hittas, men de hittas mycket tidigare och leder sällan till den typen av dubbelsidiga hältor som jag själv ridit dit vid flera tillfällen under min hästs liv.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tror också att vi är mycket sämre på att se saker på våra
hästar idag. Därför kan vi inte sluta i tid eller avgöra när nåt
bekymrar hästen. Vilket leder till större skador, ett extremt täckesanvändande, ökande fång/andra sjukdomar och galna hästar.

Däremot är jag inte alls säker på att böja leder är svaret.
Jag ser ingen mening med att böja hästar rent rutinmässigt när
de funkar i sin vardag. Om de inte funkar är det en annan femma
men dessa "rundsmörjningar" som sker tycker jag är dumt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag håller inte alls med dig i det du skriver, visserligen böjer inte jag min häst en gång i halvåret heller. Jag tycker inte det verkar sunt men det är en helt annan diskussion. De i min bekantskapskrets som har behandlat sina hästar upprepade ggr, vågar jag påstå att jag blir inte ett dugg förvånad över förekomsten av dessa inflammationer. Sen om det beror på ridningen eller hästens exteriör tål ju att diskuteras. Att det någon gång uppstår något säger jag ingenting om men upprepade gånger och en och samma ryttare med flera olika hästar. Men jag kanske bara har haft tur som aldrig har haft en häst skadad av den anledningen. "Peppar, peppar"
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Och jag håller med dej. Jag kommer mest på ryttare som haft hästar med återkommande ledinflammationer och/eller på flera olika hästar dessutom, som har varit tex dressyrryttare som tränar väldigt ensidigt och mycket på ridbanan, men aldrig hoppar eller rider ut sina hästar och ger dem en allsidig träning. Hästar som är rena hopphästar och hoppas i tid och otid samma sak.
Jag tror inte nivån där har så stor betydelse, msv är inte särskilt hög nivå faktiskt för en dressyrhäst. Jag tror mera på felaktigt och eller ensidigt arbete, ryttarbyten (som jag skrev förrut), och/eller gamla skador som inte fått läka ut utan mörkats vid en försäljning eller där ryttaren av okunnighet satt igång för tidigt och på fel sätt. Avseende alla, inte bara dressyrhästar.

En trend idag verkar vara att boxvila tex är något som alla vill undvika till gränsen för fanatism och tron att hästar alltid måste gå under utan hagvistelse med kompisar. :crazy: Hästar släpps ut alldeles för tidigt att härja runt med kompisar, ha stora hagar, och ägaren säger att "han är så mycket lugnare då". Jovisst, 99 procent av tiden kanske, men så händer en enda sak som drar igång dom och så är det kört. Skador får inte läka ut.

Ja det finns mycket att tänka om det där och spekulera om. Det kanske är dags att ta det på Hästvård istället snart:angel:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
858
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 764
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp