Bukefalos 28 år!

Ny häst som bråkar

Sv: Ny häst som bråkar

PS. Men jag måste lägga till att det i mina ögon var fel av ridskolan att sälja hästen utan att informera om att just ridskolehästar kan ha svårare med att klara av att flytta, både för att miljön blir ny och ridrutinerna ändras så dramatisk. Många ridskolehästar, både gamla och unga, reagerar med att bli som förbytta när dom slutar arbeta och byter miljö!
 
Sv: Ny häst som bråkar

Håller helt med dig, det är inte "normalt" och det är inte en häst man säljer till någon som söker en trygg och okomplicerad ridhäst.

Många här tyckt tycka att det är helt ok att man ska sätta igång med problemlösning, arbeta från marken, att det ska nog lösa sig om några månader etc etc - det är väl inte det man vill köpa på sig precis? Det är klart att hästen är mera lättsåld om man sätter ut att den förutom att vara f d ridskolehäst dessutom är totalt okomplicerad, alla kan rida den. Hade man skrivit sanningen; avdankad ridskolehäst som stegrar sig, skenar och är allmänt icke välriden säljes - då hade svaren inte blivit så många och priset blivit ganska mycket lägre skulle jag tro.

De ryttare som söker utmaningar eller tävlingsämnen, hästar som har det där lilla extra och som kanske innebär problem för fritidsryttaren, de söker knappast efter f d ridskolehästar bland annonserna.

Som jag sa förut; den här hästen borde ha lämnats tillbaka men jag vet också hur svårt det är att få rätt i sådana här fall. Tråkig sits för köparen verkligen.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Har ju gått en vecka till nu och jag måste säga att damen gör framsteg. I måndags red jag henne på ridbanan igen och jag vet inte vad som hänt med henne men hon var kolugn. Bråkade ingenting, stressade inte något heller. Testade att rida ut en väldigt kort bit bara för att kolla av hur hon betedde sig. Hon blev lite stressad av det men gjorde inga dumheter. travade och galopperade lite, då blev hon stark, tog ett tag att lugna ner tempot men hon dummade sig inte någonting. Så det blev guldsjtärna i kanten den dagen.:bump:

Tror jag var lite för snabb med att börja rida henne efter bara en vecka hos mig. Hon behövde tydligen mer tid. Men då ville jag inte vänta mer eftersom hon ju var van att gå varje dag. Tyckte en vecka verkade lagom. Men sedan ska man veta att den här hästen har varit med om många omställningar i sitt liv. I alla fall de två senaste åren. Hon kom till sverige från Spaninen 05. Reds in, visade sig vara dräktig, fick föl, gick med fölet, avande fölet, gick på ridskolan som ridskolehäst och såldes sedan till mig. Hon har varit en ängel hela tiden på förra stället men den här flytten blev kanske för mycket för henne. Det är bara en gissning. Men det positiva är ju att det känns som om att det kommer att bli bra. Har ju redan efter denna korta tiden hos mig gjort framsteg. Hon var lite galen att ta in från hagen ibland men efter lite övningar går hon nu snällt i grimma och grimmskaft. Och bättre och bättre att rida. Det är bara ute det inte är helt ok ännu men jag har ju inte haft henne någon tid alls ännu så jag är inte så orolig.

Det är ju bara att gratulera hästen att hon inte kom till någon nybörjare för då hade det kanske slutat tokigt. I detta fallet talade ju säljaren sanning, hon var en ängel som var lätt för nybörjare att hantera. Just nu har ängeln blivit lite busig men vi får hoppas det beror på för mycket omställningar och att det går över. Verkar ju som att det går åt det hållet iaf även om det är lite tidigt att säga.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Hon har inte varit hos dig så länge.
Ta det lite lugnt, vänta ut henne. Träna ledarskap och var väldigt konsekvent. Jag köpte precis en sådan häst som du beskrivit här, men hon var heller ingen gudahäst när hon kom. NU är hon däremot det, men så har vi också varit tillsammans i tre år. Det tar TID att lära känna varandra, vissa behöver längre tid än andra.

MEN så finns det ju också dom hästar som liksom går igenom någon slags personlighetsförändring när dom byter ägare. Det hände ett litet shettissto som vi köpte för några år sedan.
Hon var jättegullig och go´där vi köpte henne ifrån. Hanterades av barn och verkade gudasnäll. Vi köpte henne till dottern, då fyra eller fem år gammal, minns inte exakt.
När hon kom till oss började hon med att brunsta. Helknäpp blev hon men vi tänkte att det beror väl på brunsten. Brunsten försvann men knäppheten bestod. Tillslut gick det inte att ha henne ihop med dom andra hästarna, hon attackerade direkt. :crazy:

Det gick inte att gå in till henne i boxen, då vände hon rumpan till och slog. Hon blev näst intill ohanterbar. Den lilla skiten! :eek:

Vi satte ut annons på henne, VÄLDIGT billigt, där vi påtalade problemet. En person ringde, deras tonåriga dotter ville ha en körponny. Dom fick köpa henne men var fullt medvetna om hur hon varit.
Det hjälpte inte att byta hem igen, hon var helt tokig. Dom fick ta bort henne. Tyvärr.

Usch, nu kom jag ju inte med någon upplyftande historia, kände jag... Men jag skulle tro att det här är ganska ovanligt. Så är nog inte fallet med din häst. Hon testar dig, helt enkelt. Dock på ett ganska obehagligt sätt.

Lycka till iaf. Jag hoppas att hon blir den häst du ville ha. :)
 
Sv: Ny häst som bråkar

Håller helt med dig, det är inte "normalt" och det är inte en häst man säljer till någon som söker en trygg och okomplicerad ridhäst.

Många här tyckt tycka att det är helt ok att man ska sätta igång med problemlösning, arbeta från marken, att det ska nog lösa sig om några månader etc etc - det är väl inte det man vill köpa på sig precis? Det är klart att hästen är mera lättsåld om man sätter ut att den förutom att vara f d ridskolehäst dessutom är totalt okomplicerad, alla kan rida den. Hade man skrivit sanningen; avdankad ridskolehäst som stegrar sig, skenar och är allmänt icke välriden säljes - då hade svaren inte blivit så många och priset blivit ganska mycket lägre skulle jag tro.

De ryttare som söker utmaningar eller tävlingsämnen, hästar som har det där lilla extra och som kanske innebär problem för fritidsryttaren, de söker knappast efter f d ridskolehästar bland annonserna.

Som jag sa förut; den här hästen borde ha lämnats tillbaka men jag vet också hur svårt det är att få rätt i sådana här fall. Tråkig sits för köparen verkligen.


Man kan ALDRIG NÅGONSIN garantera hur en häst kommer att uppföra sig hos en ny ägare. Hästar är INDIVIDER, inga robotar.

Även om en häst är en ängel hos den ena så betyder det inte att den fortsätter att vara samma ängel direkt efter en flytt.

Om vi skulle ta sådana här saker till domstol så skulle det bli väldigt dyrt för oss skattebetalare....
 
Sv: Ny häst som bråkar

Tacksam för att någon håller med.........

Jag blir otroligt himla misstänksam mot hela hästvärlden när jag läser hur många det är som tycker att "äsch, det är bara lite omställningsproblem/bus/stofasoner" när en häst gör så som har sålts som en nybörjarhäst/häst för orutinerade/nervösa ryttare. Ett sånt beteende kan innebära katastrof för den som verkligen är nybörjare/orutinerad/nervös och ska ses med allvar.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Tacksam för att någon håller med.........

Jag blir otroligt himla misstänksam mot hela hästvärlden när jag läser hur många det är som tycker att "äsch, det är bara lite omställningsproblem/bus/stofasoner" när en häst gör så som har sålts som en nybörjarhäst/häst för orutinerade/nervösa ryttare. Ett sånt beteende kan innebära katastrof för den som verkligen är nybörjare/orutinerad/nervös och ska ses med allvar.

Ja, men hästar kan utveckla nya beteenden med andra människor. Det är inte konstigt alls. Mitt sto är en dröm att hantera för den som hon uppfattar som en auktoritet. Ser man henne då är det lätt att tro att hon aldrig skulle göra något bus över huvud taget. Men sätt en nybörjare på henne... Det kan vara svårt att veta hur hästar reagerar. Ston är särskilt pigga på att ta kommandot, enligt min erfarenhet. Så nej, jag är inte säker på att försäljaren kunde förutspå detta.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Usch ja, sånt här är inte roligt...Min sista häst jag köpte gjorde så i början, fast jag red ju själv utan sällskap...Lite konstigt att din häst gör så när hon har sällskap av en annan häst, kanske därför hon inte passade som ridskolehäst:confused:

Olika hästar behöver olika lång tid på sig att klimatisera sig, du
kanske behöver ta det lite lugnare med henne ett tag.

:) Du kan ju alltid testa att leda hästen i stället för att rida, några gånger samtidigt som du har sällskap av ngn annan häst och se om det kan ge ngt resultat;)
 
Sv: Ny häst som bråkar

Ett sånt beteende kan innebära katastrof för den som verkligen är nybörjare/orutinerad/nervös och ska ses med allvar.

Är man så nervös osv ska man alltid ha backup. Oavsett vilken häst man ska köpa.
 
Sv: Ny häst som bråkar

*kl*

Skönt att det går bättre, tror absolut det kommer lösa sig så småningom när ni lärt känna varandra.
Ett exempel på en liknande sak är min ponny som kom tillbaka till mig för en vecka sedan efter att ha varit på annat håll i tre år. Han är världens snällaste och gör aldrig några dumheter (jag har känt honom i sju år), men igår gjorde även han sådana där "tvärvändningar" för att han blev rädd(?) för någonting. En kombination av vårkänslor, testing och att vi inte riktigt litar på varandra än, tror jag.
Lycka till med henne!! :)
 
Sv: Ny häst som bråkar

Vi BORDE ta alla oseriösa hästhandlare till domstol! Men det har vanligt folk inte råd med och det vet handlarna tyvätt om. De sitter ganska säkert och kan fortsätta med sin handel.

Hästar som säljs som okomplicerade och lättridna hästar, passande för nybörjare ska inte vara så känsliga för t ex en flytt. De är inga robotar men en välskolad häst med ett milt temperament stegrar inte sig eller skenar hem bara för att det är en ny ryttare på ryggen.
Då är hästen inte okomplicerad, PUNKT. Det är falsk marknadsföring och det funkar inte i någon annan bransch. Det är ungefär som om du säljer en hund till en barnfamilj och säger att den är mycket snäll, tycker om barn etc, och det första den gör i den nya familjen det är att hugga ett barn i ansiktet. Nej, hundar är inga robotar men det finns gränser och man måste veta på ett ungefär vad man säljer annars kan det bli mycket tråkiga följder för den som köper.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Jag köpte mitt sto när hon var fem år gammal. Hon påstods vara SÅÅÅ snäll och hade aldrig gjort något (något stissig när hon kördes men det gick nog att få ordning på). Travarmärr. Hade henne någon månad när jag en kväll körde hem förbi stallet. Hade bett några tjejer att ta in henne på kvällen vilket de lovat. De hade glömt. När jag skulle ta in henne blev hon som tokig. Hon var hungrig, stackaren vilket jag i och för sig insåg. Hon försökte springa ner mig och jag fick till slut freda mig.

Efter detta var det kört. Vid varje insläpp var hon hotande och började nu bralla när jag skulle rida. Från början var det ingen som trodde på mig men efter att de försökt ta in henne själva och blivit kringsläpade i trädgården så insåg de att det inte hade med min relativa okunskap att göra. Jag trälade i över ett år (tog bl a sakkunnig hjälp av NH tränare) och gjorde allt för att det skulle funka. Men mitt förtroende för henne var nu så rubbat så jag gav slutligen bort henne.

Såg då till att hon kom till en tjej som tyckte det var jätteroligt med bråkiga hästar och verkligen kunde ta det. De funkade tillsammans i många år innan hon slutligen såldes vidare. Jag ångrar lite att jag inte gav upp tidigare och släppte henne men jag hade inte facit i hand då.

Sant är dock som en del nämnt att hästar blir olika på olika ställen. Hon fungerade oerhört bra på nh-stället även med mig. Väl hemma igen blev hon samma.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Vi BORDE ta alla oseriösa hästhandlare till domstol! Men det har vanligt folk inte råd med och det vet handlarna tyvätt om. De sitter ganska säkert och kan fortsätta med sin handel.

Det är falsk marknadsföring och det funkar inte i någon annan bransch.

falsk marknadsföring
Detta är så vanligt.... köpte själv en ponny i slutet av -05. I annonsen stod det att ponnyn hoppade 1.20 bana med vuxen ryttare...När vi väl skulle börja träna henne så skenade hon runt banan, bara en himla tur att vi inte gjorde oss illa, när jag skulle stanna henne, fick jag ta till ridhusväggen och hon sprang rakt in i den:crazy: :cry:

Idag är hon annorlunda, men tyvärr fortfarande lättstressad, men om ett par år till med mkt kärlek och rätt träning är hon nog en kanonponny;)
 
Sv: Ny häst som bråkar

Vi BORDE ta alla oseriösa hästhandlare till domstol! Men det har vanligt folk inte råd med och det vet handlarna tyvätt om. De sitter ganska säkert och kan fortsätta med sin handel.

Hästar som säljs som okomplicerade och lättridna hästar, passande för nybörjare ska inte vara så känsliga för t ex en flytt. De är inga robotar men en välskolad häst med ett milt temperament stegrar inte sig eller skenar hem bara för att det är en ny ryttare på ryggen.
Då är hästen inte okomplicerad, PUNKT. Det är falsk marknadsföring och det funkar inte i någon annan bransch. Det är ungefär som om du säljer en hund till en barnfamilj och säger att den är mycket snäll, tycker om barn etc, och det första den gör i den nya familjen det är att hugga ett barn i ansiktet. Nej, hundar är inga robotar men det finns gränser och man måste veta på ett ungefär vad man säljer annars kan det bli mycket tråkiga följder för den som köper.

Återigen :bow: :bow: :bow: :bow:
Helt enligt logik och sunt förnuft
 
Sv: Ny häst som bråkar

Är man så nervös osv ska man alltid ha backup. Oavsett vilken häst man ska köpa.

Självklart :) men det var inte det som nu var diskussionen, diskussionen var vad man kan kräva av en häst som marknadsförs som nybörjarhäst/nervösryttarhäst. Och denna häst stämmer inte in på den beskrivningen iaf i min bok.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Vi BORDE ta alla oseriösa hästhandlare till domstol! Men det har vanligt folk inte råd med och det vet handlarna tyvätt om. De sitter ganska säkert och kan fortsätta med sin handel.

Hästar som säljs som okomplicerade och lättridna hästar, passande för nybörjare ska inte vara så känsliga för t ex en flytt. De är inga robotar men en välskolad häst med ett milt temperament stegrar inte sig eller skenar hem bara för att det är en ny ryttare på ryggen.
Då är hästen inte okomplicerad, PUNKT. Det är falsk marknadsföring och det funkar inte i någon annan bransch. Det är ungefär som om du säljer en hund till en barnfamilj och säger att den är mycket snäll, tycker om barn etc, och det första den gör i den nya familjen det är att hugga ett barn i ansiktet. Nej, hundar är inga robotar men det finns gränser och man måste veta på ett ungefär vad man säljer annars kan det bli mycket tråkiga följder för den som köper.

:bow: :bow:
Håller helt och hållet med dig och Tussinussen.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Det är ju bara att gratulera hästen att hon inte kom till någon nybörjare för då hade det kanske slutat tokigt. I detta fallet talade ju säljaren sanning, hon var en ängel som var lätt för nybörjare att hantera. Just nu har ängeln blivit lite busig men vi får hoppas det beror på för mycket omställningar och att det går över. Verkar ju som att det går åt det hållet iaf även om det är lite tidigt att säga.

Ja precis!
Tycker du har rätt inställning och bra att det börjar rätta till sig dessutom.
Jag tycker folk i tråden har missat att du INTE är ngn nybörjare och INTE hade som krav att hästen skulle vara lämplig för nybörjare, men att säljaren ändå kommenterade att hästen VAR så snäll. dvs säljaren har INTE haft ngt intresse att "pracka på" hästen på köparen utan beskrev hästen så som den uppfört sig på dennes ställe.
tycker folk verkar missa det här i tråden. samt att huruvida hästars beteende blir till ovana och rutin, till största delen beror på människan hanterar "problemet" första ggerna beteendet uppstår.
Människor skapar oftast de ohanterbara hästarna, dvs de som blir ohanterbara i längden.
det verkar som många letar efter en garanti att få en häst som funkar till 100 % i alla lägen, fast människorna är rädda och osäkra i grund och botten? Jag tror att det är mkt höga krav att ha på ett djur.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Tycker inte att det är ngt högt krav att ställa; att en ridhäst ska uppföra sig vettigt under ryttare.

Jag har def fått intrycket att TS var ute efter den typ av häst som säljaren uppgav att detta var och att TS var bekymrad över hästens beteende, att det var icke önskvärt. Trodde att det var därför hon skrev tråden:confused: Missuppfattade kanske helt, hon kanske är helnöjd med sin häst och med säljaren, trots hästens uppförande.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Tycker inte att det är ngt högt krav att ställa; att en ridhäst ska uppföra sig vettigt under ryttare.

Jag har def fått intrycket att TS var ute efter den typ av häst som säljaren uppgav att detta var och att TS var bekymrad över hästens beteende, att det var icke önskvärt. Trodde att det var därför hon skrev tråden:confused: Missuppfattade kanske helt, hon kanske är helnöjd med sin häst och med säljaren, trots hästens uppförande.


Du missuppfattar mig.
Det är inte ett högt krav att ställa rent principiellt, men i de fall som hästen INTE uppför sig vettigt har det till 90% av gångerna att göra med ryttaren och hanteringen och en ny situation, inte att hästen är en falsk marknadsföring av fd. ägare. Såna attityder knyter än en gång an till antagandet att hästar jävlas av naturen och är dumma bara för att - när i själva verket de reagerar på omgivning och dess förutsättningar. För en annan person skulle samma häst uppföra sig. Det är det jag menar med att man inte kan utgå från att hästen agerar exakt 100% i varje 100% situation - därför att det är DU som påverkar den. Den existerar inte i ett vakuum beteendemässigt utan reagerar på omgivningarna och situationerna. Att säga att "det är inte för mkt att begära" tar inte i beräkning att om DU som människa, uppträder eller uppför dig på ett visst sätt, så reagerar hästen. Är det schysst tycker du att då säga att "hästen SKA banne mig uppföra sig till 100% i varje 100% situation - oavsett hur du själv agerat? Oavsett hur rädd/otydlig/osäker du själv betett dig i situationen och de signaler du då sänt ut till hästen?

Folk gillar inte iden att det har att göra med dem själva, så är det. Men vad jag har erfarit så ÄR det det det har - oftast.

ang. TS så skrev hon såhär:
Jag fick hem min häst för snart två veckor sedan. Hon köptes som ridhäst. Säljaren sade att hon var en mycket lättriden häst som kan ridas av nästan alla. Hon var en häst som skulle passa en som inte kan så mycket och en som är lite rädd av sig. Jag har haft häst i åtta år och är varken nybörjare eller rädd.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny häst som bråkar

*KL*

Nu verkar det ju vara påväg att lösa sig för TS, men några aspekter ändå:

Hur beskrevs/verkade hästen rangmässigt när du provred? Foglig och medgörlig, eller lite tuffare och frimodigare och mer 'kan själv'?

Det är dags för vårbrunster, kan hon vara brunstig?

Är hästen van att ridas ut med enbart ett sällskap? Som hästen dessutom kanske inte känner så väl.

Ställs det högre krav på hästen än innan?

Sen, så många hätar blir lite timidare och försiktigare i början på ett nytt ställe, när de blir lite säkrare så kommer ofta deras riktiga jag fram.

Som extrabonus har vi gruppen av hästar som är osäkra men visar det som istadighet/surhet.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
729
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
402
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 650
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp