Bukefalos 28 år!

Ny häst som bråkar

Hedda_007

Trådstartare
Jag fick hem min häst för snart två veckor sedan. Hon köptes som ridhäst. Säljaren sade att hon var en mycket lättriden häst som kan ridas av nästan alla. Hon var en häst som skulle passa en som inte kan så mycket och en som är lite rädd av sig. Jag har haft häst i åtta år och är varken nybörjare eller rädd. När hon kom hem fick hon stå en vecka och bo in sig. Första gången jag red henne red jag ut i skogen med sällskap. Det gick väldigt bra. Dagen efter skulle vi rida ut i skogen igen, åter med sällskap. Vi kom ca 20 meter sedan ställer hon sig på bakbenen och vänder hem i galopp. Jag fick stopp på henne och vände tillbaka till mitt sällskap. Hon gjorde så här 5-6 gånger under ridturen. Dagen efter fick en tjej som har erfarenhet av att rida in hästar rida henne i paddocken. Hon bråkade i början och ville resa sig och springa ut från ridbanan. Men efter en stund gick det bra och då fick jag ta över. Det gick ok. Sedan har hon varje dag bråkat en stund. På ridbanan går det över men i skogen är hon hopplös. Det är inte så rofyllt att rida ut om jag säger så.

Jag ringde till säljaren och hon säger att hon aldrig visat några sådana tendenser hos henne. Hon gick som ridskolehäst där.

Tycker det är konstigt och tråkigt att hon beter sig så här. Hon är 7 år gammal och reds in för två år sedan. Är det någon som har liknande erfarenheter? Hur gick det för er i så fall? Blev hästen var den var lovad?
 
Sv: Ny häst som bråkar

Det är helt enkelt en ledarskapsfråga. Hästen testar dej för att se vad du går för, det händer ofta vid ägarbyten.
Träna ledarskapsövningar, ta gärna hjälp av någon som är duktig på detta.

Immer
 
Sv: Ny häst som bråkar

Har tagit hjälp av två duktiga människor. En av dem instruerar mig när jag ridit i paddocken. Där kommer jag reda ut henne tror jag. Det tråkigaste är skogsturerna. Hon blir ju urstark när hon ställer sig och sedan drar iväg. Det konstigaste är ju att hon aldrig visade några sådana här tendenser på förra stället. Hon gick ju som ridskolehäst och hade många olika ryttare. Marknadsfördes som häst till osäker och inte så kunnig ryttare. Tycker det är tur att jag ändå haft häst i många år. Om jag blivit rädd hade det ju aldrig gått. Men det känns inte så kul att rida ut just nu. Gör det mest för att hon ska komma på andra tankar och bli den snälla häst jag hoppas hon är.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Om hon gick som ridskolehäst innan, vad var det som inte funkade? Om hon skulle vara otroligt lättriden och passar någon som inte kan så mycket och är lite rädd passar hon väl perfekt som ridskolehäst?

Verkar som om säljaren mörkar något..
 
Sv: Ny häst som bråkar

Hon har ridskola men tar även in hästar som hon rider in och säljer vidare. Den här hästen kom till henne förra året. Reds in och skulle säljas. Men hon var dräktig visade det sig. Så hon fick vara kvar ett tag. Gick som ridskolehäst när fölet vants av och gick så ett tag tills det var dags att sälja henne.
 
Sv: Ny häst som bråkar

så enligt säljaren var det inga problem med henne. Hon var ju också väldigt snäll och go att rida när jag provred henne. Var ju själv i paddocken då.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Du har alltså haft henne i två veckor och ridit i en.

Hon kanske är jätteosäker på dig och dina hjälper och det kankse hände något på ridturen som hon inte fick ihop, därför så valde hon att fly fältet.

Jag antar att hon är besiktad och är garanterat fysiskt ok?

Var jag dig så skulle jag börja med att rida enbart i padocken och enbart syssla med sådant som du vet att ni båda ror i land med. Om det sen innebär att du får skritta ett varv runt stallet för att sedan kliva av, så gör det.

Gå en sväng i skogen med henne (alltså led henne) tex. Lär er varandra.

Om problemen kvarstår efter tex en månad, då kanske ni inte passar ihop. Men just nu tror jag att ni måste lära känna varandra.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Ja. allting är ju nytt för henne. Men det lustiga är att första gången vi red ut var hon hur snäll som helst. Men sedan kom det. hon är vet bes utan anmärkning och utrustningen ligger bra. Så jag tror hon testar mig. Hon är ju betydligt nervigare än hon var när jag provred henne.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Snabb fråga, är det en b-ponny?!!
 
Sv: Ny häst som bråkar

Låter så som min systers häst betedde sig efter att han hade gått på ridskola..
Jag tycker inte att det är speciellt konstigt att hon beter sig som hon gör. Hon är antagligen van att följa efter de andra hästarna som de gör på ridskolan och tycker väl att det är konstigt och läskigt att vara ute i skogen och att vara själv på ridbanan.
Tror att det blir bättre om ett tag när hon har vant sig och då blir hon säkert den lättridna häst som hon borde vara. Så ge inte upp!
 
Sv: Ny häst som bråkar

Alltså jag tror inte på det där med "testa", en häst som alltid varit lugn o snäll börjar inte skena tillbaka till stallet bara för att "testa", då skulle den ha bytt personlighet på en vecka. Dessutom så tror inte jag att hästar är så elaka och uträknande.

Jag tror snarare att hon har problem med miljöombytet. Jag skulle gå, inte rida, alla nya vägar med henne, tömköra, vara mycket med henne, rykta, umgås på alla sätt och hjälpa henne att acklimatisera sig - ta bara korta ridturer i början, och/eller bara i paddocken som någon sa. Ta det lugnt bara. Och låt inte en massa andra sitta på henne, bara du. Det är du som är hennes trygghet.

Allt detta bara om du litar på förra ägaren.......låter lite skumt att man säljer en häst som ska vara bra för nervösa ryttare och som sen gör så. :confused:
 
Sv: Ny häst som bråkar

Jag tycker också att det verkar konstigt att hon bytt personlighet bara för att hon bytt ställe. Men jag tror inte säljaren ljuger heller. Hon verkade uppriktigt förvånad över att hon betedde sig så här hos mig. Bytt utrustning har hon gjort eftersom jag fick inte med mig någon utrustning alls. Men sadeln hon har nu ligger väldigt bra så jag tror inte det är problemet. Hon är lugn i stallet, kommit bra in i flocken hon går med i hagen. Ja, allt fungerar utom ridningen då hon bråkar. Jag upplever inte henne som rädd för något. Vi hade skogshuggare inne i skogen bredvid ridbanan, hon tittade inte ens på dem. Och när vi rider ute så är hon inte tittig alls. Första dagarna var hon väldigt rädd om huvudet och blev sur när jag borstade henne under magen. Jag brydde mig inte så mycket om det och nu bryr hon sig inte längre. Ska ta det lugnt några dagar och bara ut och gå med henne och se om det blir bättre sedan.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Hej!

När jag fick min häst på foder, så lät jag honom stå i hagen och bara ta det lungt, smälta in omgivningarna och allt nytt, jag borstade och grejade. Var bara ute och gick med honom i början, och bekanta mig med honom. Ca 2 veckor sedan började jag rida lite försiktigt. Hästen kanske orolig och inte lyckas känna sig säker med dig än.Tror inte att hästen dummar sig utan någon anledning........(Utrustning,omställning??? Kan ju bero på mycket. Tänck efter ordentligt vad som händer eller vad ni är osv när hästen uppför sig så, eller vad du kräver av den. m.m.
Lyck till :bump:
 
Sv: Ny häst som bråkar

du har redan fått många bra svar tycker jag. Gå en runda med henne i skogen och låt inget dramatiskt hända, bara en skön långpromenad där du bestämmer när ni ska göra halt osv. Hon kommer att känna sig trygg med dig när du visar att du vet vad som är bäst.
Rid henne på banan så länge och samma där, låt inget dramatiskt hända (lätt att säga kanske) lagom mycket krav på henne. Hur är det med fodret? Du kanske har mycket bättre hö än vad hon är van vid så att hon har överskottsenergi? Även om hon får samma kraftfodermängd alltså så blir i så fall den sammanlagda energin alldeles för mycket mot vad hon är van vid?
 
Sv: Ny häst som bråkar

Sen tror jag inte man ska misstänka säljaren att hon inte varit ärlig. Det är ju en stor förändring för hästen, nytt stall och nya kompisar. Nya rutiner och ny mat. Det är väl ett under om inte hästen reagerar på det? Jag sålde en gång en supersnäll häst. Han var så snäll att jag hade kunnat slänga upp min gamla farmor på 90 år på honom med gott samvete. Lugn var han me och gjorde aldrig något som inte jag sa till honom. När de nya ägarna haft honom ett par veckor så ringde de och sa att han försökte testa dem!:eek:

Jag tyckte det verkade helt otroligt, de hade fått låta en duktig ryttare rida till honom och de hade fått sätta martingal på honom för att han inte skulle sticka när de var ute och red! Jag undrar fortfarande om det verkligen var samma häst vi pratade om..
 
Sv: Ny häst som bråkar

Hon står på samma foderstat som innan. Men mitt hö kanske är bättre det vet jag inte. Tack för alla kloka svar jag har fått. Ska gå lugnt framåt och hoppas det går bra. Det är bara så tråkigt att man ska börja nya hästägarskapet med bråk. Saknar min gamla häst så det gör ont. :cry: vi var ett riktigt ekipage. Kände varandra utan och innan. Men det tar ju ett bra tag att bli så taight med en häst. Men det är det som är så underbart med häst. När allt bara funkar. När båda litar på varandra.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Ja. allting är ju nytt för henne. Men det lustiga är att första gången vi red ut var hon hur snäll som helst. Men sedan kom det. hon är vet bes utan anmärkning och utrustningen ligger bra. Så jag tror hon testar mig. Hon är ju betydligt nervigare än hon var när jag provred henne.

Jag råka klämma ur mig att min travare iaf stod still när jag hoppa upp, MEN efter 1 månad börja hon betesig som en rodeo häst! hon är jätte snäll nu men manm ska aldrig bli chockad över hur länge dom testar vad som är okej....
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
729
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
402
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 651
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp