Bukefalos 28 år!

Ny häst som bråkar

Sv: Ny häst som bråkar

En häst som beter sig såhär kan ju inte anses passa ngn som inte är så van, en häst som ska vara snäll & kunna hanteras av ovana människor ska inte ställa sig på bakbenen & skena vid varje ridtur oavsett ledarskap eller inte.En häst som testar alla ryttare jämt är knappast en lämplig "första" häst, oavsett att många hästar brukar testa sina nya ryttare, denna häst verkar aldrig få nog av det, därför tycker ajg att säljaren ljög i sitt omdöme om hästen.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Känner många som köpt just ridskolehästar som ej passat eller som faktiskt passat i verksamheten men när de sålts har iaf ridskolorna meddelat att dessa hästar sålts för att de tex testar eleverna, är uttåkad på ridskolan, säljs för att de inte passar in i verksamheten samt att de absolut inte är nybörjarhästar.
Just att man säger att en häst är uttråkad brukar i klar översättning betyda att den tycker det är kul att testa ryttare & hitta på dumheter.:smirk:
 
Sv: Ny häst som bråkar

Jag tycker INTE att det är ok att sälja en häst som lättriden och som "alla" kan rida och den sen beter sig som din! Det är oansvarigt av säljaren. En häst som är så lätt som det påstås ska inte byta skepnad och personlighet bara p g a ett stallbyte. Tänk om alla tävlingshästar skulle oridbara för att det är en ny tävlingsplats? Det där är nys tycker jag att man ska behöva förvänta sig såna starka olater som du beskriver bara för att hästen bytt ägare. Då kan man inte skriva att det är en lättriden häst.

Att en häst tittar lite p g a nya omgivningar, blir lite ängslig osv det är en sak men att den testar, reser sig och sticker m m det är inte ok och inte fel på dig. Sen sätter vissa likhetstecken mellan lättriden och ridskolehäst och det stämmer sällan. Ridskolehästen är mest van att ridas inne eller på bana och nästan alltid i grupp. Att rida ut på en sån häst kan innebära otrevliga överraskningar.

Reklamera är ofta ett elände och ett lotteri men jag hade inte accepterat detta om jag vore du.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Vad är det för stam och ålder på hästen?
 
Sv: Ny häst som bråkar

Jag tycker INTE att det är ok att sälja en häst som lättriden och som "alla" kan rida och den sen beter sig som din! Det är oansvarigt av säljaren. En häst som är så lätt som det påstås ska inte byta skepnad och personlighet bara p g a ett stallbyte. Tänk om alla tävlingshästar skulle oridbara för att det är en ny tävlingsplats? Det där är nys tycker jag att man ska behöva förvänta sig såna starka olater som du beskriver bara för att hästen bytt ägare. Då kan man inte skriva att det är en lättriden häst.

Att en häst tittar lite p g a nya omgivningar, blir lite ängslig osv det är en sak men att den testar, reser sig och sticker m m det är inte ok och inte fel på dig. Sen sätter vissa likhetstecken mellan lättriden och ridskolehäst och det stämmer sällan. Ridskolehästen är mest van att ridas inne eller på bana och nästan alltid i grupp. Att rida ut på en sån häst kan innebära otrevliga överraskningar.

Reklamera är ofta ett elände och ett lotteri men jag hade inte accepterat detta om jag vore du.


:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ny häst som bråkar

hej hej! har haft min nya häst i 3mån hon är 6 år. va jättesnäll tills för en mån sen men nu gör hon precis som din... blir så trött o ledsen men tränaren säger att jag har varit mesig o måste sätta gränser o ta tillbax kommandot... kanske funkar för er oxå, e bara o kämpa på o inte skada sig...
 
Sv: Ny häst som bråkar

känner igen mig precis i din beskrivning. enligt förra ägaren; världens lugnaste häst skulle aldrig bocka eller bralla och defenitivt inte resa sig. visst man kan aldrig veta hur en häst reagerar i nya situationer och när de kommer till nytt stall etc. men jag blir så arg på oärliga säljare.:mad: har haft min häst i drygt ett år nu, har lite problem pga att jag blev rädd när hon "testade". hon är i och för sig jätte trevlig men jag skulle inte beskriva henne som en häst som "aldrig gör något". hon är pigg och glad, får hon inte tillräcklig stimmulans så hittar hon på saker själv.. så egentligen passar hon inte en lite halv rädd och feg ryttare (som jag är). ja ja det är bara att kämpa på. så länge man tycker det är kul och det går framåt är det värt lite panikkännslor ibland.
titta över foderstaten, jag tror att många hästar får för mycket kraftfoder i förhållande till fysiskprestation se även till att hästen får tillräckligt med motion. om man inte hinner/kan rida så mycket själv så ta hjälp + kompletera med longering eller tömkörning och annat arbete från marken. det är minna råd.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Vi kom ca 20 meter sedan ställer hon sig på bakbenen och vänder hem i galopp. Jag fick stopp på henne och vände tillbaka till mitt sällskap.


Det är helt enkelt en ledarskapsfråga. Hästen testar dej för att se vad du går för, det händer ofta vid ägarbyten.
Träna ledarskapsövningar, ta gärna hjälp av någon som är duktig på detta.

Immer

Precis som Immer säger.
Bra att du vände tillbaka!! Fortsätt med det!

Typiskt sto desutom, tycker jag...

Var envis, och visa att det är du som bestämmer.
Ingen kul början på erat liv ihop alls.
Men jag tror det går över!
 
Sv: Ny häst som bråkar

Till trådskaparen:

Det kan ta lång tid för en häst att acklimatisera sig i sin nya miljö. Din häst är dessutom bara 7 år och kanske inte har varit med om så mycket i sina dagar. Jag kan säga att av mina tre hästar så här långt har två blivit som förbytta ett tag i början:

1. Sto, 6 år, gick på ridläger på sommaren (=pålitlig ridskolehäst), hyrdes ut resten av året. Hur snäll som helst, men när hon kom till vårt stall och skulle ridas ut ensam (hade hon nog aldrig gjort förr) stod hon på bakbenen oavbrutet och vägrade gå från gårdsplanen. Den lämnade jag tillbaka eftersom jag skulle få betala 8000 kr för att ha den ett år - däremot är jag säker på att problemen hade gått över om man hade givit henne tid och tagit det lugnt (men jag ville inte BETALA för att göra detta åt ägarna).

2. Valack, 15 år, bombsäker i alla lägen. Fick nippran och blev helvild när han anlände direkt till vårt sommarbete med blandad sto-/valackflock. Han var jobbig i ett par veckor, sen gick det över och han var därefter snällare och pålitligare än polishästen Utter.

3. Min nuvarande häst, sto 6 år (när jag köpte den, nu 9). Hon är lite stirrig och eldig i normalläget och hade aldrig varit utanför ett ridhus - sk dressyrhäst... - så här väntade jag mig att det kunde bli jobbigt i början. Men hon har aldrig ställt till några besvär på det sättet!

Med det här ville jag bara säga att även den snällaste häst kan uppföra sig konstigt när den byter miljö, men det går oftast över med träning och gott ledarskap. Lycka till!
 
Sv: Ny häst som bråkar

Typiskt sto desutom, tycker jag...
Var envis, och visa att det är du som bestämmer.
Ingen kul början på erat liv ihop alls.
Men jag tror det går över!

:bow: :bow: :bow:
Jag kan inte mer än instämma: en typisk, dominant märr, som ska diskutera och ifrågasätta varenda order tills det är helt fastslaget vem som är mest lämpad att föra befäl... :angel: :devil:

Lösningen är bara att vara envis som synden. Att hålla ut och inte tappa humöret. Det frestar på tålamodet, jag vet, men ger resultat...
 
Sv: Ny häst som bråkar

Har tagit hjälp av två duktiga människor. En av dem instruerar mig när jag ridit i paddocken. Där kommer jag reda ut henne tror jag. Det tråkigaste är skogsturerna. Hon blir ju urstark när hon ställer sig och sedan drar iväg. Det konstigaste är ju att hon aldrig visade några sådana här tendenser på förra stället. Hon gick ju som ridskolehäst och hade många olika ryttare. Marknadsfördes som häst till osäker och inte så kunnig ryttare. Tycker det är tur att jag ändå haft häst i många år. Om jag blivit rädd hade det ju aldrig gått. Men det känns inte så kul att rida ut just nu. Gör det mest för att hon ska komma på andra tankar och bli den snälla häst jag hoppas hon är.

Jag tror inte du behöver hjälp av typ en instruktör i ridning, snarare en i hantering, för att befästa ditt ledarskap. Finns det inte någon bra NH-tränare i din närhet som kan hjälpa dig?

Och jag skulle ha låtit hästen landa ca en månad innan jag började rida ut osv. När vi flyttade till våran gård med våra hästar var de helt klart oroliga ca en månad innan de spände av. Och då var det "bara" stället som var nytt, samma personer, samma utrustning osv.

Så ta det lugnt, arbeta med ledarskap och låt hästen landa i lugn och ro.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Hur miljötränad är hästen egentligen? En häst som är van att byta miljö och transporteras till olika platser har mindre problem med omställningar än "världens snällaste" som knappt varit hemifrån. Jag tycker att det är bedrövligt att gnälla på säljare eller häst om det beror på att hästen inte är van med nya miljöer och blir osäker. Risken är stor att en 7-åring som inte ridits mer än två år mest gått och skrotat i en hage och inte är van med nya miljöer och människor. Allt fungerar bra så länge det är samma rutiner och omgivningar, men det är en stor omställning att byta både miljö och människor. :cool:
 
Sv: Ny häst som bråkar

Du har fått många bra svar om att du bara ska bekanta dig med pållen och ut o ha trevligt ihop.
Sen var det en annan sak med fodret som jag reagerade på. Var hästen i full kondition när du köpte den och den fortfarande går på samma foderstat fast den inte gör något ansträngande kanske? Då tycker jag att du ska minska maten. Många hästar blir nippriga av för mycket kraftfoder. Ta bort kraftfodret o börja ge det först när ni hittat tillbaka till varandra o kommit igång med träningen.

Bara en liten tanke ifrån mig.

Lycka till!
/Anna
 
Sv: Ny häst som bråkar

Alltså jag tror inte på det där med "testa", en häst som alltid varit lugn o snäll börjar inte skena tillbaka till stallet bara för att "testa", då skulle den ha bytt personlighet på en vecka. Dessutom så tror inte jag att hästar är så elaka och uträknande.

Jag tror snarare att hon har problem med miljöombytet. Jag skulle gå, inte rida, alla nya vägar med henne, tömköra, vara mycket med henne, rykta, umgås på alla sätt och hjälpa henne att acklimatisera sig - ta bara korta ridturer i början, och/eller bara i paddocken som någon sa. Ta det lugnt bara. Och låt inte en massa andra sitta på henne, bara du. Det är du som är hennes trygghet.

Allt detta bara om du litar på förra ägaren.......låter lite skumt att man säljer en häst som ska vara bra för nervösa ryttare och som sen gör så. :confused:



Håller med dig helt och hållet
 
Sv: Ny häst som bråkar

Jag har haft min häst i ungefär ett halvår nu och det är först de senaste 3 veckorna som jag kunnat rida ut själv utan att hon konstrar, vänder hem, stegrar sig o dyl som du beskriver!! :devil: Det tar tid att lära känna varandra. Få inte panik för att det inte funkar på en gång. Jag reagerade likadant som du först, ringde till de förra ägarna o fick för mig att de hade mörkat något, men i själva verket så handlade det om att lära känna varandra o göra upp om vem som bestämmer.

Gör markövningar (som du redan fått massor av tips om). NH-träning är himla bra för att göra upp om ledarskapet. Gå långa promenader tillsammans och spendera framför allt mycket tid tillsammans med din nya kompis!! Jag såg en film om Monty Roberts sätt att hantera sina hästar häromdagen, mycket sevärd och användbar. Vet tyvärr inte vad den hette och var man kan få tag i den, men kanske kan söka lite på nätet om honom?! Han e himla duktig! :banana:
 
Sv: Ny häst som bråkar

Jag har haft min häst i ungefär ett halvår nu och det är först de senaste 3 veckorna som jag kunnat rida ut själv utan att hon konstrar, vänder hem, stegrar sig o dyl som du beskriver!! :devil: Det tar tid att lära känna varandra. Få inte panik för att det inte funkar på en gång. Jag reagerade likadant som du först, ringde till de förra ägarna o fick för mig att de hade mörkat något, men i själva verket så handlade det om att lära känna varandra o göra upp om vem som bestämmer.

Jo men allt detta som du och andra skriver gäller inte hästar som har sålts som bra för nervösa/ovana ryttare väl??
Det är just det att man skriver det om en häst, det är himla oansvarigt att skriva så om man inte är helt säker på sin sak. :(
 
Sv: Ny häst som bråkar

Men om det aldrig har varit några problem med hästen hos sin förra ägare, är det att ljuga då om det blir problem hos den nya? Alla hästar passar inte alla ägare heller och funkar det inte är det bättre att sälja istället för att göra bägge två olyckliga. Så många olyckliga hästar som jag sett genom åren... :cry:

Min första häst skulle slaktas som 4-åring för att hon var tokig, fanns inget fel på den hästen varesig fysiskt eller psykiskt, bara felhantering och misshandel. Hur snäll och underbar som helst. Min andra häst misshandlades av fodervärden, henne hämtade jag ur stallet kl 05 en morgon och lämnade en lapp i stallet att jag hämtat henne. Ärren efter misshandeln syntes resten av hennes liv och de psykiska ärren spökade ibland. Häst nr 3 var väldigt rädd om sina bakben pga någon händelse nån gång tidigare i hennes liv, inget fel alls på hästen. Min egen uppfödning är hur snäll som helst att hantera även för utomstående, fått enbart beröm av veterinärer, hovslagare, unghästutbildare och när hon var på inkörning. Hon är inte till salu för några pengar men skulle garanteras kunna säljas som lämplig för ovana, men jag skulle aldrig sälja någon häst till en ovan!

Som sagt, alla hästar passar inte alla och funkar det inte så sälj!
 
Senast ändrad:
Sv: Ny häst som bråkar

Jo men allt detta som du och andra skriver gäller inte hästar som har sålts som bra för nervösa/ovana ryttare väl??
Det är just det att man skriver det om en häst, det är himla oansvarigt att skriva så om man inte är helt säker på sin sak. :(

Jag kan bara tala av egen erfarenhet, och säger då fortfarande "Skynda långsamt"! Och är man oerfaren ryttare (vilken personen i fråga säger att hon/han inte är) så ska man självklart ta hjälp om det behövs! Men det som jag tror det handlar om ofta (om all utrustning o fysisk kondition etc kontrollerats) är att göra upp om vem som är ledare. Så gör alla djur som hamnar i nya flockar, inte bara hästar. När man köper en ny häst och flyttar den hamnar den hästen i en ny flock där du som ryttare ska vara ledare. Den ska följa dig vart du än går och lita på att du skyddar den mot alla faror. När den gör det så blir den en lugn och harmonisk häst!
 
Sv: Ny häst som bråkar

Jag kan bara tala av egen erfarenhet, och säger då fortfarande "Skynda långsamt"! Och är man oerfaren ryttare (vilken personen i fråga säger att hon/han inte är) så ska man självklart ta hjälp om det behövs! Men det som jag tror det handlar om ofta (om all utrustning o fysisk kondition etc kontrollerats) är att göra upp om vem som är ledare. Så gör alla djur som hamnar i nya flockar, inte bara hästar. När man köper en ny häst och flyttar den hamnar den hästen i en ny flock där du som ryttare ska vara ledare. Den ska följa dig vart du än går och lita på att du skyddar den mot alla faror. När den gör det så blir den en lugn och harmonisk häst!

Jo men faktum är att det är inte alla hästar som börjar resa sig o skena när dom flyttar till ett nytt ställe. Tycker vi ska sluta prata om det som om det är 100% normalt och nästan okej.

Min häst såldes också som "snäll" och visst har han "testat" (har haft honom i 4 månader nu) men bara på småtjafs-grejer, INTE på det dramatiska sättet att han reser sig och springer tillbaka till stallet. En häst som är "snäll" och väluppfostrad ska inte göra det enligt min mening, oavsett vem som sitter på den.

Och den här hästen påstods vara bra för en nervös ryttare. Jag är nervös ryttare och hade jag köpt den hästen och den hade gjort så, så skulle jag förmodligen inte vågat sitta upp på den igen. TS kanske får ordning på sin häst pga att hon har viss erfarenhet men hade den sålts till en som verkligen var orutinerad/nervös hade det kunnat sluta riktigt illa.

Så jag tycker ändå att det är knepigt.
 
Sv: Ny häst som bråkar

Min häst har varit lektionshäst hela sitt liv (och är det fortfarande). Han har alltid varit världens snällaste, även som ung, och vem som hellst kan rida honom.
När jag köpte honom och började rida ut i skogen på helgerna (han gick fortfarande i ridskolan i veckorna) så tog det lång tid innan han slutade skrika efter kompisarna och försökte vända hem. Med tiden lärde han sig lita på mig, och nu kan vi både rida ut i skogen och åka på tävlingar utan problem.
I början såg jag till att alltid rida samma väg, tråkigt för mig, men bra för hästen och för vårt samamrbete.

Jag tycker att din hästs beteende är fullständigt naturligt för en häst som är van att vara omgiven av sin flock dygnet runt, och jag är övertygad om att om du bara ger henne tid och tar små steg i taget så kommer hon att lära sig att lite på dig och se dig som en ledare hon kan lita på. Vad bra att det fungerar att rida i paddocken! Det är jättebra av en van lektionshäst att klara av att vara själv på ridbanan. Där har du en bra grund att stå på! Utöka med att rida en sväng runt stallplan. Kanske runt stallet efter ett tag? Det viktiga är att du när du lägger till något nytt väntar några dagar med att lägga till ytterligare nya moment.
Jag tror också att det är viktigt att det är bara du som gör detta jobbet. Det är dig hon ska lära känna och få förtroende för!
Men att någon annan sitter på henne och rider till henne på ridbanan spelar mindre roll, det är hon ju redan van vid.

(Att hon klarade av att vara med i skogen första gången är också helt naturligt, jag tror att det tar ett tag innan polletten trillade ned och hon kom på att detta var ju egentligen jätteläskigt!)


Is i magen och andas lugnt, detta tror jag att du kommer fixa!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 152
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp