Bukefalos 28 år!

M

mentiroso

Jag går och funderar på att köpa en till hund. Jag har en hund nu som jag älskar över allt annat, men jag är rädd för att hon kommer att känna sig mindre älskad om jag skaffar en till. Hon tycker om andra hundar och jag tror egentligen inte att hon skulle reagera.
Är det någon som har haft erfarenhet av att den "gamla" hunden reagerat negativt mot den nya? Eller att den har ändrat personlighet på något sätt.

hoppas jag gjorde mig själv förstodd och att någon kan komma med tips och råd!

Mvh Martina
 
Sv: Ny hund

Har ju nyligen (2 månader sen) fått hem en lagotto valp. Har sen tidigare en labrador hemma, blir 9 år i år.
Hon har inget emot valpen, så länge det inte blir för mycket - dvs vi har stängt av vissa delar av lägenheten med kompostgaller så hon får vara ifred ibland. Lillvalpen vill ju helst bara leka med henne.

Ute går det jättebra och det är bra att ha en äldre lydig hund när man ska öva att hälsa på folk, hundar och gå lös osv. med en valp.

Det man ska tänka på är att den vuxna hunden ju även i fortsättningen behöver sina promenader, som oftast är för långa för en liten valp (som ju mest ska ut och kissa och skutta lite bara). Då vi är flera i familjen är det inget problem, men om man bor ensam kan det vara det....(tror jag).

Det finns alltså både för och nackdelar (säkert fler än jag nämnt här) men inte är det omöjligt, långt ifrån!
 
Sv: Ny hund

Det brukar sällan bli problem. Så länge Du fortsätter ta hand om den äldre hunden som vanligt så brukar en valp vara ett ganska välkommet sällskap i familjen.
Om Du bor själv så blir det en tuff period i början. Lillvalpen kan inte lämnas ensam och den äldre vill ut på sina långpromenader.

Själv tycker jag att valpperioden är ett nödvändigt ont. :smirk: Visst är det en underbar tid, så söt och go. Men jag har bara längtat tills de har växt upp och blivit hundar som kan följa med i vårt tempo. Tycker det tar en evighet, innan valpen kan hänga med på 2-3 h promenader.
Jag gjorde så med min senaste valp att jag satte en korg på cykeln, på så sätt hade jag den lilla med mig samtidigt som den stora fick motion. Där låg lilla valpen snällt i 30-60 min och tuggade på sitt märgben, halvt omedvetande om att den befann sig 1 meter upp i luften. Med jämna mellanrum så fick valpen kliva ur och strosa brevid.
 
Sv: Ny hund

Ja det är jättejobbigt att ha valp - vuxen hund och vara ensam. Jag har heller inte tillgång till en gård som jag kunnat släppa ut den stora hunden på. Annars så skulle hon ju iaf fått sitta ute en stund.

Eftersom att jag då hade bil med bilbur så gjorde jag som så att jag åkte ut till en skog. Strosade med valpen ett tag och satt sen in henne i bilen medans den andra då fick en promenad då hon direkt kunde vara lös. Att gå 20 min till skogen, vara ute 40 min och sen gå tilbaka 20 min är ju för tok för lång tid för en valp att vara ensam hemma.

När hon blev lite äldre så lämnade jag henne i komposthage och så fick den äldre iaf komma ut 20 min på morgonen :) Men direkt valpen blev så stor så att hon orkade hänga med så fick hon göra det. Hon har inga ledproblem och jag kommer att göra likdant med nästa valp.
 
Sv: Ny hund

Vi är en hel familj som har möjlighet att ta hand om vovvarna. Men jag ser den äldre tikens bästa. Jag vill inte att hon ska bli ledsen för att hon får dela på kärleken från familjen. Ungefär som ett barn som får ett syskon och känner att hon inte får samma uppmärksamhet. Jag är rädd för att hon kan byta personlighet osv. väldigt nojigt jag vet.. Hundar är väl inte lika känsliga...
 
Sv: Ny hund

Nja hundar känner ju inte orättvisa så som vi gör... De kommer inte ihåg/vet att den andra hunden fick fyra klappar mer igår eller idag. Är ni dessutom en hel familj så kommer det alltid att finnas tid över!
 
Sv: Ny hund

Låt den gamla hunden få sitta närmast, få sin matskål först, bli hälsad på först etc. Låt gamlingen ha privilegier för att hon står ett snäpp högre på rangskalan så blir det sällan problem. Valpen tycker att det är helt naturligt att komma in som 2:a.

Mvh
Duvan
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 306
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: Petronilla
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 367
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 305
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp