Bukefalos 28 år!

ny sambo, problem med den gammla.

_bed_of_roses_

Trådstartare
Nu skall jag se om jag lyckas förklara så det blir rätt.

Precis blivit sambo med killen min och vi har lite problem med hans ex. Dom har en dotter på 2 år men kan inte komma överens om hur dom skall ha det med henne. killen vill ha varanann vecka och det tycket hans ex går bra men då får han inte bo hos mig å min dotter på 1 år. Hon TOTAL vägrar låta honom ha henne så länge han kommer bo med mig.

Kan hon verkligen bestämma att han inte får ha henne bara för han bor med oss? när dom har deladvårdnad?

Han vill försöka lösa detta utan att gå till familjerätten och undrade om jag kunde kolla lite med er här inne, för både jag å han blir ju så arga och ledsna på henne för jag tycker inte det skal spela någonroll vart han bor,
 
Sv: ny sambo, problem med den gammla.

Nej, hon har ingen rätt att ställa ett sånt krav. Jag hade nog gått till familjerätten och försökt få till ett samtal direkt.
 
Sv: ny sambo, problem med den gammla.

Det bästa är ju att komma överens med henne... Men det är troligtvis inte det lättaste direkt.

Familjerätten kan inte göra så mycket, dem kan bara ge er råd typ. Domstol däremot kan det.
 
Sv: ny sambo, problem med den gammla.

Frågan är varför hon inte vill det?

Är det bara för att hon inte tycker om att han är tillsammans med dig eller för att det är något hemma hos dig som inte är bra, t ex att du bor för trångt eller något annat som gör att hon tycker att det inte funkar?

Är det det förstnämnda tramsar hon bara, är det det sistnämnda bör ni ta en diskussion med henne.
 
Sv: ny sambo, problem med den gammla.

Nu skall jag se om jag lyckas förklara så det blir rätt.

Precis blivit sambo med killen min och vi har lite problem med hans ex. Dom har en dotter på 2 år men kan inte komma överens om hur dom skall ha det med henne. killen vill ha varanann vecka och det tycket hans ex går bra men då får han inte bo hos mig å min dotter på 1 år. Hon TOTAL vägrar låta honom ha henne så länge han kommer bo med mig.

Kan hon verkligen bestämma att han inte får ha henne bara för han bor med oss? när dom har deladvårdnad?

Han vill försöka lösa detta utan att gå till familjerätten och undrade om jag kunde kolla lite med er här inne, för både jag å han blir ju så arga och ledsna på henne för jag tycker inte det skal spela någonroll vart han bor,

Vårdnaden har inget med boendet att göra utan det handlar om vem som har det juridiska ansvaret för barnet. Vad gäller boendet så kan jag rekommendera ett samtal på familjeenheten där din sambo och hans ex kan (förhoppningsvis) komma fram till en lösning som passar och skriva ett samarbetsavtal.

Hur har boendet fungerat tidigare? Har det varit växelboende eller varannan helg? Är det helt enkelt så att exet inte gillar dig och inte vill att du ska ha med dotterns fostran att göra?

Mannen jag lever med sen tio år tillbaka har barn med en annan kvinna och det har varit en del genom åren så jag talar av egen erfarenhet...
 
Sv: ny sambo, problem med den gammla.

Det finns inget som heter samarbetsavtal.

Familjerätten kan erbjuda samarbetssamtal vilka kan leda fram till att föräldrarna skriver avtal om vårdnad, boende och /eller umgänge.

Hälsningar från Görel som jobbat på familjerätten i flera år.
 
Sv: ny sambo, problem med den gammla.

det är bara för att hon inte gillar mig längre eftersom jag bor ihop med henne ex som hon inte vill ha sin dotter här. menar jag har passat deras dotter sen hov var 4 månader gammal flera dagar i veckan så lita på mig har hon gjort med sin dotter.
 
Sv: ny sambo, problem med den gammla.

Märkligt att det inte finns något som heter samarbetsavtal. Det är vad det står överst på pappret som min man och hans ex har skrivit på... Men vad vet jag..

Sandra som sitter med ett samarbetsavtal på skrivbordet..;)
 
Sv: ny sambo, problem med den gammla.

I såna fall är det något de själva gjort och som inte är godkänt av familjerätten, vilket gör att det saknar samma rättsvärde som en dom vilket avtal godkända av familjerätten gör.
 
Sv: ny sambo, problem med den gammla.

Det är gjort på familjeenheten på soc. Och det äger samma giltighet som beslut i domstol. Anledningen till att jag är helt säker på min sak är att jag helt nyligen talat ett flertal gånger med både familjerätt och jurister pga ett problem vi haft här. (som jag inte tänker gå in på mer än att vi haft en liknande situation som ts)

Efter tio års tvistande fram och tillbaka så är jag inte helt okunnig om vad som gäller..
 
Sv: ny sambo, problem med den gammla.

Jag vill väldigt gärna veta enligt vilket lagrum detta skulle vara gjort.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 897
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 037
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 221
Senast: Dopy
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 635
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp