Ny tävling utlyst!!!

mian1

Trådstartare
Startar en ny tråd, men det är ju inte så att det dräller av nya trådar här på forumet ändå...

En vecka verkade vara för lite tid för de flesta. Särskilt som vädret är som det är. Alltså utlyser jag en ny tävling för alla och där tiden är lite längre.
Tävlingen döps helt egotrippat till Mian Cupen och finaldatumet är onsdagen den 10 mars (gissa vems födelsedag det är ;) )
Tävlingen går i flera etapper och den som kommit närmast sitt mål den 10:e mars kan känna sig som en segrare. Under tävlingens gång rapporterar vi hur det går och alla får möjlighet att heja på varandra och ge goda råd.

Jag tävlar i ensamhetsgrenen!
Mål = att rida en vända på 20-30 minuter alldeles själv med hästen.
Delmål 1 = att kunna leda hästen en 10-minuters vända i skogen.
Delmål 2 = att kunna rida samma vända
Delmål 3 = att leda 30-minutersvändan i skogen
 
Jag är med, tävlar i samma gren som Mian. Men mitt sista delmål är att kunna rida till affären och handla. Den ligger ca 4 km härifrån.
 
hmm, jag skulle jättegärna vilja vara med, men har inget "stort" mål, utan mer flera små. (eller, jag har ett stort, men det går inte att klara av på den här tiden...)
Kan man vara med med flera små istället?
 
Det är klart att du kan ha flera små delmål och inget stort slutmål! Det enda man MÅSTE göra är att försöka något man inte redan kan. Man behöver inte ha några speciella problem heller utan kan lika gärna öva in något nytt, användbart eller fullständigt oanvändbart.
 
Jaghar tre km till affären och jag kan rida dit men.. när jag kommer fram uppstår ett rpblem. Vad ska jag göra av pålle? :confused:

Tror inte att han uppskattar att jag knyter fast honom i cykelstället ;) :D
 
Nä, jag nöjer mig till att börja med att kunna rida till affären, fast det bästa vore ju att man kunde binda upp honom där. Han är - knacka trä ytterst pålitlig att binda upp och blir inte stressad av det - tvärtom kan jag tycka ibland - så i princip skulle det kunna gå, men då borde jag förstås skaffa sadelväskor :idea:

Varför inte, tråkigt att alltid ta bilen eller cykeln.
Det kan hända att jag såg lite väl mkt pippi långstrump när jag var liten. :smirk: Det är mer som ett köpcenter liksom, med flera affärer och det finns möjlighet att ställa sig lite avsides. Kan ju också ta med annan familjemedlem som kan hålla honom. Jag vet inte, men det känns som ett kul mål i alla fall. :bump: :bump: :D
 
å va bra! då ska det tränas!!! :D
våra mål:
* kunna sela av och på lös på gårdsplanen
* bli trafiksäker igen... (vilket han har glömt bort att han e... :cool: )

kanske lägger till nåt om det går bra... :)
har ju faktiskt redan tjuvstartat på att sela av lös... fast sist glömde han sig och gick med träns och sele för att undersöka gödselstacken... :eek: :o
ska bli jätteroligt det här! väldigt bra idé!
 
20 minuter själv? :angel:
Finns det några handikappsregler? :devil:

Jag är antagligen kaffesugen långt före hästen vill gå hem
:rofl: :rofl: :rofl:

(bara skojar)
 
Passa dig din elaking. Det finns säkert saker som din häst inte kan heller. Hur är det med att hämta tidningen? Det kan få bli din tävlingsgren! Första delmålet är att hästen ska plocka upp tidningen. Slutmålet måste bli att hästen ska sändas iväg till brevlådan, lyfta på locket och ta upp tidningen och sedan komma tillbaka till dig och lämna tidningen!
Antar du utmaningen eller har du en bättre gren att tävla i?
 
red en liten sväng idag... (orkar inte skriva hur fruktansvärt dåligt ridningen gick... men vi rider ju inte så ofta heller) mötte en bil som kunde köra 2 m från oss (Piper tittade på dom fina hästarna som sprang på slingan en bit bort och glömde bort att va rädd för bilen :eek: ) Sen krånglade vi med en traktor på hemvägen, fast det var mest mattes fel eftersom hon var stressad (pållen blev rädd för en sak framför, stelnade och svarade inte för skänkel... kändes som om han ville vända om, tittade bakåt och då kom både annan travare + stora traktorn! och jag hade naturligtvis ingen bomull i pållens öron...) Han gick framåt när den andra hästen kom upp jämsides och sedan fick vi typ slänga oss av över en liten snödriva för att komma bort från traktorn (dom kör verkligen upp i rumpan på en, lägger sig gärna typ 2 m bakom... :mad: ) Men pållen uppförde sig när det gällde det iaf... att han inte uppförde sig annars är en annan historia som jag kan ta när jag har mer tid...
 
Jag är med!
Mitt MÅL är att kunna rida själv en avslappnad sväng i skogen utan tjafs.

delmål 1: gå till en glänta i skogen och longera där, kanske tömköra :idea:

delmål 2: rida i gläntan, tömköra dit/hem

delmål 3: träna på farliga saker som dyker upp i paddocken (tryggt ställe). Ska skaffa en medhjälpare som kan gå omkring med paraply, träna med en presenning och lite annat som jag kommer på.

delmål 4: rida till gläntan, en sväng i skogen och hem.

Hoppas jag hinner!
 
Ja, mitt förra deltagande i tävlingen gick ju käpprätt åt skogen. Jag hann inte (eller, om jag ska säga som det var, jag prioriterade långa härliga turer i skogen istället... :o)

OOk, mitt mål till den 10 mars är att Lord ska kunna fatta galopp från skritt på volt under ryttare! Övade igår, och det gick hyfsat ena varvet och inte alls åt andra.

Jenny
 
Mars?

Kunna rida på ridbanan i alla gångarter, fatta båda galopperna, helst för skänkel.

Ett godkänt LCprogram helt enkelt ;)
 
Delmål 1: Få en galopp som inte går i 180
Delmål 2: Kunna göra halt
Delmål 3: Kunna sitta ner i traven
Mål: Rida igenom ett LC prog. ngt sådär hyggligt

mer ett ridmål iofs
 
Hämta tidningen :eek: det klarar dom aldrig, möjligen dra upp hela brevlådan med stolpe och allt. Man kanske skulle tävla i roping på brevlåda? Undrar vad grannarna säger när alla brevlådor är borta :devil: :angel:
 
jo, fast det jobbar jag ju redan med varje gång jag träffar min häst. han var när jag fick honom som sköthäst väldigt stressad och rädd, bakskygg osv... Dessutom väldigt het och spänd att köra, utan att ha viljan att springa. :smirk: Han kunde inte heller skritta och var en riktig stjärnkikare utan ryggmuskler :smirk:
Vet inte riktigt vad jag ska sätta för delmål där, har nu skött honom i 2½ år (och ägt honom sen november, 13:e för att vara exakt :love: ) och förbättringarna är ju oerhörda. ( http://community.webshots.com/scripts/editPhotos.fcgi?action=showMyPhoto&albumID=74754799&photoID=103489552&security=dmUvTW & http://community.webshots.com/scripts/editPhotos.fcgi?action=showMyPhoto&albumID=74754799&photoID=106760700&security=EaOEaT är från november)
Ett mål är ju visserligen att han ska trava i sin start (som är planerad i mars), men det lägger jag redan all tid på :confused: Är mest sugen på att testa något nytt, som jag ändå tänkt testa, men kan ju rapportera det andra med :)
 
Oh, jag vill ju oxå vara med! :bump:

Mål: Lugnt o samarbetsvilligt följa med in från hagen, i stallet o på ridturen. Avslappnat o trevligt ska de va hela vägen.
Delmål 1: Näe, va svårt att komma på delmål.. äh vi tränar aktivt på allting istället.. ;)

Känns ju mer motiverat nu! Nu ska jag ut o träna fastän de är nästan -20 grader ute. Kommer med en rapport om hur det gick om ett tag.
:bump:
 
Vad kul, så många, ska bli intressant att läsa era "rapporter". Jag är beredd på att få jumbopris, men det gör inget, mina mål är lite dåligt definierade tror jag, funderar på lämpliga och precisa mål. :banana: :bump:
 
Såå, hur gick de nu såhär första dan då? För det första är jag väldigt stolt över mig själv som gav mig ut trots kylan... :cool: Såg nog ut som en michelingubbe me alla kläder men jag frös faktiskt inte alls!! :p

När jag kom till hagen o skulle hämta in han så stod han vid öppningen :eek:, så de va bara o ta han o gå in... men lite strejkade han på vägen till stallet, men inte så farligt.
I stallet va han lite nervös men lugnade sig lite när jag stängde porten.
På ridturen va det väldigt spänt o stressat i början.. känns ungefär som att sitta på en explosiv stålfjäder :crazy:
Men jag försökte sysselsätta honom hela tiden så han skulle få annat att tänka på o efter ett tag så slappnade han av lite mer iaf. :)
Kändes ganska bra då efter det. Men sen när vi skulle hemåt igen så skulle vi gå förbi en skola där de va en massa ungar som lekte ganska vilda lekar.. :crazy: Så kommer 3 st springande mot oss med en stjärtlapp i handen.. :eek:
Pålle får panik o vänder o rejsar i speedtrav åt andra hållet o börjar tom bocka lite..(då är man inte så kaxig när man sitter barbacka vill jag lova) :crazy: Men som tur är lyssnar han på mig o slutar bocka o saktar av när vi är på säkert avstånd från ungarna.. :p Usch man blev lite skraj då, hade kunnat sluta ganska illa..
Ledde han förbi där sen o då va han jätteduktig! :love:
Lärde mig av detta att leda han förbi där, när ungarna är ute, tills han inte är rädd för dom längre.
Så fick vi ännu mera att träna på.. :D
Resten av vägen hem gick bra iaf, hoppade upp igen en bit efter skolan. Sen va han ganska lugn i stallet efter oxå, men vill ha han ännu lugnare där. Helst skulle han stå o sova.. ;)
Är rätt nöjd med våran tur iaf! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 048
Senast: yamyam
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 224
Distans Vår lilla hobbyklubb ska för andra året i rad ha en distanstävling. I ett ögonblick av hybris råkade jag utropa mig själv till...
Svar
7
· Visningar
1 668
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp