Bukefalos 28 år!

Ny tävling utlyst!!!

Jag vill också vara med! :-)

1. Leka mer
2. Kunna leda in henne från hagen utan tjafs
3. Rida ut själv mist en gång till (ut och ut... en liten sväng).
4. Arbeta mer på åkern (den är farlig)
5. Kunna ställa henne istället för att ramla innåt i volterna
6. Hitta en bra tränare
7. Siste feb flyttar vi så i början av mars handlar målen om att ut och gå på de nya skogsvägarna och rida ifall jag hittar något bra sällskap. :)
8. Få henne lugnare och mer harmonisk genom att själv bli det! ;)


/Snorpan
 
Då blir vi två som delar jumbon. Eloise är halt och beordrad boxvila så vi kan inte träna alls :cry:
 
:D Minus femton är väl inget?! Här har vi -27 och då lämnar jag walkover... Ska ut med shettisen och gå, men rider gör jag inte...

Jenny
 
gårdagen (-10 HALLÄNDKSA grader...) resulterade i en liten joggingtur (jo, jag är ganska galen :crazy: ) och lite pyssel. Hade inte så mkt tid då fodringen pågick i stallet... Men selade av lös på gårdsplanen, fast vågade inte gå ifrån honom då han verkade okoncentrerad samt att där var andra på gården. Men han stog ganska snällt när jag lossade vagnen (snurrsele så det tar ett tag...). Ska träna mer på lördag, tänkte riktigt ta itu med selningen då :)
 
jag är med ! :)
mitt mål är att min ridtravare ska kunna galoppfattning tills dess. Det går inte speciellt bra med det just nu :p
 
Om jag fortfarande fryser om tår och fingrar efter att ha mockat och burit vatten och det jag mockat ut dessutom frusit... då är det för kallt för att vara ute.

Sen om det är för min skull eller kusens som arbete skippas behöver vi inte gå in på djupare! ;) :o


/Snorpan
 
Mitt tips är att öva galopp i nedförsbacke. Min pållas mamma hade ibland svårt för galoppfattningen när hon inte galopperat på ett tag. Vi övade att trava ner för en liten sluttning och om man provar själv att springa i trav i nerförsbacke så måste man till slut bryta av i galopp eller sakta av till skritt för att inte "ramla framlänges".
Det funkade i alla fall för mig och f.d. hästen att få till en galopp utan att rusa in i den.
 
Hur går det med mina medtävlanden?

Jag är på väg mot delmål 1. Ändå har hästen varit halt och stått i boxvila tills i fredags.
Visst, vi fuskade lite, men alla medel är tillåtna på väg mot målet ;)
Hade shettisen med oss och haflingern stod kvar ensam i hagen (bra träning för honom också). Jag ledde min häst och vi klarade delmål 1 galant (med undantag för fusket att vi inte var ensamma då). Och på grund av fusket kan vi väl inte räkna oss som vinnare i etapp. Inte en min av att det var läskigt att lämna valacken i hagen och dessutom verkade hon inte bry sig så jättemycket om shettisen heller. Pigg var hon och hon tvekade inte en enda gång att följa med hela vändan i skogen (den korta vändan alltså). Och fullt 10 minuter tog det inte för hon var så pigg och hade såna långa kliv. Snacka om att jag har dålig kondition :o
 
Re: Hur går det med mina medtävlanden?

Idag var första riktiga "träningspasset". markarbetade först lite med 7 games, så jag fick med mig honom riktigt och hämtade sen selen (utan tömmar). Gjorde friendly game med den och la sen på den. Svanskappan gick utan minsta problem (han tycker ibland att den är lite obehaglig) och maggjorden som han ibland kniper för var inte heller minsta min. Ställde honom mitt på gårdsplanen och hämtade vagnen, snurrade fast den och han stog blickstilla! Gick iväg en sväng, han tittade bara efter mig. Sen kom en bil, körde in och parkerade ca 2 m framför honom (jag var hos honom då), han rörde inte en min. Snurrade upp selen och tog bort vagnen, lämnade pållen mitt på gårdsplanen och lämnade vagnen på sin plats. Pållen stod som ett ljus hela tiden och bara tittade fundersamt efter mig :) Kort sagt gick det SUPERBRA!!!!! :bump: :bump: :banana:
Frågan är väl bara hur jag ska få "med mig honom" efter körpassen, då brukar han vara lite "borta" :smirk: Några bra förslag?
Hur går det för er andra?
 
Åh jag vill vara med...!

Vad skoj med en liten tävling! Tror jag ska anmäla mej å tjejen!
Vårat huvudmål är att hon ska stå still i stallet, utan grimma från det vi kommer in tills det vi går ut igen, trots att det är andra hästar inne, matte försvinner och det står frestande höpåsar brevid! :D, och att hon ska följa mej in/ut från hagen, ridturen osv utan att jag håller i henne!

Delmål handlar om att låta varje sak ta sin tid!

Delmål 1: Att stå med grimman på, dock lös och inte röra höpåsarna, alternativ lyssna på mig när jag säger NEJ!

Delmål 2: Att vi kan knäppa bort repet som delar av stallet och att hon ändå står kvar utanför sin box å inte smiter och hälsar på hingsten :rofl:

Delmål 3: Att vi kan ta av grimman och att hon ändå står kvar på sin plats

Delmål 4: Att stå still när vi ska lägga på sadeln

Delmål 5: Att hon går med mig ut till paddocken innan ridturen utan att jag håller i tyglarna och att hon går med mig in igen utan att jag håller i henne

Delmål 6: Att hon går med mig till och från hagen utan att jag håller i henne

Och slutmålet är att hon går med mig in från hagen helt lös, stannar utanför sin box och står still utan att titta djupare i höpåsarna, hälsa på hingsten eller hitta på andra fuffens medans vi gör oss i ordning. Följer med mig ut ur stallet och samma procedur tills hon är tillbaka i hagen igen!

Det här ska bli kul, att han en morot att träna efter!! :idea:
 
Re: Åh jag vill vara med...!

Mian, jag har nu uppnått följande mål:
tävlar i ensamhetsgrenen!
Mål = att rida en vända på 20-30 minuter alldeles själv med hästen.
Delmål 1 = att kunna leda hästen en 10-minuters vända i skogen.
Delmål 2 = att kunna rida samma vända
Delmål 3 = att leda 30-minutersvändan i skogen

Men i omvänd ordning, promenaderna först sen ridningen. Och med fel häst. Nämligen stoet. Mitt sista delmål att rida till affären känns avlägset dock. Så jädrans mycket bilar och de kör som tossingar!! :mad: :mad:
Trist att ditt sto är halt, vi kanske ska förlänga? Så att jag hinner med affären dessutom! Nä, vi håller fast vid den 8:onde mars!! Vi kan ju göra en ny tävling sen ju. :idea:
 
Re: Åh jag vill vara med...!

Inga förlängingar, den 10:e mars gäller! Eftersom det är Mian Cupen ska finalen absolut vara på min 30-årsdag :D
Klarar vi inte våra slutmål (vilket jag inte tror att jag gör) så får vi helt enkelt utlysa en Påsktävling!
Halta hästen är inte halt längre. Jag ska ut och känna på isen och se om vi vågar oss på att försöka oss på en första delfinal. Eventuellt får maken följa med som moraliskt stöd åt mig. Han brukar vara bra på att stoppa färdtjänsten ifall de är ute och kör rally på de hala och smala vägarna. Hästen blir inte rädd, men hon kan sparka efter bilar om hon blir uppspelt när hon är ensam. Som unghäst sparkade hon in dörren på en parkerad bil :crazy:
 
Re: Åh jag vill vara med...!

Då var det väl dags att avlägga första rapporten då!
Allt började lite vingligt när vi kom in i stallet å tjejen e brunstig med hingsten glatt uppvaktandes. Hon fjantade runt lite, men sansade sig när vi borstade. Sadelpåläggningen gick väl sisådär, hon flyttade sig några steg i sidled när jag kom gåendes med sadeln, men stod dock still sedan!
Ut ur stallet blev det till å leda eftersom en annan tjej skulle med ut å rida så det fanns inte tid att öva.

När vi ridit klart gick hon ändå från fältet å till stalldörren strax bakom mig utan att jag höll i tyglarna, gick in genom dörren efter att jag sagt varsegod, och ställde sig snällt på sin plats. :D

Efter två försök till höpåsarna, vilket resulterade i en blick och ett nej från mitt håll gav hon faktiskt fanken i höpåsarna. Kunde tom gå till sadelkammaren och hon stod som ett ljus å kikade efter mig.

Vi har dock hela tiden på grimman ifall att..

Ut ur stallet å ner till hagen höll jag dock i grimskaftet eftersom det var andra hästar på väg in, och en bättre start på övningen kan jag väl tänka mig!!

:banana: Jaja, bara att ta nya tag!! :banana:
 
Re: Åh jag vill vara med...!

Har varit lite dåligt med träning den senaste veckan eftersom vi har haft ridsällskap och det är när vi är själva som problemen och oron kommer. :crazy:
Idag var det dock dags att rida ut själv igen.. Han var lite kinkig när jag skulle ta in han från hagen, vägrade gå o så. Men efter lite övertalning så gick det bra. ;)
I stallet sen var han ovanligt lugn! Hade porten stängd idag oxå för han blir mycket lugnare då. :)
När vi red iväg sen så var han inte alls lika hetsig som han brukar vara! Han gick ganska lugnt och avslappnat redan från början. :cool: För att bibehålla lugnet så pratade jag massor med honom om sommarbetet som äntligen har blivit fixat och allt mellan himmel och jord. Detta för att jag är ganska säker på att jag oxå har en ganska stor del i oron och spänningarna. :smirk: När jag pratar blir både han och jag lugn. :idea:
Ridturen gick fint hela vägen och jag är jättenöjd med den! :love:
Efter ridturen var det dags att stretcha o greja o det gick oxå ganska bra.
Känns oxå att när han är såhär lugn så trivs ju både han och jag bättre! Jätteskönt! :love:

/ En unki som är väldigt nöjd med dagens träningspass!
 
Antar att jag är försent på det?
Är jag inte det så har jag följande som mål: Hästen ska på kommando sträcka fram höger framben, sätta ner det på marken, och ta ner huvudet så att nosen hamnar lite bakom benet.
Delmål 1: Ta ned huvudet
Delmål 2: Sätta fram benet
Slutmål: att lägga ihop dessa två
 
gårdagens pass

Började dåligt med att jag blev skitsur på stallägaren och blev på riktigt dåligt humör, blev även tvungen att ta tungvagnen (som är svårare att köra i) och pållen hade inte gått sen i lördags då han gick första snabbjobbet på 1 månad + att stallägaren stod och stressade mig när jag selade :mad: Var säker på att allt skulle skita sig, men pållen höll sig lugn :love: (problemet är ju att han lätt stressar upp sig och därför selar jag alltid väldigt lugnt, fråga dom andra i stallet... :o )
Men jag bestämde mig för att inte låta stallägaren förstöra det hela och andades lugnt och hoppade upp i vagnen, men jag hade selat i stallet för det var fullt av bilar på gårdsplanen... :smirk:
Efter en stund fick jag vända, hade tagit fel brösta... pållen stod snällt stilla när jag bytte brösta på gårdsplanen och sen kunde jag lätt vända honom på liten yta (jag var då på marken) samt hoppa upp i vagnen och han stod stilla! :) Det körde även ut en bil bara någon meter från honom, utan att jag höll honom, och han stod still...
Han var verkligen UNDERBAR hela körturen! :love: Joggade lugnt och snällt och när han var uppvärmd så sökte han sig fint framåt neråt stundtals (håller på att bygga ryggmuskler med...). Tittade inte på nånting (kan vara lite fjöntig), inte ens på hjortflocken på 10-15 djur som sprang över vägen 10 m framför oss! han bara skrittade lugnt på lång töm mot dom! :love:
Han är SÅÅÅÅ duktig!!! :love: älskar min pålle! :cool:
Hoppas det går bra för er andra med!
 
närmare målet på fel häst...

Ja, nu har jag också ridit förbi de galopperande grannhästarna, men på fel häst. På stoet. Gills det Mian?
Har jag vunnit Mians cup nu? :banana: :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 097
Senast: yamyam
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 246
Distans Vår lilla hobbyklubb ska för andra året i rad ha en distanstävling. I ett ögonblick av hybris råkade jag utropa mig själv till...
Svar
7
· Visningar
1 681
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp