Bukefalos 28 år!

Ny tävling utlyst!!!

Re: närmare målet på fel häst...

Nix! Fel häst ju. Jag kan ensamrida hur långt bort som helst med min foderponny, det gillas inte heller.
Fusk, fusk. Vi räknar ridandet på stoet som träning och inte tävlande! Sådetså!
 
Re: gårdagens pass

Så, dagens pass... (är det bara jag som är aktiv eller? :cool: )
Selade i stallet och körde ut. Han var jätteduktig hela körturen, även om han inte riktigt lossnade och jobbade lite dåligt. :smirk: Han tittade lite när vi körde under jättekraftledningen (en sån där med stålstolpar) när den knäppte och knakade. då stannade han, men jag satt bara lugnt och han bestämde sig för att det var nog inte så farligt ändå. Selade av på gårdsplanen, stod blickstilla medan jag tog av vagnen. Sen vågade jag inte släppa honom med allt på, eftersom det var fullt av folk där. Men tidigare har han alltid flyttat sig nåt steg efter körturen, idag stod han blickstilla!!! :D
Han e så söööt min snutte!!! (trots att han stod längst bort i hagen så jag fick hämta honom...)
det var dagens rapport, återkommer imorrn :)
 
Re: gårdagens pass

Nej det är inte bara du som är jätteaktiv, utan jag är också väldigt aktiv, fast på fel häst, så Mian som är enväldig domare :D har sagt att allt jag gör bara är träning. Men jag måste säga att trots att vi är rivaler (vi är ju båda med i Miancup :bump: :bump: :bump:)
Så tycker jag det är roligt att du och din pålle gör framsteg. Fast jag hejar ju mest på mig själv förstås. :banana: :banana: :banana:
 
Re: gårdagens pass

Heja, heja!!! Ni är ju jätteduktiga.
Jag får erkänna att jag varit lite kass på att träna. Dels har jag jobbat och dels har jag varit lat.
I morgon ska det tränas! Jag har köpt äpplegodisar och då SKA jag gå själv så långt det funkar. Siktar på pyttelilla varvet, men får väl vara nöjd om punkt B fungerar. För att ha klarat av första etappen och kunna gå vidare till att rida måste jag leda henne minst två gånger. Hon brukar behöva tre gånger för att vara helt säker. En gång har vi ju klarat med sällskap av shettisen så det räcker nog med bara två gånger.
Ridningen ska första gången ske med husse som promenadsällskap. För min skull! Sen kan vi våga prova själva.

Annars är vädret sämsta möjliga för träning! Snö på marken, i luften, i skorna, i stora vallar och kallt, äckligt, blåsigt. Men det kanske inte räcker att skylla på :smirk:
 
Re: gårdagens pass

bättre att vara aktiv så än att inte vara aktiv alls! :)
tror min pålle fattat att det här är en tävling, för han struntar ju fullständigt i att fjönta sig!!! :)
ska alltid vara med i tävlingar... :cool:
 
Re: gårdagens pass

rättar lite: MIN PÅLLE är jätteduktig :love: han har verkligen fattat det här med tävlingar :D , har ju uppfört sig exemplariskt i alla avseenden sen den här tävlingen började.
Lycka till imorrn!
 
Okej! Jag är också med, fast jag tycker 10:e mars låter så snaaart!

Jag är också inne på ensamhetstävlingen.
Jag vill våga rida hela vår runda i skogen ensam. Fast det kommer jag inte klara till den 10:e. Rider bara ut när det är ljust ute och har väldigt få helger som jag kan rida i februari (begravningar och födelsedagar på annan ort).
Så jag hoppar på nästa tävling istället!
 
Delmål 1: Få en galopp som inte går i 180
Delmål 2: Kunna göra halt
Delmål 3: Kunna sitta ner i traven
Mål: Rida igenom ett LC prog. ngt sådär hyggligt

Jag har mått delmål 3. hade dom kört dressyrtävlingar på snötäckta fält så hade vi fixat de här :p
 
DELMÅL 1 AVKLARAT!!!

:rofl:

OJ, vad pigg en häst kan vara! I hal blötsnö lyckades vi med delmål 1 och betyget MVG! :D
Det var jättejätteroligt att få komma ut med matte. Hon kom ensam, utan de andra hästarna när jag ropade och när hon fått på repgrimman så ställde hon sig otåligt så nära grinden som hon vågade. Hon hade en bra fart och jag fick stappla med bäst jag kunde. Att det är halt på vägen tycker hon är jätteroligt och hon sätter fart i backarna och siktar på snövallarna för att få stopp.
In i skogen och hemåt var det jag som styrde. Hästen ville fortsätta och vi hade utan problem kunnat klara av delmål 3, men jag vill ta ett steg i taget och gå långsamt framåt så att vi slipper bakslag (plus att jag förmodligen hade dött av att klampa runt 30 minuter i skogen i djup, blöt snö och med en rakethäst.)

Hon är SÅ duktig!!! Beroende på väglag i morgon ska vi antingen gå en vända till eller ta husse med oss och rida den lilla vändan i skogen.

Jag har världens bästa häst!!! :love:
 
Re: DELMÅL 1 AVKLARAT!!!

Först delmålet för våran galoppfattning från skritt är i stort sett avklarat. Pållen kan nu fatta galopp från en stilla trav. Fan vet hur han har lärt sej, men han kan det nu i alla fall. :D

Så nu siktar vi in oss på att dels få fattningen att bli bättre och från långsammare hastigheter samt att pållen ska kunna gå i ett något långsammare tempo och bära sej själv lite bättre.

Jenny
 
Re: DELMÅL 1 AVKLARAT!!!

"Jag har världens bästa häst!!!"
hrmm, tur att min pålle inte har internet i boxen! Måste faktiskt korrigera dig här! JAG har världens bästa häst!!! :cool: :love:
(blev ingen träning idag då det var blandat halvsnöstorm och ösregn...)
 
En liten staus rapport från mig och hur jag och pållan jobbar på våra mål. :)

1. Vi har lekt ytterligare en gång. Hon tröttnade dock ganska snabbt men det var kul.

2. Det går inge vidare med mål två. Jag fjäskar in henne med morötter. Fast då tjafsar vi allafall inte! ;)

3. Var ute och red i helgen alldeles själv. Tjoho! :)

4. Red lite lite på läskiga åkern... fast denna punkten kan jag jobba mer på.

Sista målet (nr 8) har jag jobbat en hel del på. Vi har gosat och kelat och jag har verkligen anstängt mig för att själv vara lugnare och mer harmonisk.
Övriga mål har jag jobbat på men inte kommit så mycket längre. :)

Bra tävling! Det peppar än lite extra... trots att det inte är någon allvarlig tävling! :d ;)


/Snorpan - som kämpar vidare
 
Re: DELMÅL 1 AVKLARAT!!!

har inte jobbat något med pållen i helgen då jag inte velat stå ute i onödan (har ösregnat och snålblåst hela helgen...). Körde däremot honom idag och han var superfin! :d Jobbade sååå fint stundtals! (han har problem med att jobba i en fin form med ryggen osv) höll sig ganska lugn, trots mycket hästar runt omkring och när vi fick sällskap var han underbar i 4 varv på slingan! jobbade i den finaste formen hittills i ca 10 m i sträck! sen upp med huvudet i ca 50-100 m å så samma sak igen! Och hela tiden lugn och förståndig och känslig i munnen. hade dessutom tagit av nosgrimman och sänkt bettet ett hål.
nää, han e så söt min pojke! :love:
(det är väldigt roligt att skriva av sig om vad som hänt i stallet! :) )
 
Re: Hur går det med mina medtävlanden?

hepp här är min rapport:

Jag har inte ägnat mig åt tömkörning pga snön som inte känns så rolig att hoppa omkring i.
Men jag har faktiskt ridit en liten runda helt själv. Det är på vägen till ridhuset dit jag brukar leda honom och sen rida i ridhuset.
Lat som jag är bestämde jag att han fick plumsa i snön själv igår och jag satt på.
Halvvägs över en öppen plan vi rider över bestämde han sig för att det nog inte var dit han ville men jag bestämde mig för att vara cool och fast och övertalade honom att det skulle vi visst efter lite hopp och skutt.
Segern känns mest som min, att jag lyckades ta mig igenom hans trotsanfall med lugnet i behåll och utan att kliva av och att han gav sig utan större protest och sen var lugn igen!
Sen red jag en liten runda runt vid ridhuset och hem igen. Vi travade en del (lugnt och fint) och jobbade lite dressyr i snön!

Idag gick jag till ridhuset men red hem och det gick oxå bra!!!!

Det känns som om vi har kommit över en tröskel nu iom att jag klarade av att hantera hans busighet. Nu kommer jag fortsätta att rida den här vägen minst tio ggr innan jag ska våga mig på att rida ut i skogen på riktigt en sväng. Då måste vi rida en annan väg och där är han mest bråkig.

Jag har en del hopp om att kunna klara mitt slutmål i tid!
 
Re: DELMÅL 1 AVKLARAT!!!

Jahapp... Nu har jag problem...

Var nere i paddocken ikväll med några vänner och red mycket seriöst om jag får säga det själv. Annars brukar sådana kvällar mest bestå i att Lorten och jag står i mitten och skvallrar med allt och alla, men idag var det andra bullar.

Galoppfattningarna börjar sitta nu, men dom ser för det första anskrämliga ut. Han kastar upp huvudet och kastar sej in i galoppen, nio gånger av tio blir det dock rätt galopp. Det stora problemet är dock att han inte har energi nog att hålla galoppen. Mina vänner satt och vrålade goda råd till mej idag, bla att jag skulle hålla händerna stilla, for tydligen runt hemskt med dom. Problemet är bara att när handen blir stilla så försvinner galoppen. Tydliogen sitter hans rytm i mina händer.

Så fort jag plockar bort drivningen med benen så försvinenr galoppen och eftersom jag inte har världens bästa benmuskler hade jag en jobbig kväll. När jag jobbar häcken av mej, dvs driver allt jag orkar så kan jag få pålle att gå i form i galopp på volt, men det är sällan jag orkar driva så mycket. Så vad göra?

Att pålle ska få energirikare foder är väl helt klart, men frågan är vad man gör åt rusningen in i galoppen och dom hiskeliga avsaktningarna ( som i dagsläget går från galopp, via slängtrav ner till normal trav.).

Jenny
 
Blir inte så mycket till träning för mig och kusen denna veckan. Har ju varit förfärligt underlag så jag vågar knappt ut och gå själv.
Dessutom ska jag åka iväg och är borta över helgen.... så hon får ta det lugn och vila istället! :)

/Snorpan
 
Re: DELMÅL 1 AVKLARAT!!!

Körde bara pållen igår, är så mycket folk på gårdsplanen på onsdagar så jag inte kan stå där. Men han var superfin att köra igen! :love: Var lite spänd osv första två varven (körde bara 4 varv, blir ca 4 km, + fram och avskrittning) och jag har FORTFARANDE inte fattat att min pålle är snäll... i 4 veckor har jag VARJE gång tänkt de första varven: Nej! det var bara en engångsförteelse att han var så snäll! nu e han jobbig igen!!!... å så blir han lika underbar efter 2 varv... :love: Igår jobbade han superfint sista varvet! hyfsat lågt hela tiden med små "ryck" ner i fin form! Går bara bättre och bättre! + att han då är hyperkänslig i munnen, behöver bara röra fingrarna lite så gör han fina serpentiner... :D
Fast han hade tappat en sko, så jag fick leka hovslagare å så vackert raspa till hoven... :o Den håller nog till imorrn... :angel:
 
Re: DELMÅL 1 AVKLARAT!!!

ja, e verkligen superkul!!!
min pålle har förstått den här sortens tävlingar iaf, hoppas bara han kan förstå travtävlingar sen med... :smirk:
 
Re: DELMÅL 1 AVKLARAT!!!

Du får väl utmana nån via nätet i travtävling så kanske det triggar honom? :D Martha kanske kan ställa upp? :rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 126
Senast: yamyam
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 486
Senast: Hedinn
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 261
Distans Vår lilla hobbyklubb ska för andra året i rad ha en distanstävling. I ett ögonblick av hybris råkade jag utropa mig själv till...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp